Kan God een steen maken die Hij zelf niet op kan tillen?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Denkertje21

Kan God een steen maken die Hij zelf niet op kan tillen?

Berichtdoor Denkertje21 » 17 feb 2009 11:56

Iemand vroeg ooit aan mij: kan God een steen maken die Hij zelf niet op kan tillen. Ik
heb daar lang over nagedacht...


Deze zin van Meboy, elders op dit forum, zette me weer enorm aan het denken.

In andere topics wordt heel druk gediscussieerd of God iets kan, en hoe de almacht van God in elkaar zit. Kón Hij de aarde scheppen in 6 x 24 uur? Kán Hij alle haren tellen van iedereen? Kán Hij overal zijn.

Nu is het niet de bedoeling van dit topic dat je op specieke zaken in gaat zoals schepping en haren tellen. Maar ik ben benieuwd hoe jij de de almacht van God ziet. Kunnen we dat als mens eigenlijk wel bevatten of plaatsen we dat toch weer in ons kleine kader?

Gebruikersavatar
Tamerlan
Sergeant
Sergeant
Berichten: 251
Lid geworden op: 04 dec 2007 18:54
Locatie: Utrecht

Re: Kan God een steen maken die Hij zelf niet op kan tillen?

Berichtdoor Tamerlan » 17 feb 2009 12:04

Even een reactie uit de losse pols, zonder er heel diep over nagedacht te hebben ;-)

Wat dit betreft sluit ik me direct bij Meboy aan die zelf als antwoord gaf: "ja, dat kan Hij, zonder dat daarmee het antwoord op de eerste vraag 'nee' wordt." (Hopelijk heb ik vanuit mijn geheugen juist geciteerd, zo niet: corrigeer maar even).

Wat dit voor mij persoonlijk betekent is, dat God per definitie en altijd groter, onbegrijpelijker, dichterbij, liefdevoller, onnavolgbaarder, kenbaarder en ga zo maar door is, dan wij kunnen bevatten. Zelf vind ik dat onvoorstelbaar bevrijdend en troostend; we hoeven dan God niet te begrijpen, in een hok te plaatsen, of nog erger: te verdedigen tegenover anderen.
Barmhartigheid wil ik, geen offers.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Kan God een steen maken die Hij zelf niet op kan tillen?

Berichtdoor elbert » 17 feb 2009 12:31

Denkertje schreef:Iemand vroeg ooit aan mij: kan God een steen maken die Hij zelf niet op kan tillen.

Een ander doordenkertje ter vergelijking:

"Een kapper knipt alle mensen in het dorp die zichzelf niet knippen. Knipt hij ook zichzelf?"

Zowel ja als nee zijn hier foute antwoorden.
Met andere woorden: hier wordt een vraag gemaakt, waarbij een duidelijk antwoord bij voorbaat wordt uitgesloten.
Het voorbeeld van de steen is er ook zo eentje.
De beperking zit in de vraagstelling, niet in de almacht van God.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Denkertje21

Re: Kan God een steen maken die Hij zelf niet op kan tillen?

Berichtdoor Denkertje21 » 17 feb 2009 12:34

Zoals je zult begrijpen, gaat het mij niet zozeer over deze vraag.

Het gaat me om Gods almacht. Ik geloof er heilig in maar kan het niet bevatten. Hoe zie jij die almacht?

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Kan God een steen maken die Hij zelf niet op kan tillen?

Berichtdoor elbert » 17 feb 2009 12:47

Denkertje21 schreef:Het gaat me om Gods almacht. Ik geloof er heilig in maar kan het niet bevatten. Hoe zie jij die almacht?

Dat je het niet kunt bevatten, geldt ook voor mij. Ik zie de almacht van God zo, dat Hij kan doen wat Hij wil doen. Hij heeft alles in de hand en Hem loopt niets uit de hand. Nauw hieraan verbonden is dat Hij daarom ook volkomen betrouwbaar is. Op Zijn Woord kun je aan, want Hij zal doen wat Hij belooft. Daarom kun je als christen ook volkomen op Hem aan. Dat moet wel leiden tot verwondering en aanbidding van die God.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Kan God een steen maken die Hij zelf niet op kan tillen?

Berichtdoor Cathy » 17 feb 2009 12:51

God is de machtigste van alles en iedereen. Er is boven Hem niets machtigers te bedenken (mmm ja, een soort van 'Anselmusredenering')
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3651
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Kan God een steen maken die Hij zelf niet op kan tillen?

Berichtdoor henkie » 17 feb 2009 13:59

Ik denk dat je dan dit antwoord zou krijgen (Mattheus 4): "Jezus zeide tot hem: Er staat ook geschreven: Gij zult de Here, uw God, niet verzoeken."

Denkertje21

Re: Kan God een steen maken die Hij zelf niet op kan tillen?

Berichtdoor Denkertje21 » 17 feb 2009 14:12

En toch proberen mensen Gods almacht in te kapselen in menselijke waarden, door te proberen om tekenen van Zijn almacht te verklaren. Kijk bijv. maar naar de schepping

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Kan God een steen maken die Hij zelf niet op kan tillen?

Berichtdoor tulp » 17 feb 2009 14:27

Ik denk dat God alles kan. Dat het niet zo belangrijk is of we geloven of de aarde in 6x24 uur geschapen is maar dat we geloven dat God het kán.
Voor mij is het belangrijk dat ik weet dat God het kan. Of Hij het ook zo gedaan heeft maakt me niet uit. Hij kán het en daar gaat het me om.
Het blijft een onmogelijke opgave om God in ons menselijk denken vast te willen leggen. God is God: dus groter en machtiger dan ik me in kan denken. Ik ben mens en dus beperkt. God is geen mens, maar God en dus onbeperkt.

Gebruikersavatar
Tamerlan
Sergeant
Sergeant
Berichten: 251
Lid geworden op: 04 dec 2007 18:54
Locatie: Utrecht

Re: Kan God een steen maken die Hij zelf niet op kan tillen?

Berichtdoor Tamerlan » 17 feb 2009 14:46

Denkertje21 schreef:En toch proberen mensen Gods almacht in te kapselen in menselijke waarden, door te proberen om tekenen van Zijn almacht te verklaren. Kijk bijv. maar naar de schepping


Hoe bedoel je dat precies?
Barmhartigheid wil ik, geen offers.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Kan God een steen maken die Hij zelf niet op kan tillen?

Berichtdoor learsi » 17 feb 2009 17:25

Op eengegeven moment in mijn leven heb ik over deze vraag na moeten denken m.b.t. de bijbel, het geschreven Woord.Ik heb mezelf toen deze vraag gesteld:......
.....Houdt Gods almacht voor mij in dat ik kan geloven dat Hij zo almachtig is,dat Hij in staat moet worden geacht het geschreven Woord zodanig te beschermen,dat ik ervan uit kan gaan dat dat Woord niet zo door mensen gecorrumpeerd is dat het niet meer Zijn Woord tot zaligheid voor mij zou kunnen zijn.............

Op zijn kortst gezegd.......is de bijbel het Woord zoals Hij het gegeven heeft.........

Met betrekking tot Zijn almacht heb ik daar met .....JA......op geantwoord.

Als Hij almachtig is dan moet ik Hem in staat achten Zijn Woord zo aan mij over te leveren als Zijn bedoeling is!

Gebruikersavatar
Kitty
Mineur
Mineur
Berichten: 233
Lid geworden op: 28 jan 2009 17:33

Re: Kan God een steen maken die Hij zelf niet op kan tillen?

Berichtdoor Kitty » 17 feb 2009 21:43

learsi, maar vind je dan dat God daar in geslaagd is? Al duizenden jaren maken christenen ruzie over hoe ze de Schrift moeten interpreteren. Zou een almachtige God niet in staat moeten zijn een boek te schrijven, of te doen schrijven, dat door iedereen eenduidig begrepen wordt? Kennelijk toch niet, dat is wel gebleken door al die tegenstrijdige visies die men uit dat boek haalt. Hele kerkscheuringen zijn ontstaan vanwege die zo 'duidelijke' boodschap. Dus hoe kon een almachtige God een boek schrijven of laten schijven, waaruit God begrepen diende te worden, dat zo ontzettend moeilijk te begrijpen is? Anders zouden alle christenen en alle Bijbellezers het wel met elkaar eens zijn en dat zijn ze na al die eeuwen nog steeds niet en dat zullen ze ook wel niet worden. God is dus niet in staat geweest zijn boodschap aan de mensen duidelijk verwoord te krijgen zodat het door iedereen begrepen kon worden. Klinkt mij niet zo almachtig in de oren.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Kan God een steen maken die Hij zelf niet op kan tillen?

Berichtdoor learsi » 18 feb 2009 01:38

Beste Kitty....je vroeg:Zou een almachtig God niet in staat moeten zijn een boek te schrijven(in samenwerking met mensen),dat door iedereen eenduidig begrepen wordt?
Dat is dus,wat jij zou willen.Daar ga ik maar even vanuit.En als je dat wilt,dan is dat eigenlijk een stuk kritiek op hoe Hij het doet met dat Woord.Het is net als met de gang van zaken in het paradijs.Had Hij dat nu niet anders,beter kunnen,ja moeten doen.
De vraag is of wij Gods Woord zouden geloven,als Hij het op onze manier gedaan zou hebben.
We lezen1Kor.1:17-31.Pak het er even bij en lees het, ik wacht even op je.
Het gaat me nu even om vers 22.De Jood begeert een teken. De Griek begeert wijsheid.De Joden zeiden dat letterlijk tegen de Heere Jezus.Hij maakte toen een opmerking over de tekenen die de Vader Hem gaf te doen.Ze zeggen dan dat ze een ander teken willen en dat als Hij dat niet geeft ze niet in Hem zullen geloven.Zo dwingen ze de Heere dat te geven wat zij willen.Ze krijgen niet waar ze om vragen,ze krijgen wat Hij te geven heeft,wat Hij wil geven.
Als God de Schepper is,is Hij dan niet vrij om te geven wat Hij wil?Is Hij verplicht om het ons aan te bieden zoals wij dat willen?Nee, wij zullen moeten accepteren wat en hoe Hij het geeft anders is God niet vrij meer en wordt Zijn almacht door ons beperkt!
De Grieken zoeken wijsheid.Paulus heeft het hier over een persoonlijke ervaring met de Grieken.
Dit staat te lezen in Hand.17:15-34.Het gaat even over de laatste 4 verzen(het pakt beter als je het hele stuk leest).Paulus zegt daar dat God een dag gesteld heeft,waarop Hij de aardbodem rechtvaardig zal oordelen,door een Man,Die Hij heeft uitgekozen en aangewezen,verzekering daarvan doende aan alle mensen daar Hij Hem uit de doden opgewekt heeft.En zodra ze Paulus iets horen zeggen over de opstanding der doden beginnen ze te spotten en is hun interesse direct verdwenen!Niet bij allen,maar bij de meesten!
Dat wat Paulus te zeggen had in de naam van zijn zender sloot op geen enkele wijze aan bij wat de Grieken wilden horen.
Met deze Drie voorbeelden mag het duidelijk zijn,dat Gods Woord niet bij ons mensen aan kan sluiten.Wij hebben geen oren voor die boodschap!!En dat ligt niet aan God,maar aan ons.

Ergens in het N.T. zegt iemand:.......Stuur iemand uit de dood terug naar de aarde,dan zullen ze zich bekeren,zodat ze gered kunnen worden van de plaats waar ik nu ben.Men zegt het volgende tegen hem:......Zij hebben Mozes en de Profeten,laat ze daar naar luisteren.
Maar de man dringt verder aan en dan wordt er tegen hem gezegd:......Indien zij niet naar Mozes en de profeten luisteren,zo zullen ze ook niet,al stond er iemand op uit de doden ,zich laten gezeggen!!
Zo leren we dat de Heere het aan Zichzelf gehouden heeft om te beslissen hoe Hij ons zal benaderen.Hij heeft Zelf in alle vrijheid die Hij als de Schepper heeft, bepaald dat Hij ons met het geschreven Woord tegemoet treedt.Wij zullen dat van Hem moeten accepteren.

Uit het voorgaande wordt ook duidelijk,dat de Heere bij ieder mens weer aan iets anders zou moeten voldoen.Bij de jood een teken,bij de Griek wijsheid,bij jou en mij een woord wat iedereen zou kunnen begrijpen,bij de een zus bij de ander zo. En God zou zo ieder mens op zijn wenken moeten bedienen.
Het voorgaande bewijst echter dat dan niemand geloven zou in Hem.

Juist omdat God almachtig is mag en kan Hij bepalen,wat voor ons belangrijk zal,ja moet zijn.
Daarnaast leert Hij ons in Zijn Woord dat Hij ...liefde...is.God weet dat als Hij ons laat bepalen hoe wij het willen hebben dat er dan juist niemand in Hem zal geloven.En toch moet het bij ons zover komen dat we gaan geloven. Juist omdat God liefde is heeft Hij het gedaan zoals Hij het gedaan heeft.Hij gaf dit Woord om ons zo met Zijn liefde te bewerken

We zullen het dus met dit Woord moeten doen.

Je eerste vraag was:.......Vind je dat God daarin geslaagd is?........
Ik hoop daar morgen of overmorgen op te kunnen reageren
..........welterusten........

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Kan God een steen maken die Hij zelf niet op kan tillen?

Berichtdoor Mortlach » 18 feb 2009 11:25

Het denken over deze vraag heeft mijns inziens weinig te maken met de aard van God of met Almacht, maar veel meer is het een confrontatie met de beperking van de menselijke geest om om te gaan met datgene wat het conceptuele overstijgt.

Leren omgaan met paradoxen is een belangrijk onderdeel van religie. Zen-boeddhisme maakt bijzonder veel gebruik van deze techniek, de zogenaamde koans. Meestal ga je die dingen met ratio te lijf, tot je na een hele tijd proberen moet toegeven dat je er op die manier geen grip op krijgt; dan pas kan je inzien dat die vragen ook op andere manieren te beantwoorden zijn. Ik moet zeggen dat ik Meboy's antwoord erg elegant vindt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Kan God een steen maken die Hij zelf niet op kan tillen?

Berichtdoor elbert » 18 feb 2009 20:59

[Modbreak]Er zijn een aantal offtopic posts verwijderd. Het is wel de bedoeling dat we na blijven denken over Gods almacht.[/Modbreak]
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten