Kliksafe

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

toppie
Sergeant
Sergeant
Berichten: 254
Lid geworden op: 21 apr 2010 14:32

Re: Kliksafe

Berichtdoor toppie » 19 aug 2010 11:15

[quote="Mortlach"]Ja, ik snap dat wel, maar toch blijft het 'krom' in mijn gedachten. Eerst een probleem creeëren, ongewenste zwangerschappen, en daarna de oplossing, abortus, verbieden.

Maar ik snap je logica ook niet helemaal. Condooms is ingrijpen in de schepping, maar "het patroon in de cyclus van de vrouw" zien niet? Het komt toch beiden op hetzelfde neer?

Dat men zich moet oefenen in onthouding, ja, hoewel ik het daar wel mee eens kan zijn, is het ook vreselijk neerbuigend.



Waar komen ongewenste zwangerschappen vandaan? Alleen van verkrachtingen?
Absoluut niet, ....!
Dit antwoord wat je geeft, is zoals Schelpje3 al heeft gezegd, bezien vanuit de mens.

Als je condooms gebruikt, wordt dat gezien als ingrijpen in de schepping.
Als je zonder iets te gebruiken vrijt en je beoefent de methode NFP, is er altijd een kans om zwanger te worden.
Je leeft bewuster met elkaar en deelt bewuster de liefde, om het zo maar eens uit te drukken, je oefent je in respect naar elkaar toe.
Soms heeft de een of juist de ander zin om de liefde te bedrijven, maar kan het niet vanwege "zwangerschapsgevaar".
Door hier veel over te praten en elkaar op andere manieren lief te hebben, beleef je de gemeenschap intenser dan "vrije sex".

Tegenwoordig gaan veel meisjes op 10/11 jarige leeftijd al aan de pil.
De kans is veel groter dat ze zich "weggeven" , dan dat dit niet gebeurd.
Het wordt voor de jeugd nu wel erg makkelijk gemaakt.
Ik heb al zoveel gehoord dat meisjes later spijt hadden, dat ze niet hebben gewacht totdat ze de ware tegen kwamen.
Ze hadden zich al aan zoveel verschillende jongens gegeven.
Tegenwoordig is het vaak zo, een avondje uit, en daarna met elkaar naar bed.
Waar draait het dan om? Liefde of sex?

Waarom vind je oefenen in onthouding vreselijk neerbuigend?
Stel dat een vrouw zwanger is, vreselijk veel complicaties heeft, na de bevalling ook nog weken niet in staat is om gemeenschap te hebben.
In mijn werk heb ik dat diverse keren van nabij meegemaakt.
Hoe ga je er dan als man mee om? Vind je dan dat deze situatie voor jou vreselijk neerbuigend is?
Juist dan komt het er op aan, of je huwelijk gebaseerd is op de liefde, of juist op "sex".

Ik ken diverse mensen die NFP toepassen,het heeft me wel aan het denken gezet.
Ik moet toegeven dat ze een heel goed huwelijk samen hebben!

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Kliksafe

Berichtdoor Mortlach » 19 aug 2010 11:58

toppie schreef:Waar komen ongewenste zwangerschappen vandaan? Alleen van verkrachtingen?
Absoluut niet, ....!


Het grotendeel gelukkig niet.

Als je condooms gebruikt, wordt dat gezien als ingrijpen in de schepping.


Ik zie het verschil niet tussen een condoom gebruiken en "rekening houden met de cyclus van de vrouw".

Als je zonder iets te gebruiken vrijt en je beoefent de methode NFP, is er altijd een kans om zwanger te worden.
Je leeft bewuster met elkaar en deelt bewuster de liefde, om het zo maar eens uit te drukken, je oefent je in respect naar elkaar toe.


Daar heb ik geen seks voor nodig.

Soms heeft de een of juist de ander zin om de liefde te bedrijven, maar kan het niet vanwege "zwangerschapsgevaar".
Door hier veel over te praten en elkaar op andere manieren lief te hebben, beleef je de gemeenschap intenser dan "vrije sex".


Ik weiger seks als een soort zwaard van Damocles boven mijn (toekomstige) relaties te hangen.

Tegenwoordig gaan veel meisjes op 10/11 jarige leeftijd al aan de pil.
De kans is veel groter dat ze zich "weggeven" , dan dat dit niet gebeurd.
Het wordt voor de jeugd nu wel erg makkelijk gemaakt.


Ach, ach, ach. Ik moet ineens denken aan een scène uit de serie Mad Men. Speelt in de jaren 60 en vrouw van in de 20 gaat naar de dokter voor een recept voor de pil. De dokter waarschuwt haar, terwijl hij een sigaretje opsteekt, dat omdat ze nu aan de pil is, ze niet de hoer moet gaan uithangen. Blijkbaar is er in de afgelopen 50 jaar in bepaalde opzichten weinig verandert.

Ik heb al zoveel gehoord dat meisjes later spijt hadden, dat ze niet hebben gewacht totdat ze de ware tegen kwamen.


En hoe weet je wanneer je de ware tegenkomt? Als je zo denkt kun je wel maagd blijven tot in het graf...

Ze hadden zich al aan zoveel verschillende jongens gegeven.
Tegenwoordig is het vaak zo, een avondje uit, en daarna met elkaar naar bed.
Waar draait het dan om? Liefde of sex?


Seks. Ik zou het zelf ook niet doen, maar ik ga dat voor een ander niet bepalen. Ik ben allang blij dat ze het in dat geval veilig doen. Er zijn al genoeg tienermoeders.

Maar goed, je maakt nu een valse tegenstelling: als maagd het huwelijk in, en "je aan zoveel verschillende jongens geven". Daartussen zit nog een enorm gebied hoor.

Waarom vind je oefenen in onthouding vreselijk neerbuigend?
Stel dat een vrouw zwanger is, vreselijk veel complicaties heeft, na de bevalling ook nog weken niet in staat is om gemeenschap te hebben.


Dat is heel wat anders. In dat geval moet je daar inderdaad zorgvuldig mee omgaan. In een normale situatie is het echter helemaal niet nodig om bang te zijn voor seks. Je moet er gewoon van kunnen genieten.

In mijn werk heb ik dat diverse keren van nabij meegemaakt.
Hoe ga je er dan als man mee om? Vind je dan dat deze situatie voor jou vreselijk neerbuigend is?
Juist dan komt het er op aan, of je huwelijk gebaseerd is op de liefde, of juist op "sex".


Ik vind het neerbuigend dat men mensen wijsmaakt dat seks iets is waar je bang voor moet zijn, en mensen geestelijk chanteert om de maagdelijkheid maar zo lang mogelijk te behouden. Het is allemaal zo lustvijandig. Want, o nee, lust, dat mag niet en dat kan niet, en dat zouden we het liefst operatief laten verwijderen... Het is neerbuigend de angst voor zwangerschap in te zetten tegen doodnormale biologische lust.


Ik ken diverse mensen die NFP toepassen,het heeft me wel aan het denken gezet.
Ik moet toegeven dat ze een heel goed huwelijk samen hebben!


En een groot gezin ook zeker? Je koppelt nu NFP aan een goed huwelijk. Het kan ermee te maken hebben, maar is zeker niet de enige oorzaak.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Kliksafe

Berichtdoor schelpje3 » 19 aug 2010 12:50

Wat mijn volwassen kinderen doen wat betr voorbehoedsmiddelen en seksleven, zou ik echt niet weten.
Zeker van de getrouwde niet.
Er is een moment waarbij je je als ouders er niet meer mee moet bemoeien.
Als ze iets aan mij vragen, ja, dan krijgen ze mijn mening, die wellicht niet altijd zal stroken met de hunne.
Als ze nog thuiswonen, vind ik het een ander verhaal, ook al zijn ze dan (net) boven de 18.
Wij zouden het echt niet goedvinden als zoonlief met een meisje thuiskomt en deze bij hem in bed blijft slapen.
Dan kom jij zeker weer met de stelling: ach ze doen het toch, maar daar heb ik geen verantwoordelijkheid voor.
Alles wat ze buiten ons om doen en wij dus niet weten, is niet aan ons.
Het gaat er ons om wat de huisregels zijn en die weten ze echt wel.
Het kan wel eens een spanningsveld opleveren met de meisjes (in dit geval dan) maar meestal komen ze toch met meisjes aan die er een zelfde moraal op nahouden. En die gierende hormonen ? Zolang je nog nooit patat hebt gegeten, kun je ook niet zeggen: joh wat is dat lekker, morgen weer :wink:
Beheersing is een deugd !

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Kliksafe

Berichtdoor Mortlach » 19 aug 2010 13:14

schelpje3 schreef:Wat mijn volwassen kinderen doen wat betr voorbehoedsmiddelen en seksleven, zou ik echt niet weten.
Zeker van de getrouwde niet.
Er is een moment waarbij je je als ouders er niet meer mee moet bemoeien.
Als ze iets aan mij vragen, ja, dan krijgen ze mijn mening, die wellicht niet altijd zal stroken met de hunne.
Als ze nog thuiswonen, vind ik het een ander verhaal, ook al zijn ze dan (net) boven de 18.
Wij zouden het echt niet goedvinden als zoonlief met een meisje thuiskomt en deze bij hem in bed blijft slapen.
Dan kom jij zeker weer met de stelling: ach ze doen het toch, maar daar heb ik geen verantwoordelijkheid voor.
Alles wat ze buiten ons om doen en wij dus niet weten, is niet aan ons.


Als ze samen in één bed slapen gaat dat toch ook buiten jullie om? Ik neem aan dat je niet de hele nacht gaat zitten kijken of ze wel netjes met de handen boven het dekbed liggen... Zeker als het om een "lange" relatie gaat. Ik zou er ook moeite mee hebben als mijn zoon of dochter elke week met iemand anders thuis kwam.

Het gaat er ons om wat de huisregels zijn en die weten ze echt wel.
Het kan wel eens een spanningsveld opleveren met de meisjes (in dit geval dan) maar meestal komen ze toch met meisjes aan die er een zelfde moraal op nahouden. En die gierende hormonen ? Zolang je nog nooit patat hebt gegeten, kun je ook niet zeggen: joh wat is dat lekker, morgen weer :wink:
Beheersing is een deugd !


Hormonen, hormonen, hormonen. Niet dat dat een excuus is om maar helemaal los te gaan, maar per sé wachten tot er een stukje goud om je vinger geschoven is hoeft wat mij betreft ook niet. Als je nog nooit patat gegeten hebt, is dat toch geen reden om het niet een keer te proberen?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Kliksafe

Berichtdoor elbert » 19 aug 2010 13:56

Mortlach schreef:Naar een open dag van de universiteit gaan en niet met sex bezig zijn, al is het maar in gedachten? Het kan natuurlijk, als je zo'n wonderkind hebt dat met zijn 12e al naar de uni gaat :-) Anders is er serieus iets mis met de hormoonhuishouding.
Ik zal wel een wonderkind geweest zijn (hoewel, ik was 18 toen ik naar de universiteit ging), want ik heb er geen last van gehad. En dat terwijl er met m'n hormoonhuishouding niks mis is.
Maar het zal wel komen omdat oversekstheid tegenwoordig de norm is. Dan is al het andere abnormaal.
Wat dit trouwens met internetfilters te maken heeft, ontgaat me, dus graag weer ontopic.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Kliksafe

Berichtdoor Mortlach » 20 aug 2010 18:55

Joepie! Mijn internet doet het nu thuis ook.

Nu snel alles doen wat niet door het Kliksafe filter zou komen. (behalve dat ene dan, dat heb ik de afgelopen 7 weken eigenlijk niet eens gemist.)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Re: Kliksafe

Berichtdoor Spons » 21 aug 2010 12:08

het is lastig om een middenweg te vinden, Persoonlijk heb ik geen kliksafe nodig , Als ik uberhaupt al sex sites wil is dat tegenwoordig zo gevonden. Evenals downloaden enzo (maar dat is een andere kant van internet , want de gehele media wereld veranderd tegenwoordig )

Maar als een filter al doodgewone dingen tegenhoudt zoals foto's of normale filmpjes puur omdat het een video file is (van bv een trouwerij ofzo ) waar ligt dan de grens ? Ik zeg niet dat het niet nuttig is maar eigenlijk zou men minder rigieus moeten zijn.

ken ettelijke verhalen van forummers hier die een foto niet konden zien ivm filternet.

De clou is dat men leert om te gaan met het internet, net zoals de echte wereld heb je goede dingen en slechte dingen. Je gaat je toch ook niet afzonderen in je eigen huis omdat je bv een niet gelovige of een anders denkende gelovige kan tegenkomen ?

Een filter kan wel een hulpmiddel zijn , zolang men dat zelf kan instellen !

Ik heb gisteren bv een uurtje of twee rond gedwaald op You tube, en kwam het ene klassieke praalstukje tegen na het andere. Ik heb er van genoten ! Elk zelfdenkend wezen weet dat hij op straat dingen kan tegenkomen die naar zijn / haar normen niet door de beugel kunnen , bv een sexshop die je tegenwoordig gewoon in een normale winkelstraat kan vinden.. dan kan je twee dingen doen.. je er aan ergeren . of er gewoon voorbij lopen en het negeren !

Nu weet ik wel dat het met internet wat lastiger ligt, aan de ene kant ligt de wereld open voor je en kan je hele leerzame dingen zien , opsteken, ervaren (bv het volgen van iemand op wereldreis, of in een ander land ) en anderzijds is er het Big Brother watching you gevolg !

Daar een balans in vinden is de clou !

Ik kan bv de kerkdienst van onze kerk via internet live volgen , maar stel dat kliksafe het weigert omdat het niet van bv kerk A is, en het een streaming feed is... wie bepaalt dat ?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Kliksafe

Berichtdoor Mortlach » 21 aug 2010 14:57

Normaal gesproken kun je ook je modem/router zo instellen dat die bepaalde sites blokkeert. Maar met de modem die ik nou heb werkt dat nog niet helemaal. Toch eens uitzoeken hoe dat komt, en hoe ik de instellingen goed zet. Het zijn toch vaak dezelfde sites waar ik in een moment van zwakte over struikel.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Re: Kliksafe

Berichtdoor Spons » 21 aug 2010 15:41

je bedoelt een firewall !

dat zou kunnen echter het ene modem is het andere niet, qua mogelijkheden en gebruiksvriendelijkheid !

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Kliksafe

Berichtdoor Mortlach » 21 aug 2010 16:52

Spons schreef:je bedoelt een firewall !

dat zou kunnen echter het ene modem is het andere niet, qua mogelijkheden en gebruiksvriendelijkheid !


Goed idee, de firewall instellen kan natuurlijk ook, maar ik bedoelde toch echt de modem. Dat kan namelijk ook (in modems tegenwoordig zit standaard al een firewall).
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Kliksafe

Berichtdoor Mortlach » 21 aug 2010 18:55

Spons,

Ik wilde je bedanken voor dit goede idee. Ik had er helemaal niet aan gedacht via de firewall specifieke sites te blokkeren. Ik heb net een het ouderlijk toezicht-gedeelte van mijn firewall gedownload en een lijstje sites ingevoerd, waar ik meestal als eerste heenga... ik wil niet zeggen "als ik de fout inga", laat ik zeggen, als ik terugval. En nu krijg ik dus een mooi groot 'Deze pagina is geblokkeerd'boodschap van Norton.

Ik heb natuurlijk zelf het wachtwoord van dat lijstje, maar het is wel een extra vertraging zodat ik nog een kans heb om even diep adem te halen en mijn gezonde verstand te gebruiken. Het lijstje zal in de loop der tijd ongetwijfeld groeien.

Dat gezegd, ben ik uiteraard nog steeds tegen filters die complete categorieën websites blokkeren. :wink:
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 103 gasten