Leven na de dood, de hemel en de hel

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor Johan100 » 04 apr 2017 08:05

bernard 3 schreef:
Wat is de Bijbelse betekenis van " dood " dan volgens u? Is het een toestand van verder leven zoals satan het zei .
De mens was geschapen om een eeuwigheid God te dienen op deze aarde. Dood wil zeggen dat men buiten God is, als straf op de zonde. Zoals in het Bijbelboek prediker staat keert bij de lichamelijke dood de geest van de mens naar boven naar God terug om eens weer verenigd te worden met het lichaam, en die van de dieren gaan naar beneden naar de aarde. Dieren houden helemaal op te bestaan.

bernard 3 schreef: De tweede dood is dan ook een voor een tweede maal in deze toestand gebracht worden. En daar er nergens in Gods Woord te vinden is dat er een herschepping plaats vind na de tweede dood is deze ontbinding dan ook voor eeuwig en altijd.

In Gods Woord staat dat alle mensen zullen opstaan om geoordeeld te worden. Lichaam en geest zullen weer verenigd worden en iedereen zal geoordeeld worden. De mensen die wedergeboren zijn zullen ingaan ten eeuwigen leven en de mensen die niet gewild hebben dat Jezus Koning over hen zou zijn zullen eeuwig buiten God zijn, de eeuwige dood. God is leven en buiten God is geen leven. Buiten God noemen we dood. Dit is de tweede dood.
Maar zoals bijvoorbeeld het verhaal van Lazarus en de rijke man (en andere al aangehaalde gedeelten) aangeeft zijn de mensen buiten Jezus zich daar wel van bewust.

Ik vraag me nog steeds af hoe je wedergeboorte ziet, in dat andere topic. Hoe kan ik je woorden hier nu serieus nemen als je dat geeneens kan benoemen?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor bernard 3 » 04 apr 2017 13:27

Johan100 schreef: De mens was geschapen om een eeuwigheid God te dienen op deze aarde. Dood wil zeggen dat men buiten God is, als straf op de zonde. Zoals in het Bijbelboek prediker staat keert bij de lichamelijke dood de geest van de mens naar boven naar God terug om eens weer verenigd te worden met het lichaam, en die van de dieren gaan naar beneden naar de aarde. Dieren houden helemaal op te bestaan.


In Gods Woord staat dat alle mensen zullen opstaan om geoordeeld te worden. Lichaam en geest zullen weer verenigd worden en iedereen zal geoordeeld worden. De mensen die wedergeboren zijn zullen ingaan ten eeuwigen leven en de mensen die niet gewild hebben dat Jezus Koning over hen zou zijn zullen eeuwig buiten God zijn, de eeuwige dood. God is leven en buiten God is geen leven. Buiten God noemen we dood. Dit is de tweede dood.
Maar zoals bijvoorbeeld het verhaal van Lazarus en de rijke man (en andere al aangehaalde gedeelten) aangeeft zijn de mensen buiten Jezus zich daar wel van bewust.

Ik vraag me nog steeds af hoe je wedergeboorte ziet, in dat andere topic. Hoe kan ik je woorden hier nu serieus nemen als je dat geeneens kan benoemen?



“verbergt Gij uw aangezicht, zij worden verdelgd, neemt Gij hun adem ( ruach = levensadem,levenskracht ) weg, zij sterven en keren weder tot hun stof”; zendt Gij uw Geest ( ruach = levensadem, levenskracht) uit, zij worden geschapen, en Gij vernieuwt het gelaat van de aardbodem.Psalm 104:29
“…..en het stof wederkeert tot de aarde, zoals het geweest is, en de geest (ruach = levensadem, levenskracht )wederkeert tot God, die hem geschonken heeft.” (Prediker 12:7)

“ Want het lot der mensenkinderen is gelijk het lot der dieren, ja, eenzelfde lot treft hen: gelijk dezen sterven, zo sterven genen, en allen hebben enerlei adem, waarbij de mens niets voor heeft boven de dieren; want alles is ijdelheid, alles gaat naar een plaats, alles is geworden uit stof, en alles keert weder tot stof. Wie bemerkt, dat de adem der mensenkinderen opstijgt naar boven en dat de adem der dieren neerdaalt naar beneden in de aarde? Prediker 3: 19-21)


Het zou goed zijn als je eens aandachtig zou herlezen wat er werkelijk geschreven staat in bovenstaande verzen van Prediker.

Ten eerste staat er niet, zoals je beweert, dat bij de dood de geest van de mens naar God gaat, maar er staat wel dat de geest van God of de levenskracht, die God gaf bij de samenstelling of schepping van de mens, naar Hem terugkeert.

Ten tweede staat er, in tegenstelling tot hetgeen jij beweert, dat er totaal geen verschil is tussen de dood van de mens en de dood van het dier . Want als er geschreven staat “wie bemerkt dat de adem van de mens naar boven en deze van de dieren naar beneden gaat?” Is dit bedoeld als een ontkennende vraag en niet als een bevestiging zoals jij het blijkbaar leest, want dit fenomeen van een verschil tussen een naar boven stijgende en naar beneden gaande adem is onbestaande.

Nergens staat er in Gods Woord dat “dood “zijn, of “gestorven zijn “ de betekenis heeft dat het bewuste levende wezen (mens) zoals je het stelt ; buiten God is. Dat is een uitvlucht die de mens heeft ontworpen om toch maar te kunnen aanduiden dat de mens die dood is in feite niet Dood is maar verder in leven (in een bewuste toestand) blijft, of met andere woorden een onsterfelijke ziel heeft;

En wat het verhaal of de gelijkenis van zowel de zaaier, of deze van de “arme Lazarus “ of nog andere betreft, het antwoord daarop heb ik uitgebreid in mijn artikel( die je blijkbaar niet gelezen hebt) behandeld . Een gelijkenis is geen beschrijving van een realiteit maar een drager van een geestelijke boodschap en kan dan ook, in een discussie als deze, niet in aanmerking genomen worden als een waarachtige toestand of gebeurtenis.

wat de wedergeboorte betreft daar wil ik wel een en ander over kwijt maar dit is niet relevant in deze topic daar de wedergeboorte een geestelijk (spiritueel) gebeuren is en in de eerste plaats niets met de letterlijke dood of het letterlijk sterven te maken heeft

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor Johan100 » 04 apr 2017 14:01

Bernard, Ik heb het nog eens op een rijtje gezet voor je. Lees het eens aandachtig door. ik heb je artikel gelezen en dat is inderdaad wat je hier ook steeds verteld. Je probeert het te beredeneren met je menselijke logica. Nu probeer ik ook meestal te kijken of iets logisch is, maar bedenk wel dat datgene wat voor ons logisch is voor God niet logisch hoeft te zijn. Maar wij hebben ons te houden aan het geopenbaarde Woord en dit onderwerp probeer jij ook te onderbouwen vanuit het Woord en je hebt er duidelijk over nagedacht. Ik heb wat moeite met de begrippen die je hanteert, zoals bijvoorbeeld componenten. Je ontleedt de mens zoals de mens geschapen is, maar dan andersom. Je zegt dat God eerst een lichaam schiep en toen de levensadem in z'n neus blies en dat de mens toen werd tot een levende ziel. Dat klopt, maar zegt dat dan automatisch ook dat als iemand sterft z'n bewustzijn ophoudt te bestaan. Naar mijn mening hoeft dat helemaal niet zo te zijn.
Het kan ook zijn dat het lichaam 'slaapt', zoals dat voor ons in de Bijbel met slapen aangeduid wordt, maar dat er wel een bewustzijn is van het geweten. Hoe dat ook zij, bij de opstanding worden lichaam en geest weer samengevoegd door God. Je schrijft vervolgens dat het bewustzijn van de mensen die opstaan ter verdoemenis op een bepaald ogenblik zal ophouden te bestaan en de mens compleet vernietigd wordt. Maar hoe past Daniel 12:2 dan in jouw theologie? Niet..dat past niet in jouw theologie. 'En velen van die, die in het stof der aarde slapen, zullen ontwaken, dezen ten eeuwigen leven, en genen tot versmaadheden, en tot eeuwige afgrijzing'.

Lichaam en geest worden herenigd bij de opstanding.
Nergens in de Bijbel lees ik dat mensen na de opstanding op een bepaald ogenblik helemaal vernietigd worden en het bewustzijn ophoudt te bestaan.
Dat is v.m. echt iets wat je er zelf van gemaakt hebt.Bernard, al die teksten die je aanhaalt heb je al aangehaald en had je dus achterwege kunnen laten, dat is geen antwoord op mijn vraag.
Mijn vraag gaat niet over de situatie tussen onze dood en de wederkomst van de Heere Jezus.
Jij weet mijns inziens best wat mijn vraag is.
Dan. 12:12 gaat over de situatie na de wederkomst. Mijn vraag was wat die tekst betekent volgens jou.

Openbaringen 20:5 gaat over de situatie tijdens het duizendjarige rijk, nog voordat satan definitief geen macht meer heeft. Daarna zal hij ontbonden worden en alle volken verleiden. Als hij definitief overwonnen is en geworpen in de poel van vuur zal iedereen die gestorven is opstaan.

Ik maak nergens uit op dat mensen na hun opstanding op een gegeven moment helemaal vernietigd zullen worden. Dat maak jij ervan.

Nogmaals, er staat nergens in de Bijbel dat mensen op een gegeven moment dan compleet vernietigd worden. Dat vul jij zelf in. Het gaat hier m.i. niet om fysiek letterlijk vuur, maar om de wroeging en straf in het geweten. Dat is de worm die niet sterft lezen we in Marcus 9.
Jij vult heel veel zelf in.

Want lees maar waar de Heere Jezus zo nadrukkelijk voor waarschuwt in Marcus 9:

42 En zo wie een van deze kleinen, die in Mij geloven, ergert, het ware hem beter, dat een molensteen om zijn hals gedaan ware, en dat hij in de zee geworpen ware.
43 En indien uw hand u ergert, houwt ze af; het is u beter verminkt tot het leven in te gaan, dan de twee handen hebbende, heen te gaan in de hel, in het onuitblusselijk vuur;
44 Waar hun worm niet sterft, en het vuur niet uitgeblust wordt.
45 En indien uw voet u ergert, houwt hem af; het is u beter kreupel tot het leven in te gaan, dan de twee voeten hebbende, geworpen te worden in de hel, in het onuitblusselijk vuur;
46 Waar hun worm niet sterft, en het vuur niet uitgeblust wordt.
47 En indien uw oog u ergert, werpt het uit; het is u beter maar een oog hebbende in het Koninkrijk Gods in te gaan, dan twee ogen hebbende, in het helse vuur geworpen te worden;
48 Waar hun worm niet sterft, en het vuur niet uitgeblust wordt.

Dit wat jij doet zijn eigenmachtige uitleggingen van de Schrift en je blijft maar herhalen en herhalen en nog eens herhalen datgene wat jou naar het schijnt het beste uitkomt. Je blijft er maar op hameren dat mensen geen bewustzijn hebben na hun dood, en daar maak je een natuur- en scheikundig verhaal van en de teksten die ik aanhaal leg je op eigenwijze uit, maar Bijbels gezien kun je niet onderbouwen dat mensen totaal vernietigd worden na hun opstanding en daarmee hun vereniging van lichaam en geest. Dat staat nergens in de Bijbel.

De mens was geschapen om een eeuwigheid God te dienen op deze aarde. Dood wil zeggen dat men buiten God is, als straf op de zonde. Zoals in het Bijbelboek prediker staat keert bij de lichamelijke dood de geest van de mens naar boven naar God terug om eens weer verenigd te worden met het lichaam, en die van de dieren gaan naar beneden naar de aarde. Dieren houden helemaal op te bestaan.
In Gods Woord staat dat alle mensen zullen opstaan om geoordeeld te worden. Lichaam en geest zullen weer verenigd worden en iedereen zal geoordeeld worden. De mensen die wedergeboren zijn zullen ingaan ten eeuwigen leven en de mensen die niet gewild hebben dat Jezus Koning over hen zou zijn zullen eeuwig buiten God zijn, de eeuwige dood. God is leven en buiten God is geen leven. Buiten God noemen we dood. Dit is de tweede dood.
Maar zoals bijvoorbeeld het verhaal van Lazarus en de rijke man (en andere al aangehaalde gedeelten) aangeeft zijn de mensen buiten Jezus zich daar wel van bewust.

Ik vraag me nog steeds af hoe je wedergeboorte ziet, in dat andere topic. Hoe kan ik je woorden hier nu serieus nemen als je dat geeneens kan benoemen? Dat is zeker wel relevant, want je wijkt af van wat wedergeboorte inhoudt, je wijkt af van de Bijbel waaruit blijkt dat we geen vrije wil hebben om God te dienen, want daar is genade voor nodig. Hoe kan ik je schrijfsels dan serieus nemen? Niet, ik neem het niet serieus.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor pindas83 » 05 apr 2017 09:23

Johan100 schreef:Bernard, Ik heb het nog eens op een rijtje gezet voor je. Lees het eens aandachtig door. ik heb je artikel gelezen en dat is inderdaad wat je hier ook steeds verteld. Je probeert het te beredeneren met je menselijke logica. Nu probeer ik ook meestal te kijken of iets logisch is, maar bedenk wel dat datgene wat voor ons logisch is voor God niet logisch hoeft te zijn. Maar wij hebben ons te houden aan het geopenbaarde Woord en dit onderwerp probeer jij ook te onderbouwen vanuit het Woord en je hebt er duidelijk over nagedacht. Ik heb wat moeite met de begrippen die je hanteert, zoals bijvoorbeeld componenten. Je ontleedt de mens zoals de mens geschapen is, maar dan andersom. Je zegt dat God eerst een lichaam schiep en toen de levensadem in z'n neus blies en dat de mens toen werd tot een levende ziel. Dat klopt, maar zegt dat dan automatisch ook dat als iemand sterft z'n bewustzijn ophoudt te bestaan. Naar mijn mening hoeft dat helemaal niet zo te zijn.
Het kan ook zijn dat het lichaam 'slaapt', zoals dat voor ons in de Bijbel met slapen aangeduid wordt, maar dat er wel een bewustzijn is van het geweten. Hoe dat ook zij, bij de opstanding worden lichaam en geest weer samengevoegd door God. Je schrijft vervolgens dat het bewustzijn van de mensen die opstaan ter verdoemenis op een bepaald ogenblik zal ophouden te bestaan en de mens compleet vernietigd wordt. Maar hoe past Daniel 12:2 dan in jouw theologie? Niet..dat past niet in jouw theologie. 'En velen van die, die in het stof der aarde slapen, zullen ontwaken, dezen ten eeuwigen leven, en genen tot versmaadheden, en tot eeuwige afgrijzing'.

Lichaam en geest worden herenigd bij de opstanding.
Nergens in de Bijbel lees ik dat mensen na de opstanding op een bepaald ogenblik helemaal vernietigd worden en het bewustzijn ophoudt te bestaan.
Dat is v.m. echt iets wat je er zelf van gemaakt hebt.Bernard, al die teksten die je aanhaalt heb je al aangehaald en had je dus achterwege kunnen laten, dat is geen antwoord op mijn vraag.
Mijn vraag gaat niet over de situatie tussen onze dood en de wederkomst van de Heere Jezus.
Jij weet mijns inziens best wat mijn vraag is.
Dan. 12:12 gaat over de situatie na de wederkomst. Mijn vraag was wat die tekst betekent volgens jou.

Openbaringen 20:5 gaat over de situatie tijdens het duizendjarige rijk, nog voordat satan definitief geen macht meer heeft. Daarna zal hij ontbonden worden en alle volken verleiden. Als hij definitief overwonnen is en geworpen in de poel van vuur zal iedereen die gestorven is opstaan.

Ik maak nergens uit op dat mensen na hun opstanding op een gegeven moment helemaal vernietigd zullen worden. Dat maak jij ervan.

Nogmaals, er staat nergens in de Bijbel dat mensen op een gegeven moment dan compleet vernietigd worden. Dat vul jij zelf in. Het gaat hier m.i. niet om fysiek letterlijk vuur, maar om de wroeging en straf in het geweten. Dat is de worm die niet sterft lezen we in Marcus 9.
Jij vult heel veel zelf in.

Want lees maar waar de Heere Jezus zo nadrukkelijk voor waarschuwt in Marcus 9:

42 En zo wie een van deze kleinen, die in Mij geloven, ergert, het ware hem beter, dat een molensteen om zijn hals gedaan ware, en dat hij in de zee geworpen ware.
43 En indien uw hand u ergert, houwt ze af; het is u beter verminkt tot het leven in te gaan, dan de twee handen hebbende, heen te gaan in de hel, in het onuitblusselijk vuur;
44 Waar hun worm niet sterft, en het vuur niet uitgeblust wordt.
45 En indien uw voet u ergert, houwt hem af; het is u beter kreupel tot het leven in te gaan, dan de twee voeten hebbende, geworpen te worden in de hel, in het onuitblusselijk vuur;
46 Waar hun worm niet sterft, en het vuur niet uitgeblust wordt.
47 En indien uw oog u ergert, werpt het uit; het is u beter maar een oog hebbende in het Koninkrijk Gods in te gaan, dan twee ogen hebbende, in het helse vuur geworpen te worden;
48 Waar hun worm niet sterft, en het vuur niet uitgeblust wordt.

Dit wat jij doet zijn eigenmachtige uitleggingen van de Schrift en je blijft maar herhalen en herhalen en nog eens herhalen datgene wat jou naar het schijnt het beste uitkomt. Je blijft er maar op hameren dat mensen geen bewustzijn hebben na hun dood, en daar maak je een natuur- en scheikundig verhaal van en de teksten die ik aanhaal leg je op eigenwijze uit, maar Bijbels gezien kun je niet onderbouwen dat mensen totaal vernietigd worden na hun opstanding en daarmee hun vereniging van lichaam en geest. Dat staat nergens in de Bijbel.

De mens was geschapen om een eeuwigheid God te dienen op deze aarde. Dood wil zeggen dat men buiten God is, als straf op de zonde. Zoals in het Bijbelboek prediker staat keert bij de lichamelijke dood de geest van de mens naar boven naar God terug om eens weer verenigd te worden met het lichaam, en die van de dieren gaan naar beneden naar de aarde. Dieren houden helemaal op te bestaan.
In Gods Woord staat dat alle mensen zullen opstaan om geoordeeld te worden. Lichaam en geest zullen weer verenigd worden en iedereen zal geoordeeld worden. De mensen die wedergeboren zijn zullen ingaan ten eeuwigen leven en de mensen die niet gewild hebben dat Jezus Koning over hen zou zijn zullen eeuwig buiten God zijn, de eeuwige dood. God is leven en buiten God is geen leven. Buiten God noemen we dood. Dit is de tweede dood.
Maar zoals bijvoorbeeld het verhaal van Lazarus en de rijke man (en andere al aangehaalde gedeelten) aangeeft zijn de mensen buiten Jezus zich daar wel van bewust.

Ik vraag me nog steeds af hoe je wedergeboorte ziet, in dat andere topic. Hoe kan ik je woorden hier nu serieus nemen als je dat geeneens kan benoemen? Dat is zeker wel relevant, want je wijkt af van wat wedergeboorte inhoudt, je wijkt af van de Bijbel waaruit blijkt dat we geen vrije wil hebben om God te dienen, want daar is genade voor nodig. Hoe kan ik je schrijfsels dan serieus nemen? Niet, ik neem het niet serieus.


Johan beweer jij nu te zeggen dat we zelf geen keuze kunnen maken? Dat we maar al te vaak verkeerd kiezen weet ik ook wel maar kiezen kunnen we.
Hoezo zou dat niet Bijbels zijn? Adam en Eva hadden ook een vrije wil, goed of kwaad, ze konden zelf kiezen. Als wij zelf geen vrije wil zouden hebben hoe kunnen wij dan verantwoordelijk gehouden worden voor het kwaad dat we doen? We zijn dan toch slechts slachtoffers van onze eigen grillen?
Een oordeel over ons zou dan onrechtvaardig zijn aangezien wij het goede niet kunnen kiezen al zouden we het willen.

Goed dit is misschien weer Off-topic. Voor wat betreft het 'leven na de dood' vind ik Bernard hele goede, bijbels gefundereerde argumenten aandragen. Ik ben dan ook benieuwd naar zijn reactie, alhoewel ik betwijfel of deze ook komt aangezien de wat denigrerende toon van je vragen. Mag ik dat zeggen? Ja dat mag ik zeggen!

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor bernard 3 » 05 apr 2017 10:19

Johan100 schreef:Bernard, Ik heb het nog eens op een rijtje gezet voor je. Lees het eens aandachtig door. ik heb je artikel gelezen en dat is inderdaad wat je hier ook steeds verteld. Je probeert het te beredeneren met je menselijke logica. Nu probeer ik ook meestal te kijken of iets logisch is, maar bedenk wel dat datgene wat voor ons logisch is voor God niet logisch hoeft te zijn. Maar wij hebben ons te houden aan het geopenbaarde Woord en dit onderwerp probeer jij ook te onderbouwen vanuit het Woord en je hebt er duidelijk over nagedacht. Ik heb wat moeite met de begrippen die je hanteert, zoals bijvoorbeeld componenten. Je ontleedt de mens zoals de mens geschapen is, maar dan andersom. Je zegt dat God eerst een lichaam schiep en toen de levensadem in z'n neus blies en dat de mens toen werd tot een levende ziel. Dat klopt, maar zegt dat dan automatisch ook dat als iemand sterft z'n bewustzijn ophoudt te bestaan. Naar mijn mening hoeft dat helemaal niet zo te zijn.
Het kan ook zijn dat het lichaam 'slaapt', zoals dat voor ons in de Bijbel met slapen aangeduid wordt, maar dat er wel een bewustzijn is van het geweten. Hoe dat ook zij, bij de opstanding worden lichaam en geest weer samengevoegd door God. Je schrijft vervolgens dat het bewustzijn van de mensen die opstaan ter verdoemenis op een bepaald ogenblik zal ophouden te bestaan en de mens compleet vernietigd wordt. Maar hoe past Daniel 12:2 dan in jouw theologie? Niet..dat past niet in jouw theologie. 'En velen van die, die in het stof der aarde slapen, zullen ontwaken, dezen ten eeuwigen leven, en genen tot versmaadheden, en tot eeuwige afgrijzing'.

Lichaam en geest worden herenigd bij de opstanding.
Nergens in de Bijbel lees ik dat mensen na de opstanding op een bepaald ogenblik helemaal vernietigd worden en het bewustzijn ophoudt te bestaan.
Dat is v.m. echt iets wat je er zelf van gemaakt hebt.Bernard, al die teksten die je aanhaalt heb je al aangehaald en had je dus achterwege kunnen laten, dat is geen antwoord op mijn vraag.
Mijn vraag gaat niet over de situatie tussen onze dood en de wederkomst van de Heere Jezus.
Jij weet mijns inziens best wat mijn vraag is.
Dan. 12:12 gaat over de situatie na de wederkomst. Mijn vraag was wat die tekst betekent volgens jou.

Openbaringen 20:5 gaat over de situatie tijdens het duizendjarige rijk, nog voordat satan definitief geen macht meer heeft. Daarna zal hij ontbonden worden en alle volken verleiden. Als hij definitief overwonnen is en geworpen in de poel van vuur zal iedereen die gestorven is opstaan.

Ik maak nergens uit op dat mensen na hun opstanding op een gegeven moment helemaal vernietigd zullen worden. Dat maak jij ervan.

Nogmaals, er staat nergens in de Bijbel dat mensen op een gegeven moment dan compleet vernietigd worden. Dat vul jij zelf in. Het gaat hier m.i. niet om fysiek letterlijk vuur, maar om de wroeging en straf in het geweten. Dat is de worm die niet sterft lezen we in Marcus 9.
Jij vult heel veel zelf in.

Want lees maar waar de Heere Jezus zo nadrukkelijk voor waarschuwt in Marcus 9:

42 En zo wie een van deze kleinen, die in Mij geloven, ergert, het ware hem beter, dat een molensteen om zijn hals gedaan ware, en dat hij in de zee geworpen ware.
43 En indien uw hand u ergert, houwt ze af; het is u beter verminkt tot het leven in te gaan, dan de twee handen hebbende, heen te gaan in de hel, in het onuitblusselijk vuur;
44 Waar hun worm niet sterft, en het vuur niet uitgeblust wordt.
45 En indien uw voet u ergert, houwt hem af; het is u beter kreupel tot het leven in te gaan, dan de twee voeten hebbende, geworpen te worden in de hel, in het onuitblusselijk vuur;
46 Waar hun worm niet sterft, en het vuur niet uitgeblust wordt.
47 En indien uw oog u ergert, werpt het uit; het is u beter maar een oog hebbende in het Koninkrijk Gods in te gaan, dan twee ogen hebbende, in het helse vuur geworpen te worden;
48 Waar hun worm niet sterft, en het vuur niet uitgeblust wordt.

Dit wat jij doet zijn eigenmachtige uitleggingen van de Schrift en je blijft maar herhalen en herhalen en nog eens herhalen datgene wat jou naar het schijnt het beste uitkomt. Je blijft er maar op hameren dat mensen geen bewustzijn hebben na hun dood, en daar maak je een natuur- en scheikundig verhaal van en de teksten die ik aanhaal leg je op eigenwijze uit, maar Bijbels gezien kun je niet onderbouwen dat mensen totaal vernietigd worden na hun opstanding en daarmee hun vereniging van lichaam en geest. Dat staat nergens in de Bijbel.

De mens was geschapen om een eeuwigheid God te dienen op deze aarde. Dood wil zeggen dat men buiten God is, als straf op de zonde. Zoals in het Bijbelboek prediker staat keert bij de lichamelijke dood de geest van de mens naar boven naar God terug om eens weer verenigd te worden met het lichaam, en die van de dieren gaan naar beneden naar de aarde. Dieren houden helemaal op te bestaan.
In Gods Woord staat dat alle mensen zullen opstaan om geoordeeld te worden. Lichaam en geest zullen weer verenigd worden en iedereen zal geoordeeld worden. De mensen die wedergeboren zijn zullen ingaan ten eeuwigen leven en de mensen die niet gewild hebben dat Jezus Koning over hen zou zijn zullen eeuwig buiten God zijn, de eeuwige dood. God is leven en buiten God is geen leven. Buiten God noemen we dood. Dit is de tweede dood.
Maar zoals bijvoorbeeld het verhaal van Lazarus en de rijke man (en andere al aangehaalde gedeelten) aangeeft zijn de mensen buiten Jezus zich daar wel van bewust.

Ik vraag me nog steeds af hoe je wedergeboorte ziet, in dat andere topic. Hoe kan ik je woorden hier nu serieus nemen als je dat geeneens kan benoemen? Dat is zeker wel relevant, want je wijkt af van wat wedergeboorte inhoudt, je wijkt af van de Bijbel waaruit blijkt dat we geen vrije wil hebben om God te dienen, want daar is genade voor nodig. Hoe kan ik je schrijfsels dan serieus nemen? Niet, ik neem het niet serieus.


Beste Johan 100

Je hebt gelijk dat ik mij steeds beroep op Gods Woord waarin te vinden is dat de mens een eenheid is die samengesteld werd uit stof en Gods ‘ruach’ (levensgeest of levensenergie)
En de HEERE God had den mens geformeerd uit het stof der aarde, en in zijn neusgaten geblazen den adem des levens; alzo werd de mens tot een levende ziel. (Genesis 2:7 Staten Vert ))

En dat wanneer hij sterft hij terugkeert naar zijn oorspronkelijke toestand

[b]“verbergt Gij uw aangezicht, zij worden verdelgd, neemt Gij hun adem ( ruach = levensadem,levenskracht ) weg, zij sterven en keren weder tot hun stof”; zendt Gij uw Geest ( ruach = levensadem, levenskracht) uit, zij worden geschapen, en Gij vernieuwt het gelaat van de aardbodem[/b].Psalm 104:29
“…..[i]en het stof wederkeert tot de aarde, zoals het geweest is, en de geest (ruach = levensadem, levenskracht )wederkeert tot God, die hem geschonken heeft[/i].” (Prediker 12:7)


Dit is dan ook totaal in tegenstelling tot uw visie die blijkbaar hoofdzakelijk gebaseerd is op uw eigen mening en niet op de Bijbel. “Naar mijn mening hoeft dat helemaal niet zo te zijn. Het kan ook zijn dat het lichaam 'slaapt', zoals dat voor ons in de Bijbel met slapen aangeduid wordt, maar dat er wel een bewustzijn is van het geweten."

Met andere woorden je beweert dat de mens tweeledig (dualistisch) is waarbij het lichaam kan “slapen” en de geest (het geweten) bewust en onafhankelijk van het tot stof vergane “slapende” lichaam kan bestaan. Dood zijn betekent dan ook voor u NIET DOOD zijn maar het bewust verder leven van een “onderdeel “ van de mens.

Uw visie is zeker ook in de Bijbel te vinden, maar haar oorsprong wordt in Gods Woord volledig toegeschreven aan de aartsleugenaar Satan die ook beweerde met zijn uitspraak “ Gij zult geenszins sterven” (Genesis 3:5) dat de mens (of, zoals jij beweert, ten minste een onderdeel ervan) onsterfelijk is.

Door deze satanische leugen te aanvaarden is het dan ook mogelijk geworden dat allerlei leerstellingen zijn kunnen ontstaan zoals; reïncarnatie, angstmakerij voor een eeuwenlange pijniging, het systeem van aflaten, het aanbidden en vereren van de doden (Maria en zgn. heiligen) alsook het voorstellen van God als een cynische potentaat die zijn schepsels voor eeuwig martelt,… enz. .

Wat mij betreft, ik verkies mij op het duidelijk Woord van God te baseren en niet op een Satanische leugen die weliswaar een traditie is geworden bij een groot deel van de religieuze populatie;

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor Johan100 » 05 apr 2017 12:45

pindas83 schreef:
Johan beweer jij nu te zeggen dat we zelf geen keuze kunnen maken? Dat we maar al te vaak verkeerd kiezen weet ik ook wel maar kiezen kunnen we.
Hoezo zou dat niet Bijbels zijn? Adam en Eva hadden ook een vrije wil, goed of kwaad, ze konden zelf kiezen. Als wij zelf geen vrije wil zouden hebben hoe kunnen wij dan verantwoordelijk gehouden worden voor het kwaad dat we doen? We zijn dan toch slechts slachtoffers van onze eigen grillen?
Een oordeel over ons zou dan onrechtvaardig .....


Klopt, niet vanuit onszelf, maar alleen door genade.

pindas83 schreef: zijn aangezien wij het goede niet kunnen kiezen al zouden we het willen.

Dat klopt niet wat je zegt. We willen het niet van nature. Je noemt Adam en Eva in hun staat voor de zondeval, toen hadden ze inderdaad een vrije keus, maar sindsdien is onze wil gebonden onder heerschappij van satan. Heb je dat nog niet ontdekt bij jezelf? Dat er een wonder van boven vandaan nodig is om je wil om te buigen? Ga het maar na, als het op Jezus als persoonlijke Zaligmaker aankomt voor jouw persoonlijke zonden en als we het over wedergeboorte hebben, dat wonder van boven vandaan, wordt het meestal tamelijk stil.
Maar dit is inderdaad off-topic.

pindas83 schreef: Goed dit is misschien weer Off-topic. Voor wat betreft het 'leven na de dood' vind ik Bernard hele goede, bijbels gefundereerde argumenten aandragen.
Dan heb je de discussie niet echt goed gevolgd, schijnbaar.

pindas83 schreef: Ik ben dan ook benieuwd naar zijn reactie, alhoewel ik betwijfel of deze ook komt aangezien de wat denigrerende toon van je vragen. Mag ik dat zeggen? Ja dat mag ik zeggen!

Dat mag je vinden, maar dat is wel jouw subjectieve mening. Ik bedoel het echt niet denigrerend, maar echt letterlijk zoals ik schrijf. Ik sta achter wat ik zeg; iemand die zo verstokt iets telkens weer herhaalt, maar niet lijkt te weten wat wedergeboorte inhoudt kan ik gewoon niet serieus nemen. Let op, wel de persoon neem ik serieus, maar niet datgene wat zo iemand schrijft over deze dingen. Vanuit de wedergeboorte alleen kun je namelijk schrijven vanuit de Geest. In ieder geval wat Hij wilt wat je schrijft. Maar blijkbaar heb ik hier een gevoelige snaar geraakt, maar denk er maar eens over na.

Daarom neem ik de puriteinen en bepaalde oude schrijvers ook veel serieuzer.

Bovendien is nog steeds niet uitgelegd hoe de tekst uit Daniel past binnen jouw theologie, @Bernard. Ik lees alleen een ontzettend vage uitleg. De uitleg (in de link naar een artikel van jou) van het verhaal over de rijke man en de arme lazarus is naar mijn mening onvolledig. Verder wordt hier steeds maar hoofdzakelijk herhaalt over datgene wat voor de opstanding volgens jou geschiedt en dan houdt het op. Ik heb het volgens mij redelijk uitgelegd zoals ik ertegenaan kijk, maar volgens jou is het een satanische leugen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor pindas83 » 18 apr 2017 11:44

Johan100 schreef:
Dat klopt niet wat je zegt. We willen het niet van nature. Je noemt Adam en Eva in hun staat voor de zondeval, toen hadden ze inderdaad een vrije keus, maar sindsdien is onze wil gebonden onder heerschappij van satan. Heb je dat nog niet ontdekt bij jezelf? Dat er een wonder van boven vandaan nodig is om je wil om te buigen?

Ja, ontken ook niet dat het een wonder is.
Ik zie het echter anders, God opent je de ogen voor wie en wat Hij is, maar laat jouw de keuze: buig je voor hem of negeer je Zijn stem?
Of denk jij dat wij allemaal robots zijn en doen hoe we geprogrammeerd worden?

Johan100 schreef:Dan heb je de discussie niet echt goed gevolgd, schijnbaar.


Omdat ik deze argumenten overtuigend vind, heb ik de discussie niet goed gevolgd?
Over subjectieve mening gesproken!

Johan100 schreef:Dat mag je vinden, maar dat is wel jouw subjectieve mening. Ik bedoel het echt niet denigrerend, maar echt letterlijk zoals ik schrijf. Ik sta achter wat ik zeg; iemand die zo verstokt iets telkens weer herhaalt, maar niet lijkt te weten wat wedergeboorte inhoudt kan ik gewoon niet serieus nemen. Let op, wel de persoon neem ik serieus, maar niet datgene wat zo iemand schrijft over deze dingen. Vanuit de wedergeboorte alleen kun je namelijk schrijven vanuit de Geest. In ieder geval wat Hij wilt wat je schrijft. Maar blijkbaar heb ik hier een gevoelige snaar geraakt, maar denk er maar eens over na.


Ik heb 'hier' over nagedacht maar weet niet zeker wat je exact bedoelt met 'hier'.
Wat wil je dit er mee zeggen? Bernard zou niet wedergeboren zijn en zijn schrijfsels kunnen daarom niet 'vanuit de Geest' komen en wat jij hierover te melden hebt wel omdat jij wel wedergeboren ben?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor Johan100 » 18 apr 2017 12:51

pindas83 schreef: je schrijft. Maar blijkbaar heb ik hier een gevoelige snaar geraakt, maar denk er maar eens over na.


pindas83 schreef: Ik heb 'hier' over nagedacht maar weet niet zeker wat je exact bedoelt met 'hier'.
Wat wil je dit er mee zeggen? Bernard zou niet wedergeboren zijn en zijn schrijfsels kunnen daarom niet 'vanuit de Geest' komen en wat jij hierover te melden hebt wel omdat jij wel wedergeboren ben?

Je kunt er natuurlijk van alles van maken en inleggen, maar dat zegt meer over jouw gevoel. Lees gewoon wat er staat.
Nee, natuurlijk zijn we geen robots. Maar ook na wedergeboorte ben je afhankelijk van de Geest. Als de Geest niet in je woont, ben je nog steeds geneigd tot alle kwaad.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten

cron