Wanneer ben je een christen?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Wanneer ben je een christen?

Berichtdoor Optimatus » 04 feb 2009 18:17

Die vraag krijg ik wel eens. Persoonlijk denk ik, dat je behoort tot de Gemeente van Christus - en dus een christen bent - als je gelooft zoals verwoord in de Geloofsbelijdenissen van Nicæa en Athanasius en in de Apostolische Geloofsbelijdenis (de 12 artikelen).

Of, eenvoudiger: als je gelooft in de Drieënig God, +Vader, +Zoon en +Heilige Geest en dat je alleen via Hem zalig worden kunt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 04 feb 2009 18:55

En als je niet in de drie-eenheid gelooft, maar wel in God de Vader en in zijn
Zoon Jezus Christus? Volgens de bijbel is dat namelijk essentieel om gered te worden, terwijl de leer van de drie-eenheid niet expliciet in de bijbel staat.

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 04 feb 2009 18:59

Laten we niet gelijk vervallen in een drie-eenheid discussie, daar staan er al genoeg van op dit forum.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 feb 2009 20:20

Wullimpie, de H. Drievuldigheid is wezenlijk voor dit topic. Ik wil een totale discussie, niet een discussie op onderdelen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Pauline

Berichtdoor Pauline » 04 feb 2009 21:28

@lalage:
ik snap niet waar je dat vandaan haalt, aangezien God vaak genoeg in de bijbel 3-enig god wordt genoemd. bovendien heb je dan de zonde tegen de heilige geest die ook in de bijbel wordt genoemd, heb in n andere discussie daar al eens n stuk over asangehaald waarin staat uitgelegd dat ook negeren van de heilige geest, en het nie erkennen van God de heilige geest staat voor die zonde. vraag Hem dan om je ogen te openen en te toetsen wat ik zeg hierboven.

nou ja en verder ben ik het niet eens dat je alleen maar moet geloven in zoals optimatus het zegt in de vader zoon en HG, vroeger geloofde ik echt wel in God zoals jij het zegt hierboven, maar ik had nog geen levende relatie met Hem, en die is toch wel essentieel wil je een goed christen zijn hoor. zonder relatie leer je hem niet kennen en kan je ook niet op hem gaan lijken en heb je dus ook geen vruchten van de geest zoals die zijn genoemd in corinthiers

een echt christen in mijn ogen, is iemand die door de hilige geest vervuld is, die het christendom als levensstijl ziet en niet als een religie of een paar regeltjes. die gelooft in de Vader Zoon en Heilige geest, maar ook begint te snappen wat Jezus nou precies aan het kruis heeft gedaan. dat is zo onvoorstelbaar groot, en ik geloof niet dat we het ooit helemaal kunnen begrijpen, maar we kunnen er wel aan werken.
en goed christen houdt er van om voor Jezus te werken, zijn leven aan Hem te geven en in dienst te stellen van Hem.
die leeft om Gods plan met zijn leven te vervullen en niet om zijn eigen doelen na te streven.
Maar die er vooral naar streeft, meer en meer op Hem te gaan lijken zodat andere mensen kunnen zien hoe liefdevol Hij. Door zijn liefde zijn naaste lief te hebben...
dat is volgens mij een echt christen.

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Berichtdoor esli » 04 feb 2009 21:33

De relatie die hier beschreven wordt is mooi, maar lijkt me niet essentieel om christen genoemd te worden.
De 3-eenheid lijkt me ook niet essentieel. Het gaat er denk ik om of je gelooft dat God bestaat en dat er redding is door Jezus.

Pauline

Berichtdoor Pauline » 04 feb 2009 21:40

k ben vasndaag op de radicale tour :mrgreen:
dus mijn antwoord daarop is, is dat satan dat ook gelooft.
er is absoluut meer voor nodig

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 05 feb 2009 11:49

Klopt Pauline,

Het gaat er om dat we geloven en werken, Jezus woorden horen en ze doen. Dit zegt Jakobus.

7 Zo is het ook met het geloof: indien het niet met werken gepaard gaat, is het, op zichzelf genomen, dood. 18 Maar, zal iemand zeggen: Gij hebt geloof en ík heb werken. Toon mij dan uw geloof zonder de werken, en ik zal u mijn geloof tonen uit mijn werken. 19 Gij gelooft, dat God één is? Daaraan doet gij wèl, (maar) dat geloven de boze geesten ook en zij sidderen. 20 Wilt gij weten, gij dwaze mens, dat het geloof zonder de werken niets uitwerkt? 21 Is onze vader Abraham niet uit werken gerechtvaardigd, toen hij zijn zoon Isaak op het altaar legde? 22 Daaruit kunt gij zien, dat zijn geloof samenwerkte met zijn werken, en dat dit geloof pas volkomen werd uit de werken; 23 en het schriftwoord werd
vervuld, dat zegt: Abraham geloofde God en het werd hem tot gerechtigheid gerekend, en hij werd een vriend van God genoemd. 24 Gij ziet, dat een mens gerechtvaardigd wordt uit werken en niet slechts uit geloof.

(Jakobus 2)

En Jezus zegt dit ook:

46 Waarom roepen jullie “Heer, Heer” tegen mij, maar doen jullie niet wat ik zeg? 47 Ik zal jullie vertellen op wie degene lijkt die bij me komt, naar mijn woorden luistert en ernaar handelt: 48 hij lijkt op iemand die bij het bouwen van zijn huis een diep gat groef en het fundament op rotsgrond legde. Toen er een overstroming kwam, beukte het water tegen het huis, maar het stortte niet in omdat het degelijk gebouwd was. 49 Wie wel naar mijn woorden luistert maar niet doet wat ik zeg, lijkt op iemand die een huis bouwde zonder fundament, zodat het meteen instortte toen het water ertegen beukte en er alleen een bouwval overbleef.’
(Lukas 6)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Berichtdoor esli » 05 feb 2009 12:35

Ik ben het er ook zeker mee eens dat het goed is als 'het christen zijn' tot uiting komt in het navolgen van Jezus en het doen van goede werken. Pauline doelt volgens mij echter op een relatie met Jezus. En dat lijkt mij niet essentieel. Dan zou de lat wel erg hoog gelegd worden en dan wordt het allemaal erg vaag. Lang niet iedereen kan spreken van een relatie met Jezus terwijl je dan zeker wel in Hem kan geloven en dan ben je m.i. dus gewoon christen. Het christendom wordt door velen toch juist gezien als een godsdienst waar je niks zelf voor hoeft te doen, alleen geloven?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 05 feb 2009 13:22

En dat laatste klopt dus niet, dat heb ik in mijn vorige post aangegeven. Je kan niet alleen maar geloven, je moet geloven en doen. Geloven zonder doen is dood.

Wat die relatie betreft, het kan zijn dat je die niet ervaart maar als je echt gelooft ben je kind van God, hoe je het ook went of keert. En de Geest overtuigt ons daarvan. Als mensen dat vaag vinden of anders ervaren komt dat vaak door hoe ze verwachten dat dat tot uiting komt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Pauline

Berichtdoor Pauline » 05 feb 2009 16:40

esli schreef:Ik ben het er ook zeker mee eens dat het goed is als 'het christen zijn' tot uiting komt in het navolgen van Jezus en het doen van goede werken. Pauline doelt volgens mij echter op een relatie met Jezus. En dat lijkt mij niet essentieel. Dan zou de lat wel erg hoog gelegd worden en dan wordt het allemaal erg vaag. Lang niet iedereen kan spreken van een relatie met Jezus terwijl je dan zeker wel in Hem kan geloven en dan ben je m.i. dus gewoon christen. Het christendom wordt door velen toch juist gezien als een godsdienst waar je niks zelf voor hoeft te doen, alleen geloven?


Als jij iemand ziet op tv, laten we zeggen een of andere popster, ken je die persoon eigelijk alleen van naam toch? je kan wel eens wat over hem of haar lezen en proberen op die manier op hem te gaan lijken als het je idool is, maar kan je dan zeggen dat je echt op hem lijkt? kan je dan zeggen dat je hem kent? nee. dat kan pas als je een relatie zou opbouwen met die persoon, dan leer je hem kennen.

Zo is dat ook met Jezus. een relatie hebben met hem is heelmaal niet te hoog gegrepen, het is juist het belangrijkst wil je echt op hem gaan lijken, van binnenuit. anders kan je alleen maar doen alsof je hem kent, proberen op hem te gaan lijkenl, door bijvoorbeeld goede werken te doen, of om te proberen je naaste lief te hebben, maar je zal nooit weten of je het goed doet, omdat je het Hem niet hebt zien doen. dan zal het uiteindelijk neerkomen op een aantal leefregels waar je je aan gaat houden en dat is religie, geen relatie.
relatie is het belangrijkste. vraag hem in je hart, praat met hem en luister naar Hem. dan ga je meer op Hem lijken, da kan Hij jou gebruiken m andere mensen bekend te maken met Hem, omdat Hij dan in je woont.
Dat is wat hij verlangt. een relatie hebben met je.

groetejs

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Berichtdoor esli » 05 feb 2009 17:06

En dan ben je pas christen? Dat vind ik erg ver gaan.
Verder vraag ik me af hoe je er bij komt dat het daarom gaat? Staat er in de Bijbel nou zoveel geschreven over een relatie met Jezus?

Ik ben het op zich wel met je eens dat het mooi is om met God te leven en een relatie met Hem te hebben. Maar om een relatie met Jezus nou te zien als voorwaarde om christen te zijn vind ik ver gaan en ook wel eng (je zou bijv. maar autisme hebben...).

Pauline

Berichtdoor Pauline » 05 feb 2009 17:58

nee dan ben je niet pas christen. dat ben je er natuurlijk al lang voor he.
maar ik denk dat het wel het streven moet zijn om zover te komen.
dat je een honger naar God mag hebben en graag wil leren en daardoor graag dingen voor hem wil doen op n gegeven moment.
natuurlijk ben je niet dan pas christen :)had ik er even bij moeten zetten sorry.
snap je t nu?

Pauline

Berichtdoor Pauline » 05 feb 2009 17:59

esli schreef:Maar om een relatie met Jezus nou te zien als voorwaarde om christen te zijn vind ik ver gaan en ook wel eng (je zou bijv. maar autisme hebben...).


Je zou maar autist zijn en Jezus als obsessie hebben ipv voetbal of auto's.
tof man.
een relatie met Jezus is absoluut essentieel.
een relatie groeit ook he, t is niet zo dat je van het een op andere dag met hem getrouwd hoeft te zijn. dan schrikt het inderdaad af.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 05 feb 2009 18:48

Eigenlijk kan het me niet zoveel schelen of anderen mij een christen vinden of niet...


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 99 gasten