Is de satan een geestelijk wezen?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Is de satan een geestelijk wezen?

Berichtdoor mohamed » 24 jan 2009 11:41

Als de satan een geestelijk wezen was zoals vele christenen belijden, dan is een logische gevolgtrekking dat hij dus niet in het vlees was. Immers, een van de eigenschappen van een geestelijk wezen is dat hij geen vlees en bloed heeft. Hoe lasterlijk zijn Paulus zijn schrijfsels dan ook voor een ieder met een rotsvast geloof in die trouwe geestelijke zondebok genaamd de satan.

Rom 8,6
Want het bedenken van het vlees is de dood; maar het bedenken van de Geest is het leven en vrede;

Rom 8,8
En die in het vlees zijn, kunnen Gode niet behagen.

Als satan een geestelijk wezen was, dan zouden zijn bedenksels dus leven en vrede zijn en hij zou Gode behagen.
Dat gaat er bij mij niet in en daarom ben ik stellig van mening dat de duivel een mens was.

1 Thess 2,15
Die ook gedood hebben de Heere Jezus, en hun eigen profeten; en ons hebben vervolgd, en Gode niet behagen, en alle mensen tegen zijn;

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 24 jan 2009 13:05

Wat wil je nu precies zeggen?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

goofy1978
Sergeant
Sergeant
Berichten: 410
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:14

Berichtdoor goofy1978 » 24 jan 2009 13:57

Ik geloof ook dat God de zielen van duivels geboren laat worden als mens, en ook de Heilige engelen in de hemel laat Hij een mens worden.
De onsterfelijke ziel van een mens is dus een engel.
Deze tekst word Johannes de doper mee bedoeld hij word een engel genoemd.

Mat 11,10
Want deze is het, van dewelken geschreven staat: Ziet, Ik zende Mijn engel voor Uw aangezicht, die Uw weg bereiden zal voor U heen.

Ook mozes word door God een engel genoemd wiens stem gehoorzaamd moest worden.

Exodus 23
Gods geleide
20 Ziet, Ik zende een Engel voor uw aangezicht, om u te behoeden op dezen weg, en om u te brengen tot de plaats, die Ik bereid heb.
21 Hoedt u voor Zijn aangezicht, en weest Zijner stem gehoorzaam, en verbittert Hem niet; want Hij zal ulieder overtredingen niet vergeven; want Mijn Naam is in het binnenste van Hem.
22 Maar zo gij Zijner stem naarstiglijk gehoorzaamt, en doet al wat Ik spreken zal, zo zal Ik uwer vijanden vijand, en uwer wederpartijders wederpartij zijn.
23 Want Mijn Engel zal voor uw aangezicht gaan, en Hij zal u inbrengen tot de Amorieten, en Hethieten, en Ferezieten, en Kanaänieten, Hevieten, en Jebusieten; en Ik zal hen verdelgen.

Jezus noemt Judas letterlijk een duivel.

Joh 6,70
Jezus antwoordde hun: Heb Ik niet u twaalf uitverkoren? En één uit u is een duivel.

De duivel heeft de mens verleid tot de zondeval ,nu mag hij de gevolgen van wat een gevallen mens is ook dragen door er een te worden.
Deze tekst krijgt ook een diepere betekenis voor degenen wiens zielen duivelen zijn.

Mat 25,41
Dan zal Hij zeggen ook tot degenen, die ter linkerhand zijn: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, in het eeuwige vuur, hetwelk den duivel en zijn engelen bereid is.

Gebruikersavatar
Floefloe
Moderator
Berichten: 1099
Lid geworden op: 29 mar 2003 10:57
Locatie: Oud-Beijerland / Oegstgeest
Contacteer:

Re: Is de satan een geestelijk wezen?

Berichtdoor Floefloe » 24 jan 2009 18:42

mohamed schreef:Als de satan een geestelijk wezen was zoals vele christenen belijden, dan is een logische gevolgtrekking dat hij dus niet in het vlees was. Immers, een van de eigenschappen van een geestelijk wezen is dat hij geen vlees en bloed heeft. Hoe lasterlijk zijn Paulus zijn schrijfsels dan ook voor een ieder met een rotsvast geloof in die trouwe geestelijke zondebok genaamd de satan.

Rom 8,6
Want het bedenken van het vlees is de dood; maar het bedenken van de Geest is het leven en vrede;

Rom 8,8
En die in het vlees zijn, kunnen Gode niet behagen.

Als satan een geestelijk wezen was, dan zouden zijn bedenksels dus leven en vrede zijn en hij zou Gode behagen.
Dat gaat er bij mij niet in en daarom ben ik stellig van mening dat de duivel een mens was.

1 Thess 2,15
Die ook gedood hebben de Heere Jezus, en hun eigen profeten; en ons hebben vervolgd, en Gode niet behagen, en alle mensen tegen zijn;


Vetgedrukt van mij; wil je hiermee suggereren dat de satan dood is? En houdt dood dan in 'er niet meer is'?
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

mohamed

Re: Is de satan een geestelijk wezen?

Berichtdoor mohamed » 25 jan 2009 09:54

Floefloe schreef:
mohamed schreef:Als de satan een geestelijk wezen was zoals vele christenen belijden, dan is een logische gevolgtrekking dat hij dus niet in het vlees was. Immers, een van de eigenschappen van een geestelijk wezen is dat hij geen vlees en bloed heeft. Hoe lasterlijk zijn Paulus zijn schrijfsels dan ook voor een ieder met een rotsvast geloof in die trouwe geestelijke zondebok genaamd de satan.

Rom 8,6
Want het bedenken van het vlees is de dood; maar het bedenken van de Geest is het leven en vrede;

Rom 8,8
En die in het vlees zijn, kunnen Gode niet behagen.

Als satan een geestelijk wezen was, dan zouden zijn bedenksels dus leven en vrede zijn en hij zou Gode behagen.
Dat gaat er bij mij niet in en daarom ben ik stellig van mening dat de duivel een mens was.

1 Thess 2,15
Die ook gedood hebben de Heere Jezus, en hun eigen profeten; en ons hebben vervolgd, en Gode niet behagen, en alle mensen tegen zijn;


Vetgedrukt van mij; wil je hiermee suggereren dat de satan dood is? En houdt dood dan in 'er niet meer is'?

Klopt helemaal!

1 Joh 3,8
Die de zonde doet, is uit de duivel; want de duivel zondigt van den beginne. Hiertoe is de Zoon van God geopenbaard, opdat Hij de werken des duivels verbreken zou.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 jan 2009 09:57

goofy1978 schreef:Ik geloof ook dat God de zielen van duivels geboren laat worden als mens, en ook de Heilige engelen in de hemel laat Hij een mens worden.
De onsterfelijke ziel van een mens is dus een engel.
Deze tekst word Johannes de doper mee bedoeld hij word een engel genoemd.

Mat 11,10
Want deze is het, van dewelken geschreven staat: Ziet, Ik zende Mijn engel voor Uw aangezicht, die Uw weg bereiden zal voor U heen.

Ook mozes word door God een engel genoemd wiens stem gehoorzaamd moest worden.

Exodus 23
Gods geleide
20 Ziet, Ik zende een Engel voor uw aangezicht, om u te behoeden op dezen weg, en om u te brengen tot de plaats, die Ik bereid heb.
21 Hoedt u voor Zijn aangezicht, en weest Zijner stem gehoorzaam, en verbittert Hem niet; want Hij zal ulieder overtredingen niet vergeven; want Mijn Naam is in het binnenste van Hem.
22 Maar zo gij Zijner stem naarstiglijk gehoorzaamt, en doet al wat Ik spreken zal, zo zal Ik uwer vijanden vijand, en uwer wederpartijders wederpartij zijn.
23 Want Mijn Engel zal voor uw aangezicht gaan, en Hij zal u inbrengen tot de Amorieten, en Hethieten, en Ferezieten, en Kanaänieten, Hevieten, en Jebusieten; en Ik zal hen verdelgen.

Jezus noemt Judas letterlijk een duivel.

Joh 6,70
Jezus antwoordde hun: Heb Ik niet u twaalf uitverkoren? En één uit u is een duivel.

De duivel heeft de mens verleid tot de zondeval ,nu mag hij de gevolgen van wat een gevallen mens is ook dragen door er een te worden.
Deze tekst krijgt ook een diepere betekenis voor degenen wiens zielen duivelen zijn.

Mat 25,41
Dan zal Hij zeggen ook tot degenen, die ter linkerhand zijn: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, in het eeuwige vuur, hetwelk den duivel en zijn engelen bereid is.

Ja en het feit dat Paulus schreef dat die in het vlees zijn Gode niet kunnen behagen.

snicker
Verkenner
Verkenner
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 okt 2008 16:26

Berichtdoor snicker » 25 jan 2009 10:54

Romeinen 8.8 gaat over mensen, het gaat veels te ver om hier een principe van te maken, bovendien kan het woord 'geest' op verschillende manieren gebruikt worden.

Zoals je het nu stelt kom je in de knoop met Efeze 2,2

Ef 2:1-3
1 Ook u die dood was door uw dwalingen en uw zonden, 2 waarin u eertijds hebt geleefd, toen u zich nog liet leiden door de god van deze wereld, de heerser over het machtsgebied van de lucht, de geest die nog altijd aan het werk is onder de ongehoorzamen … 3 Trouwens, ook wij allen hebben vroeger tot hen behoord, toen wij ons leven lieten beheersen door zondige begeerten en deden wat onze zondige gedachten ons ingaven. Van nature waren wij een voorwerp van Gods toorn, zoals de anderen.

goofy1978
Sergeant
Sergeant
Berichten: 410
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:14

Berichtdoor goofy1978 » 25 jan 2009 13:17

Dit bedoelde paulus hij dwaalde niet je moet uit de Geest geboren worden om God te behagen, Jezus sprak hetzelfde.

Johannes 3
3 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien.
4 Nicodémus zeide tot Hem: Hoe kan een mens geboren worden, nu oud zijnde? Kan hij ook andermaal in zijner moeders buik ingaan, en geboren worden?
5 Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Zo iemand niet geboren wordt uit water en Geest, hij kan in het Koninkrijk Gods niet ingaan.
6 Hetgeen uit het vlees geboren is, dat is vlees; en hetgeen uit den Geest geboren is, dat is geest.
7 Verwonder u niet, dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden.
8 De wind blaast, waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid; maar gij weet niet, van waar hij komt, en waar hij heen gaat; alzo is een iegelijk, die uit den Geest geboren is.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 jan 2009 15:00

snicker schreef:Romeinen 8.8 gaat over mensen, het gaat veels te ver om hier een principe van te maken, bovendien kan het woord 'geest' op verschillende manieren gebruikt worden.

Zoals je het nu stelt kom je in de knoop met Efeze 2,2

Ef 2:1-3
1 Ook u die dood was door uw dwalingen en uw zonden, 2 waarin u eertijds hebt geleefd, toen u zich nog liet leiden door de god van deze wereld, de heerser over het machtsgebied van de lucht, de geest die nog altijd aan het werk is onder de ongehoorzamen … 3 Trouwens, ook wij allen hebben vroeger tot hen behoord, toen wij ons leven lieten beheersen door zondige begeerten en deden wat onze zondige gedachten ons ingaven. Van nature waren wij een voorwerp van Gods toorn, zoals de anderen.

Dat vers gaat ook over mensen, want Paulus zegt immers dat zij allen vroeger tot hen toebehoort hebben. Volgens mij kom jij zelf in de knoop met je interpretatie van Efeziërs, want waar in de Bijbel lezen wij dat de eerste gemeente gelovigen allemaal onder de macht van een geestelijk boos wezen waren voor de komst van Jezus? Kun je mij dat misschien aantonen?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 jan 2009 15:04

goofy1978 schreef:Dit bedoelde paulus hij dwaalde niet je moet uit de Geest geboren worden om God te behagen, Jezus sprak hetzelfde.

Johannes 3
3 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien.
4 Nicodémus zeide tot Hem: Hoe kan een mens geboren worden, nu oud zijnde? Kan hij ook andermaal in zijner moeders buik ingaan, en geboren worden?
5 Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Zo iemand niet geboren wordt uit water en Geest, hij kan in het Koninkrijk Gods niet ingaan.
6 Hetgeen uit het vlees geboren is, dat is vlees; en hetgeen uit den Geest geboren is, dat is geest.
7 Verwonder u niet, dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden.
8 De wind blaast, waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid; maar gij weet niet, van waar hij komt, en waar hij heen gaat; alzo is een iegelijk, die uit den Geest geboren is.

Juist, de duivel is niet uit water en Geest wedergeboren, ergo hij was geen geestelijk wezen.

snicker
Verkenner
Verkenner
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 okt 2008 16:26

Berichtdoor snicker » 25 jan 2009 16:01

Dat vers gaat ook over mensen, want Paulus zegt immers dat zij allen vroeger tot hen toebehoort hebben. Volgens mij kom jij zelf in de knoop met je interpretatie van Efeziërs, want waar in de Bijbel lezen wij dat de eerste gemeente gelovigen allemaal onder de macht van een geestelijk boos wezen waren voor de komst van Jezus? Kun je mij dat misschien aantonen?


In Efeziers. Het gaat hier over een god van de lucht een geestelijke wezen, die niet-geloven in hun macht houdt, en die de christen volgens de auteur van Efeziers vroeger (voor hun bekering) in hun macht hield.

Maar volgens mij hebben we helemaal geen meningsverschil, behalve over de betekenis van het woord geestelijk.

Mijn punt is: het begrippenpaar Vlees - Geest is een andere dan Geest - materie. Je moet kijken hoe vlees en geest gebruikt worden en in welke context. Satan is niet geestelijk in de zin van tegensteld aan vleselijk, maar wel geestelijk t.o.v. materie.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 jan 2009 17:02

snicker schreef:In Efeziers. Het gaat hier over een god van de lucht een geestelijke wezen, die niet-geloven in hun macht houdt, en die de christen volgens de auteur van Efeziers vroeger (voor hun bekering) in hun macht hield.

Juist en de macht waar de eerste gemeente onder viel voor de komst van Jezus, was het oude verbond, de geestelijke (Rom 7,14) wet.
Bovendien worden de Israëlieten goden genoemd (Ps 82,6) door diezelfde wet.
Maar volgens mij hebben we helemaal geen meningsverschil, behalve over de betekenis van het woord geestelijk.

Mijn punt is: het begrippenpaar Vlees - Geest is een andere dan Geest - materie. Je moet kijken hoe vlees en geest gebruikt worden en in welke context. Satan is niet geestelijk in de zin van tegensteld aan vleselijk, maar wel geestelijk t.o.v. materie.

Ja Geest en geest zijn verschillende zaken, Paulus spreekt over het bedenken van het vlees en 'denken' is a-materie.

adonai
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 feb 2009 05:09

Re: Is de satan een geestelijk wezen?

Berichtdoor adonai » 16 feb 2009 20:56

Satan is de eige Ik , als je drukker bezig bent met wat andere mensen over je denken . Ben je in het vlees, want je denkt niet wat zou Jesus er van denken . Je denkt wat zou iemand anders dan wel niet zeggen . Als je kiest in je gedachten, met een eerlijk hart en geloof . Verkies je Jesus boven de Satan .

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Is de satan een geestelijk wezen?

Berichtdoor learsi » 17 feb 2009 00:17

Vraag: Is een engel een geestelijk wezen??

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Is de satan een geestelijk wezen?

Berichtdoor learsi » 25 feb 2009 16:14

Is een gevallen engel(een demon) een geestelijk wezen?


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 38 gasten