Hoe weet je zo zeker dat de oude wetten niet meer gelden?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Hoe weet je zo zeker dat de oude wetten niet meer gelden?

Berichtdoor Optimatus » 02 mar 2009 12:41

Ik ben niet overtuigd.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

mohamed

Re: Hoe weet je zo zeker dat de oude wetten niet meer gelden?

Berichtdoor mohamed » 02 mar 2009 15:02

Optimatus schreef:Ik ben niet overtuigd.

Hoezo niet? Paulus zegt het zelfs letterlijk, maar goed, je bent niet de enige die het met hem ergens over oneens is.

Rom 6,15
Wat dan? Zullen wij zondigen, omdat wij niet onder de wet zijn, maar onder de genade? Dat zij verre.

Gebruikersavatar
The Engineer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 28 mei 2007 09:34

Re: Hoe weet je zo zeker dat de oude wetten niet meer gelden?

Berichtdoor The Engineer » 02 mar 2009 15:59

Die wetten zijn voor de joden geschreven niet voor de christenen. Zo simpel als wat. Er wordt ook niet naar terug verwezen in het NT. Dit in tegenstelling tot de 10 geboden waar weldegelijk naar wordt terugverwezen.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Hoe weet je zo zeker dat de oude wetten niet meer gelden?

Berichtdoor Gerdien B. » 02 mar 2009 16:21

heeft Jezus zelf niet gezegd dat Hij de wet vervult heeft?
Ik heb hier even geen Bijbel bij de hand om het op te zoeken. Misschien weet iemand ander dat?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
Kitty
Mineur
Mineur
Berichten: 233
Lid geworden op: 28 jan 2009 17:33

Re: Hoe weet je zo zeker dat de oude wetten niet meer gelden?

Berichtdoor Kitty » 02 mar 2009 16:55

@Mohamed
Als ik dit alles lees, dan lijkt het erop dat de wet, die dus gold voor het joodse volk, een soort straf was, waar zij van verlost zouden worden als zij Jezus aannamen? Of is dat te ver gezocht. Want wat is anders de reden dat deze wet alleen voor de joden gold. Ook lees ik uit wat jij schrijft mohamed, dat Jezus dus alleen gestorven zou zijn voor de joden om ze te verlossen van het juk van de wet (de wet vervuld hebbende)? Of zie ik dat totaal verkeerd. En waarom is de wet eigenlijk ingesteld, waarom werd dat geëist van het joodse volk, heb je daar ook een verklaring voor?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

rafaell

Re: Hoe weet je zo zeker dat de oude wetten niet meer gelden?

Berichtdoor rafaell » 02 mar 2009 17:34

The Engineer schreef:Die wetten zijn voor de joden geschreven niet voor de christenen. Zo simpel als wat. Er wordt ook niet naar terug verwezen in het NT. Dit in tegenstelling tot de 10 geboden waar weldegelijk naar wordt terugverwezen.


Ja? Volgens mij werden de 10 geboden ook aan de joden gegeven hoor, mijn volk is nog nooit uit Egypte uitgeleid. Maar ik ben benieuwd naar je terugverwijzing. In Handelingen 15 (uit mijn hoofd) wordt er gesproken over waar de christenen uit de heidenen zich aan moeten houden en daar staat niets over de 10 geboden.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Hoe weet je zo zeker dat de oude wetten niet meer gelden?

Berichtdoor Optimatus » 02 mar 2009 17:39

Zijn christenen dan niet de geestelijke kinderen van Abraham?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

mohamed

Re: Hoe weet je zo zeker dat de oude wetten niet meer gelden?

Berichtdoor mohamed » 02 mar 2009 17:43

Kitty schreef:@Mohamed
Als ik dit alles lees, dan lijkt het erop dat de wet, die dus gold voor het joodse volk, een soort straf was, waar zij van verlost zouden worden als zij Jezus aannamen? Of is dat te ver gezocht. Want wat is anders de reden dat deze wet alleen voor de joden gold.

Ja, de wet gold voor het joodse volk, want God had alleen nog een verbond met het huis Juda (Jer 3,8) wat middels een huwelijk werd uitgebeeld, zie voor details ook Ezechiel 23. Toen Jezus Zich openbaarde had Hij nog een symbolisch huwelijk met het huis Juda.

Jer 3
8 Maar Ik zag, toen Ik Afkerigheid, Israël, ter oorzake van haar echtbreuk, verstoten en haar de scheidbrief gegeven had, dat haar zuster, Trouweloze, Juda, zich niet liet afschrikken, maar heenging en eveneens ontucht pleegde

Merk op dat huis Israël de scheidbrief kreeg omdat zij overspel had gepleegd/ andere goden vereerd, maar waarom bleef God dan gehuwd met huis Juda die hetzelfde deden nietwaar? Die vraag is hier ietwat offtopic, maar door het huwelijk met God, moesten de joden inderdaad de wet van de man doen, hetgeen prachtig uitgelegd wordt in Romeinen 7 door Paulus. Als je meer over dit onderwerp wilt weten kan ik je de hoofdstukken die ik genoemd heb zeer aanbevelen.
Ook lees ik uit wat jij schrijft mohamed, dat Jezus dus alleen gestorven zou zijn voor de joden om ze te verlossen van het juk van de wet (de wet vervuld hebbende)? Of zie ik dat totaal verkeerd.

Nee dat klopt volgens mij, Jezus was gekomen om de gelovigen uit de joden van het juk van de wet te verlossen en daardoor werd de weg ook vrijgemaakt voor de heidenen, wat naar mijn idee de nakomelingen waren van het huis Israël, waar God van gescheiden was. Dus Jezus kwam in eerste instantie voor de gelovigen uit joden, om hen vrij te kopen van de wet, wat ook weer een zegen was voor de heidenen, die daardoor ook verlost werden, maar alleen niet van de wet.
En waarom is de wet eigenlijk ingesteld, waarom werd dat geëist van het joodse volk, heb je daar ook een verklaring voor?

Zodat wij goden (Ps 82,6) konden worden.

Gebruikersavatar
Kitty
Mineur
Mineur
Berichten: 233
Lid geworden op: 28 jan 2009 17:33

Re: Hoe weet je zo zeker dat de oude wetten niet meer gelden?

Berichtdoor Kitty » 02 mar 2009 17:48

Dat laatste moet je me dan even uitleggen. De joden moesten zich houden aan de wet zodat 'wij' goden konden worden? Wie zijn wij hier? En hoezo konden wij dan goden worden vanwege het houden aan een ingestelde wet voor de joden?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

mohamed

Re: Hoe weet je zo zeker dat de oude wetten niet meer gelden?

Berichtdoor mohamed » 02 mar 2009 18:04

Kitty schreef:Dat laatste moet je me dan even uitleggen. De joden moesten zich houden aan de wet zodat 'wij' goden konden worden? Wie zijn wij hier? En hoezo konden wij dan goden worden vanwege het houden aan een ingestelde wet voor de joden?

Met 'wij' bedoel ik de gelovigen uit de joden en de volken van alle tijden, maar met name de joden ten tijde van het oude verbond, want God legde hen een zwaar juk op wat ze zelf niet konden dragen. Doch hun onmogelijke streven om de wet te houden was een leerschool naar een hoger bewustzijn, het is daarom eigenlijk van dualistische aard, want enerzijds lijkt het oneerlijk tegenover de joden van toen, maar er staat ook geschreven:

Heb 12,6
want wie Hij liefheeft, tuchtigt de Here, en Hij kastijdt iedere zoon, die Hij aanneemt.

Als je het goed beschouwd schuilt er de grootste zegen achter de wet, als je verder kijkt dan het kastijden. In het scheppingsverhaal wordt beschreven hoe Adam onder de vloek komt door zich niet aan de afspraak te houden en de joden stamden via Abraham van Adam af.

Gebruikersavatar
The Engineer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 28 mei 2007 09:34

Re: Hoe weet je zo zeker dat de oude wetten niet meer gelden?

Berichtdoor The Engineer » 02 mar 2009 18:20

The Engineer schreef:Die wetten zijn voor de joden geschreven niet voor de christenen. Zo simpel als wat. Er wordt ook niet naar terug verwezen in het NT. Dit in tegenstelling tot de 10 geboden waar weldegelijk naar wordt terugverwezen.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

mohamed

Re: Hoe weet je zo zeker dat de oude wetten niet meer gelden?

Berichtdoor mohamed » 02 mar 2009 18:34

The Engineer schreef:
The Engineer schreef:Die wetten zijn voor de joden geschreven niet voor de christenen. Zo simpel als wat. Er wordt ook niet naar terug verwezen in het NT. Dit in tegenstelling tot de 10 geboden waar weldegelijk naar wordt terugverwezen.

Niet waar, er wordt naar beide verwezen in het NT.

Gebruikersavatar
The Engineer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 28 mei 2007 09:34

Re: Hoe weet je zo zeker dat de oude wetten niet meer gelden?

Berichtdoor The Engineer » 02 mar 2009 18:52

Maar toch niet in de zin dat die wetten voor de joden door christenen opgevolgd moeten worden dacht ik, of ben ik iets door de war aan het halen.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

mohamed

Re: Hoe weet je zo zeker dat de oude wetten niet meer gelden?

Berichtdoor mohamed » 02 mar 2009 19:06

The Engineer schreef:Maar toch niet in de zin dat die wetten voor de joden door christenen opgevolgd moeten worden dacht ik, of ben ik iets door de war aan het halen.

Nou, Paulus schreef aan de Christenen uit de heidenen:

1 Tim 5,8
Doch zo iemand de zijnen, en voornamelijk zijn huisgenoten, niet verzorgt, die heeft het geloof verloochend, en is erger dan een ongelovige.

Dat lijkt veel op die ene zin waarmee de tien geboden vervuld worden (Gal 5,14) je naaste als jezelf liefhebben.
Wat aan het kruis genageld is voor de Christenen uit de joden, is de wet in inzettingen bestaande (Kol 2,14) en die wet hebben de heidenen nooit onder gezeten.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Hoe weet je zo zeker dat de oude wetten niet meer gelden?

Berichtdoor learsi » 02 mar 2009 21:03

Niemand kan de wet volbrengen.Dat leert het Oude zowel als het Nieuwe Testament.
Daarom komt er een om voor allen te sterven(2Kor.5:15) In vers 18-21 maakt de apostel duidelijk dat dit offer van Christus twee aspecten kent.
Het eerste aspect is dat God ons met Zichzelf verzoent.
Het tweede aspect is dat wij dit offer nu op Gods wijze leren gebruiken.Het is nl. de bedoeling, dat wij ons vlees en bloed weggeven aan Christus Die daar geoordeeld wordt,zodat ons vlees en bloed met Hem geoordeeld worden......en wij zo ook delen in Zijn opstanding(vers15) Eerst dan, als iemand op die wijze in Christus is,is hij een nieuw schepsel,zo deelt die mens in de opstandingskracht van Jezus Christus.
Op een andere wijze gezegd.......met het kruis van Christus trekt God Zijn oordeel nu reeds ons leven binnen, opdat wij ons nu reeds aan Gods oordeel uitleveren opdat wij later op de dag des oordeels niet verloren zullen gaan!

Aan het kruis kussen(hebreeuws;raken,komen bij elkaar)gerechtigheid en vrede elkander, de twee bovengenoemde aspecten!!(Psalm85:11)

1......................wij mensen kunnen de wet niet volbrengen....
2......................Christus is de enige Die de wet kan volbrengen......
3......................Christus volbrengt de wet tijdens Zijn leven.........
4......................enkel in een levende verbondenheid met Christus kan ik de wet volbrengen........
5......................dan ben ik met Christus gekruisigd(aan Zijn kruis).......(Gal.2:20)
6......................en leeft Christus in mij.........
7......................door Zijn Geest........

Zo voldoen Zijn leven en sterven aan Gods gerechtigheid en brengen Zijn leven en sterven ons de vrede(met God)(Psalm85:11)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten