Leven na de dood, de hemel en de hel

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor JohannesHermanus » 30 mei 2016 13:35

bernard 3 schreef:Volgens Gods Woord is je vraag dan ook totaal niet relevant. Want bij de opstanding krijgt de mens geen nieuw lichaam , dit omdat de mens vóór zijn opstanding eenvoudig weg niet meer bestaat.

Bedankt voor uw uitgebreide antwoord, ondanks dat het een irrelevante vraag is volgens u. Ik ben er echter van overtuigd dat er weldegelijk sprake is van het verkrijgen van een nieuw (verheerlijkt) lichaam. Helaas zullen we daar na onze dood nog even op moeten wachten, wat we dan ook doen in het paradijs. Waarom ik zeker weet dat er sprake is van een nieuw verheerlijkt lichaam? Dat lees ik in de Bijbel:

Maar, zal iemand zeggen: Hoe zullen de doden opgewekt worden, en met hoedanig een lichaam zullen zij komen? Gij dwaas, hetgeen gij zaait, wordt niet levend, tenzij dat het gestorven is; En hetgeen gij zaait, daarvan zaait gij het lichaam niet, dat worden zal, maar een bloot graan, naar het voorvalt, van tarwe, of van enig der andere granen. Maar God geeft hetzelve een lichaam, gelijk Hij wil, en aan een iegelijk zaad zijn eigen lichaam. Alle vlees is niet hetzelfde vlees; maar een ander is het vlees der mensen, en een ander is het vlees der beesten, en een ander der vissen, en een ander der vogelen. En er zijn hemelse lichamen, en er zijn aardse lichamen; maar een andere is de heerlijkheid der hemelse, en een andere der aardse. Een andere is de heerlijkheid der zon, en een andere is de heerlijkheid der maan, en een andere is de heerlijkheid der sterren; want de ene ster verschilt in heerlijkheid van de andere ster. Alzo zal ook de opstanding der doden zijn. Het lichaam wordt gezaaid in verderfelijkheid, het wordt opgewekt in onverderfelijkheid; Het wordt gezaaid in oneer, het wordt opgewekt in heerlijkheid; het wordt gezaaid in zwakheid, het wordt opgewekt in kracht. Een natuurlijk lichaam wordt er gezaaid, een geestelijk lichaam wordt er opgewekt. Er is een natuurlijk lichaam, en er is een geestelijk lichaam. (1Kor.15:35-44)

We worden gezaaid als een zaadje. Maar we komen niet boven de grond als een zaadje. Als Jezus weer terug komt, dan zullen alle doden worden opgewekt en een nieuw lichaam krijgen, zowel de eens overleden gelovigen als ook de gelovigen die op dat moment nog in leven zijn, zullen een nieuw verheerlijkt lichaam krijgen. (1Kor.15: 51-54; Fil.3:20-21)

Van de ongelovigen kan ik daarover echter niks lezen. Het enige wat ik kan lezen wat dat betreft in de Bijbel, staat in Joh.5:29 en Op.20:11-15. Er is voor zover ik kan destilleren wel sprake van een nieuw lichaam bij hen, echter is deze niet verheerlijkt. Dat kan immers ook niet! Want dan zouden ze namelijk deel hebben aan de verlossing... (vgl Rom.8:23)

Tot zo ver mijn zekerheid omtrent deze kwestie, ik weet dus niet hoe dat lichaam eruit zal zien. Dat is ook niet relevant, ik weet alleen dat ze in dat lichaam voor eeuwig helse pijn zullen hebben. Temeer reden om het goede evangelie te verkondigen om ze te behoeden voor dit kwaad.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor schaapje » 30 mei 2016 14:44

hans0166 schreef:vooral bij de behoudende reformatorische gemeentes/kerken, word het woordje "hel" nogal eens verkeerd gebruikt en begrepen.
De bijbel heeft het veel minder over hel dan men denkt.
Er zijn een aantal woorden met diverse betekenissen op een hoop gegooit en wordt als "hel" aangeduid. Dit is echter totaal onjuist.

Hier staat een verhelderend artikel : http://www.verhoevenmarc.be/PDF/Verwarring.pdf

Ik heb heel wat gesnuffeld op deze site maar die schema over de hel en tweede dood heel aannemelijk.
De Here Jezus had het ook altijd over het "verloren" gaan als wij het evangelie niet aanvaarden.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor MoesTuin » 30 mei 2016 15:04

schaapje schreef:
De Here Jezus had het ook altijd over het "verloren" gaan als wij het evangelie niet aanvaarden.


Inderdaad "Gelooft in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden, je zult het eeuwige Leven ontvangen"
Leven na de dood.......
de dood is niet het eind dan, nee hét begin inderdaad, een Hoopvolle Toekomst wacht voor allen die nu reeds in Hem zijn.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor bernard 3 » 31 mei 2016 07:36

schaapje schreef:
Inderdaad "Gelooft in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden, je zult het eeuwige Leven ontvangen"
Leven na de dood.......
de dood is niet het eind dan, nee hét begin inderdaad
, een Hoopvolle Toekomst wacht voor allen die nu reeds in Hem zijn.


Inderdaad er is leven NA de dood; namelijk door de herschepping van de mens tijdens de opstanding. Er is dan een hoopvolle toekomst voor hen die volgelingen van Christus geweest zijn.
MAAR er is geen leven of bewustzijn IN de dood als de mens ontbonden is in zijn oorspronkelijke onbewuste componenten namelijk; stof (stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren) en de levensenergie (levensadem). Wachtende in een onbewuste toestand tot de wederkomst van Christus. Die ALLEN terug zal opwekken (herschapen) de ene ten eeuwige leven de ander tot het oordeel dat leidt tot de eeuwige dood (vernietiging door het terug ontbinden in zijn oorspronkelijke onbewuste componenten)

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor schaapje » 31 mei 2016 09:15

bernard 3 schreef:

Inderdaad er is leven NA de dood; namelijk door de herschepping van de mens tijdens de opstanding. Er is dan een hoopvolle toekomst voor hen die volgelingen van Christus geweest zijn.
MAAR er is geen leven of bewustzijn IN de dood als de mens ontbonden is in zijn oorspronkelijke onbewuste componenten namelijk; stof (stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren) en de levensenergie (levensadem). Wachtende in een onbewuste toestand tot de wederkomst van Christus. Die ALLEN terug zal opwekken (herschapen) de ene ten eeuwige leven de ander tot het oordeel dat leidt tot de eeuwige dood (vernietiging door het terug ontbinden in zijn oorspronkelijke onbewuste componenten)

Je quote Moestuin maar mijn naam staat er boven :)

Ik vind het toch wel een hele moeilijke materie bernard 3, je bent nogal zeker van je van je kijk op dit onderwerp.
Bij mij zijn er nog zoveel vragen. Stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren dat gaat over het lichaam natuurlijk.
En wachtende in een onbewuste toestand een soort slaap, dat gaat dan over de ziel of is het de geest?
En een slaap, is dat wel zo,n onbewuste toestand?

Ik heb wel eens gelezen dat de Here Jezus na de kruisdood in het dodenrijk gevangenen meevoerde....ik kan alleen niet meer vinden en weet ook niet meer in welk boek het staat.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor Arco » 31 mei 2016 14:34

schaapje schreef:En wachtende in een onbewuste toestand een soort slaap, dat gaat dan over de ziel of is het de geest?


Hier op aarde hebben we een tijdsbegrip. Maar bestaat dat wel bij God?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor schaapje » 31 mei 2016 16:56

Arco schreef:
Hier op aarde hebben we een tijdsbegrip. Maar bestaat dat wel bij God?

Ik denk zeker van wel want God gaat over de tijden, maar of in de eeuwigheid tijden bestaan is moeilijk voor te stellen.
De Here Jezus zei: Ik kom spoedig en dat is 2000 jaar geleden, maar wat stellen die 2000 jaren voor op de eeuwigheid?
Daarom geloof ik dat bij het overlijden van een gelovige, hij direct bij God zal zijn.
Ook is de dood overwonnen door Jezus Christus en hebben we alleen nog te maken met de tweede dood en zelfs dat niet meer.
Waarom zouden wij nog in een diepe slaap in de dood zijn als die dood niet meer bestaat.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor Chaya » 06 jun 2016 15:50

Arco schreef:Hier op aarde hebben we een tijdsbegrip. Maar bestaat dat wel bij God?

Nee, 1.000 jaren zijn als één dag. De eeuwigheid heeft geen einde en dat is met het menselijk brein niet bevatten.
schaapje schreef:Ik heb wel eens gelezen dat de Here Jezus na de kruisdood in het dodenrijk gevangenen meevoerde....ik kan alleen niet meer vinden en weet ook niet meer in welk boek het staat.

Bedoel je dit schaapje?
Efeze 4
Daarom zegt Hij: Als Hij opgevaren is in de hoogte, heeft Hij de gevangenis gevangen genomen, en heeft den mensen gaven gegeven.
Nu dit: Hij is opgevaren; wat is het, dan dat Hij ook eerst is nedergedaald in de nederste delen der aarde?

Die nedergedaald is, is Dezelfde ook, Die opgevaren is verre boven al de hemelen, opdat Hij alle dingen vervullen zou.

of
1 Petrus 3
Welke is aan de rechter hand Gods, opgevaren ten hemel, de engelen, en machten, en krachten Hem onderdanig gemaakt zijnde.

De Bijbel zegt er niet zoveel over.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor schaapje » 06 jun 2016 16:49

@Chaya

Efeze 4 bedoel ik, maar dat is wel discutabel begrijp ik.
Ik had ooit de NBG en ik meen dat daarin stond dat Hij in het dodenrijk was afgedaald en daar gevangene had meegenomen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor JohannesHermanus » 06 jun 2016 17:28

schaapje schreef:Ik had ooit de NBG en ik meen dat daarin stond dat Hij in het dodenrijk was afgedaald en daar gevangene had meegenomen.

Wellicht heb je wat aan de volgende Schriftgedeeltes:

Want gelijk Jonas drie dagen en drie nachten was in den buik van den walvis, alzo zal de Zoon des mensen drie dagen en drie nachten wezen in het hart der aarde. (Mat.12:40)

Want Christus heeft ook eens voor de zonden geleden, Hij rechtvaardig voor de onrechtvaardigen, opdat Hij ons tot God zou brengen; Die wel is gedood in het vlees, maar levend gemaakt door den Geest; In Denwelken Hij ook, henengegaan zijnde, den geesten, die in de gevangenis zijn, gepredikt heeft, Die eertijds ongehoorzaam waren, wanneer de lankmoedigheid Gods eenmaal verwachtte, in de dagen van Noach, als de ark toebereid werd; waarin weinige (dat is acht) zielen behouden werden door het water. (1Pet.3:18-20)

De gemiddelde gamer (computerspelspeler dus) is over het algemeen beter op de hoogte van hoe de hel in elkaar steekt, dan menig Christen... Er bestaan aardig wat games die precies weergeven hoe de hel in elkaar zit. Dit zeg ik, want ik heb er zo'n 40.000 uur gamen opzitten in mijn leven. Er zitten zeer duistere games tussen, geloof me.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor schaapje » 06 jun 2016 18:20

Dat is jou interpretatie Johannes dat games precies weergeven hoe de hel er uit ziet.
En dank voor het schriftgedeelte ik had het in mijn bijbel gelezen maar ik kom er niet uit wat er bedoelt wordt met de geesten die in de gevangenis zijn.
Maar goed er blijven altijd wel onduidelijkheden.
En ... 40.000 game uren....ik hoop dat je van die verslaving af bent.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor JohannesHermanus » 06 jun 2016 19:00

schaapje schreef:Dat is jou interpretatie Johannes dat games precies weergeven hoe de hel er uit ziet.

Toch niet, tot die conclusie kwam ik nadat ik op zoek ben gegaan naar bv het waarheidsgehalte van de hel. Toen ik die ontdekte, viel mij dit pas op.

schaapje schreef:En dank voor het schriftgedeelte ik had het in mijn bijbel gelezen maar ik kom er niet uit wat er bedoelt wordt met de geesten die in de gevangenis zijn.

Die geesten dat zijn de overleden ongehoorzame mensen uit de tijd van de zondvloed, de tijd van Noach. Zoals je kunt lezen in vers 19 immers.

schaapje schreef:Maar goed er blijven altijd wel onduidelijkheden.

Het lijkt me in dit geval dan ook geen zaak die perse duidelijk moet zijn. Je zaligheid zal er niet vanaf hangen.

schaapje schreef:En ... 40.000 game uren....ik hoop dat je van die verslaving af bent.

Ik weet het wel zeker.

Gebruikersavatar
heintje
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1153
Lid geworden op: 05 jun 2016 11:40

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor heintje » 06 jun 2016 19:12

Een lastig onderwerp dit. Leven na de dood.
Ik denk dat er maar 1 antwoord mogelijk is.
We weten het niet.

Zelf ben ik van mening dat er niets is en vermoed dat het de wens van de bewuste mens is die weet dat ze sterfelijk is en angst heeft voor de grote onbekende lege duisternis die volgt als we eruit stappen.
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor Chaya » 13 jun 2016 10:40

Hemel en hel zorgen steeds meer voor irritatie"

Wanneer ik spreek over hemel en hel zie ik een toenemende irritatie. Mensen accepteren het niet dat ze voor eeuwig gestraft zouden kunnen worden.” Ds. J. Belder schreef onlangs een nieuwe uitgave over hemel en hel. Daarin beschrijft hij hoe het hiernamaals aan de orde komt in het Oude en Nieuwe Testament en hoe het komt dat er steeds meer vraagtekens achter hemel en hel worden geplaatst. CIP.nl zocht de hervormde emeritus-predikant op in Dordrecht.
Afbeelding

Ik denk dat ik dit boekje ga bestellen, voor de prijs hoef ik het niet te laten. E 13.50
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
heintje
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1153
Lid geworden op: 05 jun 2016 11:40

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor heintje » 13 jun 2016 10:45

Maar zou Ds. J. Belder ook maar iets meer betrouwbare, verifieerbare info/kennis hebben m.b.t. hemel en hel dan ik?
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten