Leven na de dood, de hemel en de hel

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor Chaya » 13 jun 2016 10:53

heintje schreef:Maar zou Ds. J. Belder ook maar iets meer betrouwbare, verifieerbare info/kennis hebben m.b.t. hemel en hel dan ik?

Beste Heintje,
Als er vandaag iemand even terug zou keren uit de hel en ons allemaal komt waarschuwen, op hoeveel mensen zou dit indruk maken denk jij?
Zou jij schrikken? Of wil je dan bewijs?
Zie je wat ik bedoel te zeggen?
Het zal niet baten of een "ervaringsdeskundige" het nu zegt.
Op een gegeven moment heeft iemand zoveel gespot of keihard ontkend, dat er verharding intreedt.

Dat is de zonde tegen de Heilige Geest en daar is geen vergeving voor mogelijk.

ds. Buijs legt het zo uit in de vragenrubriek:

een zonde die alleen door kerkmensen bedreven kan worden;

- zonde tegen het Evangelie en niet tegen de Wet; - kan niet bedreven worden door ware gelovigen;

- bestaat in een definitieve afval van God en van de kerk;

- wordt gekenmerkt door bewuste haat tegen God, Zijn Woord en Zijn volk;

- wordt zichtbaar in een onomkeerbare verharding. Iemand die vreest de zonde tegen de Heilige Geest bedreven te hebben, draagt daarmee het bewijs bij zich dat hij deze zonde niet bedreven heeft. Iemand ie deze zonde begaan heeft, zal er nooit last van krijgen, maar er in ten onder gaan.

Je leeft nog in genadetijd Heintje. Wijs God niet af maar vraag of Hij in je hart wil komen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
heintje
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1153
Lid geworden op: 05 jun 2016 11:40

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor heintje » 13 jun 2016 11:20

Als er vandaag iemand even terug zou keren uit de hel en ons allemaal komt waarschuwen, op hoeveel mensen zou dit indruk maken denk jij?
Zou jij schrikken? Of wil je dan bewijs?

Ik zou in ieder geval verschillende opties open houden. De persoon kan een leugenaar zijn. De persoon kan onder invloed van drugs/verdovende middelen zijn. De persoon kan een dubbele agenda hebben en de wereld willen bekeren.
Zou jij accepteren als morgen iemand op het journaal gaat verkondigen dat Hij de Messias? We hebben er een aantal gehad en ook dit bleken fraudeurs te zijn. Zou jij er met beide benen instappen of toch kritisch worden?

Wat is een bewijs zou vinden is dat de sterrenhemel zich zou herformeren en dat er te lezen is:
IK, de God van het oude en NT besta!

Maar! Ook dan zal dit aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen. Als ik het alleen zie, is dat misschien voor mij bewijs, maar een ander
zou het afdoen als hallucinatie. En terecht. Als heel veel onafhankelijke getuigen wereldwijd dit fenomeen waarnemen, zou er een kern van waarheid in kunnen zitten. Maar dan nog (helaas!) kunnen we bedot worden door een zeer geavanceerde buitenaardse beschaving. Dus ja...ik vrees dat weinig bewijs echt bewijs zou zijn.
Maar wat hebben we nu? De bijbel, de bijbel en ....de bijbel. Niet echt onafhankelijk betrouwbare bron(nen). Ik denk dat jij even kritisch zou zijn als ik als het aankomt op mijn bewering dat je maar beter in pyrokinese kunt gaan geloven.
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor Chaya » 13 jun 2016 11:45

heintje schreef:Ik zou in ieder geval verschillende opties open houden. De persoon kan een leugenaar zijn. De persoon kan onder invloed van drugs/verdovende middelen zijn. De persoon kan een dubbele agenda hebben en de wereld willen bekeren.

Dat bedoel ik dus. :D
Maar hij heeft bewijs bij zich, wat dan? Geen idee wat, maar stel.
heintje schreef:Zou jij accepteren als morgen iemand op het journaal gaat verkondigen dat Hij de Messias? We hebben er een aantal gehad en ook dit bleken fraudeurs te zijn. Zou jij er met beide benen instappen of toch kritisch worden?

Nee, ik zou hem niet geloven, want de Bijbel waarschuwt ons voor valse leraren.
Mattheüs 24:

Want er zullen valse christussen en valse profeten opstaan, en zullen grote tekenen en wonderheden doen, alzo dat zij (indien het mogelijk ware) ook de uitverkorenen zouden verleiden.

2 Korinthe 11

Want zulke valse apostelen zijn bedriegelijke arbeiders, zich veranderende in apostelen van Christus.

2 Petrus 2
En er zijn ook valse profeten onder het volk geweest, gelijk ook onder u valse leraars zijn zullen, die verderfelijke ketterijen bedektelijk invoeren zullen, ook den Heere, Die hen gekocht heeft, verloochenende, en een haastig verderf over zichzelven brengende;

1 Johannes 4

Geliefden, gelooft niet een iegelijken geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn uitgegaan in de wereld.


Openbaring 19
En het beest werd gegrepen, en met hetzelve de valse profeet, die de tekenen in de tegenwoordigheid van hetzelve gedaan had, door welke hij verleid had, die het merkteken van het beest ontvangen hadden, en die deszelfs beeld aanbaden. Deze twee zijn levend geworpen in den poel des vuurs, die met sulfur brandt.

Openbaring 20
En de duivel, die hen verleidde, werd geworpen in den poel des vuurs en sulfers, alwaar het beest en de valse profeet zijn; en zij zullen gepijnigd worden dag en nacht in alle eeuwigheid.

Dat betekent dat satan in de hel zal zijn, tezamen met alle andere ongelovigen en spotters.
heintje schreef:De bijbel, de bijbel en ....de bijbel. Niet echt onafhankelijk betrouwbare bron(nen). Ik denk dat jij even kritisch zou zijn als ik als het aankomt op mijn bewering dat je maar beter in pyrokinese kunt gaan geloven.

Zeker, voor jou heel lastig. Dat begrijp ik heel goed!

Ik heb geen bewijs, kan het je niet geven, ik kan jou onmogelijk overtuigen.
Maar je bent een medemens van me en je hebt een ziel te verliezen en daarom moet ik je waarschuwen.

Ben je hier toevallig op dit forum? Ik denk het niet. Het heeft een bedoeling. Welke? Dat weet ik niet.

Lees dit antwoord eens van ds. den Ouden,
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/142 ... geloof-is-

Ik zie uit naar je reactie.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
heintje
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1153
Lid geworden op: 05 jun 2016 11:40

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor heintje » 13 jun 2016 14:01

@Chaya
Probleem blijft wat we onder bewijs verstaan. Ik ben niet ongevoelig voor bewijs! Maar een persoon die zegt terug gekeerd te zijn uit de hel moet wel erg stevig in zijn schoenen staan. Maar troost je. Bewijs is bewijs. ook voor Heintje. Als morgen bewezen wordt dat de aarde plat is, dan is de aarde plat.
Maar je bent een medemens van me en je hebt een ziel te verliezen en daarom moet ik je waarschuwen.
Ben je hier toevallig op dit forum? Ik denk het niet. Het heeft een bedoeling. Welke? Dat weet ik niet.

Ik ben een medemens van je. Alleen heb ik geen ziel. Ik zou bij God niet weten waar deze huisvest. Wat het is, waar we het vinden, hoe we het kunnen vinden/meten etc.
Evengoed bedankt voor je waarschuwing. Ik ga er vanuit dat je het meent en zelf gelooft. Je bedoelt het dus goed. Maar dat zou betekenen dat je de halve wereld moet gaan waarschuwen en dat is nu juist wat de moslim ook doet. Moet ik die waarschuwing ook serieus nemen?

Je link vind ik overigens een waanzinnige link. En dan waanzinnig in negatieve zin,. Wat een vooringenomenheid m.b.t. het alware christelijke geloof. Moet dit wereldvrede brengen? Ik lees onbegrip naar andere overtuigingen toe!

*Deel verwijderd vanwege off topic*
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor Chaya » 13 jun 2016 15:44

heintje schreef:@Chaya
Probleem blijft wat we onder bewijs verstaan. Ik ben niet ongevoelig voor bewijs! Maar een persoon die zegt terug gekeerd te zijn uit de hel moet wel erg stevig in zijn schoenen staan. Maar troost je. Bewijs is bewijs. ook voor Heintje. Als morgen bewezen wordt dat de aarde plat is, dan is de aarde plat.

Ik heb ook geen bewijs heintje, en toch geloof ik dat het waar is.
Er zijn ook mensen die geloven en beweren dat we in een holle aarde wonen en ook zij denken bewijs te hebben hiervoor.
heintje schreef:Ik ben een medemens van je. Alleen heb ik geen ziel. Ik zou bij God niet weten waar deze huisvest.

Je hebt wel een ziel, iedereen heeft een ziel. Alleen dieren en planten hebben geen ziel.
Ben je je bewust van het feit dat je hier God's Naam misbruikt?
Deze uitdrukking hoor ik wel vaker, ik zou bij ....... niet weten waar dat ligt.
heintje schreef:Maar dat zou betekenen dat je de halve wereld moet gaan waarschuwen en dat is nu juist wat de moslim ook doet. Moet ik die waarschuwing ook serieus nemen?

Een moslim waarschuwt ergens anders voor. En sommigen voeren hun bedreiging ook uit. Zo is het christelijk geloof niet. Je mag geloven, je moet niets.
Ik kan jou niet bekeren, noch ompraten, noch bewijs aanleveren, noch overtuigen.
Dat moet de Heilige Geest doen. Ik mag iemand niet ongewaarschuwd laten, wat hij of zij ermee doet, moet ik loslaten.

Wat er verder in je posting stond, weet ik niet, dat is verwijderd.

Ik heb jouw vragen naar vermogen beantwoord. Ik ben bewogen met jouw lot, omdat ik denk dat jij hier niet toevallig bent.
Ik hoop dat de Heere jou op een dag te sterk zal worden. Ik gun het je van harte!
Want echt heintje, dit leven gaat voorbij, met al de schoonheid en mogelijkheden dat het nu biedt.

Ik vraag me af of je werkelijk op zoek bent naar bewijs, want zo'n slim iemand als jij weet echt wel dat er geen bewijs is. Dus zo houd jij het laatste woord.
Dan is het misschien goed het hierbij te laten, want in welles nietes spelletjes heb ik geen zin, daar is de zaak te ernstig voor.
Ik wens je alle goeds en dat meen ik oprecht! :)
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor JohannesHermanus » 13 jun 2016 15:56

Chaya schreef:Alleen dieren en planten hebben geen ziel.

Hoe komt u daarbij?

En God zeide: Dat de wateren overvloediglijk voortbrengen een gewemel van levende zielen; en het gevogelte vliege boven de aarde, in het uitspansel des hemels! En God schiep de grote walvissen, en alle levende wremelende ziel, welke de wateren overvloediglijk voortbrachten, naar haar aard; en alle gevleugeld gevogelte naar zijn aard. En God zag, dat het goed was. (Gen.1:20-21)

En God zeide: De aarde brenge levende zielen voort, naar haar aard, vee, en kruipend, en wild gedierte der aarde, naar zijn aard! En het was alzo. En God maakte het wild gedierte der aarde naar zijn aard, en het vee naar zijn aard, en al het kruipend gedierte des aardbodems naar zijn aard. En God zag, dat het goed was. (Gen.1:24-25)

Want het is de ziel van alle vlees; zijn bloed is voor zijn ziel; daarom heb Ik tot de kinderen Israëls gezegd: Gij zult geens vleses bloed eten; want de ziel van alle vlees, dat is zijn bloed; zo wie dat eet, zal uitgeroeid worden. (Lev.17:14)

Ik lees hier toch heel wat anders.
Laatst gewijzigd door JohannesHermanus op 13 jun 2016 16:08, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
heintje
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1153
Lid geworden op: 05 jun 2016 11:40

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor heintje » 13 jun 2016 15:58

Willen de dames en/of heren mij eerst gaan uitleggen wat een ziel is en waar deze zich bevindt en hoe ze dit weten?
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor JohannesHermanus » 13 jun 2016 16:01

heintje schreef:Willen de dames en/of heren mij eerst gaan uitleggen wat een ziel is en waar deze zich bevindt en hoe ze dit weten?

Om dan vervolgens te horen dat het nergens op slaat en überstom is? Nee, bedankt.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor Chaya » 13 jun 2016 16:06

JohannesHermanus schreef:Hoe komt u daarbij?

En God zeide: Dat de wateren overvloediglijk voortbrengen een gewemel van levende zielen; en het gevogelte vliege boven de aarde, in het uitspansel des hemels! En God schiep de grote walvissen, en alle levende wremelende ziel, welke de wateren overvloediglijk voortbrachten, naar haar aard; en alle gevleugeld gevogelte naar zijn aard. En God zag, dat het goed was. (Gen.1:20-21)

Want het is de ziel van alle vlees; zijn bloed is voor zijn ziel; daarom heb Ik tot de kinderen Israëls gezegd: Gij zult geens vleses bloed eten; want de ziel van alle vlees, dat is zijn bloed; zo wie dat eet, zal uitgeroeid worden. (Lev.17:14)

Ik lees hier toch heel wat anders.


Prediker 3 vers 21:
Daarin zegt Salomo:W
Want wat den kinderen der mensen wedervaart, dat wedervaart ook den beesten; en enerlei wedervaart hun beiden; gelijk die sterft, alzo sterft deze, en zij allen hebben enerlei adem, en de uitnemendheid der mensen boven de beesten is geen; want allen zijn zij ijdelheid.
Zij gaan allen naar een plaats; zij zijn allen uit het stof, en zij keren allen weder tot het stof.
Wie merkt, dat de adem van de kinderen der mensen opvaart naar boven, en de adem der beesten nederwaarts vaart in de aarde?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor JohannesHermanus » 13 jun 2016 16:08

En hoe weerlegd dat dat dieren geen ziel zouden hebben?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor Chaya » 13 jun 2016 16:09

Dat de dieren geen onsterfelijke ziel hebben zoals de mensen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
heintje
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1153
Lid geworden op: 05 jun 2016 11:40

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor heintje » 13 jun 2016 16:44

Ik vraag naar uitleg van het begrip ziel:
JohannesHermanus schreef:Om dan vervolgens te horen dat het nergens op slaat en überstom is? Nee, bedankt.

? Waar en wanneer en bij welk topic heb ik beweerd: Dit slaat nergens op en/of is überstom? (Dat laatste woord alleen al)!
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor JohannesHermanus » 13 jun 2016 17:01

Weet u zeker dat u een man bent?

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor rotterdam » 13 jun 2016 17:28

Chaya schreef:Dat de dieren geen onsterfelijke ziel hebben zoals de mensen.


Psalm 49 zegt in vers 13 De mens nochtans, die in waarde is, blijft niet; hij wordt gelijk als de beesten, die vergaan.

Als je Prediker 3 leest in een wat duidelijker vertaling wordt het helderder ;

Ik zei tegen mezelf: God geeft de mensen wel een eigen plaats, maar laat ze toch merken dat ze eigenlijk dieren zijn.
Want eenzelfde lot treft mensen en dieren: beiden ademen hetzelfde leven, beiden sterven dezelfde dood.
De mens heeft dus niets voor op het dier. Alles is ijdel.
Beiden gaan naar dezelfde plaats:
ze zijn voortgekomen uit stof en keren terug tot stof.
En wie weet of de levensgeest* van de mens omhoog gaat en die van het dier omlaag naar de aarde? Zo besefte ik dat het voor de mens nog het beste is om te genieten van zijn werk. Dat is het enige dat hij heeft. Niemand kan hem immers laten genieten van wat na hem komt!

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor oekaboeka » 14 jun 2016 02:46

Rotterdam:
Psalm 49 zegt in vers 13 De mens nochtans, die in waarde is, blijft niet; hij wordt gelijk als de beesten, die vergaan.

Als je Prediker 3 leest in een wat duidelijker vertaling wordt het helderder ;

Ik zei tegen mezelf: God geeft de mensen wel een eigen plaats, maar laat ze toch merken dat ze eigenlijk dieren zijn.
Want eenzelfde lot treft mensen en dieren: beiden ademen hetzelfde leven, beiden sterven dezelfde dood.
De mens heeft dus niets voor op het dier. Alles is ijdel.
Beiden gaan naar dezelfde plaats:
ze zijn voortgekomen uit stof en keren terug tot stof.
En wie weet of de levensgeest* van de mens omhoog gaat en die van het dier omlaag naar de aarde? Zo besefte ik dat het voor de mens nog het beste is om te genieten van zijn werk. Dat is het enige dat hij heeft. Niemand kan hem immers laten genieten van wat na hem komt!



Dat klopt niet volgens de Bijbel zijn er 4 geesten ( waarvan 1 Heilige Geest )

Twee van die vier geesten vinden we in Prediker 3 : 21 wat zegt: Wie merkt, dat de adem van de kinderen der mensen opvaart naar boven, en de adem der beesten nederwaarts vaart in de aarde?” De adem of de wind is de geest, zoals we zo nog zullen zien. De Engelse Reformatie-tekst (King James 1611) spreekt hier dan ook letterlijk: Wie merkt, dat de geest van de kinderen der mensen opvaart naar boven, en de geest der beesten nederwaarts vaart in de aarde? We zien hier dus de geest der mensen en de geest der dieren. Wanneer we kijken in 1 Korinthe 2 : 11 dan lezen we: Want wie van de mensen weet, wat van de mens is, dan de geest des mensen, die in hem is? Alzo weet ook niemand, wat van God is, dan de Geest Gods. Iedereen in deze wereld heeft dus dezelfde geest, namelijk de geest des mensen. Elk dier (!) heeft dus ook dezelfde geest – de geest der beesten. Zo bestaat er de Geest van God – de Heilige Geest (zie bijv. Rom. 8 : 9 en 14). Daarnaast is er nog de geest van de duivel – de onreine geest, de geest van de antichrist (Luk. 9 : 42, 1 Joh. 4 : 3).


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten