Was apostel Petrus getrouwd?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Was apostel Petrus getrouwd?

Berichtdoor mohamed » 23 mar 2009 11:53

Misschien stom, maar ik wist helemaal niet dat apostel Petrus getrouwd was en blijkbaar zit ik nog vol met vooroordelen want het bevreemde me een beetje:

'En Jezus gekomen zijnde in het huis van Petrus, zag de moeder van zijn vrouw te bed liggen, hebbende de koorts.' (Mat 8,14)

'...en de moeder van Simons vrouw was met een grote koorts bevangen, en zij baden Hem voor haar.' (Luk 4,38)

Wisten jullie dat Petrus gehuwd was?

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Was apostel Petrus getrouwd?

Berichtdoor elbert » 23 mar 2009 12:16

Ja.
Voor rooms-katholieken: de eerste 'paus' was dus gehuwd. Dat zegt iets over het celibaat. ;)
Misschien minder opzienbarend: wist je dat Paulus een zuster (en een neefje) had? Zie Hand. 23:16.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

mohamed

Re: Was apostel Petrus getrouwd?

Berichtdoor mohamed » 23 mar 2009 12:44

elbert schreef:Ja.
Voor rooms-katholieken: de eerste 'paus' was dus gehuwd. Dat zegt iets over het celibaat. ;)

Lol, dat zou ik eerst ook zeggen maar heb me even ingelezen in wat het celibaat nu precies inhoudt. :D
Misschien minder opzienbarend: wist je dat Paulus een zuster (en een neefje) had? Zie Hand. 23:16.

Nee wist ik niet, dank je!

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Was apostel Petrus getrouwd?

Berichtdoor elbert » 23 mar 2009 12:52

mohamed schreef:
elbert schreef:Ja.
Voor rooms-katholieken: de eerste 'paus' was dus gehuwd. Dat zegt iets over het celibaat. ;)

Lol, dat zou ik eerst ook zeggen maar heb me even ingelezen in wat het celibaat nu precies inhoudt. :D

Dat zou misschien kunnen verklaren waarom sommige pausen er maitresses op nahielden, zoals Alexander VI.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
refo
Mineur
Mineur
Berichten: 179
Lid geworden op: 19 nov 2002 21:04
Locatie: Gouda

Re: Was apostel Petrus getrouwd?

Berichtdoor refo » 23 mar 2009 12:57

Er zijn ook mensen die een schoonmoeder hebben en toch niet getrouwd zijn.
Misschien was hij weduwnaar en woonde bij zijn schoonmoeder?

mohamed

Re: Was apostel Petrus getrouwd?

Berichtdoor mohamed » 23 mar 2009 13:04

elbert schreef:
mohamed schreef:
elbert schreef:Ja.
Voor rooms-katholieken: de eerste 'paus' was dus gehuwd. Dat zegt iets over het celibaat. ;)

Lol, dat zou ik eerst ook zeggen maar heb me even ingelezen in wat het celibaat nu precies inhoudt. :D

Dat zou misschien kunnen verklaren waarom sommige pausen er maitresses op nahielden, zoals Alexander VI.

Ik weet dat de geschiedenis van de RKK niet alleen maar rozengeur en maneschijn is, maar als je het wel beschouwd valt er wel degelijk iets te zeggen voor celibatair leven en is het bij nadere analyse minder eenzijdig als we vaak denken.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Was apostel Petrus getrouwd?

Berichtdoor elbert » 23 mar 2009 13:24

mohamed schreef:Ik weet dat de geschiedenis van de RKK niet alleen maar rozengeur en maneschijn is, maar als je het wel beschouwd valt er wel degelijk iets te zeggen voor celibatair leven en is het bij nadere analyse minder eenzijdig als we vaak denken.

Dat is inderdaad zo, zie ook de opmerkingen van de apostel Paulus hierover. Maar het is wat anders dan het celibaat verplicht te gaan stellen voor mensen die in de kerk een bepaald ambt vervullen. Daar krijg je ontsporingen van.

refo schreef:Er zijn ook mensen die een schoonmoeder hebben en toch niet getrouwd zijn.
Misschien was hij weduwnaar en woonde bij zijn schoonmoeder?

Dat is een mogelijkheid, maar ik vind dat niet erg waarschijnlijk. Daarvoor komen de eventuele andere kinderen van zijn schoonmoeder eerder in aanmerking.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

mohamed

Re: Was apostel Petrus getrouwd?

Berichtdoor mohamed » 23 mar 2009 13:29

elbert schreef:
mohamed schreef:Ik weet dat de geschiedenis van de RKK niet alleen maar rozengeur en maneschijn is, maar als je het wel beschouwd valt er wel degelijk iets te zeggen voor celibatair leven en is het bij nadere analyse minder eenzijdig als we vaak denken.

Dat is inderdaad zo, zie ook de opmerkingen van de apostel Paulus hierover. Maar het is wat anders dan het celibaat verplicht te gaan stellen voor mensen die in de kerk een bepaald ambt vervullen. Daar krijg je ontsporingen van.

Yep.
refo schreef:Er zijn ook mensen die een schoonmoeder hebben en toch niet getrouwd zijn.
Misschien was hij weduwnaar en woonde bij zijn schoonmoeder?

Dat is een mogelijkheid, maar ik vind dat niet erg waarschijnlijk. Daarvoor komen de eventuele andere kinderen van zijn schoonmoeder eerder in aanmerking.[/quote]
Dan nog heeft Petrus niet celibatair geleefd.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Was apostel Petrus getrouwd?

Berichtdoor Optimatus » 23 mar 2009 14:18

Je gunt elke vrouw een betere echtgenoot dan die griezelige Benedictus 16.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

mohamed

Re: Was apostel Petrus getrouwd?

Berichtdoor mohamed » 23 mar 2009 19:05

Optimatus schreef:Je gunt elke vrouw een betere echtgenoot dan die griezelige Benedictus 16.

Mag een Paus eigenlijk trouwen?

snicker
Verkenner
Verkenner
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 okt 2008 16:26

Re: Was apostel Petrus getrouwd?

Berichtdoor snicker » 23 mar 2009 19:29

Uit 1 Cor. 9.5 blijkt ook dat Petrus een vrouw heeft.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Was apostel Petrus getrouwd?

Berichtdoor Marnix » 23 mar 2009 19:47

mohamed schreef:
Optimatus schreef:Je gunt elke vrouw een betere echtgenoot dan die griezelige Benedictus 16.

Mag een Paus eigenlijk trouwen?


Nee, celibatair = niet trouwen. En daar moet iedere priester, bisschop, aartsbisschop, kardinaal en ook Paus zich aan houden in de katholieke kerk.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Re: Was apostel Petrus getrouwd?

Berichtdoor mohamed » 23 mar 2009 20:27

snicker schreef:Uit 1 Cor. 9.5 blijkt ook dat Petrus een vrouw heeft.

Dat is een hele duidelijke ook en niet alleen Petrus was gehuwd dus, dank je wel!

mohamed

Re: Was apostel Petrus getrouwd?

Berichtdoor mohamed » 23 mar 2009 20:28

Marnix schreef:
mohamed schreef:
Optimatus schreef:Je gunt elke vrouw een betere echtgenoot dan die griezelige Benedictus 16.

Mag een Paus eigenlijk trouwen?


Nee, celibatair = niet trouwen. En daar moet iedere priester, bisschop, aartsbisschop, kardinaal en ook Paus zich aan houden in de katholieke kerk.

Ik weet wat celibatair is, maar of de paus zich er aan moet houden weet ik niet. Petrus is immers volgens de katholieke leer de eerste paus en hij was gehuwd.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Was apostel Petrus getrouwd?

Berichtdoor Marnix » 23 mar 2009 23:46

De paus moet zich er aan houden ja. Net als de kardinalen, aartsbischoppen etc.

Vroeger gebeurde dat overigens regelmatig niet, een hoop pausen hadden kinderen rondlopen. De laatste eeuwen gedragen ze zich echter netjes celibatair. Voor de geinteresseerden:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_se ... tive_popes
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 gasten

cron