De oogsttijd

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

De oogsttijd

Berichtdoor mohamed » 03 feb 2009 11:13

Jezus sprak door gelijkenissen (Hos 12,11+Mat 13,3) en gelijkenissen zijn beelden (Deut 5,8) met een diepere betekenis. Het zaak dat wij die wetenschap ook toepassen, zodat we de plank niet misslaan. Het volgend vers gaat over de oogst.

Joh 4,35
Zegt gij niet: Het zijn nog vier maanden, en dan komt de oogst? Ziet, Ik zeg u: Heft uw ogen op en aanschouwt de landen; want zij zijn alreeds wit om te oogsten.

Het wil mij niet aan dat Jezus Zich bezig hield met tuinieren en daarom ben ik van mening dat dit ook een gelijkenis is met een diepere betekenis. Als wij de Schrift de Schrift laten verklaren, lezen wij dat de oogst de voleinding der wereld is (Mat 13,39) en dus is de oogsttijd hetzelfde als het oordeel.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 03 feb 2009 11:17

Met oogsten wordt ook wel bedoeld, het brengen van mensen tot God. Mensen die zich bekeren en voor God gaan leven.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Riska

Berichtdoor Riska » 03 feb 2009 15:19

Ik zal de halmen niet meer zien,
noch binden ooit de schoven,
maar doe mij in den oogst geloven
waarvoor ik dien....

Adriaan Roland Holst Uit: 'De ploeger' ...

Dat is dus precies wat Gerdien aangeeft.

mohamed

Re:

Berichtdoor mohamed » 08 feb 2009 14:28

Riska schreef:Ik zal de halmen niet meer zien,
noch binden ooit de schoven,
maar doe mij in den oogst geloven
waarvoor ik dien....

Adriaan Roland Holst Uit: 'De ploeger' ...

Dat is dus precies wat Gerdien aangeeft.

Interessant zeg!

Hoe denk je dat we het volgend vers lezen moeten, geestelijk of letterlijk?

Mat 3,12
Wiens wan in Zijn hand is, en Hij zal Zijn dorsvloer doorzuiveren, en Zijn tarwe in Zijn schuur samenbrengen, en zal het kaf met onuitblusselijk vuur verbranden.

Riska

Re: De oogsttijd

Berichtdoor Riska » 08 feb 2009 14:49

Voor mij geestelijk. Hij, God, ziet het hart aan. Ik kan wel zeggen dat ik zus of zo denk of doe, maar God weet of ik echt vanuit het hart spreek en doe.

mohamed

Re: De oogsttijd

Berichtdoor mohamed » 08 feb 2009 15:18

Riska schreef:Voor mij geestelijk. Hij, God, ziet het hart aan. Ik kan wel zeggen dat ik zus of zo denk of doe, maar God weet of ik echt vanuit het hart spreek en doe.

Ok, maar als we dat alles geestelijk moeten nemen, waar komen die verhalen over een letterlijke vuur dan vandaan?

Riska

Re: De oogsttijd

Berichtdoor Riska » 08 feb 2009 15:26

Ik zeg niet dat we alles letterlijk moeten nemen, in dit geval ervaar ik dat zo: God ziet het hart aan en scheidt het kaf van het koren.
En dat vuur? Ik houd me er gewoon niet mee bezig.
Hel en verdoemenis heeft te lang mijn leven beheerst. Ik weiger daar nog mij bezig mee te houden. God is ene God van liefde.

mohamed

Re: De oogsttijd

Berichtdoor mohamed » 08 feb 2009 15:32

Riska schreef:Ik zeg niet dat we alles letterlijk moeten nemen, in dit geval ervaar ik dat zo: God ziet het hart aan en scheidt het kaf van het koren.
En dat vuur? Ik houd me er gewoon niet mee bezig.
Hel en verdoemenis heeft te lang mijn leven beheerst. Ik weiger daar nog mij bezig mee te houden. God is ene God van liefde.

Bedoel je dan dat het een van je gevoel is i.p.v. een stellingname die je kan onderbouwen?

Riska

Re: De oogsttijd

Berichtdoor Riska » 08 feb 2009 15:38

Het hangt af van waar je bent opgegroeid. Je kunt soms iets onderbouwen, soms niet.
Ik ken alle verhalen over de hel, over het alles-verterend vuur. Ik ken ook de liefde van God en daar houd ik me aan. Leg daar nou maar de nadruk op, en laat de rest over aan God, lijkt mij het enige juiste. Niet alles is te verklaren in het leven en in het geloof. Er zijn dingen mysterie en dat wil ik graag zo laten.

mohamed

Re: De oogsttijd

Berichtdoor mohamed » 08 feb 2009 17:48

Riska schreef:Het hangt af van waar je bent opgegroeid. Je kunt soms iets onderbouwen, soms niet.
Ik ken alle verhalen over de hel, over het alles-verterend vuur. Ik ken ook de liefde van God en daar houd ik me aan. Leg daar nou maar de nadruk op, en laat de rest over aan God, lijkt mij het enige juiste. Niet alles is te verklaren in het leven en in het geloof. Er zijn dingen mysterie en dat wil ik graag zo laten.

Nou, het lijkt mij wel duidelijk dat Jezus niet letterlijk met een wan in Zijn hand gelopen heeft, maar het is onlogisch om de oogst volledig te vergeestelijken, want de oogst is de voleinding der wereld (Mat 13,39) evenals de wederkomst.

Mat 24,3
En toen Hij op de Olijfberg gezeten was, gingen de discipelen tot Hem alleen, zeggende: Zeg ons, wanneer zullen deze dingen zijn, en welk zal het teken zijn van Uw toekomst, en van de voleinding der wereld?

Jezus zou dus wederkomen om te oogsten en ik ben het met je eens dat de wederkomst geestelijk was, maar het aardse oordeel was dat niet.

Op 14,15
En een andere engel kwam uit de tempel, roepende met een grote stem tot Hem, Die op de wolk zat: Zend Uw sikkel en maai; want de ure om te maaien is voor u gekomen, omdat de oogst der aarde rijp is geworden.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Re:

Berichtdoor Gerdien B. » 08 feb 2009 19:12

mohamed schreef:
Riska schreef:Ik zal de halmen niet meer zien,
noch binden ooit de schoven,
maar doe mij in den oogst geloven
waarvoor ik dien....

Adriaan Roland Holst Uit: 'De ploeger' ...

Dat is dus precies wat Gerdien aangeeft.

Interessant zeg!

Hoe denk je dat we het volgend vers lezen moeten, geestelijk of letterlijk?

Mat 3,12
Wiens wan in Zijn hand is, en Hij zal Zijn dorsvloer doorzuiveren, en Zijn tarwe in Zijn schuur samenbrengen, en zal het kaf met onuitblusselijk vuur verbranden.


Er worden ook wel mensen tot God gerbacht die er in een hun hart niets van menen. Die zal God er tussen scheiden van diegene die werkelijk met hun gehele hart in Hem hebben geloofd.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: De oogsttijd

Berichtdoor Gerdien B. » 08 feb 2009 19:15

mohamed schreef:Nou, het lijkt mij wel duidelijk dat Jezus niet letterlijk met een wan in Zijn hand gelopen heeft, maar het is onlogisch om de oogst volledig te vergeestelijken, want de oogst is de voleinding der wereld (Mat 13,39) evenals de wederkomst.

Mat 24,3
En toen Hij op de Olijfberg gezeten was, gingen de discipelen tot Hem alleen, zeggende: Zeg ons, wanneer zullen deze dingen zijn, en welk zal het teken zijn van Uw toekomst, en van de voleinding der wereld?

Jezus zou dus wederkomen om te oogsten en ik ben het met je eens dat de wederkomst geestelijk was, maar het aardse oordeel was dat niet.

Op 14,15
En een andere engel kwam uit de tempel, roepende met een grote stem tot Hem, Die op de wolk zat: Zend Uw sikkel en maai; want de ure om te maaien is voor u gekomen, omdat de oogst der aarde rijp is geworden.


Jezus spraak veel in gelijkenissen, omdat het geen in de Hemel en in de toekomst is, voor ons mensen niet te vatten is. Zo zie ik het oogsten ook. Het is een gelijkenis met wat er zal gaan gebeuren bij de wederkomst. Dus zeker niet onlogisch om het geheel over het oogsten te vergeestelijken.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

mohamed

Re: De oogsttijd

Berichtdoor mohamed » 09 feb 2009 11:40

Gerdien B. schreef:
mohamed schreef:Nou, het lijkt mij wel duidelijk dat Jezus niet letterlijk met een wan in Zijn hand gelopen heeft, maar het is onlogisch om de oogst volledig te vergeestelijken, want de oogst is de voleinding der wereld (Mat 13,39) evenals de wederkomst.

Mat 24,3
En toen Hij op de Olijfberg gezeten was, gingen de discipelen tot Hem alleen, zeggende: Zeg ons, wanneer zullen deze dingen zijn, en welk zal het teken zijn van Uw toekomst, en van de voleinding der wereld?

Jezus zou dus wederkomen om te oogsten en ik ben het met je eens dat de wederkomst geestelijk was, maar het aardse oordeel was dat niet.

Op 14,15
En een andere engel kwam uit de tempel, roepende met een grote stem tot Hem, Die op de wolk zat: Zend Uw sikkel en maai; want de ure om te maaien is voor u gekomen, omdat de oogst der aarde rijp is geworden.


Jezus spraak veel in gelijkenissen, omdat het geen in de Hemel en in de toekomst is, voor ons mensen niet te vatten is. Zo zie ik het oogsten ook. Het is een gelijkenis met wat er zal gaan gebeuren bij de wederkomst. Dus zeker niet onlogisch om het geheel over het oogsten te vergeestelijken.

Opmerkelijk zeg, de meeste Christenen geloven dat de wederkomst fysiek is!

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: De oogsttijd

Berichtdoor Gerdien B. » 09 feb 2009 11:46

ontken ik dat dan?

Het zal zeker gaan gebeuren. Nu is als nog geestelijk, tot het moment daar is.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Riska

Re: De oogsttijd

Berichtdoor Riska » 09 feb 2009 13:01

Mohamed schreef:Opmerkelijk zeg, de meeste Christenen geloven dat de wederkomst fysiek is!

Ja, dat doen ze - hoe is het in Godsnaam mogelijk!


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 131 gasten