De goddelozen hebben geen vrede... (over fanatiek atheïsme)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

De goddelozen hebben geen vrede... (over fanatiek atheïsme)

Berichtdoor Boekenlezer » 18 apr 2009 09:07

"De goddelozen hebben geen vrede", staat in de Bijbel. (Die tekst blijkt te staan in Jesaja 48:22 en Jesaja 57:21) Aan die tekst moest ik spontaan denken toen ik de gezichten zag van enkele fanatieke atheïsten.

Afbeelding
Richard Dawkins

Afbeelding
Christopher Hitchens

Ik vind die gezichten nou bepaald geen ontspannen vrede uitstralen. Vooral tegen die laatste zou ik zo willen zeggen: "Man, je kijkt uit je ogen alsof je de hel onder je voeten voelt branden!"
Ik kwam die plaatjes tegen bij dit artikel: Revival onder overtuigde atheïsten
Die bijbelteksten heb ik verder niet bestudeerd. Ik presenteer het hier puur zoals het mij spontaan te binnen viel.

Dan dacht ik ineens aan de diepgelovige J.S. Bach, die boven iedere compositie schreef: 'Soli Deo Gloria'. In een boek las ik daar eens o.a. dit over:
Bachs muziek is een triomf van balans - het brengt de extreme krachten waar een mensenleven aan onderworpen is, in evenwicht. In weerwil van het droevigst denkbare lot brengt de muziek ons in een sfeer van kalmte en van de goedheid der dingen. Alles is zoals het zou moeten zijn, alles zit op zijn plek. Een verheven ordening omgeeft de menselijke conditie en dankzij zijn muziek weten we dat dat is waar het wezenlijk om gaat.

John Carroll, De teloorgang van de westerse cultuur, blz. 149

De rust die in God gevonden kan worden staat toch wel in schril contrast met de leegte en zinloosheid die de atheïstische levensvisie teweeg brengt.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

bassie76
Mineur
Mineur
Berichten: 140
Lid geworden op: 10 mei 2007 19:27

Re: De goddelozen hebben geen vrede... (over fanatiek atheïsme)

Berichtdoor bassie76 » 18 apr 2009 17:58

Ik weet niet wat je wil bereiken met deze post, maar persoonlijk vind ik dat je de plank behoorlijk misslaat.

De tijd dat men dacht aan iemands gezicht zijn of haar persoonlijk of gemoedstoestand af te kunnen leiden (fysionomie of gelaatskunde) ligt ver achter ons. Toch ben jij dat hier min of meer aan het doen, of niet? Mag ik je er dan op wijzen dat deze tak van 'wetenschap' in het verleden veel, heel veel ellende heeft veroorzaakt.

Los van het feit dat fysionomie nu enkel en alleen nog bedreven zal worden door pseudowetenschappers is jouw conclusie statistisch gezien ook niet gerechtvaardigd! Je laat twee foto's (wat n.b. momentopnames zijn!) zien van twee verschillende mensen. N=1. :oops:
Je zult heel wat meer 'metingen' moeten doen wil je een conclusie kunnen trekken. Maar zoals gezegd: het is pseudowetenschap. Elke conclusie die je ook n.a.v. van je metingen mocht trekken is toch van generlei waarde.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: De goddelozen hebben geen vrede... (over fanatiek atheïsme)

Berichtdoor Boekenlezer » 18 apr 2009 19:37

Zeg, ben jij nu niet een beetje vreemd bezig? Je benadert iets wat helemaal geen wetenschappelijk onderzoek is, als een wetenschappelijk onderzoek! Je presteert het zelfs om aan te komen met het woord pseudo-wetenschap!
Wat ik hier doe is niet zozeer rationeel, maar het is het weergeven van de signalen van mijn intuïtie. Dat doe ik, omdat ik daarmee de ervaring heb dat het nog wel eens iets interessants te zeggen kan hebben. Ik heb er de ervaring mee dat er nogal eens waarheid in kan schuilen, die er vroeg of laat eens uitkomt.
En misschien heb ik dan de zaken niet helemaal raak verwoord. Het lukt immers niet altijd om dat wat de intuïtie zegt perfect te verwoorden. Niettemin kan er iets in schuilgaan, wat misschien wel degelijk waar blijkt te zijn.
En dat is ook een verschil tussen verstand en gevoel. Verstand constateert met 100% nauwkeurigheid en zekerheid. Maar gevoel doet dat niet. Dat werkt meer als een kompas die je een bepaalde kant op stuurt, op de manier van: het zou wel eens kunnen zijn dat...

Natuurlijk kan het zijn dat anderen het er niet mee eens zijn. Of dat ze vooral aan andere zaken denken bij het zien van...

Wat ik hiermee wil? Ik wilde dit gewoon eens kwijt. En ik wist zo niet een topic waarin ik het kon plaatsen.
Datgene wat ik opende is wat lastig om over te discussiëren. Maar over de erbij gehaalde onderwerpen kan gediscussieerd worden. Zoals: atheïsme, hoe dat uitwerkt op mensen, het contrast met het christelijk geloof, etc.
Discussiëren op de rationele golflengte gebeurt hier wel - bijv. over de voors en tegens van evolutie - maar de werkelijkheid is meer dan het rationele alleen. Je zit ook met: hoe werkt iets uit in niet rationele zin? Wat voor gevolgen heeft het?
Er is niet alleen maar een rationele ordening in onze werkelijkheid, maar ook bijvoorbeeld een esthetische. En ook daarop heeft een levensvisie zijn uitwerkingen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Michael
Sergeant
Sergeant
Berichten: 388
Lid geworden op: 26 feb 2008 10:28

Re: De goddelozen hebben geen vrede... (over fanatiek atheïsme)

Berichtdoor Michael » 19 apr 2009 01:34

Boekenlezer schreef:Ik vind die gezichten nou bepaald geen ontspannen vrede uitstralen. Vooral tegen die laatste zou ik zo willen zeggen: "Man, je kijkt uit je ogen alsof je de hel onder je voeten voelt branden!"

Hitchens ken ik niet. Maar Dawkins is bezig om vrijheid van religie te bevechten vanuit zijn atheisme. Als iemand atheist wil zijn moet je ze als christen met rust laten. Dat is belangerijk. En hoewel dat in nederland redelijk gebeurt. Zijn onze christenbroeders in engeland en de VS niet altijd even tolerant naar atheisten toe. Ondanks dat is hij altijd redelijk, altijd vriendelijk en hoewel hij religie totaal niet kan begrijpen, geeft hij mensen in principe wel het recht om te zijn wat ze willen zijn. Hij geeft ook heel volwassen toe dat hij niet kan bewijzen dat hij gelijk heeft. Maar tegelijk dat een gelovige dat ook niet kan.

Hij is gevaarlijk voor religie omdat vanuit religie men vaak onredelijk op hem reageert. De polariteit, zijn redelijkheid versus de onredelijkheid van de gelovige die tegenover hem staat is wat mensen overtuigt. Laat ik het zo formuleren, zijn e-mail inbox zit stampens vol met mail geschreven door christenen vol met dingen die christenen eigenlijk niet zouden moeten zeggen. En toch blijft hij redelijk kalm en bij de rede. Hij doet niet aan scheld partijen en laat zijn tegenstanders redelijk in hun waarde behalve waar ze onzin vertellen. En dat maakt vooral indruk op rationele opgeleide jonge professionals.

Soms denk ik dat we onze eigen grootste vijand zijn. Zonder onze hulp zou hij zo'n indruk niet achterlaten.

bassie76 schreef:De tijd dat men dacht aan iemands gezicht zijn of haar persoonlijk of gemoedstoestand af te kunnen leiden

... is nog lang niet afgelopen :)

Toen ik lessen persoonlijkheidsleer kreeg, kwam onze docent binnen en ging voor het bord staan naar ons kijken. We kenden hem niet want hij had ons nooit eerder les gegeven. Dat deed hij 10 minuten zonder iets te zeggen. En vervolgens zegt de man "Je kunt aan het uiterlijk niet zien hoe iemand van binnen in elkaar zit?" En vervolgens ging hij mensen aanwijzen en vertelde het een en ander over ze. Hij wees de dominanten aan de niet dominanten, hij gaf bepaalde waarden van mensen aan. En hij zat er helemaal niet vaak naast. De belangerijkste les was volg je instincten maar vertrouw er niet blind op je vergist je namelijk regelmatig. Maar je slaat nog vaker de spijker op de kop.

Met andere woorden Bassie, wat je zegt is niet waar. Maar in je verdediging om het goed te doen, om verschil te zien tussen je eigen ideen over mensen en over wat hun uiterlijk werkelijk zegt heb je wel ervaring nodig. En ik denk dat de TS met dawkins in ieder geval de plank missslaat.

haring
Kapitein
Kapitein
Berichten: 786
Lid geworden op: 14 mar 2008 01:21

Re: De goddelozen hebben geen vrede... (over fanatiek atheïsme)

Berichtdoor haring » 19 apr 2009 12:01

De rust die in God gevonden kan worden staat toch wel in schril contrast met de leegte en zinloosheid die de atheïstische levensvisie teweeg brengt


Dat mensen rust vinden in het geloof in god maakt het nog niet waar natuurlijk. En wie zegt dat het leven van een atheist leeg en zinloos is? Want dat slaat nergens op natuurlijk, of dat zingeving alleen via god kan komen.
*onderschrift verwijderd door moderator*

Gebruikersavatar
Kitty
Mineur
Mineur
Berichten: 233
Lid geworden op: 28 jan 2009 17:33

Re: De goddelozen hebben geen vrede... (over fanatiek atheïsme)

Berichtdoor Kitty » 19 apr 2009 12:09

Ik ken behoorlijk wat mensen die vanuit zeer gelovig atheïst zijn geworden en die nu juist rust ervaren en vrede. Dus je kan niet zomaar stellen dat geloven rust geeft, het ligt er maar aan hoe je geloof in elkaar zit, wat er van je wordt verwacht of je het wel allemaal waar kan maken. Geloven kan ook ontzettend veel angst geven en onrust. Je kan hier dus totaal niet over generaliseren.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Michael
Sergeant
Sergeant
Berichten: 388
Lid geworden op: 26 feb 2008 10:28

Re: De goddelozen hebben geen vrede... (over fanatiek atheïsme)

Berichtdoor Michael » 19 apr 2009 14:59

Sterker nog, het blijkt dat gelovigen langer door gaan met medische ingrepen. Pious 'fight death the hardest'

Is niet helemaal wat je verwacht toch? Je zou denken dat gelovigen overlijden makkelijker vinden, maar dat blijkt helemaal niet zo te zijn.

Riska

Re: De goddelozen hebben geen vrede... (over fanatiek atheïsme)

Berichtdoor Riska » 19 apr 2009 17:10

Toevallig heb ik gisteren een workshop gehad, waarin onderscheid gemaakt werd in waarnemen en interpretatie. Je ziet een gezicht, (waarneming) en je trekt conclusies (interpretatie). Het is een van de moeilijkste dingen om alleen maar waar te nemen.
Want je bekijkt de dingen vanuit je eigen situatie, referentiekader.
Wat hierboven gebeurd is, is zuiver interpretatie, vanuit een eigen setting.
Het is natuurlijk volstrekte onzin om uit een momentopname op te merken dat iemand 'de hel onder de voeten voelt'. Ook dat atheïsten geen rust, geen vrede kunnen hebben.

Pas als alle christenen in volstrekte overgave, zonder enige angst sterven, mag je misschien, heel misschien een conclusie trekken dat ze steviger grond onder de voeten hebben dan atheïsten. En zolang er nog kerken zijn die meer 'hel en verdoemenis' preken dan genade en vrede voor het hart, past het te zwijgen.

snicker
Verkenner
Verkenner
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 okt 2008 16:26

Re: De goddelozen hebben geen vrede... (over fanatiek atheïsme)

Berichtdoor snicker » 19 apr 2009 17:45

Ik vind de aanpak van mensen als Dawkins en Hitchens overdreven en soms iets te rigide alle soorten van geloof over een kam scherend, maar aan de andere kant is het ook wel tijd om de meeste fundamentalistischen onder de christenen eens goed aan te pakken en te laten zien dat zo'n geloof inhumaan is (een god die na de dood het gros der mensheid martelt in de hel, voor eeuwig) en intellectueel in allerlei opzichten achterhaald is. Overigens de rust van zulke christenen vaak ook schijn want ze moeten zich wel in heel veel moeizame bochten wringen om hun geloof nog enigszins te kunnen verkopen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De goddelozen hebben geen vrede... (over fanatiek atheïsme)

Berichtdoor Mortlach » 19 apr 2009 18:25

Boekenlezer schreef:De rust die in God gevonden kan worden staat toch wel in schril contrast met de leegte en zinloosheid die de atheïstische levensvisie teweeg brengt.


Sommige mensen vinden die rust in God, en ik zal ze dat niet benijden. Maar je legt wel heel erg snel de link tussen leegte en zinloosheid en de atheistische levensvisie, terwijl ik die link helemaal zo noodzakelijk nog niet vind. Natuurlijk is het waar dat een atheist zijn zingeving ergens anders uit moet halen dan uit een Almachtige figuur, maar dat wil niet zeggen dat de rust die hij vindt in zijn levensvisie minder is dan die van een christen, een hindoe of een boeddhist.

Nu zal de Bijbel inderdaad wel reppen dat de goddelozen geen vrede hebben, maar ik denk dat je dat die goddelozen beter zélf kunt vragen. Het is natuurlijk niet zo heel vreemd dat de Bijbel zoiets zou stellen. De mensen van de Albert Heijn zeggen ook niet dat je ook eigenlijk wel bij de Super de Boer terecht kunt voor je boodschappen. Wij van WC-eend adviseren WC-eend. Niks mis mee natuurlijk, als je het maar herkent voor wat het is.
Laatst gewijzigd door Mortlach op 19 apr 2009 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

coupe soleil
Luitenant
Luitenant
Berichten: 584
Lid geworden op: 06 jan 2008 14:33

Re: De goddelozen hebben geen vrede... (over fanatiek atheïsme)

Berichtdoor coupe soleil » 19 apr 2009 18:30

Ik vind die gezichten nou bepaald geen ontspannen vrede uitstralen.


Kijk jij altijd alsof je tot 11.00 uur hebt uitgeslapen en in een ligstoel aan de rand van een zwembad ligt? Ik vind dat je op z'n minst een vreemde manier van dingen zien & verwoorden hebt...

mohamed

Re: De goddelozen hebben geen vrede... (over fanatiek atheïsme)

Berichtdoor mohamed » 20 apr 2009 07:33

snicker schreef:Ik vind de aanpak van mensen als Dawkins en Hitchens overdreven en soms iets te rigide alle soorten van geloof over een kam scherend, maar aan de andere kant is het ook wel tijd om de meeste fundamentalistischen onder de christenen eens goed aan te pakken en te laten zien dat zo'n geloof inhumaan is (een god die na de dood het gros der mensheid martelt in de hel, voor eeuwig) en intellectueel in allerlei opzichten achterhaald is. Overigens de rust van zulke christenen vaak ook schijn want ze moeten zich wel in heel veel moeizame bochten wringen om hun geloof nog enigszins te kunnen verkopen.

Onder zulke 'christenen' moet hoognodig geëvangeliseerd worden.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: De goddelozen hebben geen vrede... (over fanatiek atheïsme)

Berichtdoor Boekenlezer » 20 apr 2009 09:13

Michael schreef:Hitchens ken ik niet. Maar Dawkins is bezig om vrijheid van religie te bevechten vanuit zijn atheisme. Als iemand atheist wil zijn moet je ze als christen met rust laten. Dat is belangerijk. En hoewel dat in nederland redelijk gebeurt. Zijn onze christenbroeders in engeland en de VS niet altijd even tolerant naar atheisten toe. Ondanks dat is hij altijd redelijk, altijd vriendelijk en hoewel hij religie totaal niet kan begrijpen, geeft hij mensen in principe wel het recht om te zijn wat ze willen zijn. Hij geeft ook heel volwassen toe dat hij niet kan bewijzen dat hij gelijk heeft. Maar tegelijk dat een gelovige dat ook niet kan.

Hij is gevaarlijk voor religie omdat vanuit religie men vaak onredelijk op hem reageert. De polariteit, zijn redelijkheid versus de onredelijkheid van de gelovige die tegenover hem staat is wat mensen overtuigt. Laat ik het zo formuleren, zijn e-mail inbox zit stampens vol met mail geschreven door christenen vol met dingen die christenen eigenlijk niet zouden moeten zeggen. En toch blijft hij redelijk kalm en bij de rede. Hij doet niet aan scheld partijen en laat zijn tegenstanders redelijk in hun waarde behalve waar ze onzin vertellen. En dat maakt vooral indruk op rationele opgeleide jonge professionals.

Soms denk ik dat we onze eigen grootste vijand zijn. Zonder onze hulp zou hij zo'n indruk niet achterlaten.

Dat komt er dan dus op neer, dat Dawkins een goede 'verkooptechniek' hanteert. En dat hij daarin kan profiteren van lagere mores in dat opzicht bij (een aantal/veel van) zijn tegenstanders.
Nou zegt verkooptechniek nog weinig over de inhoud van het verkochte, en het is jammer dat mensen zich daar vaak zo door laten leiden.

Michael schreef:Toen ik lessen persoonlijkheidsleer kreeg, kwam onze docent binnen en ging voor het bord staan naar ons kijken. We kenden hem niet want hij had ons nooit eerder les gegeven. Dat deed hij 10 minuten zonder iets te zeggen. En vervolgens zegt de man "Je kunt aan het uiterlijk niet zien hoe iemand van binnen in elkaar zit?" En vervolgens ging hij mensen aanwijzen en vertelde het een en ander over ze. Hij wees de dominanten aan de niet dominanten, hij gaf bepaalde waarden van mensen aan. En hij zat er helemaal niet vaak naast. De belangerijkste les was volg je instincten maar vertrouw er niet blind op je vergist je namelijk regelmatig. Maar je slaat nog vaker de spijker op de kop.

Dat komt mooi overeen met mijn ervaring.

haring schreef:Dat mensen rust vinden in het geloof in god maakt het nog niet waar natuurlijk. En wie zegt dat het leven van een atheist leeg en zinloos is? Want dat slaat nergens op natuurlijk, of dat zingeving alleen via god kan komen.

Rust vinden is geen keihard bewijs voor iets, aangezien er ook valse rust bestaat. Bijvoorbeeld wanneer iemand in een oorlogssituatie denkt dat de vijand voorlopig niet zal aanvallen, terwijl die vijand zich daarvoor ondertussen wèl aan het opmaken is.
Toch is rust wel iets positiefs. Daarmee wil ik duidelijk maken: het heeft iets te zeggen. Het is, om zo te zeggen, een niet-rationeel argument. Niet rationeel, maar daarom nog niet van weinig waarde. Misschien zou je het kunnen zien als een esthetische/morele aanbeveling. Of: een teken van gezonde leer, zoiets.
Ook in de Bijbel kom ik een bewijsvoering tegen, naar wat een bepaalde prediking uitwerkt: Mattheüs 7:15-20.

Kitty schreef:Ik ken behoorlijk wat mensen die vanuit zeer gelovig atheïst zijn geworden en die nu juist rust ervaren en vrede. Dus je kan niet zomaar stellen dat geloven rust geeft, het ligt er maar aan hoe je geloof in elkaar zit, wat er van je wordt verwacht of je het wel allemaal waar kan maken. Geloven kan ook ontzettend veel angst geven en onrust. Je kan hier dus totaal niet over generaliseren.

Voor het christelijke geloof bestaat er natuurlijk wel een norm: de Bijbel. Daaraan valt alles te toetsen.
Op zichzelf zegt jouw tekst dan ook eigenlijk niets, want ik lees niks over de overeenkomst of het gemis daaraan tussen wat men gelooft en wat de Bijbel leert.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Michael
Sergeant
Sergeant
Berichten: 388
Lid geworden op: 26 feb 2008 10:28

Re: De goddelozen hebben geen vrede... (over fanatiek atheïsme)

Berichtdoor Michael » 20 apr 2009 16:07

Boekenlezer schreef:Dat komt er dan dus op neer, dat Dawkins een goede 'verkooptechniek' hanteert. En dat hij daarin kan profiteren van lagere mores in dat opzicht bij (een aantal/veel van) zijn tegenstanders.

Precies wat je zegt.. En aangezien een deel van het christendom volgens mij toch inhoudt dat je jezelf ontwikkelt tot een beter mens is het bijzonder wrang dat zo ontzettend veel christenen om het maar zo te zeggen nog steeds te dom zijn om voor de duvel te dansen. En niet in staat om te begrijpen dat doodsbedreigingen en scheld partijen absoluut NIET christelijk zijn. En dat ze NIET hun religie een dienst doen als ze een man als Dawkins (wiens integriteit juist zijn sterke punt is) bedreigen of aanvallen. Ga in beschaafde discussie of hou je mond denk ik dan.

En zolang gelovigen van die catagorie bestaan. En andere gelovigen het blind voor ze opnemen krijgt Dawkins dus meer steun. Als religie maken we het er zelf naar.

Nou zegt verkooptechniek nog weinig over de inhoud van het verkochte, en het is jammer dat mensen zich daar vaak zo door laten leiden.

Als religies in de wereld niet veel meer laten zien dan kortzichtigheid, afgunst en haatprekerij dan heeft de man misschien zelfs gelijk...

Ik geloof, dat weet je. God is voor mij een absolute zekerheid. Maar als ik me afvraag of het feit dat het klopt mij of andere gelovigen het recht geeft de dingen te doen die we doen... Dan denk ik toch echt van niet. God heeft het zeker niet zo bedoeld. En zodra religie ervoor zorgt dat we het contact met elkaar en wat werkelijk belangerijk is kwijt raken kun je het misschien beter in een bodemloze put kieperen en afdekken met cement. Het punt is dat je dan de baby met het badwater weggooit.

Ik denk gelukkig dat er meer mogelijk is. Maar dan moeten we wel beginnen met elkaar de vrijheid geven om het leven en de religie te volgen zoals je zelf wilt. Dus ook als atheist. Zonder dat mensen beginnen te insinueren dat ze de hel onder hun voeten voelen branden. Want dat doen ze niet. Als ze dat wel zouden doen zouden het christenen zijn. Of denk je dat het prettig is? "De hel onder je voeten voelen branden" Je lijkt te denken dat ik je observatie ondersteun. Dat doe ik niet. Hij is onzinnig en beledigend.

Volgens mij is de verstandigste aanpak van Dawkins en kornuiten gewoon de observatie dat het bestaan of de afwezigheid van God niet te bewijzen is. Verder dat we hierbij dus uit wetenschap filosofisch oogpunt geen uitspraken over kunnen doen. En dat persoonlijke ervaringen en inzichten voor iedereen dus moeten bepalen wat wel en wat niet geloofd wordt. Aangeven dat vrijheid van religie belangerijk is, en ophouden met die gasten te bekeren. Want dat werkt toch niet en je versterkt er alleen maar dat belachelijke stereotiep mee waardoor je uiteindelijk alleen maar meer mensen gaat verliezen. Leven en laten leven dus.

En discussieer vanuit hun oogpunt. "Omdat de bijbel het zegt" is verassend niet goed genoeg voor een atheist. Dus kom met "echte" argumenten. En hou de bijbel citaten voor mede gelovigen. Dat is echt blunder nummer een die altijd gemaakt wordt.

DesertRose

Re: De goddelozen hebben geen vrede... (over fanatiek atheïsme)

Berichtdoor DesertRose » 20 apr 2009 16:11

ik w8 nog op plaatjes van christenen.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten