Leven na de dood, de hemel en de hel

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor Johan100 » 21 mar 2017 16:48

elbert schreef: Op Refoweb is het de regel dat je een bronvermelding geeft bij iets wat ergens anders neergeschreven is.
Jouw post is grotendeels een kopie van wat hier voorgeschoteld is: http://www.agp-internet.com/react/2008/ ... 20dood.pdf

Ik denk dat dit van Bernard zelf is. Zijn naam staat eronder.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor bernard 3 » 21 mar 2017 19:52

elbert schreef:[]Op Refoweb is het de regel dat je een bronvermelding geeft bij iets wat ergens anders neergeschreven is.
Jouw post is grotendeels een kopie van wat hier voorgeschoteld is: http://www.agp-internet.com/react/2008/ ... 20dood.pdf


Zoals Johan 100 terecht opmerkte is het artikel dat je vermeld door mijzelf geschreven en daarom denk ik dat de regel van bronvermelding hierbij dan ook niet van toepassing is.
Maar toch wil ik je hierbij bedanken omdat jij het artikel terug onder de aandacht hebt gebracht zodat men nu zelf kan onderzoeken of hetgeen hierin wordt gebracht in overeenstemming is met Gods Woord. En zodoende dan ook aantoont hoever sommige leerstellingen op vandaag van de Bijbelse leer verwijderd zijn. Met als gevolg dat, als men werkelijk een volgeling van Christus wil zijn, men zich dan ook aan Gods Woord dient te houden en deze menselijke wetten, leerstellingen en tradities dient te verlaten.

Mochten er dan toch duidelijke afwijkingen van Gods Woord in het artikel voorkomen dan zou ik deze graag vernemen van u of anderen hier op deze site

mohamed

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor mohamed » 22 mar 2017 02:23

elbert schreef:[]Op Refoweb is het de regel dat je een bronvermelding geeft bij iets wat ergens anders neergeschreven is.
Jouw post is grotendeels een kopie van wat hier voorgeschoteld is: http://www.agp-internet.com/react/2008/ ... 20dood.pdf

bernard 3 schreef:Zoals Johan 100 terecht opmerkte is het artikel dat je vermeld door mijzelf geschreven en daarom denk ik dat de regel van bronvermelding hierbij dan ook niet van toepassing is.
Maar toch wil ik je hierbij bedanken omdat jij het artikel terug onder de aandacht hebt gebracht zodat men nu zelf kan onderzoeken of hetgeen hierin wordt gebracht in overeenstemming is met Gods Woord. En zodoende dan ook aantoont hoever sommige leerstellingen op vandaag van de Bijbelse leer verwijderd zijn. Met als gevolg dat, als men werkelijk een volgeling van Christus wil zijn, men zich dan ook aan Gods Woord dient te houden en deze menselijke wetten, leerstellingen en tradities dient te verlaten.

Mochten er dan toch duidelijke afwijkingen van Gods Woord in het artikel voorkomen dan zou ik deze graag vernemen van u of anderen hier op deze site

Het Woord van God is Christus (Joh 1,1) en elke leerstelling van Christus dient in overeenstemming te zijn met de Wet van Mozes en de Profeten.

'Meent niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om die te ontbinden, maar te vervullen.' (Mat 5,17)

En wat zegt de Wet? 'Want de levenden weten dat zij sterven zullen, maar de doden weten niet met al; zij hebben ook geen loon meer, maar hun gedachtenis is vergeten.' (Pred 9,5)

God oordeelt zijn schepselen ten tijde van het OT steeds tijdens hun leven en wilt u me soms vertellen dat onder het Nieuwe Verbond wat vervat is in betere beloften men tot in de dood toe vervolgd wordt door zijn Maker? Mijn hemel, als dat zo is, hoezo is Christus zijn juk dan zacht en zijn last licht? Niet zachter dan Mozes als ik u mag geloven! [-X

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor Johan100 » 25 mar 2017 08:39

bernard 3 schreef:
Zoals Johan 100 terecht opmerkte is het artikel dat je vermeld door mijzelf geschreven en daarom denk ik dat de regel van bronvermelding hierbij dan ook niet van toepassing is.
Maar toch wil ik je hierbij bedanken omdat jij het artikel terug onder de aandacht hebt gebracht zodat men nu zelf kan onderzoeken of hetgeen hierin wordt gebracht in overeenstemming is met Gods Woord. En zodoende dan ook aantoont hoever sommige leerstellingen op vandaag van de Bijbelse leer verwijderd zijn. Met als gevolg dat, als men werkelijk een volgeling van Christus wil zijn, men zich dan ook aan Gods Woord dient te houden en deze menselijke wetten, leerstellingen en tradities dient te verlaten.

Mochten er dan toch duidelijke afwijkingen van Gods Woord in het artikel voorkomen dan zou ik deze graag vernemen van u of anderen hier op deze site


Bernard, ik heb je artikel gelezen en dat is inderdaad wat je hier ook steeds verteld. Je probeert het te beredeneren met je menselijke logica. Nu probeer ik ook meestal te kijken of iets logisch is, maar bedenk wel dat datgene wat voor ons logisch is voor God niet logisch hoeft te zijn. Maar wij hebben ons te houden aan het geopenbaarde Woord en dit onderwerp probeer jij ook te onderbouwen vanuit het Woord en je hebt er duidelijk over nagedacht. Ik heb wat moeite met de begrippen die je hanteert, zoals bijvoorbeeld componenten. Je ontleedt de mens zoals de mens geschapen is, maar dan andersom. Je zegt dat God eerst een lichaam schiep en toen de levensadem in z'n neus blies en dat de mens toen werd tot een levende ziel. Dat klopt, maar zegt dat dan automatisch ook dat als iemand sterft z'n bewustzijn ophoudt te bestaan. Naar mijn mening hoeft dat helemaal niet zo te zijn.
Het kan ook zijn dat het lichaam 'slaapt', zoals dat voor ons in de Bijbel met slapen aangeduid wordt, maar dat er wel een bewustzijn is van het geweten. Hoe dat ook zij, bij de opstanding worden lichaam en geest weer samengevoegd door God. Je schrijft vervolgens dat het bewustzijn van de mensen die opstaan ter verdoemenis op een bepaald ogenblik zal ophouden te bestaan en de mens compleet vernietigd wordt. Maar hoe past Daniel 12:2 dan in jouw theologie? 'En velen van die, die in het stof der aarde slapen, zullen ontwaken, dezen ten eeuwigen leven, en genen tot versmaadheden, en tot eeuwige afgrijzing'.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor bernard 3 » 27 mar 2017 12:11

Johan100 schreef:
Bernard, ik heb je artikel gelezen en dat is inderdaad wat je hier ook steeds verteld. Je probeert het te beredeneren met je menselijke logica. Nu probeer ik ook meestal te kijken of iets logisch is, maar bedenk wel dat datgene wat voor ons logisch is voor God niet logisch hoeft te zijn. Maar wij hebben ons te houden aan het geopenbaarde Woord en dit onderwerp probeer jij ook te onderbouwen vanuit het Woord en je hebt er duidelijk over nagedacht. Ik heb wat moeite met de begrippen die je hanteert, zoals bijvoorbeeld componenten. Je ontleedt de mens zoals de mens geschapen is, maar dan andersom. Je zegt dat God eerst een lichaam schiep en toen de levensadem in z'n neus blies en dat de mens toen werd tot een levende ziel. Dat klopt, maar zegt dat dan automatisch ook dat als iemand sterft z'n bewustzijn ophoudt te bestaan. Naar mijn mening hoeft dat helemaal niet zo te zijn.
Het kan ook zijn dat het lichaam 'slaapt', zoals dat voor ons in de Bijbel met slapen aangeduid wordt, maar dat er wel een bewustzijn is van het geweten.[
/b] Hoe dat ook zij, bij de opstanding worden lichaam en geest weer samengevoegd door God. Je schrijft vervolgens dat het bewustzijn van de mensen die opstaan ter verdoemenis op een bepaald ogenblik zal ophouden te bestaan en de mens compleet vernietigd wordt. [b]Maar hoe past Daniel 12:2 dan in jouw theologie? 'En velen van die, die in het stof der aarde slapen, zullen ontwaken, dezen ten eeuwigen leven, en genen tot versmaadheden, en tot eeuwige afgrijzing'.



Beste Johan 100
Nergens is er sprake in de Bijbel alsof het geweten een zelfstandig bewust toestand zou kennen als de dood is ingetreden. Integendeel; het Bijbelse kenmerk of betekenis van het woord “DOOD” is nu juist een toestand van ontbinding van het menselijk wezen in zijn oorspronkelijke onbewuste componenten namelijk stof en levensenergie. (lees de Bijbelteksten die ik in een vorige reactie heb aangegeven)

Wat nu Daniel 12:12 betreft 'En velen van die, die in het stof der aarde slapen, zullen ontwaken, dezen ten eeuwigen leven, en genen tot versmaadheden, en tot eeuwige afgrijzing'.
De verklaring hiervoor is duidelijk. Daar nu de Bijbel op vele plaatsen leert dat de doden ontbonden zijn, als menselijk wezen of als menselijke ziel opgehouden hebben te bestaan. En zodoende niets weten, niet zelfbewust zijn en dus ook geen gevoelens meer hebben kunnen ze dan ook geen afgrijzen, of versmaadheden meer hebben.
Maar zij zijn wel een afgrijzen voor hen,(zij die de eerste opstanding hebben meegemaakt . Openb. 20:6) die hun versmading en straf zullen aanschouwen bij de uitvoering van het eindoordeel door Jezus Christus

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor Johan100 » 30 mar 2017 07:38

bernard 3 schreef: Wat nu Daniel 12:12 betreft 'En velen van die, die in het stof der aarde slapen, zullen ontwaken, dezen ten eeuwigen leven, en genen tot versmaadheden, en tot eeuwige afgrijzing'.
De verklaring hiervoor is duidelijk. Daar nu de Bijbel op vele plaatsen leert dat de doden ontbonden zijn, als menselijk wezen of als menselijke ziel opgehouden hebben te bestaan. En zodoende niets weten, niet zelfbewust zijn en dus ook geen gevoelens meer hebben kunnen ze dan ook geen afgrijzen, of versmaadheden meer hebben.
Maar zij zijn wel een afgrijzen voor hen,(zij die de eerste opstanding hebben meegemaakt . Openb. 20:6) die hun versmading en straf zullen aanschouwen bij de uitvoering van het eindoordeel door Jezus Christus

Sorry, maar ik begrijp echt niet wat je bedoelt. Kan je nog eens uitleggen wat Dan.12 :12 volgens jou betekend?
Lichaam en geest worden herenigd bij de opstanding.
Nergens in de Bijbel lees ik dat mensen na de opstanding op een bepaald ogenblik helemaal vernietigd worden en het bewustzijn ophoudt te bestaan.
Dat is v.m. echt iets wat je er zelf van gemaakt hebt.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor bernard 3 » 31 mar 2017 17:37

Johan100 schreef:Sorry, maar ik begrijp echt niet wat je bedoelt. Kan je nog eens uitleggen wat Dan.12 :12 volgens jou betekend?
Lichaam en geest worden herenigd bij de opstanding.
Nergens in de Bijbel lees ik dat mensen na de opstanding op een bepaald ogenblik helemaal vernietigd worden en het bewustzijn ophoudt te bestaan.
Dat is v.m. echt iets wat je er zelf van gemaakt hebt.


De levenden weten tenminste, dat zij sterven moeten, maar de doden weten niets; zij hebben geen loon meer te wachten, zelfs hun nagedachtenis is vergeten. Zowel hun liefde als hun haat en hun naijver zijn reeds lang vergaan; en zij hebben nimmer deel aan iets, dat onder de zon geschiedt”……”want er is geen werk of overleg of kennis of wijsheid in het dodenrijk, waarheen gij gaat.” (Prediker 9:5-10)


“verbergt Gij uw aangezicht, zij worden verdelgd, neemt Gij hun adem ( ruach = levensadem,levenskracht ) weg, zij sterven en keren weder tot hun stof”; zendt Gij uw Geest ( ruach = levensadem, levenskracht) uit, zij worden geschapen, en Gij vernieuwt het gelaat van de aardbodem.Psalm 104:29
“…..en het stof wederkeert tot de aarde, zoals het geweest is, en de geest (ruach = levensadem, levenskracht )wederkeert tot God, die hem geschonken heeft.” (Prediker 12:7)


“ Want het lot der mensenkinderen is gelijk het lot der dieren, ja, eenzelfde lot treft hen: gelijk dezen sterven, zo sterven genen, en allen hebben enerlei adem, waarbij de mens niets voor heeft boven de dieren; want alles is ijdelheid, alles gaat naar een plaats, alles is geworden uit stof, en alles keert weder tot stof. Wie bemerkt, dat de adem der mensenkinderen opstijgt naar boven en dat de adem der dieren neerdaalt naar beneden in de aarde? Prediker 3: 19-21)

De Bijbel spreekt ook over de toestand der dood als over een droomloze en onbewuste slaap,
"Maar wanneer een man sterft, dan ligt hij krachteloos neer; geeft een mens de geest, waar is hij gebleven? Zoals water verdampt uit een meer en een rivier verloopt en uitdroogt, zo legt een mens zich neer en staat niet weer op; totdat de hemelen niet meer zijn, ontwaken zij niet en worden niet wakker uit hun slaap. ( Job 14:12 )
“ Maar gij, ga het einde tegen, en gij zult rusten en opstaan tot uw bestemming aan het einde der dagen.” ( Daniël 12:13)
Zo sprak Hij en daarna zeide Hij tot hen: Lazarus, onze vriend, is ingeslapen, maar Ik ga daarheen om hem uit de slaap te wekken. De discipelen zeiden dan tot Hem: Here, als hij slaapt, zal hij herstellen. Doch Jezus had het bedoeld van zijn dood; zij echter meenden, dat Hij het van de rust van de slaap bedoelde. Toen zeide Jezus ronduit tot hen: Lazarus is gestorven, ( Joh 11:11 )

Bovenstaande teksten heb ik niet ontworpen , maar al deze verklaren dat de mens die sterft terug vervalt in zijn oorspronkelijke ONBEWUSTE componenten. Zodoende bestaat het wezen mens niet meer en dient er een herschepping plaats te grijpen om het wezen, weer tot leven te wekken . En deze herschepping wordt opstanding genoemd in de Bijbel

Er is in de Bijbel dan ook duidelijk sprake van een eerste opstanding ten leven en een andere opstanding na de "duizend jaar" ten dode (Openb. 20: 5-6) Dat betekent dat dezen voor een tweede maal volkomen vernietigd (ontbonden in hun onbewuste componenten) zullen worden. En nergens zegt de Bijbel dat ze daaruit weer zullen opstaan (herschapen worden)

Neen dit alles heb ik niet zelf samengesteld, maar ik weet echter wel ( uit eigen ervaring) dat het soms moeilijk is om Bijbelse waarheden te aanvaarden boven soms lang gekoesterde menselijke leerstellingen.

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor Race406 » 31 mar 2017 17:58

En Jezus heeft het zelf over de plaats van de pijn, eeuwige straf waar Hij voor waarschuwt etc. Als we niets meer voelen etc waarom zou Hij daar dan zo indringend voor waarschuwen? We merken er dan toch niets van.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor Johan100 » 31 mar 2017 18:08

Bernard, al die teksten die je aanhaalt heb je al aangehaald en had je dus achterwege kunnen laten, dat is geen antwoord op mijn vraag.
Mijn vraag gaat niet over de situatie tussen onze dood en de wederkomst van de Heere Jezus.
Jij weet mijns inziens best wat mijn vraag is.
Dan. 12:12 gaat over de situatie na de wederkomst. Mijn vraag was wat die tekst betekent volgens jou.

Openbaringen 20:5 gaat over de situatie tijdens het duizendjarige rijk, nog voordat satan definitief geen macht meer heeft. Daarna zal hij ontbonden worden en alle volken verleiden. Als hij definitief overwonnen is en geworpen in de poel van vuur zal iedereen die gestorven is opstaan.

Ik maak nergens uit op dat mensen na hun opstanding op een gegeven moment helemaal vernietigd zullen worden. Dat maak jij ervan.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor Johan100 » 31 mar 2017 18:17

Race406 schreef:En Jezus heeft het zelf over de plaats van de pijn, eeuwige straf waar Hij voor waarschuwt etc. Als we niets meer voelen etc waarom zou Hij daar dan zo indringend voor waarschuwen? We merken er dan toch niets van.


Precies. Zie bijvoorbeeld deze teksten

Een miljoen jaar zou al ontzettend zijn.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor bernard 3 » 31 mar 2017 19:30

Race406 schreef:En Jezus heeft het zelf over de plaats van de pijn, eeuwige straf waar Hij voor waarschuwt etc. Als we niets meer voelen etc waarom zou Hij daar dan zo indringend voor waarschuwen? We merken er dan toch niets van.

-----------------------------
johan 100
Precies. Zie bijvoorbeeld deze teksten

Een miljoen jaar zou al ontzettend zijn.[/quote]


Johan100 Al de door u aangehaalde teksten slaan op de pijniging door het vuur ( hellevuur) bij het eindoordeel waarbij de ongelovigen uiteindelijk vernietigd worden.
Maar net zoals bij Sodoma, Gomorra en de steden daarrond is dit vuur wel pijnlijk, en totaal vernietigend maar eenmaal de vernietiging gebeurd is stopt de verbranding dan ook. Hierbij is er dan ook sprake van een vuur met een eeuwig resultaat of zoals de Bijbel het uitdrukt een eeuwig vuur.

Zoals Sodom en Gomorra en de steden in hun nabijheid ........daar liggen als een voorbeeld onder een straf van eeuwig vuur. (Judas 7)

Of denken jullie nu echt dat Onze God zo wraakzuchtig en sadistisch is dat hij zijn eigen kinderen die ,in vergelijking met de eeuwigheid, voor een enorme korte tijd in opstand tegen Hem gekomen zijn door hun keuzevrijheid te misbruiken, voor eeuwig op een gruwelijke wijze zal laten martelen.
Dit is gewoon een satanische voorstelling tegengesteld aan de liefhebbende Vader die alles in het werk heeft gesteld om zijn kinderen het eeuwig leven dat verspeeld werd door hun voorouders terug te schenken

. Maar omdat God ook alle respect heeft voor de vrije keuzemogelijkheid van zijn kinderen zullen zij die tegen Hem in opstand kwamen en zijn scheppingssysteem niet aanvaardden het gevolg van hun keuze ,namelijk het voor eeuwig niet meer bestaan ondergaan
En de Bijbel noemt dit een voor God vreemde daad die Hij, naar ik meen al wenende, zal moeten voltrekken omdat het afwijzen van het zenden van Jezus christus de enige nog resterende oplossing was om de vrede en rust in het universum te herstellen.

Daarom zal door het vuur zowel al het verkeerde en de verkeerden vernietigd en een nieuwe hemel en een nieuwe gemaakt worden, waar geen dood verdriet , pijn en opstand meer is.
Waarbij dan ook geen plaats meer is in gans de schepping voor een leugenachtige en sadistische hel uitgevonden door de aartsleugenaar om de mens angst aan te jagen en God als een Sadistische Potentaat voor te stellen die zijn eigen schepselen voor altijd laat pijnigen.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor Johan100 » 31 mar 2017 20:24

bernard 3 schreef:

Mochten er dan toch duidelijke afwijkingen van Gods Woord in het artikel voorkomen dan zou ik deze graag vernemen van u of anderen hier op deze site


Je vroeg eerder hierom, maar je wekt de indruk dat je precies denkt te weten hoe het is. Ik ben met je eens dat het geen makkelijk onderwerp is waarin we alleen de Schrift mogen naspreken.
bernard 3 schreef:


Johan100 Al de door u aangehaalde teksten slaan op de pijniging door het vuur ( hellevuur) bij het eindoordeel waarbij de ongelovigen uiteindelijk vernietigd worden.
Maar net zoals bij Sodoma, Gomorra en de steden daarrond is dit vuur wel pijnlijk, en totaal vernietigend maar eenmaal de vernietiging gebeurd is stopt de verbranding dan ook. Hierbij is er dan ook sprake van een vuur met een eeuwig resultaat of zoals de Bijbel het uitdrukt een eeuwig vuur.


Nogmaals, er staat nergens in de Bijbel dat mensen op een gegeven moment dan compleet vernietigd worden. Dat vul jij zelf in. Het gaat hier m.i. niet om fysiek letterlijk vuur, maar om de wroeging en straf in het geweten. Dat is de worm die niet sterft lezen we in Marcus 9.
Jij vult heel veel zelf in.

Want lees maar waar de Heere Jezus zo nadrukkelijk voor waarschuwt in Marcus 9:

42 En zo wie een van deze kleinen, die in Mij geloven, ergert, het ware hem beter, dat een molensteen om zijn hals gedaan ware, en dat hij in de zee geworpen ware.
43 En indien uw hand u ergert, houwt ze af; het is u beter verminkt tot het leven in te gaan, dan de twee handen hebbende, heen te gaan in de hel, in het onuitblusselijk vuur;
44 Waar hun worm niet sterft, en het vuur niet uitgeblust wordt.
45 En indien uw voet u ergert, houwt hem af; het is u beter kreupel tot het leven in te gaan, dan de twee voeten hebbende, geworpen te worden in de hel, in het onuitblusselijk vuur;
46 Waar hun worm niet sterft, en het vuur niet uitgeblust wordt.
47 En indien uw oog u ergert, werpt het uit; het is u beter maar een oog hebbende in het Koninkrijk Gods in te gaan, dan twee ogen hebbende, in het helse vuur geworpen te worden;
48 Waar hun worm niet sterft, en het vuur niet uitgeblust wordt.

Het is dan toch of eeuwig met God of eeuwig zonder God? Is het volgens jou Gods schuld dan als er mensen verloren gaan?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor bernard 3 » 03 apr 2017 14:55

Johan100 schreef:
Nogmaals, er staat nergens in de Bijbel dat mensen op een gegeven moment dan compleet vernietigd worden. Dat vul jij zelf in. Het gaat hier m.i. niet om fysiek letterlijk vuur, maar om de wroeging en straf in het geweten. Dat is de worm die niet sterft lezen we in Marcus 9.
Jij vult heel veel zelf in.

Want lees maar waar de Heere Jezus zo nadrukkelijk voor waarschuwt in Marcus 9:

42 En zo wie een van deze kleinen, die in Mij geloven, ergert, het ware hem beter, dat een molensteen om zijn hals gedaan ware, en dat hij in de zee geworpen ware.
43 En indien uw hand u ergert, houwt ze af; het is u beter verminkt tot het leven in te gaan, dan de twee handen hebbende, heen te gaan in de hel, in het onuitblusselijk vuur;
44 Waar hun worm niet sterft, en het vuur niet uitgeblust wordt.
45 En indien uw voet u ergert, houwt hem af; het is u beter kreupel tot het leven in te gaan, dan de twee voeten hebbende, geworpen te worden in de hel, in het onuitblusselijk vuur;
46 Waar hun worm niet sterft, en het vuur niet uitgeblust wordt.
47 En indien uw oog u ergert, werpt het uit; het is u beter maar een oog hebbende in het Koninkrijk Gods in te gaan, dan twee ogen hebbende, in het helse vuur geworpen te worden;
48 Waar hun worm niet sterft, en het vuur niet uitgeblust wordt.

Het is dan toch of eeuwig met God of eeuwig zonder God? Is het volgens jou Gods schuld dan als er mensen verloren gaan?



Herlees misschien AL mijn voorgaande bijbelcitaten en in het bijzonder de studie die aangehaald werd.
Dan zal je met mij kunnen vaststellen dat er in de dood totaal geen sprake is van een bewuste toestand en het menselijk wezen zodoende heeft opgehouden te bestaande als zelfstandig bewust, denkend of voelende entiteit. In Gods Woord betekent DOOD ZIJN dan ook werkelijke DOOD ZIJN en niet zoals Satan zei aan onze voorouders " Gij zult geenszins sterven" (Gen.3:4).
Geen eeuwig voortbestaan voor een zogenaamde "onsterfelijke ziel" is in Gods Woord te vinden. Dit betekent dat zij die door het hellevuur bij het laatste oordeel zullen vernietigd worden dan ook voor eeuwig en altijd als menselijke entiteit of menselijk wezen, onbestaand zullen blijven en zodoende als het ware voor eeuwig en altijd zonder God zullen zijn daar ze geen opstanding tot zelfstandige en zelfbewuste wezens meer zullen meemaken.

God is een rechtvaardige God en zodoende hebben wij allen als vrij schepsel met een vrije keuzemogelijkheid de kans gehad om de keuze te maken ofwel voor het eeuwige leven ofwel voor het eeuwig niet meer bestaan als menselijk wezen. Daarom is God dan ook volledig onschuldig als het individu zelf voor de opstand met als gevolg de eeuwige dood of het voor eeuwig niet meer bestaan als zelfstandig en bewuste entiteit gekozen heeft. Gelukkig is het niet aan ons gegeven om te bepalen wie of wie niet gehoor heeft gegeven aan Gods oproep want daarvoor kent de mens te weinig al de motieven en toestanden van de ander. God oordeelt en zijn oordeel is gebaseerd op liefde maar ook op gerechtigheid die uiteindelijk bepaalt wie al of niet voor eeuwig met Hem verenigd zal worden of wie voor eeuwig en altijd, alsof hij voorheen nooit geboren was, onbestaand zal zijn.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor Johan100 » 03 apr 2017 15:17

bernard 3 schreef:

Herlees misschien AL mijn voorgaande bijbelcitaten en in het bijzonder de studie die aangehaald werd.
Dan zal je met mij kunnen vaststellen


Oh ja, je hebt helemaal gelijk. Heel duidelijk verwoordt en Bijbels onderbouwd. Ik zit er helemaal naast.
Nee, Bernard, dit wat jij doet zijn eigenmachtige uitleggingen van de Schrift en je blijft maar herhalen en herhalen en nog eens herhalen datgene wat jou naar het schijnt het beste uitkomt. Je blijft er maar op hameren dat mensen geen bewustzijn hebben na hun dood, en daar maak je een natuur- en scheikundig verhaal van en de teksten die ik aanhaal leg je op eigenwijze uit, maar Bijbels gezien kun je niet onderbouwen dat mensen totaal vernietigd worden na hun opstanding en daarmee hun vereniging van lichaam en geest. Dat staat nergens in de Bijbel.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor bernard 3 » 03 apr 2017 23:09

Johan100 schreef:
Oh ja, je hebt helemaal gelijk. Heel duidelijk verwoordt en Bijbels onderbouwd. Ik zit er helemaal naast.
Nee, Bernard, dit wat jij doet zijn eigenmachtige uitleggingen van de Schrift en je blijft maar herhalen en herhalen en nog eens herhalen datgene wat jou naar het schijnt het beste uitkomt. Je blijft er maar op hameren dat mensen geen bewustzijn hebben na hun dood, en daar maak je een natuur- en scheikundig verhaal van en de teksten die ik aanhaal leg je op eigenwijze uit, maar Bijbels gezien kun je niet onderbouwen dat mensen totaal vernietigd worden na hun opstanding en daarmee hun vereniging van lichaam en geest. Dat staat nergens in de Bijbel.


Wat is de Bijbelse betekenis van " dood " dan volgens u? Is het een toestand van verder leven zoals satan het zei , of is het een terugkeren naar de toestand van vóór het geschapen zijn zoals de Bijbel het ons op vele plaatsen leert . Namelijk het wederom vergaan tot stof en as en het terugkeren van de (onbewuste) levensenergie naar God?.
Welnu als er dan sprake is van een "tweede dood" in de Bijbel ( Openb 2:11/20:6, 14/21:8) voor hen die na de duizend jaar opgestaan zijn , is deze betekenis van de "dood" dan anders dan het wederom vergaan tot stof en het terugkeren tot God van de(onbewuste) levensenergie? Of heeft satan dan toch gelijk dat de mens onsterfelijk is en waar kan je dat in Gods Woord vinden.!?

Is een terugkeren tijdens hun tweede "dood" in het hellevuur naar de toestand van vóór het geschapen zijn , namelijk het ontbinden tot stof en het terugkeren van de levensenergie dan volgens u geen totale ontbinding of vernietiging van het menselijk wezen?

Gods Woord is duidelijk ,de betekenis van het woord "dood" is altijd en overal hetzelfde ; namelijk een toestand van het niet meer bestaan of het ontbonden zijn van het wezen dat ontstond door het samenvoegen van stof en levensenergie. De tweede dood is dan ook een voor een tweede maal in deze toestand gebracht worden. En daar er nergens in Gods Woord te vinden is dat er een herschepping plaats vind na de tweede dood is deze ontbinding dan ook voor eeuwig en altijd.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jedidjas en 67 gasten