maboc schreef:mohamed schreef:maboc schreef:De kopten bijvoorbeeld in Egypte bidden tot Allah, waarmee zij dezelfde God bedoelen als waar wij tot bidden.
Dienen wij niet te bidden in naam van Jezus Christus?
Johannes 1624 Tot nog toe hebt gij niet gebeden in Mijn Naam; bidt, en gij zult ontvangen, opdat uw blijdschap vervuld zij.
25 Deze dingen heb Ik door gelijkenissen tot u gesproken; maar de ure komt, dat Ik niet meer door gelijkenissen tot u spreken zal, maar u vrijuit van de Vader zal verkondigen.
26 In die dag zult gij in Mijn Naam bidden; en Ik zeg u niet, dat Ik de Vader voor u bidden zal;
Drie-eenheid.....da's dus hetzelfde.
Het is dezelfde God ja, maar Jezus zei door de apostel Johannes:
'Ik zal op hem schrijven de Naam Mijns Gods, en de naam van de stad Mijns Gods, namelijk van het nieuwe Jeruzalem, dat uit de hemel van Mijn God afdaalt, en ook Mijn nieuwe Naam. (Op 3,12)
Wanneer we dat voor de helderheid even visualiseren zou Jezus dus de volgende namen op hem schrijven, te weten de Vader, het nieuwe Jeruzalem en Zijn
nieuwe naam. De vraag die bij mij rijst is hoe luidt Zijn nieuwe naam? Het impliceert luid en duidelijk dat Hij dus ook een oude naam moet hebben gehad nietwaar? Welke zou dat zijn? '...Hoe is Zijn Naam, en hoe is de Naam van Zijn Zoon, zo gij het weet?' (Spr 30,4) Aartsvader Jakob kreeg ook een nieuwe naam, te weten Israël (Gen 35,10) en de Vader noemt Israël in Hosea 11,1 expliciet Zijn Zoon. Wie Hij daarmee bedoelt is een andere discussie, voor nu gaan we er maar even van uit dat het Christus was. Jakob verloor zijn oude naam en kreeg een nieuwe. Later sprak Jezus ook regelmatig over het oude en het nieuwe, Hij zei: ‘Zo lijkt iedere schriftgeleerde die leerling in het koninkrijk van de hemel is geworden op een huismeester die uit zijn voorraadkamer
nieuwe en
oude dingen tevoorschijn haalt.’ (Mat 13,52) En:
'Niemand verstelt een
oude mantel met een lap die nog niet gekrompen is, want dan trekt de
nieuwe lap de oude stof kapot en wordt de scheur nog groter. Niemand giet jonge wijn in
oude leren zakken, want dan scheuren ze open en gaat de wijn verloren, net als de zakken zelf. Jonge wijn hoort in
nieuwe zakken.’ (Mar 2,21-22)
We dienen ons goed te realiseren dat Jezus
uitsluitend in gelijkenissen sprak tegen de menigte (Mat 13,34) en Paulus legde uit wat Hij daarmee bedoelde:
2 Kor 5,17 Daarom ook is iemand die één met Christus is, een nieuwe schepping. Het oude is voorbij, het nieuwe is gekomen.
Wanneer een Jood zich bekeerde tot Christus, wat was er voor hem dan voorbij? Ik geloof dat het Dezelfde is, maar denk dat de nieuwe naam waarmee Hij Zich zou noemen toch van groot belang is, want iemand die Hem nu nog noemt bij zijn oude, onder het nieuwe verbond, kan impliceren dat Hij God niet kent. De nieuwe naam is de Zoon naar mijn idee, maar ik ben ook benieuwd naar eventuele andere suggesties!