Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Bastiaan30 schreef:Na wat studie kom ik toch echt tot de conclusie dat de term "dag des Heeren" niets te doen heeft met de zondag , maar met de oordeelsdag. (....)
BEn benieuwd wat anderen denken.
Precies hetzelfde als in ALLE andere gevallen in de Schrift wanneer er staat "Dag des Heeren"; OORDEELSDAG dus, en niet zondag (of sabbat/zaterdag).Laodicea schreef:Wat wordt volgens jou dan bedoeld met Op. 1:10?
Bastiaan30 schreef:Laodicea schreef:Zeer opmerkelijk trouwens dat niemand een reaktie geeft, ik kan er dus vanuiut gaan dat ik het bij het rechte eind heb?
Zondag de dag des Heeren noemen is dus onbijbels.
mohamed schreef:Ik heb nooit geweten dat men de zondag de dag des Heeren noemt, maar dat kan aan mij liggen.
Dat zal, maar zou je daar dan iets meer over uit willen leggen? Want ik vind dat je het wel heel snel op zij legt. Juist omdat die tekst in de inleiding staat, en het feit dat er grote consensus bestaat in de Bijbelwetenschap dat hier de zondag wordt bedoelt, geeft op z'n minst wel aan dat er veel voor valt te zeggen.Bastiaan30 schreef:Precies hetzelfde als in ALLE andere gevallen in de Schrift wanneer er staat "Dag des Heeren"; OORDEELSDAG dus, en niet zondag (of sabbat/zaterdag).
Want op wat voor dag Jezus tot Johannes in den geest komt, is totaal irrelevant aan waar het daar over gaat, en als inleiding tot waar het hele Boek Openbaring over gaat.
Beetje vervelende reactie voor de mensen die wél op je reageren.Zeer opmerkelijk trouwens dat niemand een reaktie geeft, ik kan er dus vanuiut gaan dat ik het bij het rechte eind heb?
Zondag de dag des Heeren noemen is dus onbijbels.
Laodicea schreef:Beetje vervelende reactie voor de mensen die wél op je reageren.Bastiaan30 schreef:Zeer opmerkelijk trouwens dat niemand een reaktie geeft, ik kan er dus vanuiut gaan dat ik het bij het rechte eind heb?
Mortlach schreef:Laodicea schreef:Beetje vervelende reactie voor de mensen die wél op je reageren.Bastiaan30 schreef:Zeer opmerkelijk trouwens dat niemand een reaktie geeft, ik kan er dus vanuiut gaan dat ik het bij het rechte eind heb?
Je kunt ook denken dat de stelling te vaag/niet interessant genoeg is om op te reageren.
Cicero schreef:@Bastiaan30: heb je ook de grondtalen bestudeerd? Want als je dat gedaan zou hebben, zou je verschil gemerkt hebben tussen beide termen.
De 'dag des Heeren' in het OT is de dag waarop de Heer beslissend ingrijpt. Dat is later uitgelegd als 'oordeelsdag', maar dat hoeft van oorsprong niet altijd zo te zijn. Het kan ook een dag in de geschiedenis zijn waarop de Heer de geschiedenis een andere wending geeft.
In het NT wordt de Griekse vertaling van 'dag des Heeren' gebruikt voor de oordeelsdag. Maar er is verschil met een andere term voor 'dag des Heeren', maar dat kun je in het Nederlands niet goed zien:
a) hêmera kuriou
b) hêmera kuriakê
a) is een zelfst. nw. met een ander zelfst. nw. in de 2e naamval => "dag van de Heer"
b) is een zeflst. nw. met een bijv. nw. => "dag die Heer is toegewijd", "Heer-lijke dag", "dag van de Heer"
Beide dagen zijn dus van de Heer, alleen de ene is oordeelsdag en de andere is toewijdingsdag. Het bijv. nw. kuriakê gebruikt Paulus ook om de maaltijd die aan de Heer is gewijd (het H. Avondmaal/ de H. Mis) aan te duiden.
Het is dus begrijpelijk dat je op basis van het Nederlands gaat denken dat het allemaal hetzelfde is, maar dat is niet het geval. Als ondersteunend argument voor mijn punt kunnen nog gelden de kerkvaders (Didache, Barnabas etc.) die de zondag met 'dag des Heeren' (b) aanduiden of meedelen dat op de 8e dag de christenen samenkomsten hielden.
Overigens impliceert dit alles niet dat je de sabbat dus niet meer moet houden of de zondag als rustdag moet zien. In Hand. 20 valt Eutychus op zondagavond uit het raam, waarschijnlijk omdat hij de hele dag gewerkt heeft!
In de hellenstische tijd volgden de Joden gewoon de Romeinse tijdrekening, dus het was zondagavond.de eerste dag der week begon in Israel en volgens God's inzettingen nl al bij zonsondergang.Het zou dan dus zaterdagvond geweest zijn, voordat de apostel de volgende dag op reis ging.
Hoe weet je dat zo zeker? Op verzoek kan ik wel aantonen dat die uitdrukking wel eerste dag der week betekent.b.v. dat er in hand 20:7 staat "'mia ton sabbaton", wat NIET betekent eerste dag der week
De jongen, Eutiches, die bij de rede van Paulus uit het raam viel is waarschijnlijk bewusteloos geraakt door kolendampvergiftiging omdat er gesproken wordt over vele lichten die aan waren, al deze vlammetjes hebben een zodanige hoeveelheid kolendamp geproduceerd dat dat voor de jongen die boven zat teveel werd.Johannes kwam “in” of “op” (Grieks: en, dat zowel in als op kan betekenen) “de dag des Heren”. De meesten denken dat hier de eerste dag van de week, de zondag, is bedoeld, maar anderen geven er de voorkeur aan om in Op 1:10 aan de alom bekende “dag des Heren” (OT: “dag van Jahweh”) te denken, het thema van het boek Openbaring.Cicero schreef:@Bastiaan30: heb je ook de grondtalen bestudeerd? Want als je dat gedaan zou hebben, zou je verschil gemerkt hebben tussen beide termen.
De 'dag des Heeren' in het OT is de dag waarop de Heer beslissend ingrijpt. Dat is later uitgelegd als 'oordeelsdag', maar dat hoeft van oorsprong niet altijd zo te zijn. Het kan ook een dag in de geschiedenis zijn waarop de Heer de geschiedenis een andere wending geeft.
In het NT wordt de Griekse vertaling van 'dag des Heeren' gebruikt voor de oordeelsdag. Maar er is verschil met een andere term voor 'dag des Heeren', maar dat kun je in het Nederlands niet goed zien:
a) hêmera kuriou
b) hêmera kuriakê
a) is een zelfst. nw. met een ander zelfst. nw. in de 2e naamval => "dag van de Heer"
b) is een zeflst. nw. met een bijv. nw. => "dag die Heer is toegewijd", "Heer-lijke dag", "dag van de Heer"
Beide dagen zijn dus van de Heer, alleen de ene is oordeelsdag en de andere is toewijdingsdag. Het bijv. nw. kuriakê gebruikt Paulus ook om de maaltijd die aan de Heer is gewijd (het H. Avondmaal/ de H. Mis) aan te duiden.
Het is dus begrijpelijk dat je op basis van het Nederlands gaat denken dat het allemaal hetzelfde is, maar dat is niet het geval. Als ondersteunend argument voor mijn punt kunnen nog gelden de kerkvaders (Didache, Barnabas etc.) die de zondag met 'dag des Heeren' (b) aanduiden of meedelen dat op de 8e dag de christenen samenkomsten hielden.
Overigens impliceert dit alles niet dat je de sabbat dus niet meer moet houden of de zondag als rustdag moet zien. In Hand. 20 valt Eutychus op zondagavond uit het raam, waarschijnlijk omdat hij de hele dag gewerkt heeft!
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 26 gasten