Calvijnjaar/quiz

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
corne91
Verkenner
Verkenner
Berichten: 55
Lid geworden op: 28 jul 2007 14:11

Berichtdoor corne91 » 16 jan 2009 21:41

haha 89 procent...XD
Those who see Gods hand in everything, better leave everything in Gods Hands...

Hannah1984
Verkenner
Verkenner
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 jan 2009 17:03
Locatie: Nabij Utrecht

Berichtdoor Hannah1984 » 16 jan 2009 22:56

Wow vette calvinist ben jij!
Gilead.

haring
Kapitein
Kapitein
Berichten: 786
Lid geworden op: 14 mar 2008 01:21

Berichtdoor haring » 16 jan 2009 23:06

Ik had niks beters te doen dus ik heb de test ook gemaakt. Hier mijn uitslag.

56%

Categorie Score Commentaar
38 Soberheid 50% Voor een leven als calvinist ben je niet in de wieg gelegd. Katholicisme past je beter - een tikje hedonistisch, los en emotioneel.
37 Relaties 0% In je relaties ben je weinig gereserveerd. Zeg maar: oncalvinistisch. Daarvoor laat je je te gemakkelijk gaan.
36 Rechtlijnigheid 40% Jij weet hoe je moet genieten. Je tijd besteed je niet altijd even nuttig. Hou de balans in de gaten!
33 Geloof 100% Zwaarmoedig hoef je zeker niet te zijn, maar het geloofsgoed van Calvijn zit tot in je genen.
34 Arbeid 43% Met het calvinistische arbeidsethos ben je niet behept. Je werkt vooral voor jezelf, en veel harder hoeft het niet.

:mrgreen:
*onderschrift verwijderd door moderator*

Gebruikersavatar
corne91
Verkenner
Verkenner
Berichten: 55
Lid geworden op: 28 jul 2007 14:11

Berichtdoor corne91 » 17 jan 2009 11:55

Hannah1984 schreef:Wow vette calvinist ben jij!


haha haal die vette maar eraf hoor.
overigens vind ik calvinistisch een slecht woord. we zouden bijbels, en christelijk moeten zijn...

groetjes
Those who see Gods hand in everything, better leave everything in Gods Hands...

Riska

Berichtdoor Riska » 17 jan 2009 12:10

Hoofdredacteur vandaag in Trouw:

Iedereen wil weten wat zijn C-factor is

Ik heb een score van meer dan tachtig procent. Kan ik me nog op straat vertonen? Ik haal de twintig procent niet eens. Moet ik professionele hulp zoeken?

Enkele tienduizenden mensen hebben inmiddels de calvinismetest ingevuld. En er is een discussie op gang gekomen over de vraag wat de huidige betekenis van het woord ‘calvinistisch’ nog te maken heeft met de zestiende-eeuwse kerkhervormer.

Dat was precies de bedoeling.

Iedereen wil weten wat zijn C-factor is. De toeloop was direct na de lancering, begin deze week, zo groot, dat de site waarop de Calvijntest staat het niet meer aankon. Hij ging regelmatig plat. Waarvoor excuses.

Het is beschamend, want bovenaan de lijst van de ware calvinist staat dat beloften moeten worden nagekomen. Als wij zeggen dat je met één klik van de muis kunt beginnen aan de Calvijntest, dan moet dat ook zo zijn.

De problemen zijn inmiddels verholpen. Wie zijn C-factor nog niet weet, kan de test alsnog doen op www.trouw.nl/calvijn.

Degenen die hem al invulden, lieten soms een zucht horen, omdat op iedere vraag maar twee antwoorden mogelijk zijn: eens of oneens. Maar ja, dat is calvinistisch: iets deugt of het klopt niet.

Omdat we hopen dat nog heel veel mensen hun C-factor gaan meten, ga ik hier niet de geheimpjes van de test uit de doeken doen. Ik kan wel iets zeggen over het idee waarmee onze redactie religie & filosofie en wetenschappelijk medewerkers van de Vrije Universiteit de test ontwikkelden.

Geen van de vragen in de test heeft betrekking op een exclusief calvinistische eigenschap. Neem het arbeidsethos: hard werken wordt vaak calvinistisch genoemd, maar er zijn ook rooms-katholieken en zelfs atheïsten die hard werken. Hetzelfde geldt voor de andere kenmerken en opvattingen waarnaar de test vraagt. Maar neem je al die 25 vragen bij elkaar, dan heb je een maat voor calvinisme.

Tweede idee achter de test is te laten zien dat calvinistisch niet hetzelfde is als Calvijns. Er is in de loop van vijf eeuwen een behoorlijke afstand gegroeid tussen de opvattingen van Calvijn en wat wij calvinistisch noemen. Lodewijk Dros, de bedenker van de test, heeft dat vorige week in Letter & Geest uitgebreid uit de doeken gedaan. Na ieder ingevuld antwoord wordt in de test een korte uitleg gegeven. En die uitlegjes zijn verrassend: sommige dingen die calvinistisch worden genoemd, hebben helemaal niets met Calvijn te maken. Zo werkte Calvijn graag op zondag.

Dat al tienduizenden de moeite hebben genomen om de test in te vullen, overtreft de verwachtingen. Maar is ook verklaarbaar. Het is leuk om een test te doen die iets zegt over jou: de C-factor als vermakelijk tijdverdrijf. En daarbij komt dat Nederland sinds de eeuwwisseling op zoek is naar zijn identiteit. De snelle maatschappelijke veranderingen en schokkende gebeurtenissen als 11 september 2001, de moord op Fortuyn en die op Van Gogh, leiden tot een vraag: wie zijn wij eigenlijk? We zijn calvinisten. Ja maar, wat is dat dan?

In die discussie kon Calvijn een hype worden. We kunnen de zoektocht naar onze identiteit nog het hele jaar aan hem ophangen.

De ware calvinist zal de test overigens niet invullen; die gaat zijn tijd niet verdoen aan dat soort spelletjes. Hij heeft ongelijk, want het is geen flauw spelletje. Maar goed, voor iedereen die de test niet heeft ingevuld, moeten we eigenlijk een C-factor noteren van honderd procent.

Het vetgedrukte stukje is een accentuering door mij gemaakt.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 17 jan 2009 14:49

Mijn score was 89%. Tja, had ik maar minder aan eten uit moeten geven, dan was het nog hoger geweest.

André

Berichtdoor André » 17 jan 2009 15:24

Test je C-Factor 36%

Je hebt wat calvinistische trekjes. In enkele opvattingen lijk je op een calvinist. Je slaat je echter heel wat gemakkelijker door het leven, waardoor je daar ook van kunt genieten.


Soberheid 83% Je lijkt wel een calvinist! Matig, beheerst, en planmatig ga je door het leven. Vergeet niet dat Calvijn zelf heel goed van het leven wist te genieten!
Relaties 0% In je relaties ben je weinig gereserveerd. Zeg maar: oncalvinistisch. Daarvoor laat je je te gemakkelijk gaan.
Rechtlijnigheid 20% Jij weet hoe je moet genieten. Je tijd besteed je niet altijd even nuttig. Hou de balans in de gaten!
Geloof 60% Je bent een onbezorgde gelovige, die zich niet al te druk maakt.
Arbeid 29% Met het calvinistische arbeidsethos ben je niet behept. Je werkt vooral voor jezelf, en veel harder hoeft het niet

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Calvijnjaar/quiz

Berichtdoor learsi » 17 feb 2009 17:27

Ik doe hem vanavond even en dan horen jullie het


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten