HSV doet afbreuk aan Gods woord

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: HSV doet afbreuk aan Gods woord

Berichtdoor schelpje3 » 29 dec 2010 23:40

Sabra schreef:
schelpje3 schreef:Dat hoeven wij ons niet af te vragen !


Het hoeft niet maar het zou wel verstandig zijn. Misschien zou je eens 'Wie schreef de bijbel?' van Karel van der Toorn moeten lezen, of 'De bijbel als mythe', van Finkelstein en Silberman.

De Bijbel is een geinspireerd boek, niet zomaar een geschiedschrijving.


Het enige bewijs dat de bijbel is geinspireerd komt uit de bijbel zelf. Dat lijkt me niet echt een betrouwbaar bewijs.

Je dient trouwens Bijbel met een hoofdletter B te schrijven !


Bijbel is afgeleid van het woord 'biblia', wat boeken betekent. Lijkt met niet dat bijbel dan met een hoofdletter geschreven hoeft te worden.

Er zijn bepaalde gebeurtenissen die zelfs in alle geschiedenisboeken vermeld staan.
Zoals de kruisiging van de Heere Jezus bijv.
Maar ook wordt er steeds gezocht en blijkbaar (bijna) gevonden de Ark van Noach.
De boekrollen die gevonden zijn.
Geloof is een aanname van zaken die je niet ziet.
Blijkbaar wil jij altijd iets zwart-op-wit zien, voordat je iets gelooft.
Als je verliefd wordt op iemand en die ander zegt dat hij/zij van je houdt, geloof je dat dan ook niet ? Moet je daar eerst een bewijs voor zien ?
Moet de ander dat optekenen ?
Als je de bijbel leest als lesmateriaal, dan kan ik begrijpen dat je in Genesis al volslagen vast loopt.
Want dat kan nl ook niet :wink:

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: HSV doet afbreuk aan Gods woord

Berichtdoor blijblij » 30 dec 2010 09:46

Dat een stel extremisten (amerikaanse evangelicalen) op zoek zijn naar de ark wil nog niet zeggen dat de ark ooit gevonden zal worden, aangezien 'serieuze' wetenschap aantoont dat een dergelijke gebeurtenis nooit heeft plaatsgevonden.
(klein aardigheidje: Noach had, gezien het aantal verschillende dieren op aarde, 50 paar per seconde naar binnen moeten leiden)

Probleem voor de HSV is de mythevorming rond de Statenvertaling (het boek en de vertalers lijken wel Roomse heiligen....) in bepaalde kringen. Voor een herziening is de keuze voor de TR logisch, maar voor een vertaling niet meer.

SV en HSV moeten op de plank worden gezet als grootheden uit een ver verleden en voor een juiste vertaling moet gebruik worden gemaakt van de huidige stand van wetenschap: Nestle Aland.
Als je uitgaat van geinspireerde tekst lijkt het mij relevant om het dichts bij de bronteksten uit te komen en daar is door de tekstkritiek na het verschijnen van de SV hard aan gewerkt, waardoor we nu een Griekse tekst hebben voor het NT die een stuk dichter bij de bron staat dat de TR.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de huidige tekst voor altijd vaststaat, wellicht wordt er nog iets gevonden dat ouder is.

Dat is wetenschap: het is falsifieerbaar!

Bertiel
Luitenant
Luitenant
Berichten: 718
Lid geworden op: 28 dec 2010 21:20

Re: HSV doet afbreuk aan Gods woord

Berichtdoor Bertiel » 30 dec 2010 09:55

blijblij schreef:Dat een stel extremisten (amerikaanse evangelicalen) op zoek zijn naar de ark wil nog niet zeggen dat de ark ooit gevonden zal worden, aangezien 'serieuze' wetenschap aantoont dat een dergelijke gebeurtenis nooit heeft plaatsgevonden.
(klein aardigheidje: Noach had, gezien het aantal verschillende dieren op aarde, 50 paar per seconde naar binnen moeten leiden)

Ik kan je van harte het boek "hoe bestaat het" aanbevelen, kost maar EUR 10 dus daarvoor hoef je het niet te laten.
Laat in ruim 200 pagina's zien hoe dat schepping, dino's en de zondvloed wel degelijk kunnen zonder het bijbelwoord te hoeven verlaten. Persoonlijk heb ik nooit aan dit soort dingen getwijfeld, maar dit heeft mijn overtuiging alleen nog maar versterkt.
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: HSV doet afbreuk aan Gods woord

Berichtdoor elbert » 30 dec 2010 10:05

Laten we ontopic blijven en het dus over de HSV hebben.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Bertiel
Luitenant
Luitenant
Berichten: 718
Lid geworden op: 28 dec 2010 21:20

Re: HSV doet afbreuk aan Gods woord

Berichtdoor Bertiel » 20 jun 2011 19:49

ik heb zojuist een paar gedeeltes gelezen uit de brochure uit de GBS-flyer over de HSV.
Heb'm maar vlug naar het oud papier gedaan, nergens wordt de brontaal genoemd en de SV wordt als grondtaal gebruikt...
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: HSV doet afbreuk aan Gods woord

Berichtdoor blijblij » 20 jun 2011 21:27

is die folder ergens op internet te vinden?

Bertiel
Luitenant
Luitenant
Berichten: 718
Lid geworden op: 28 dec 2010 21:20

Re: HSV doet afbreuk aan Gods woord

Berichtdoor Bertiel » 21 jun 2011 07:28

@blijblij: GBS vs Internet, wat denk je zelf :wink:
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: HSV doet afbreuk aan Gods woord

Berichtdoor blijblij » 21 jun 2011 07:51

Bertiel schreef:@blijblij: GBS vs Internet, wat denk je zelf :wink:


Ken de organisatie niet (zo goed). Maar na drie keer een zoekterm bij google ingevuld te hebben
blijkt het ook onmogelijk om de organisatie te leren kennen :) (niet dat die behoefte nu zo groot is...)

Jammer maar helaas, anders zouden we samen smakelijk kunnen lachen om idioterie en drogredenen!

Bertiel
Luitenant
Luitenant
Berichten: 718
Lid geworden op: 28 dec 2010 21:20

Re: HSV doet afbreuk aan Gods woord

Berichtdoor Bertiel » 21 jun 2011 07:56

blijblij schreef:Jammer maar helaas, anders zouden we samen smakelijk kunnen lachen om idioterie en drogredenen!

Ik kan er eerlijk gezegd niet zo om lachen, ik wordt boos en verdrietig. Hele volksstammen worden met leugens en verdraaide waarheden weer opgehitst tegen de HSV
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: HSV doet afbreuk aan Gods woord

Berichtdoor blijblij » 21 jun 2011 08:12

Bertiel schreef:Ik kan er eerlijk gezegd niet zo om lachen, ik wordt boos en verdrietig. Hele volksstammen worden met leugens en verdraaide waarheden weer opgehitst tegen de HSV


daar heb je ook weer gelijk in!

Ik ben wel benieuwd naar enkele argumenten. Heb nu alleen gehoord dat het een werk van de duivel is, maar
inhoudelijk nog niets. Kun je er een paar noemen?

Bertiel
Luitenant
Luitenant
Berichten: 718
Lid geworden op: 28 dec 2010 21:20

Re: HSV doet afbreuk aan Gods woord

Berichtdoor Bertiel » 21 jun 2011 08:29

- van alle stellingen die ze aanbrengen is niks gebaseerd op wat er in de brontalen staat, enkel wat er in de SV staat.
- meest absurde stelling was dat de statenvertalers "verlicht" waren ten tijde van de vertaling. Verlicht is een tussenfase tussen normale vertalers en de geïnspireerde schrijvers.
- wat me verder is opgevallen is dat de HSV niet concordant was in vertalen (net zo min als de SV) ze hiervan uitgebreid vermelding maken zonder dieper op de context in te gaan.
- ze noemen één theologisch verschil, maar dan moet een tekst in het oude testament vergeestelijkt worden voordat ze bij hun gelijk kunnen komen
- het vergelijk van de vertalingen wordt door dhr. L.M.P. Scholten gedaan, iemand die geen theoloog is, geen afgestudeerd Hebreist of Grieks deskundige.

Al met al, twas en het is en het blijft triest om op deze niet christelijke manier elkaar met de pen te bestrijden, achteraf, terwijl van te voren de GBS uitdrukkelijk was uitgenodigd om in de herziening te participeren.
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: HSV doet afbreuk aan Gods woord

Berichtdoor TheKeimpe » 21 jun 2011 08:35

Bertiel, je relaas is bijna correct, maar ik denk dat je dhr. L.M.P. Scholten tekort doet door hem als niet deskundig af te schilderen. Dat zijn keuzes in deze niet de jouwe (en de mijne) zijn doet op dat punt niet ter zake, hij heeft bewezen (ondanks gebrek aan in jouw ogen noodzakelijke vooropleidingen) zeer ter zake kundig te zijn. Het zou een grote winst voor de HSV geweest zijn als ze de kennis en kunde van dhr. Scholten hadden kunnen gebruiken, maar helaas, hij wilde niet.

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: HSV doet afbreuk aan Gods woord

Berichtdoor blijblij » 21 jun 2011 08:52

Bertiel schreef:- meest absurde stelling was dat de statenvertalers "verlicht" waren ten tijde van de vertaling. Verlicht is een tussenfase tussen normale vertalers en de geïnspireerde schrijvers.


Veranderde bijdrage:
Ik vraag me dan altijd af waarom diezelfde 'verlichting' dan niet nogmaals kan 'gebeuren'.
Laatst gewijzigd door blijblij op 21 jun 2011 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Noir
Sergeant
Sergeant
Berichten: 259
Lid geworden op: 18 mei 2011 12:26

Re: HSV doet afbreuk aan Gods woord

Berichtdoor Noir » 21 jun 2011 09:00

@Blijblij: nu maak je dezelfde fout die de GBS-aanhangers in jouw ogen ook doen. Alles afkraken wat er rond de Statenvertaling, statenvertalers, etc. is. Bewaar je voor die fout a.u.b. Je kraakt er andere mensen om af die wat van de HSV zeggen. Doe jij het dan niet van de Statenvertaling en van de GBS-ers.
Wat je bent, bewijst wat je kunt. Wat je ermee doet, bewijst wie je bent.

Bertiel
Luitenant
Luitenant
Berichten: 718
Lid geworden op: 28 dec 2010 21:20

Re: HSV doet afbreuk aan Gods woord

Berichtdoor Bertiel » 21 jun 2011 09:09

@the Keimpe: LMP Scholten is inderdaad heel deskundig, hier ga ik te kort door de bocht. Ik weet wel hoe het komt hoor, ik zag namelijk diverse opmerkingen van hem waarvan ik dacht: "dat is niet volgens ps 133:3 - 1773..." :wink:
Vanitas vanitatum et omnia vanitas


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 95 gasten