een zwarte Adam en Eva

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Carl
Sergeant
Sergeant
Berichten: 288
Lid geworden op: 01 jan 2004 21:18
Contacteer:

Re: een zwarte Adam en Eva

Berichtdoor Carl » 29 mar 2009 12:20

Het is en blijft natuurlijk een achterhoedediscussie. Ik geloof zelf veel meer in het symbolische karakter van het verhaal. Adam & Eva hebben voor mij niet persoonlijk en individueel bestaan. Het verhaal gaat gewoon over de mensheid, waar A. en E. symbool voor staan.

je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

haring
Kapitein
Kapitein
Berichten: 786
Lid geworden op: 14 mar 2008 01:21

Re: een zwarte Adam en Eva

Berichtdoor haring » 29 mar 2009 12:53

Optimatus schreef:Zullen we over tienduizend jaar even een wolk opzijschuiven en dan even gaan kijken?
Afsgesproken!


Ja dan zal er waarschijnlijk wel een verandering opgetreden zijn in de populatie. Want een blanke huid is een evolutionaire aanpassing op minder zonlicht. Want je hebt zonlicht nodig om vitamine D aan te maken. En met een donkere huid hou je meer zonlicht tegen dan met een lichte. Niet erg als je in het zonnige afrika woont maar hier in europa is het niet zo handig.
*onderschrift verwijderd door moderator*

mohamed

Re: een zwarte Adam en Eva

Berichtdoor mohamed » 29 mar 2009 16:22

Carl schreef:Het is en blijft natuurlijk een achterhoedediscussie. Ik geloof zelf veel meer in het symbolische karakter van het verhaal. Adam & Eva hebben voor mij niet persoonlijk en individueel bestaan. Het verhaal gaat gewoon over de mensheid, waar A. en E. symbool voor staan.

je broer
Carl

Dat zou kunnen, maar waar houdt die allegorische betekenis dan volgens jou op?

Gebruikersavatar
Carl
Sergeant
Sergeant
Berichten: 288
Lid geworden op: 01 jan 2004 21:18
Contacteer:

Re: een zwarte Adam en Eva

Berichtdoor Carl » 29 mar 2009 16:33

Ergens na Noach:)

je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: een zwarte Adam en Eva

Berichtdoor hettys » 04 apr 2009 11:01

mohamed schreef:
Harm-J schreef:
mohamed schreef:Waarom zijn Eskimo's dan nooit blank geworden en hoe kunnen Afrikanen donkerder zijn dan zuid-Amerikanen?


Kwestie van het hebben van een bepaalde hoeveelheid melanine in de huid.

Ja, dus is het geen bewijs voor evolutie of degeneratie.



De menselijke evolutie is begonnen in Afrika. Het is dus logisch dat mensen in Afrika het best aangepast zijn aan zonlicht. De blankere mensen in europa/Azië hebben zich pas betrekkelijk recentelijk richting Amerika verspreid, vandaar dat die mensen minder zwart zijn dan Zuid-Amerikanen.

huidskleur is een bewijs voor evolutie en een bewijs tegen degeneratie.
Ook gif is geschapen.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: een zwarte Adam en Eva

Berichtdoor Boekenlezer » 04 apr 2009 21:52

hettys schreef:De menselijke evolutie is begonnen in Afrika. Het is dus logisch dat mensen in Afrika het best aangepast zijn aan zonlicht. De blankere mensen in europa/Azië hebben zich pas betrekkelijk recentelijk richting Amerika verspreid, vandaar dat die mensen minder zwart zijn dan Zuid-Amerikanen.

huidskleur is een bewijs voor evolutie en een bewijs tegen degeneratie.

Nou moet wel gezegd worden dat die evolutietheorie een theoretische veronderstelling is. En je kent het lot van nogal wat theoretische veronderstellingen: ze raken achterhaald door nieuwere inzichten.
Daarom kan ik er nooit zo goed tegen als ik het woord 'bewijs' gecombineerd zie staan met 'evolutie'.
Als je het hebt over evolutie in de zin van: aanpassingen aan omstandigheden, op kleine schaal dus, oké, dan kan het. (Zoals het onstaan van mensenrassen bijvoorbeeld.) Maar het hele evolutieverhaal van oerknal, naar het ontstaan van de aarde, naar het ontstaan van leven, tot de situatie van nu... nee, dat kun je onmogelijk als iets bewezens presenteren, want dat ìs het simpelweg niet! Sterker nog: dat is gewoon een absurd verhaal, erger nog dan riskante speculatie, wat niet waar kan zijn.

Zou het wel waar zijn, dan weet ik wat me te doen staan: een paar keer flink hard gvd roepen, en in mijn blote reet over straat gaan lopen. Want dan kan de "Umwertung aller Werte" niet uitblijven.
Maar gelukkig weet ik dat hier geen enkele aanleiding voor is.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: een zwarte Adam en Eva

Berichtdoor Optimatus » 05 apr 2009 09:06

Hettys heeft qua evolutie gelijk: eerst Afrika, toen Europa en Azië en pas "recentelijk" Noord- en Zuid-Amerika.
Opvallend is dat Zuid-Amerikaanse Indianen donkerder zijn dan hun Noord-Amerikaanse collegae.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: een zwarte Adam en Eva

Berichtdoor hettys » 05 apr 2009 10:36

Boekenlezer schreef:
hettys schreef:De menselijke evolutie is begonnen in Afrika. Het is dus logisch dat mensen in Afrika het best aangepast zijn aan zonlicht. De blankere mensen in europa/Azië hebben zich pas betrekkelijk recentelijk richting Amerika verspreid, vandaar dat die mensen minder zwart zijn dan Zuid-Amerikanen.

huidskleur is een bewijs voor evolutie en een bewijs tegen degeneratie.

Nou moet wel gezegd worden dat die evolutietheorie een theoretische veronderstelling is. En je kent het lot van nogal wat theoretische veronderstellingen: ze raken achterhaald door nieuwere inzichten.


Nu is het wel zo dat een wetenschappelijke theorie, zoals ook de zwaartekrachtteorie, heel wat anders is dan een veronderstelling. Maar goed, we wachten wel af wanneer de ET wordt achterhaald door nieuwere inzichten.

Daarom kan ik er nooit zo goed tegen als ik het woord 'bewijs' gecombineerd zie staan met 'evolutie'.
Als je het hebt over evolutie in de zin van: aanpassingen aan omstandigheden, op kleine schaal dus, oké, dan kan het. (Zoals het onstaan van mensenrassen bijvoorbeeld.) Maar het hele evolutieverhaal van oerknal, naar het ontstaan van de aarde, naar het ontstaan van leven, tot de situatie van nu... nee, dat kun je onmogelijk als iets bewezens presenteren, want dat ìs het simpelweg niet! Sterker nog: dat is gewoon een absurd verhaal, erger nog dan riskante speculatie, wat niet waar kan zijn.


Tja, dat is dan jouw opvatting, ook prima, maar in elk geval kan hiermee het verhaal van meneer Scheele de vuilnisbak in.
Als mensen zwart kunnen worden omdat ze in een warm klimaat wonen dan is dat winst, en geen verlies.
Ook gif is geschapen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: een zwarte Adam en Eva

Berichtdoor Mortlach » 06 apr 2009 09:37

Boekenlezer schreef:Als je het hebt over evolutie in de zin van: aanpassingen aan omstandigheden, op kleine schaal dus, oké, dan kan het. (Zoals het onstaan van mensenrassen bijvoorbeeld.) Maar het hele evolutieverhaal van oerknal, naar het ontstaan van de aarde, naar het ontstaan van leven, tot de situatie van nu... nee, dat kun je onmogelijk als iets bewezens presenteren, want dat ìs het simpelweg niet! Sterker nog: dat is gewoon een absurd verhaal, erger nog dan riskante speculatie, wat niet waar kan zijn.


Wetenschap gaat over het natuurlijke - het bovennatuurlijke wordt als verklaring per definitie afgewezen. Het is denk ik ook dit filosofisch materialisme wat veel gelovigen zo tegen de borst stuit.

Ik heb zelf altijd het idee dat als er een conferentie van evolutiebiologen zou plaatsvinden, en tijdens die evolutie verschijnt God aan de aanwezigen en zegt: "Ik heb het wél allemaal geschapen"; dat de evolutiebiologen dat aannemen, allemaal christen worden en daarna gewoon doorgaan met uitzoeken hoe het leven is geevolueerd uit primitievere (oudere, niet per se simpelere) levensvormen.

Maar goed, kom je gezellig meekletsen in W&F?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Re: een zwarte Adam en Eva

Berichtdoor mohamed » 06 apr 2009 11:17

hettys schreef:huidskleur is een bewijs voor evolutie en een bewijs tegen degeneratie.

De wetenschappers zijn er nog niet over uit of alle volken wel van dezelfde voorouder afstammen, laat staan de daaruit te trekken conclusies.
Het lijkt mij sterk dat blanke Europeanen nakomelingen van de zwarte Afrikanen zijn, want de verschillen gaan verder dan alleen de huidskleur. Schilder een Afrikaan, een Europeaan en een Aziaat maar eens blauw en zoek de verschillen zou ik zeggen. Dan kan men je tenminste niet voor racist uitmaken! ;)

mohamed

Re: een zwarte Adam en Eva

Berichtdoor mohamed » 06 apr 2009 11:22

Mortlach schreef:
Boekenlezer schreef:Als je het hebt over evolutie in de zin van: aanpassingen aan omstandigheden, op kleine schaal dus, oké, dan kan het. (Zoals het onstaan van mensenrassen bijvoorbeeld.) Maar het hele evolutieverhaal van oerknal, naar het ontstaan van de aarde, naar het ontstaan van leven, tot de situatie van nu... nee, dat kun je onmogelijk als iets bewezens presenteren, want dat ìs het simpelweg niet! Sterker nog: dat is gewoon een absurd verhaal, erger nog dan riskante speculatie, wat niet waar kan zijn.


Wetenschap gaat over het natuurlijke - het bovennatuurlijke wordt als verklaring per definitie afgewezen. Het is denk ik ook dit filosofisch materialisme wat veel gelovigen zo tegen de borst stuit.

Ik heb zelf altijd het idee dat als er een conferentie van evolutiebiologen zou plaatsvinden, en tijdens die evolutie verschijnt God aan de aanwezigen en zegt: "Ik heb het wél allemaal geschapen"; dat de evolutiebiologen dat aannemen, allemaal christen worden en daarna gewoon doorgaan met uitzoeken hoe het leven is geevolueerd uit primitievere (oudere, niet per se simpelere) levensvormen.

Maar goed, kom je gezellig meekletsen in W&F?

Natuurlijke selectie is een wetenschappelijk term, maar als je over de precieze definiëring daarvan doorvraagt verwordt het tot een omvergetrapt heilig huisje lijkt het wel.

mohamed

Re: een zwarte Adam en Eva

Berichtdoor mohamed » 06 apr 2009 11:33

haring schreef:
Optimatus schreef:Zullen we over tienduizend jaar even een wolk opzijschuiven en dan even gaan kijken?
Afsgesproken!


Ja dan zal er waarschijnlijk wel een verandering opgetreden zijn in de populatie. Want een blanke huid is een evolutionaire aanpassing op minder zonlicht. Want je hebt zonlicht nodig om vitamine D aan te maken. En met een donkere huid hou je meer zonlicht tegen dan met een lichte. Niet erg als je in het zonnige afrika woont maar hier in europa is het niet zo handig.

Dat lijkt me ietwat kort door de bocht want in Amerika kunnen alle mensen opgroeien tot grote jongens, veel of weinig vitamine d, vol of halfbloed, elke man kan er president worden! Misschien ligt het dus aan het geslacht? ;)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: een zwarte Adam en Eva

Berichtdoor Mortlach » 06 apr 2009 11:49

mohamed schreef:
hettys schreef:huidskleur is een bewijs voor evolutie en een bewijs tegen degeneratie.

De wetenschappers zijn er nog niet over uit of alle volken wel van dezelfde voorouder afstammen, laat staan de daaruit te trekken conclusies.
Het lijkt mij sterk dat blanke Europeanen nakomelingen van de zwarte Afrikanen zijn, want de verschillen gaan verder dan alleen de huidskleur. Schilder een Afrikaan, een Europeaan en een Aziaat maar eens blauw en zoek de verschillen zou ik zeggen. Dan kan men je tenminste niet voor racist uitmaken! ;)


Huidskleur is geen probleem maar gezichtsstructuur en haartype ineens wel?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Re: een zwarte Adam en Eva

Berichtdoor mohamed » 06 apr 2009 12:00

Mortlach schreef:
mohamed schreef:
hettys schreef:huidskleur is een bewijs voor evolutie en een bewijs tegen degeneratie.

De wetenschappers zijn er nog niet over uit of alle volken wel van dezelfde voorouder afstammen, laat staan de daaruit te trekken conclusies.
Het lijkt mij sterk dat blanke Europeanen nakomelingen van de zwarte Afrikanen zijn, want de verschillen gaan verder dan alleen de huidskleur. Schilder een Afrikaan, een Europeaan en een Aziaat maar eens blauw en zoek de verschillen zou ik zeggen. Dan kan men je tenminste niet voor racist uitmaken! ;)


Huidskleur is geen probleem maar gezichtsstructuur en haartype ineens wel?

Dat hoor je mij niet zeggen, maar het geleuter over zonlicht gaat alleen voor huidskleur op, dat is meer wat ik duidelijk tracht te maken. Want te oordelen naar de ogen zijn juist Chinezen meer uitgerust om geen last van de felle brandende zon te ondervinden!

DesertRose

Re: een zwarte Adam en Eva

Berichtdoor DesertRose » 06 apr 2009 12:11

volgens mij is de oogopening bij asiaten even groot, maar zijn het de oogleden die dunner zijn. zodat het lijkt alsof ze door kiertjes kijken.
Afbeelding
Maargoed, het gaat over lichaamskenmerken in het algemeen.
huidskleur is een aanpassing aan zonlicht, dat is helder. En volgens mij zijn alle andere lichaamskenmerken dat ook. Je bent immers wel heel dom, als je denkt dat zonlicht het enige biologische verschil is tussen nederland en afrika.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten