Leven na de dood, de hemel en de hel

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor oekaboeka » 14 jun 2016 02:48

Bron komt van bijbelengeloof.com maar klopt bijbels gezien gewoon 4 geesten dus en de geest van mensen en dieren gaan gewoon naar een andere plaats maar niemand ziet dat , dat is wat daar staat !

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor bernard 3 » 14 jun 2016 07:54

Chaya schreef:Dat de dieren geen onsterfelijke ziel hebben zoals de mensen.


Misschien toch even zonder vooroordeel lezen wat er werkelijk in Gods Woord geschreven staat


• Ezechiël 18:4 (NBG51)
Zie, alle zielen zijn van Mij, zowel de ziel van de vader als die van de zoon zijn van Mij; de ziel die zondigt, die zal sterven.

• Ezechiël 18:20 (NBG51)
De ziel die zondigt, die zal sterven. Een zoon zal niet mede de ongerechtigheid van de vader dragen, en een vader zal niet mede de ongerechtigheid van de zoon dragen. De gerechtigheid van de rechtvaardige zal alleen rusten op hemzelf en de goddeloosheid van de goddeloze zal alleen rusten op hemzelf

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor Chaya » 14 jun 2016 11:20

bernard 3 schreef:
Misschien toch even zonder vooroordeel lezen wat er werkelijk in Gods Woord geschreven staat


• Ezechiël 18:4 (NBG51)
Zie, alle zielen zijn van Mij, zowel de ziel van de vader als die van de zoon zijn van Mij; de ziel die zondigt, die zal sterven.

• Ezechiël 18:20 (NBG51)
De ziel die zondigt, die zal sterven. Een zoon zal niet mede de ongerechtigheid van de vader dragen, en een vader zal niet mede de ongerechtigheid van de zoon dragen. De gerechtigheid van de rechtvaardige zal alleen rusten op hemzelf en de goddeloosheid van de goddeloze zal alleen rusten op hemzelf

Dat gaat alleen over mensen en niet over dieren.
In Psalm 32 staat:

Gebit en toom, door 's mensen hand bestierd,
Beteug'len 't woest en redeloos gediert';

1) Dwaas 2) Dom 3) Irrationeel 4) Idioot 5) Losbandig 6) Niet met rede begaafd 7) Niet schappelijk Onberedeneerd 9) Ongerijmd 10) Onzinnig 11) Onverstandig 12) Onvernuftig 13) Onredelijk 14) Stom 15) Uitzinnig 16) Verstandeloos 17) Zonder verstand 18) Zinloos 19) Zinneloos 20) Zonverstand

Dieren zijn stof en keren tot stof weder. Ze zijn niet gelijk aan de mens. God schiep de mens en gaf daarna de dieren tot gezelschap en om op te eten.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor pindas83 » 14 jun 2016 18:33

Chaya schreef:
Dat gaat alleen over mensen en niet over dieren.
In Psalm 32 staat:

Gebit en toom, door 's mensen hand bestierd,
Beteug'len 't woest en redeloos gediert';

1) Dwaas 2) Dom 3) Irrationeel 4) Idioot 5) Losbandig 6) Niet met rede begaafd 7) Niet schappelijk Onberedeneerd 9) Ongerijmd 10) Onzinnig 11) Onverstandig 12) Onvernuftig 13) Onredelijk 14) Stom 15) Uitzinnig 16) Verstandeloos 17) Zonder verstand 18) Zinloos 19) Zinneloos 20) Zonverstand

Dieren zijn stof en keren tot stof weder. Ze zijn niet gelijk aan de mens. God schiep de mens en gaf daarna de dieren tot gezelschap en om op te eten.


Chaya ik denk dat Bernard hiermee vooral wil aangeven dat mensen, net als dieren geen onsterfelijke ziel hebben. Alleen God is onstervelijk, zegt de Bijbel.
Verder kan ik nergens lezen dat doden dieren, anders dan mensen, worden opgewekt, dus in die zin heb je wel gelijk denk ik.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor Chaya » 15 jun 2016 08:23

pindas83 schreef:Chaya ik denk dat Bernard hiermee vooral wil aangeven dat mensen, net als dieren geen onsterfelijke ziel hebben. Alleen God is onstervelijk, zegt de Bijbel.
Verder kan ik nergens lezen dat doden dieren, anders dan mensen, worden opgewekt, dus in die zin heb je wel gelijk denk ik.

In die zin?
Er is geen dierenhemel. Dieren zijn stof en keren tot stof weder. Toen dat tot mij doordrong als klein meisje, moest ik heel hard huilen toen mijn hondje dood gegaan was. Want ik zou hem nu nooit meer zien, terwijl ik daarvoor dacht van mijn konijntje, dat hij naar een soort mooie plaats ging.
Maar mijn ouders wilden mij niet voorliegen, dus nee.
De dieren liggen door onze schuld onder het oordeel.

Ik stuitte nog op een antwoord hier:

Ondanks het feit dat dieren geen ziel hebben en dus duidelijk in rangorde onder de mens staan, zijn en blijven het wel schepselen van God. In die zin hebben we dus met de dieren om te gaan zoals ook met de rest van de schepping. Uitbuiting van de aarde en milieuvervuiling zijn daarbij zaken waar we mede op grond van Gods Woord elkaar op mogen wijzen en ons leven daarnaar moeten inrichten. Daarbij moet echter wel worden aangetekend dat God de mens liefheeft en dat geldt niet voor de dieren. God gaat een wederkerige relatie aan met mensen. Hij stelt mensen ook in een wederkerige relatie tot elkaar. Ook dat geldt niet voor de dieren.

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/19546/veganist

Er is dus niet zoiets als een dierenhemel. Ik geloof zeker wel dat op de Nieuwe aarde dieren zullen zijn, want zij zijn in het paradijs aan ons gegeven.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor pindas83 » 15 jun 2016 21:56

Chaya schreef:In die zin?

jJa in de zin dat voor dieren er geen leven na de dood is.

Er is geen dierenhemel. Dieren zijn stof en keren tot stof weder. Toen dat tot mij doordrong als klein meisje, moest ik heel hard huilen toen mijn hondje dood gegaan was. Want ik zou hem nu nooit meer zien, terwijl ik daarvoor dacht van mijn konijntje, dat hij naar een soort mooie plaats ging.
Dat is heel zielig Chaya. Toch niet als gevolg van te korte voorpootjes hoop ik? :wink:
Maar mijn ouders wilden mij niet voorliegen, dus nee.
Tja, het is een beetje dat Sinterklaas verhaal: Zeg je het gelijk dat Sinterklaas niet bestaat (sorry als iemand hiermee beledig) of wacht je tot het kind zelf tot de conclusie komt.
De dieren liggen door onze schuld onder het oordeel.
Mee eens.
Ik stuitte nog op een antwoord hier:

Ondanks het feit dat dieren geen ziel hebben en dus duidelijk in rangorde onder de mens staan, zijn en blijven het wel schepselen van God. In die zin hebben we dus met de dieren om te gaan zoals ook met de rest van de schepping. Uitbuiting van de aarde en milieuvervuiling zijn daarbij zaken waar we mede op grond van Gods Woord elkaar op mogen wijzen en ons leven daarnaar moeten inrichten. Daarbij moet echter wel worden aangetekend dat God de mens liefheeft en dat geldt niet voor de dieren. God gaat een wederkerige relatie aan met mensen. Hij stelt mensen ook in een wederkerige relatie tot elkaar. Ook dat geldt niet voor de dieren.

Volgens mijn zijn dieren wel levende zielen alleen worden ze niet opgewekt uit de dood.

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/19546/veganist

Er is dus niet zoiets als een dierenhemel. Ik geloof zeker wel dat op de Nieuwe aarde dieren zullen zijn, want zij zijn in het paradijs aan ons gegeven.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 802
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor Prisma23 » 04 aug 2016 15:00

Afbeelding

Dit artikel van ds. Sonneveld geeft ook veel info over gedachten mbt hemel en hel.

http://www.lazarusmagazine.nl/2016/08/r ... malle-weg/

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Is er leven in de dood?

Berichtdoor bernard 3 » 11 mar 2017 16:38

Onderstaande vragen werden mij gesteld door “DeDwaler in de Topic wedergeboorte / gerechtvaardigd". Daar deze vragen feitelijk afwijken van het onderwerp wou ik mijn antwoord op deze nieuwe topic geven.

DeDwaler schreef:Bedoel je met niet meer bestaan dat de mens na zijn lichamelijke dood wordt vernietigd en hij dan ook geen bewustzijn meer heeft?
Hoe denk je dan over het oordeel en de hel? Ieder mens zal weer opstaan, ten leven of ter verdoemenis (Johannes 5:29). De Bijbel is toch duidelijk hierover (Mattheüs 25:31-46, Openbaring 20:11-15). Hoe kom je Bijbels gezien aan het standpunt dat de ongehoorzame mens compleet vernietigd zou worden?


Om op uw vragen te antwoorden moet men toch eerst even onderzoeken hoe volgens de Bijbel het menselijk wezen ontstaan is of met andere woorden wat “leven” in feite betekent en zodoende ook wat volgens Gods Woord “dood zijn “ betekent.
Het ontstaan van leven op de aarde wordt beschreven in het boek Genesis.
En God zeide: Dat de wateren overvloediglijk voortbrengen een gewemel van levende zielen; en het gevogelte vliege boven de aarde, in het uitspansel des hemels! En God schiep de grote walvissen, en alle levende wremelende ziel, welke de wateren overvloediglijk voortbrachten, naar haar aard; en alle gevleugeld gevogelte naar zijn aard. En God zag, dat het goed was.”…..” En God zeide: De aarde brenge levende zielen voort, naar haar aard, vee, en kruipend, en wild gedierte der aarde, naar zijn aard! En het was alzo. (Genesis 1:20-24 Staten Vert)

En de HEERE God had den mens geformeerd uit het stof der aarde, en in zijn neusgaten geblazen den adem des levens; alzo werd de mens tot een levende ziel. (Genesis 2:7 Staten Vert ))
Toen formeerde de Here God de mens van stof uit de aardbodem en blies de levensadem in zijn neus; alzo werd de mens tot een levend wezen.(Genesis2:7 NGB)

Wij stellen dus vast dat bij de Bijbelse beschrijving van de schepping, zowel mens als dier ontstaan door het samenvoegen van verschillende componenten , en dat deze nieuwe creaties dan benoemd worden als zijnde een levend wezen of een levende ziel

Elk van deze componenten op zich zijn levenloze zaken en nergens in de Bijbel wordt vermeld dat één van deze componenten (stof of levensadem) op zichzelf kan denken, bewustzijn heeft of kan voelen . Enkel nadat ze samengevoegd zijn ontstaat een nieuw wezen dat door de Bijbel wordt benoemd als een levend wezen of een levende ziel.


Dit begrip nu van een levend wezen; (levende) “ziel” of nephesh komt ongeveer 1700 maal voor in Gods woord, doch nergens staat vermeld of maakt de Bijbel er enige verwijzing naar of allusie op dat de ziel onsterfelijk is; wel integendeel :

Zie, alle zielen zijn van Mij, zowel de ziel van de vader als die van de zoon zijn van Mij; de ziel die zondigt, die zal sterven.Ezechiël 18:4)
En weest niet bevreesd voor hen, die wel het lichaam doden, maar de ziel niet kunnen doden; weest veeleer bevreesd voor Hem, die beide, ziel en lichaam, kan verderven(doden ) in de hel.(Matt 10:28)

Het terug ontbinden van bovengenoemde creaties ( mens & dier ) in zijn oorspronkelijke componenten of onderdelen, zodat het geheel dat voorheen opgebouwd was uit deze componenten door deze ontbinding niet meer bestaat, wordt in de Bijbel steeds met het woord “ Dood” ( sterven) benoemd of omschreven.
“……., totdat gij tot de aardbodem wederkeert, omdat gij daaruit genomen zijt; want stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren “ (.Genesis 3:19 )
Want het lot der mensenkinderen is gelijk het lot der dieren, ja, eenzelfde lot treft hen: gelijk dezen sterven, zo sterven genen, en allen hebben enerlei adem, waarbij de mens niets voor heeft boven de dieren; want alles is ijdelheid, alles gaat naar een plaats, alles is geworden uit stof, en alles keert weder tot stof. Wie bemerkt, dat de adem der mensenkinderen opstijgt naar boven en dat de adem der dieren neerdaalt naar beneden in de aarde? Prediker 3: 19-21)

Uit het voorgaande blijkt dus dat de mens ontstond uit een samenvoegen van lichaam, gemaakt van het stof der aarde, en geest , de adem des levens.
Als geheel wordt dit een levend wezen of een levende ziel genoemd.
De enkeling heeft één lichaam, één verstand,één geheugen,één rede,één geweten en één wil; hij is een persoonlijkheid met een karakter, een éénheid. Zolang de mens kan ademhalen is hij een levend wezen een levende ziel werkend, denkend met gevoelens van vreugde en verdriet.
Wanneer de mens echter sterft valt hij in de toestand terug waaruit hij genomen werd. De dood is de ontbinding van de levende ziel, het uiteenvallen in de componenten waar de mens bij de schepping uit geformeerd of samengesteld werd. De eenheid wordt verbroken. Sterven is het uitblussen van het leven. Het hart staat stil, de cellen worden niet meer gevoed, de spieren verstijven en de levensadem keert tot God terug

“verbergt Gij uw aangezicht, zij worden verdelgd, neemt Gij hun adem ( ruach = levensadem,levenskracht ) weg, zij sterven en keren weder tot hun stof”; zendt Gij uw Geest ( ruach = levensadem, levenskracht) uit, zij worden geschapen, en Gij vernieuwt het gelaat van de aardbodem.Psalm 104:29
“…..en het stof wederkeert tot de aarde, zoals het geweest is, en de geest (ruach = levensadem, levenskracht )wederkeert tot God, die hem geschonken heeft.” (Prediker 12:7)

Daar de uiteengevallen componenten; noch het stof noch de levensadem, op zichzelf een levend wezen of een levende ziel zijn en niet kunnen handelen , denken of voelen is er dus IN DE DOOD geen bewustzijn of leven
.
Dit wordt nadrukkelijk en meermaals door de Bijbel bevestigd.
“De levenden weten tenminste, dat zij sterven moeten, maar de doden weten niets; zij hebben geen loon meer te wachten, zelfs hun nagedachtenis is vergeten. Zowel hun liefde als hun haat en hun naijver zijn reeds lang vergaan; en zij hebben nimmer deel aan iets, dat onder de zon geschiedt”……”want er is geen werk of overleg of kennis of wijsheid in het dodenrijk, waarheen gij gaat.” (Prediker 9:5-10 )

De Bijbel spreekt ook over de toestand der dood als over een droomloze en onbewuste slaap,
Maar wanneer een man sterft, dan ligt hij krachteloos neer; geeft een mens de geest, waar is hij gebleven? Zoals water verdampt uit een meer en een rivier verloopt en uitdroogt, zo legt een mens zich neer en staat niet weer op; totdat de hemelen niet meer zijn, ontwaken zij niet en worden niet wakker uit hun slaap. ( Job 14:12 )
Maar gij, ga het einde tegen, en gij zult rusten en opstaan tot uw bestemming aan het einde der dagen.” ( Daniël 12:13)

Zo sprak Hij en daarna zeide Hij tot hen: Lazarus, onze vriend, is ingeslapen, maar Ik ga daarheen om hem uit de slaap te wekken. De discipelen zeiden dan tot Hem: Here, als hij slaapt, zal hij herstellen. Doch Jezus had het bedoeld van zijn dood; zij echter meenden, dat Hij het van de rust van de slaap bedoelde. Toen zeide Jezus ronduit tot hen: Lazarus is gestorven, ( Joh 11:11 )

en verwijst dus nooit naar een bewustzijn IN de dood, wel naar het rusten of het slapen van elk gestorven mens in de Hades of het dodenrijk.
Dit gebeuren wordt dan ook de eerste dood genoemd, waaruit iedereen op een bepaald moment door Christus zal opgewekt ( herschapen) worden:
-De ene ten leven, bij de terugkomst van Christus.
-De andere ten dode, na de duizend jaar (Openbaring20: 5-6)

“zij Zijn stem zullen horen; En zullen uitgaan, die het goede gedaan hebben Verwondert u daar niet over, want de ure komt, in dewelke allen, die in de graven, tot de opstanding des levens, en die het kwade gedaan hebben, tot de opstanding der verdoemenis. (Joh 5:28-29 Staten Vert)

Aan het woord “ Dood” geeft de Bijbel dus steeds dezelfde betekenis . Het is een toestand waarbij de levende ziel, terug ontbonden wordt in zijn oorspronkelijk ( onbewuste) componenten.

Daar nu echter allen de doodstoestand zullen meemaken en na de opstanding van allen er terug een deel van de mensheid de tweede dood zullen sterven heeft de Bijbel een onderscheid gemaakt in het voorstellen en benoemen van de “ soorten ” dood.

De eerste dood of de eerste ontbinding wordt als een tijdelijke slaaptoestand voorgesteld.

De tweede dood als een onomkeerbare en eeuwige vernietiging; een ontbinding in zijn onbewuste componenten door middel van vuur .
De eerste dood wordt in de Bijbel steeds benoemd als het tijdelijk verblijven in de Hades of Sheool (het dodenrijk , de onderwereld, de afgrond, het graf,).
Het woord Gehenna (Hel) daarentegen heeft steeds een definitieve betekenis, en wordt steeds gebruikt in verband met de tweede dood; een tweede maal in de toestand van ontbinding maar nu onomkeerbaar en voor eeuwig.
Het verwijst naar “ een poel van vuur (Limne) in het dal van Hinnom ( Gej Ben-Hinnom) waarin het afval door vuur volledig werd opgebrand ( dus ontbonden in zijn componenten).

Hierbij valt op te merken dat jammer genoeg verschillende vertalingen o.a. de Statenvertaling en de Engelse King James vertaling een onjuiste vertaling geven van de grondwoorden ‘Sheool’, ‘Hades’ en ‘Gehenna’.Deze grondwoorden worden allemaal met het woord “Hel” vertaald, terwijl er in de grondtekst een duidelijk verschil in betekenis is! Hierdoor is helaas veel verwarring ontstaan over het hiernamaals.

De opstanding is dus een (tweede) schepping waarbij terug onbewuste componenten worden samengevoegd en er een levend wezen of levende ziel ontstaat.
Welke componenten er nu gebruikt zullen worden door God is voor ons onbegrijpelijk, maar Paulus maakt duidelijk dat voor de opgewekten ten leven hun verheerlijkt lichaam anders zal zijn dan het huidige (1Korr15:35-49) en dat ons “zijn” ( karakter ) wat een “ geestelijk” aspect is ook zal herkend worden.

De levende wezens of levende zielen opgewekt ten dode zullen in tegenstelling met zij die opgewekt werden ten leven, niet bestand zijn tegen het hemels vuur dat hen zal verslinden Openbaring20:9 / 21: 8 “En zij kwamen op over de breedte der aarde en omsingelden de legerplaats der heiligen en de geliefde stad; en vuur daalde neder uit de hemel en verslond hen,” …./… “hun deel is in de poel, die brandt van vuur en zwavel: dit is de tweede dood.”

Deze tweede dood is dus terug logischerwijze een ontbinden in de samengevoegde onbewuste bestanddelen of componenten, anders kan het niet benoemd worden als (tweede) dood of sterven.
Waarbij dan echter wel de vooraf bij het oordeel bepaalde maat van pijn of straf, die veroorzaakt wordt door het (helle) vuur gedurende het sterf -of ontbindingsproces, verschillend en aangepast zal zijn aan ieder individu.
Het eeuwig gevolg van de straf, zoals bij het voorbeeld van Sodom en Gomorra (Judas 1:7), bestaat dan ook hierin dat de levende ziel of het levende wezen nu voor altijd en eeuwig door het vuur dood zal zijn.
Namelijk na het ondergaan van een gerechtvaardigde en pijnlijke straf zal ze voor altijd en eeuwig ontbonden zijn in onbewuste , levenloze componenten ; vergaan tot stof onder de voeten van zij die gedurende hun aards bestaan “ de geboden Gods en het geloof in Jezus bewaren.” (Openbaring14:12)

Conclusie:

Uit het bijbels verslag van wat gebeurd tijdens en IN de dood kan men dus afleiden dat elke mens die op vandaag sterft, ontbonden wordt in zijn oorspronkelijke onbewuste componenten
De hoop en het vertrouwen voor de Christen ligt dan hierin dat Christus door Zijn eigen opstanding uit de dood bewezen heeft dat de meerdere beloften die te vinden zijn in Gods woord zullen bewaarheid worden en dat de mens terug uit de dood zal opstaan ( herschapen worden ) en zal kunnen uitroepen:

“: De dood is verzwolgen in de overwinning. Dood, waar is uw overwinning? Dood, waar is uw prikkel? ( 1 Korr 15: 54-55)
Want :
“Zalig en heilig is hij, die deel heeft aan de eerste opstanding: over hen heeft de tweede dood geen macht”.., Openb.20:6

Zo is er dus geen leven IN de dood
maar
is er eeuwig leven NA de dood

Voor hen echter die de tweede dood ondergaan is er geen belofte van opstanding (herschepping) meer en blijven ze zodoende voor eeuwig onbestaand als een zelfbewust, zelfdenkend menselijk wezen.

Hierbij nog enkele Bijbelverzen waarop ik mijn antwoord aan u heb gebouwd.
1) De doden zijn nu nog niet in de hemel: Joh 3:13/7:33-34/13:33; Hand. 2:34
2) De doden zijn in hun graven: Joh 5:28-29/ Hand. 2:29
3) Beide, rechtvaardigen en onrechtvaardigen zijn tot op de dag van het oordeel in één plaats: Pred.3:20, zij zijn in het stof. Gen3:19; dan.12:2; Ps22:16; Job7:21, Het gaf is een plaats van stilte, duisternis en rust. Job3:11-19/10:21-22; Ps. 88:12-13; Pred.9:10
4) De doden slapen: Deut31:16; 2Sam.7:12; 1Kon.2:10/11:21/43:2; 2Kon.20:21; 2Kron.9:31/26:23/32:33; Job3:13/7:21/14:21; Ps 76:6; Matth.27:52; Hand 7:60/13:36; 1 Cor. 15:6,18,20,51; 1 Thess.5:10; 2Petr.3:4
5) De doden hebben geen bewustzijn en loven de Here niet. Ps 6:6/88:11-13/115:17/146/3-4; Pred 9:6; Jes.38:18-19; Job 14:21
6) De doden weten totaal niets: Pred.9:5-10; Job 14:21; Jes 63:16

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3462
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Is er leven in de dood?

Berichtdoor benefietdiner » 11 mar 2017 22:03

Mooi stukje
Maar ik loop een beetje vast op dit stukje:
bernard 3 schreef:-De ene ten leven, bij de terugkomst van Christus.
-De andere ten dode, na de duizend jaar (Openbaring20: 5-6)

Kun je verklaren wat die 'na 1000 jaar' inhoud ?
Wat of wie is in vers 8 de 'Gog en den Magog' ?

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: Is er leven in de dood?

Berichtdoor bernard 3 » 13 mar 2017 18:23

benefietdiner schreef:Mooi stukje
Maar ik loop een beetje vast op dit stukje De ene ten leven, bij de terugkomst van Christus.
-De andere ten dode, na de duizend jaar (Openbaring20: 5-6)

Kun je verklaren wat die 'na 1000 jaar' inhoud ?
Wat of wie is in vers 8 de 'Gog en den Magog' ?[/quote]



Het beknopt antwoord op uw vragen vind je in de laatste hoofdstukken van het boek Openbaring
De “duizend jaar” begint met het feit dat alle gerechtvaardigden uit de dood zijn opgestaan en samen met de nog levende volgelingen van Christus de Here tegemoet zijn gegaan in de lucht en met Hem opgestegen zijn naar de hemel.
Alle andere levende opstandelingen werden door de plagen vernietigd en verblijven nu samen met de overleden opstandelingen uit de vorige eeuwen in het graf (zijn ontbonden in hun oorspronkelijke onbewuste componenten)
Satan en zijn duivelen zijn daardoor nu “werkeloos” en aan de aarde gebonden daar zij geen mens meer kunnen verleiden en zich ook niet buiten de aarde kunnen begeven

Na de duizend jaar daalt de hemelse stad met de verlosten op aarde neer en worden al diegenen (de opstandelingen) die in het graf zijn opgewekt.(herschapen) om de strafmaat te ondergaan die de gelovigen hebben bepaalt gedurende hun duizendjarig verblijf in de hemel.
Het vuur waarin Satan en de ongelovigen voor altijd onbestaand zijn geworden reinigt terzelfdertijd alles wat door Satan en de mens werd verontreinigd en daaruit komt dan een nieuwe hemel en een nieuwe aarde tevoorschijn die als woonplaats dient voor elk een die trouw geweest is aan God en zijn systeem.

In gans het universum is dan elk spoor van de vloek volledig en voor altijd uitgewist. Er blijft maar één herinnering aan het verleden; namelijk de littekens van de kruisiging aan handen, zijde en hoofd van Christus

De verlosten zullen nu in alle vrijheid alle schatten van het heelal kunnen bestuderen. En contact kunnen leggen met wezens (engelen) uit gans het heelal die nooit gezondigd hebben en reeds een schat van kennis en ervaring hebben opgedaan met betrekking tot hetgeen God voor zijn schepselen heeft weggelegd.

Wat Gog en Magodbetreft:
Uit hoofdstuk 20 blijkt dat Gog en Magog onder andere opstandige bevolkingsgroepen zijn die zullen vernietigd worden. Welke groepen dit zijn of wat hun specifieke kenmerken zijn dat heb ik tot op vandaag nog niet nader kunnen bepalen

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3462
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor benefietdiner » 13 mar 2017 21:49

@bernard 3
Je bronnen verwijzen naar de Bijbel maar heb je ook nog een andere bron of heb je het allemaal uit jezelf geschreven?
of is dit een leerstuk uit een bepaalde denominatie?

In het Reformatorische Dagblad stond er vandaag juist een artikeltje over:
Hoe komt het dat hemel en hel zo vaak buiten het vizier van de verkondiging wordt gehouden? Wordt dan niet aan het Woord en de verkondiging afbreuk gedaan?
http://www.rd.nl/kerk-religie/hemel-en- ... -1.1382125

Ik zeg hier volmondig ja op, er wordt zeker afbreuk gedaan aan de verkondiging. Het is toch een grondbeginsel!

in het artikel stond:
'Waar komen wij aan het eind van ons leven terecht? Iedereen moet dat weten. In Markus 9 spreekt Jezus over de plaats waar de worm niet sterft en het vuur niet wordt uitgeblust'

De vraag is of dit de juist benadering is.

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor bernard 3 » 14 mar 2017 08:13

benefietdiner schreef:@bernard 3
Je bronnen verwijzen naar de Bijbel maar heb je ook nog een andere bron of heb je het allemaal uit jezelf geschreven?
of is dit een leerstuk uit een bepaalde denominatie?

In het Reformatorische Dagblad stond er vandaag juist een artikeltje over:
Hoe komt het dat hemel en hel zo vaak buiten het vizier van de verkondiging wordt gehouden? Wordt dan niet aan het Woord en de verkondiging afbreuk gedaan?
http://www.rd.nl/kerk-religie/hemel-en- ... -1.1382125

Ik zeg hier volmondig ja op, er wordt zeker afbreuk gedaan aan de verkondiging. Het is toch een grondbeginsel!

in het artikel stond:
'Waar komen wij aan het eind van ons leven terecht? Iedereen moet dat weten. In Markus 9 spreekt Jezus over de plaats waar de worm niet sterft en het vuur niet wordt uitgeblust'

De vraag is of dit de juist benadering is.


Voor mij staat Gods woord steeds op de eerste plaats, niet wat een dominee, een denominatie , een paus of wie dan ook, leert. Ik heb steeds de houding van de mensen uit Berea aangenomen (Handelingen17:10-12 ). Luister naar hetgeen iemand zegt of schrijft en doe dan zelf verder onderzoek of dit weldegelijk klopt met hetgeen in Gods Woord geschreven staat. Want teveel mensen denken zelf niet meer na en slikken al hetgeen hen wordt voorgeschoteld door iemand anders.
Niet het slaafs volgen van mensen of instituten maar Bijbelstudie dat samengaat met gebed om de Heilige Geest zijn de basis ingrediënten die in Gods Woord voorgeschreven worden om tot de waarheid te komen.

De Bijbelse geschiedenis staat bol van misleidingen door zogenaamde Godsdienstige leiders die het volk van Gods waarheden hebben afgetrokken. Want voor velen van hen staat hun eigen aanvaarding of positie op de eerste plaats want “wiens brood men eet diens woord men spreekt” . Zo kan men dan ook vaststellen dat zowel in de tijd van de Farizeeën , Sadduceeën en bij veel "betaalde functionarissen" in de vele denominaties op vandaag, zij niet meer de Bijbel maar wel de voorschriften, leerstellingen en normen van hun broodheren napraten.

Hetgeen dan ook hierboven staat heb ikzelf samengesteld en spruit voort uit zowel eigen studie als het lezen en vergelijken met Gods Woord wat anderen gezegd en geschreven hebben.

En wat het artikel waarnaar je verwijst betreft:
Als men zijn huis bouwt op een fundament van zand dan zal het verzakken, scheef komen te staan en uiteindelijk omvallen.

Welnu als men een redenering op een on -bijbels fundament bouwt, wat hier duidelijk het geval is, dan is het resultaat ook on –Bijbels. Want het Bijbels fundament in dit geval is het feit dat als de mens dood is, hij totaal niet meer bestaat als menselijk wezen. Hij is ontbonden in zijn oorspronkelijke onbewuste componenten. Hij weet niets, voelt niets en is dan ook niet in staat om iets bewust te ondergaan of te ondernemen.

Een tweede fundament is dan ook dat de hel (het hellevuur) als een eeuwigdurende pijniging on- Bijbels is. Volgens Gods Woord is het een pijniging die een eeuwigdurend resultaat heeft; namelijk de eeuwige dood of het voor eeuwig en altijd niet meer bestaan als een zelfbewust denkend wezen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor Chaya » 14 mar 2017 10:39

Prisma23 schreef:Dit artikel van ds. Sonneveld geeft ook veel info over gedachten mbt hemel en hel.

Deze droominee bezorgt mensen nachtmerries.
Ik had nog nooit van deze club gehoord.
In het topic met zo'n aangrijpende titel, zou ik deze site maar snel negeren.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor MoesTuin » 20 mar 2017 12:20

scheermes schreef:Het lijkt mij zeer beangstigend om na de dood als gedachte eeuwig verder te gaan zonder lichaam. Geen lichaam, geen prikkels. Dus niet zien, horen, ruiken of voelen. En is het ook mogelijk om emoties te hebben zonder hersenen? Wat blijft er dan nog over en wat moet je tot in de eeuwigheid doen?

Bovendien ben ik benieuwd hoe anderen de hemel en hel voorstellen. Kun je in de hemel communiceren met anderen? Gaat dat telepatisch en waarom kan dat tijdens het leven niet? En hoe ervaar je de hel? Kun je nog pijn voelen zonder lichaam en hersenen?


Ik weet niet precies wat de vraag nu nog is in dit topic, maar als ik naar de vraag van topicstarter kijk, dan is dit wellicht toch wel een vraag van meerderen.
In het volgende lied is een prachtig antwoord hierop te verkrijgen.
Het lijkt een beetje op omdenken, er wordt in het antwoordt in de tekst van het lied, wat zichtbaar is in het filmpje juist benadrukt wat we allemaal niet meer zullen hebben na dit Leven in Christust ontslapen (geen tranen en daarvoor terug eeuwige blijdschap enz....)
Hoe het precies zal zijn weet niemand, maar we mogen wel proeven van hoe goed het is om voor eeuwig bij de Heer te zijn.
Tegelijk is er wel degelijk het zware en diepe besef van de 2 wegen, de 2 keuzes (denk aan plaat Bunyan, die een aantal berichten hierboven in dit topic staat)
Het is of Hemel of Hel
Voor Eeuwig, dat betekend voor altijd.
Om eeuwig bij God in de Hemel te zijn is het van belang om te geloven in de Heere Jezus Christus, zoals Hij in Zijn Woord al aangaf.
"Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult Eeuwig Leven"
Leg alles in Zijn Handen, je hele leven met al je fouten, noden en de tekortkomingen en als je dan ontslaapt eens op die dag in Christus maakt Hij het voor Eeuwig goed!
Als Christus je niet kent, Eeuwige dood en verderf wacht je.
Kiest dan nu voor Hem!

want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8814
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor elbert » 21 mar 2017 16:36

benefietdiner schreef:@bernard 3
Je bronnen verwijzen naar de Bijbel maar heb je ook nog een andere bron of heb je het allemaal uit jezelf geschreven?
of is dit een leerstuk uit een bepaalde denominatie?

bernard 3 schreef:Voor mij staat Gods woord steeds op de eerste plaats, niet wat een dominee, een denominatie , een paus of wie dan ook, leert. Ik heb steeds de houding van de mensen uit Berea aangenomen (Handelingen17:10-12 ). Luister naar hetgeen iemand zegt of schrijft en doe dan zelf verder onderzoek of dit weldegelijk klopt met hetgeen in Gods Woord geschreven staat. Want teveel mensen denken zelf niet meer na en slikken al hetgeen hen wordt voorgeschoteld door iemand anders.
Op Refoweb is het de regel dat je een bronvermelding geeft bij iets wat ergens anders neergeschreven is.
Jouw post is grotendeels een kopie van wat hier voorgeschoteld is: http://www.agp-internet.com/react/2008/ ... 20dood.pdf
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 25 gasten