Jezus en Allah

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Jerommel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2009 07:35
Locatie: den haag

Re: Is Jezus een deelgenoot van Allah?

Berichtdoor Jerommel » 27 sep 2009 17:30

Lovely schreef:
Jerommel schreef:Je kent wellicht geen arabisch sprekende christenen?
Noemen die God 'Allah'? Allah is de Islamitische God. Als jij beweert dat Arabische christenen de God van Israël 'Allah' noemen, dan wil ik een linkje van je zien. Bewijzen kortom.
Ga maar goegelen op "Allah meaning" ofzo. Allah is ook niet zijn Naam, het is zijn titel. Net als dat de Heer zijn titel is en YHWH zijn Naam is. Wij noemen Hem God, Gott, Dieu, Dios enz... Toch bedoelen we YHWH, de Schepper.
Allah is een samentrekking van "Al Illah" wat "de God" betekent.

ostrogoot
Mineur
Mineur
Berichten: 156
Lid geworden op: 03 dec 2008 09:41

Re: Is Jezus een deelgenoot van Allah?

Berichtdoor ostrogoot » 27 sep 2009 21:43

De discussie over de maangod Allah en jhwh zijn hier niet van toepassing.

Als onreine mag ik de Koran niet eens beet pakken laat staan lezen. Het is volgens moslims een heilig boek dat met ontzag moet worden benaderd. Handen wassen gezicht wassen. Niet eten en praten tijdens het lezen...
Ooit werd er een boek op brute wijze uit mijn handen getrokken. Gelukkig zijn er onleesbare versies op het net te vinden met onsamenhangende verhalen en kreten te vinden.
Waarom zou ik verdiepen of Jezus een deelgenoot is van allah als er wordt verkondigd:
5: 51 O, gij die gelooft, neemt de Joden en de Christenen niet tot vrienden. Zij zijn elkanders vrienden. En wie uwer hen tot vrienden neemt, is inderdaad één hunner. Voorwaar, Allah leidt het overtredende volk niet. of
2:120 En de Joden en de Christenen zullen u nooit welgezind zijn, tenzij gij hun godsdienst belijdt. Zeg: "Voorzeker, Allah's leiding is de Merkelijke leiding". En, indien gij hun wensen volgt, nadat de kennis tot u is gekomen, zult gij aan Allah Vriend noch Helper hebben.

Het woord God dat wij gebruiken is ook van heidense afkomst en betekent een titel voor iets dat er is maar niet zichtbaar is. Semitische talen hebben natuurlijk overeenkomsten qua taal dan en daar blijft het bij
Nosce te ipsum

Gebruikersavatar
Jerommel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2009 07:35
Locatie: den haag

Re: Is Jezus een deelgenoot van Allah?

Berichtdoor Jerommel » 27 sep 2009 22:02

ostrogoot schreef:De discussie over de maangod Allah en jhwh zijn hier niet van toepassing.
'Tuurlijk wel. Zie de topictitel. Het antwoord is JA als Allah van de Koraan = YHWH van de Bijbel. Maar indien niet is het antwoord NEE. Lees ik jouw bericht, schat ik in dat jij NEE zult zeggen. Bovendien zegt de Koraan ook NEE dus rijst de vraag of Allah = YHWH. Probably not...

mohamed

Re: Is Jezus een deelgenoot van Allah?

Berichtdoor mohamed » 28 sep 2009 07:53

Jerommel schreef:Evengoed is er wel onderzoek naar (geweest) en het lijkt er op dat het toch zo is.
Ik vond deze (al wat oudere) lezing wel duidelijk:
Pre Islamic origin of Islam Exposed

Dank je wel, zal het later eens bekijken.

mohamed

Re: Is Jezus een deelgenoot van Allah?

Berichtdoor mohamed » 28 sep 2009 07:55

Lovely schreef:Kan de topic titel niet aangepast worden? Ook al is het een vraag het is toch verwerpelijk dat op een reformatorisch forum zo'n topic titel voorkomt. Wie weet wat hier achter schuil gaat!

De vraag of Jezus een deelgenoot van Allah is zegt niks over wat ik denk van Allah en je moet wel stekeblind zijn als je meent dat een moslim zich dat afvraagt.

mohamed

Re: Is Jezus een deelgenoot van Allah?

Berichtdoor mohamed » 28 sep 2009 07:59

Jerommel schreef: Goed, de Koraan lost dat op door te beweren dat de Bijbel vervalst is. Maar dan is die wel heel erg vervalst...

Klopt en dat vind ik een ontzettend zwaktebod waarmee elke discussie monddood wordt gemaakt.

Gebruikersavatar
Ilias
Mineur
Mineur
Berichten: 103
Lid geworden op: 11 jun 2007 15:53

Re: Jezus en Allah

Berichtdoor Ilias » 28 sep 2009 11:17

Ik ken libanese christenen, en zij bidden tot Allaah. Verder zijn er ook bijbel versies in het Arabisch waarin Allaah word vermeld, zelf kan ik ook Arabisch, ik heb het zelf gelezen.

ostrogoot
Mineur
Mineur
Berichten: 156
Lid geworden op: 03 dec 2008 09:41

Re: Is Jezus een deelgenoot van Allah?

Berichtdoor ostrogoot » 28 sep 2009 22:31

Lovely schreef:
maryem schreef:ja ik zat ook al te kijken
Maar je moet niet vergeten dat er veel Christenen zijn op de wereld die ook Allah zeggen inplaats van God, Het woordje Allah betekend niets meer dan gewoon God in het Arabisch, en in het Hebreeuws zeggen ze ook geen God als ik het goed heb maar was het gewoon Jaweh, Jehovah


Ik ken helemaal geen christenen die God 'Allah' noemen. Dit is nieuw voor mij, maar misschien heb je een paar linkjes voor mij waaruit dit daadwerkelijk blijkt?

God heeft zichzelf een naam gegeven toen Mozes bij de brandende braamstruik stond: IK ZAL ZIJN, Die IK ZIJN ZAL. Eigenlijk een naam voor eeuwig vandaar dat de Joden God met o.a. de EEUWIGE aanspreken. God verandert niet en zijn naam IK ZAL ZIJN, Die IK ZIJN ZAL zal ook niet veranderen. Als je zo makkelijk over de naam van God denkt en hem naar gelang een andere naam geeft dan doet mij dat denken aan Tiny Muskens. Deze man denkt ook "met de wind mee".
Als het WK voetbal begint zijn wij ook allemaal Allah gezind en zingen uit volle borst "Ole ole ole ole we are the champions" (het Spaanse Ole is een verbastering van Allah, met dank aan de Moren)
Nosce te ipsum

mohamed

Re: Is Jezus een deelgenoot van Allah?

Berichtdoor mohamed » 29 sep 2009 00:42

ostrogoot schreef:God heeft zichzelf een naam gegeven toen Mozes bij de brandende braamstruik stond: IK ZAL ZIJN, Die IK ZIJN ZAL. Eigenlijk een naam voor eeuwig vandaar dat de Joden God met o.a. de EEUWIGE aanspreken. God verandert niet en zijn naam IK ZAL ZIJN, Die IK ZIJN ZAL zal ook niet veranderen. Als je zo makkelijk over de naam van God denkt en hem naar gelang een andere naam geeft dan doet mij dat denken aan Tiny Muskens. Deze man denkt ook "met de wind mee".

Ik begrijp wel een beetje wat je bedoelt denk ik, maar Johannes schreef onder inspiratie van de Heilige Geest dat de Heilige, de Waarachtige, Die de sleutel Davids heeft (Job 12:14. Jes 22:22. Openb 1:18+3:7) Zichzelf een nieuwe naam zou geven:

Openbaring 3
12 Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan; en Ik zal op hem schrijven de naam mijns Gods en de naam van de stad mijns Gods, het nieuwe Jeruzalem, dat uit de hemel nederdaalt van mijn God, en mijn nieuwe naam.
13 Wie een oor heeft, die hore, wat de Geest tot de gemeenten zegt.

Ik denk dat Gods oude naam IK ZAL ZIJN een belofte was en dat de Zaligmaker (Hand 13,23) naar de belofte Zijn nieuwe naam draagt.

Als het WK voetbal begint zijn wij ook allemaal Allah gezind en zingen uit volle borst "Ole ole ole ole we are the champions" (het Spaanse Ole is een verbastering van Allah, met dank aan de Moren)

:lol:

Gebruikersavatar
maboc
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 13 nov 2008 21:35
Locatie: Den Haag

Re: Is Jezus een deelgenoot van Allah?

Berichtdoor maboc » 29 sep 2009 07:38

Lovely schreef:
maryem schreef:ja ik zat ook al te kijken
Maar je moet niet vergeten dat er veel Christenen zijn op de wereld die ook Allah zeggen inplaats van God, Het woordje Allah betekend niets meer dan gewoon God in het Arabisch, en in het Hebreeuws zeggen ze ook geen God als ik het goed heb maar was het gewoon Jaweh, Jehovah


Ik ken helemaal geen christenen die God 'Allah' noemen. Dit is nieuw voor mij, maar misschien heb je een paar linkjes voor mij waaruit dit daadwerkelijk blijkt?


De kopten bijvoorbeeld in Egypte bidden tot Allah, waarmee zij dezelfde God bedoelen als waar wij tot bidden.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

mohamed

Re: Is Jezus een deelgenoot van Allah?

Berichtdoor mohamed » 29 sep 2009 10:16

maboc schreef:
Lovely schreef:
maryem schreef:ja ik zat ook al te kijken
Maar je moet niet vergeten dat er veel Christenen zijn op de wereld die ook Allah zeggen inplaats van God, Het woordje Allah betekend niets meer dan gewoon God in het Arabisch, en in het Hebreeuws zeggen ze ook geen God als ik het goed heb maar was het gewoon Jaweh, Jehovah


Ik ken helemaal geen christenen die God 'Allah' noemen. Dit is nieuw voor mij, maar misschien heb je een paar linkjes voor mij waaruit dit daadwerkelijk blijkt?


De kopten bijvoorbeeld in Egypte bidden tot Allah, waarmee zij dezelfde God bedoelen als waar wij tot bidden.

Dienen wij niet te bidden in naam van Jezus Christus?

Johannes 16
24 Tot nog toe hebt gij niet gebeden in Mijn Naam; bidt, en gij zult ontvangen, opdat uw blijdschap vervuld zij.
25 Deze dingen heb Ik door gelijkenissen tot u gesproken; maar de ure komt, dat Ik niet meer door gelijkenissen tot u spreken zal, maar u vrijuit van de Vader zal verkondigen.
26 In die dag zult gij in Mijn Naam bidden; en Ik zeg u niet, dat Ik de Vader voor u bidden zal;

Gebruikersavatar
maboc
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 13 nov 2008 21:35
Locatie: Den Haag

Re: Is Jezus een deelgenoot van Allah?

Berichtdoor maboc » 29 sep 2009 11:00

mohamed schreef:
maboc schreef:De kopten bijvoorbeeld in Egypte bidden tot Allah, waarmee zij dezelfde God bedoelen als waar wij tot bidden.

Dienen wij niet te bidden in naam van Jezus Christus?

Johannes 16
24 Tot nog toe hebt gij niet gebeden in Mijn Naam; bidt, en gij zult ontvangen, opdat uw blijdschap vervuld zij.
25 Deze dingen heb Ik door gelijkenissen tot u gesproken; maar de ure komt, dat Ik niet meer door gelijkenissen tot u spreken zal, maar u vrijuit van de Vader zal verkondigen.
26 In die dag zult gij in Mijn Naam bidden; en Ik zeg u niet, dat Ik de Vader voor u bidden zal;

Drie-eenheid.....da's dus hetzelfde.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

mohamed

Re: Is Jezus een deelgenoot van Allah?

Berichtdoor mohamed » 30 sep 2009 10:59

maboc schreef:
mohamed schreef:
maboc schreef:De kopten bijvoorbeeld in Egypte bidden tot Allah, waarmee zij dezelfde God bedoelen als waar wij tot bidden.

Dienen wij niet te bidden in naam van Jezus Christus?

Johannes 16
24 Tot nog toe hebt gij niet gebeden in Mijn Naam; bidt, en gij zult ontvangen, opdat uw blijdschap vervuld zij.
25 Deze dingen heb Ik door gelijkenissen tot u gesproken; maar de ure komt, dat Ik niet meer door gelijkenissen tot u spreken zal, maar u vrijuit van de Vader zal verkondigen.
26 In die dag zult gij in Mijn Naam bidden; en Ik zeg u niet, dat Ik de Vader voor u bidden zal;

Drie-eenheid.....da's dus hetzelfde.

Het is dezelfde God ja, maar Jezus zei door de apostel Johannes:

'Ik zal op hem schrijven de Naam Mijns Gods, en de naam van de stad Mijns Gods, namelijk van het nieuwe Jeruzalem, dat uit de hemel van Mijn God afdaalt, en ook Mijn nieuwe Naam. (Op 3,12)

Wanneer we dat voor de helderheid even visualiseren zou Jezus dus de volgende namen op hem schrijven, te weten de Vader, het nieuwe Jeruzalem en Zijn nieuwe naam. De vraag die bij mij rijst is hoe luidt Zijn nieuwe naam? Het impliceert luid en duidelijk dat Hij dus ook een oude naam moet hebben gehad nietwaar? Welke zou dat zijn? '...Hoe is Zijn Naam, en hoe is de Naam van Zijn Zoon, zo gij het weet?' (Spr 30,4) Aartsvader Jakob kreeg ook een nieuwe naam, te weten Israël (Gen 35,10) en de Vader noemt Israël in Hosea 11,1 expliciet Zijn Zoon. Wie Hij daarmee bedoelt is een andere discussie, voor nu gaan we er maar even van uit dat het Christus was. Jakob verloor zijn oude naam en kreeg een nieuwe. Later sprak Jezus ook regelmatig over het oude en het nieuwe, Hij zei: ‘Zo lijkt iedere schriftgeleerde die leerling in het koninkrijk van de hemel is geworden op een huismeester die uit zijn voorraadkamer nieuwe en oude dingen tevoorschijn haalt.’ (Mat 13,52) En:

'Niemand verstelt een oude mantel met een lap die nog niet gekrompen is, want dan trekt de nieuwe lap de oude stof kapot en wordt de scheur nog groter. Niemand giet jonge wijn in oude leren zakken, want dan scheuren ze open en gaat de wijn verloren, net als de zakken zelf. Jonge wijn hoort in nieuwe zakken.’ (Mar 2,21-22)

We dienen ons goed te realiseren dat Jezus uitsluitend in gelijkenissen sprak tegen de menigte (Mat 13,34) en Paulus legde uit wat Hij daarmee bedoelde:

2 Kor 5,17
Daarom ook is iemand die één met Christus is, een nieuwe schepping. Het oude is voorbij, het nieuwe is gekomen.

Wanneer een Jood zich bekeerde tot Christus, wat was er voor hem dan voorbij? Ik geloof dat het Dezelfde is, maar denk dat de nieuwe naam waarmee Hij Zich zou noemen toch van groot belang is, want iemand die Hem nu nog noemt bij zijn oude, onder het nieuwe verbond, kan impliceren dat Hij God niet kent. De nieuwe naam is de Zoon naar mijn idee, maar ik ben ook benieuwd naar eventuele andere suggesties! :roll:

lailahaillallah
Verkenner
Verkenner
Berichten: 62
Lid geworden op: 24 okt 2007 20:15

Re: Jezus en Allah

Berichtdoor lailahaillallah » 02 okt 2009 04:43

Assalaam alaikum,

De ware aanbidders moeten den Vader (Allah) aanbidden volgens Jezus:

Johannes 4:

22 Gijlieden aanbidt, wat gij niet weet; wij aanbidden, wat wij weten; want de zaligheid is uit de Joden.

23 Maar de ure komt, en is nu, wanneer de ware aanbidders den Vader aanbidden zullen in geest en waarheid; want de Vader zoekt ook dezulken, die Hem alzo aanbidden.

24 God is een Geest, en die Hem aanbidden, moeten Hem aanbidden in geest en waarheid.



vrede
"In de godsdienst is er geen dwang." (Koran, 2:256)

mohamed

Re: Jezus en Allah

Berichtdoor mohamed » 02 okt 2009 10:24

lailahaillallah schreef:Assalaam alaikum,

De ware aanbidders moeten den Vader (Allah) aanbidden volgens Jezus:

Johannes 4:

22 Gijlieden aanbidt, wat gij niet weet; wij aanbidden, wat wij weten; want de zaligheid is uit de Joden.

23 Maar de ure komt, en is nu, wanneer de ware aanbidders den Vader aanbidden zullen in geest en waarheid; want de Vader zoekt ook dezulken, die Hem alzo aanbidden.

24 God is een Geest, en die Hem aanbidden, moeten Hem aanbidden in geest en waarheid.



vrede

2 Kor 5,16
Zo dan, wij kennen van nu aan niemand naar het vlees; en indien wij ook Christus naar het vlees gekend hebben, nochtans kennen wij Hem nu niet meer naar het vlees.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 113 gasten