God zien en sterven?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Berichtdoor mohamed » 07 dec 2008 01:43

Lovely schreef:Jezus is in de Vader en de Vader is in hem, zie je hem hierboven zeggen, kortom - en nu komen we bij het moment - Jezus is God zelf. Jezus kwam naar aarde in menselijke gedaante als de mensenzoon.

Jezus zei:
“Maar als jullie nu de Mensenzoon zouden zien opstijgen naar waar Hij eerst was?” (Johannes 6:62).

Jezus is God Zelf, daar zeg ik volmondig amen op, de tekst zal ik je ook tonen.

Ps 2,7
Ik zal van het besluit verhalen: De HEERE heeft tot Mij gezegd: Gij zijt Mijn Zoon, heden heb Ik U gegenereerd.

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 07 dec 2008 11:49

hettys schreef:
Optimatus schreef:Nee? Wie is Jezus dan?


Jezus was een inspirerende persoonlijkheid die voorleeft in de harten van mensen. Jezus kan door de overlevering gezien worden als symbool van verzoening met God, maar Hij bracht geen vrede of verlossing.
Bovenstaande tekst stoort mij aan diverse punten.
1. Jezus IS en niet WAS. Is Hij niet opgestaan uit de doden?
2. Volgens mij heb jij de Bijbel niet (goed) gelezen.
En vooral Jesaja niet:
Jesaja 8: 5 en 6
5 Een kind is ons geboren,
een zoon is ons gegeven;
de heerschappij rust op zijn schouders.
Deze namen zal hij dragen: Wonderbare raadsman,
Goddelijke held, Eeuwige vader, Vredevorst.
6 Groot is zijn heerschappij,
aan de vrede zal geen einde komen.
Davids troon en rijk zijn erop gebouwd,
ze staan vast, in recht en gerechtigheid,
van nu tot in eeuwigheid.

Al dat ge&$#@ over Mensenzoon of niet... Waarom wordt de Bijbel zo slecht gelezen? In Jesaja wordt aangekondigd dat de Zoon van God zal geboren worden. Jezus heeft meerdere titels en wel:
1. Zoon van God
2. Zoon van David
3. Mensenzoon
4. Vader
5. Drie-enig God
6. .......
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Gebruikersavatar
[S]
Sergeant
Sergeant
Berichten: 418
Lid geworden op: 23 mar 2004 19:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Berichtdoor [S] » 07 dec 2008 12:54

Lovely schreef:Jezus is in de Vader en de Vader is in hem, zie je hem hierboven zeggen, kortom - en nu komen we bij het moment - Jezus is God zelf. Jezus kwam naar aarde in menselijke gedaante als de mensenzoon.

Jezus zei:
“Maar als jullie nu de Mensenzoon zouden zien opstijgen naar waar Hij eerst was?” (Johannes 6:62).


Precies, Lovely; Jezus, echt God; Zoon van God. Kwam naar aarde als mens en is tegelijkertijd ook echt Zoon van God, deel van God.
Alleen daardoor kon Hij onze zonden dragen.
Afbeelding

Lovely
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 30 nov 2007 17:27

Berichtdoor Lovely » 07 dec 2008 13:08

[S] schreef:
Lovely schreef:Jezus is in de Vader en de Vader is in hem, zie je hem hierboven zeggen, kortom - en nu komen we bij het moment - Jezus is God zelf. Jezus kwam naar aarde in menselijke gedaante als de mensenzoon.

Jezus zei:
“Maar als jullie nu de Mensenzoon zouden zien opstijgen naar waar Hij eerst was?” (Johannes 6:62).


Precies, Lovely; Jezus, echt God; Zoon van God. Kwam naar aarde als mens en is tegelijkertijd ook echt Zoon van God, deel van God.
Alleen daardoor kon Hij onze zonden dragen.


Je formulering is nogal onduidelijk, of wellicht ontwijkend :?:

Wat is Jezus :?:

-God zelf;
-De Mensenzoon maar in het hiernamaals God;
-De Zoon van;

Wie heeft het antwoord :idea:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 07 dec 2008 13:15

Lovely schreef:
[S] schreef:
Lovely schreef:Ik wil graag een tekst zien waarin Jezus zichzelf de Zoon van God noemt, verras me.

Johannes 10
31 Toen de Joden weer stenen opraapten omdat ze hem wilden stenigen, 32 zei Jezus: ‘Ik heb door de Vader veel goeds voor u gedaan; waarom wilt u me stenigen?’ 33 ‘Voor een goede daad zullen we u niet stenigen,’ antwoordden ze, ‘maar wel voor godslastering: u bent een mens, maar u beweert dat u God bent!’ 34 Jezus zei: ‘Staat er in uw wet niet geschreven: “Ik heb gezegd: ‘U bent goden’”? 35 De Schrift blijft altijd van kracht; als mensen tot wie God spreekt goden genoemd worden, 36 hoe kunt u mij, door de Vader geheiligd en naar de wereld gezonden, dan beschuldigen van godslastering wanneer ik zeg dat ik Gods Zoon ben? 37 Als wat ik doe niet van mijn Vader komt, geloof me dan niet, 38 maar als dat wel het geval is en u gelooft me toch niet, geloof dan tenminste wat ik doe. Dan zult u begrijpen dat de Vader in mij is en dat ik in de Vader ben.’ 39 En weer wilden ze hem grijpen, maar hij ontsnapte. 40 Hij ging terug naar de overkant van de Jordaan, naar de plaats waar Johannes eerder gedoopt had. Daar bleef hij. 41 Veel mensen kwamen naar hem toe; ze zeiden: ‘Johannes heeft weliswaar geen wonderteken gedaan, maar alles wat hij over deze man gezegd heeft is waar.’ 42 En velen kwamen daar tot geloof in hem.

Johannes 14
9 Jezus zei: ‘Ik ben nu al zo lang bij jullie, en nog ken je me niet, Filippus? Wie mij gezien heeft, heeft de Vader gezien. Waarom vraag je dan om de Vader te mogen zien? 10 Geloof je niet dat ik in de Vader ben en dat de Vader in mij is? Ik spreek niet namens mezelf als ik tegen jullie spreek, maar de Vader die in mij blijft, doet zijn werk door mij. 11 Geloof me: ik ben in de Vader en de Vader is in mij. Als je mij niet gelooft, geloof het dan om wat hij doet. 12 Waarachtig, ik verzeker jullie: wie op mij vertrouwt zal hetzelfde doen als ik, en zelfs meer dan dat, ik ga immers naar de Vader. 13 En wat jullie dan in mijn naam vragen, dat zal ik doen, zodat door de Zoon de grootheid van de Vader zichtbaar wordt. 14 Wanneer je iets in mijn naam vraagt, zal ik het doen.


Jezus is in de Vader en de Vader is in hem, zie je hem hierboven zeggen, kortom - en nu komen we bij het moment - Jezus is God zelf. Jezus kwam naar aarde in menselijke gedaante als de mensenzoon.

Jezus zei:
“Maar als jullie nu de Mensenzoon zouden zien opstijgen naar waar Hij eerst was?” (Johannes 6:62).


En dat geloven we ook. Jezus is Gods Zoon en Hij is God zelf. Drie-enigheid heet dat :)

God zegt namelijk ook bij Jezus doop: Deze is mijn Zoon, mijn geliefde en in Hem heb ik een welbehagen.

In Johannes 1 staat:

17 De wet is door Mozes gegeven, maar goedheid en waarheid zijn met Jezus Christus gekomen. 18 Niemand heeft ooit God gezien, maar de enige Zoon, die zelf God is, die aan het hart van de Vader rust, heeft hem doen kennen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lovely
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 30 nov 2007 17:27

Berichtdoor Lovely » 07 dec 2008 13:19

kwebbel schreef:
Al dat ge&$#@ over Mensenzoon of niet... Waarom wordt de Bijbel zo slecht gelezen? In Jesaja wordt aangekondigd dat de Zoon van God zal geboren worden. Jezus heeft meerdere titels en wel:
1. Zoon van God
2. Zoon van David
3. Mensenzoon
4. Vader
5. Drie-enig God
6. .......


Je haalt mij de woorden uit de mond, goed dat je hiermee durft te komen je doorbreekt een taboe. Toch zijn er veelal meer teksten in de Bijbel en samenhangen waaruit valt af te leiden dat Jezus, God is in menselijke gedaante.

Wat mij steekt, is dat kerken altijd zo blijven doorhameren met 'Jezus de Zoon van' .

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 07 dec 2008 13:25

In mijn teksten staat duidelijk dat Jezus God is en dat Hij door God ook zoon wordt genoemd. De termen Vader en Zoon komen constant terug. Dus ik snap niet waarom je daar zoveel moeite mee hebt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
[S]
Sergeant
Sergeant
Berichten: 418
Lid geworden op: 23 mar 2004 19:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Berichtdoor [S] » 07 dec 2008 13:36

Marnix schreef:In mijn teksten staat duidelijk dat Jezus God is en dat Hij door God ook zoon wordt genoemd. De termen Vader en Zoon komen constant terug. Dus ik snap niet waarom je daar zoveel moeite mee hebt.


Precies. En niet alleen in de teksten die jij al hebt aangehaald maar ook in de teksten die ik en anderen hebben aangehaald. De Bijbel is er behoorlijk duidelijk over.
Afbeelding

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Berichtdoor hettys » 07 dec 2008 14:26

Optimatus schreef:Dus een of ander periodiek heeft bij jou meer gezag dan de Bijbel, Gods Woord?


Nou, één of ander periodiek.... Ik heb het gewoon over de dagelijkse werkelijkheid sinds 2000 jaar.



Kwebbel schreef:Bovenstaande tekst stoort mij aan diverse punten.

Da's jammer.

kwebbel schreef:1. Jezus IS en niet WAS. Is Hij niet opgestaan uit de doden?


Daar wordt verschillend over gedacht. De evangelieverslagen spreken elkaar op dit punt zo ernstig tegen dat gedacht kan worden aan een wensverslag, of een symbolische opstanding.



kwebbel schreef:2. Volgens mij heb jij de Bijbel niet (goed) gelezen.
En vooral Jesaja niet:
Jesaja 8: 5 en 6


Je bedoeld jesaja 9:
Jesaja 9: 5 en 6 gaan niet over Jezus. ze zijn 500 jaar geschreven voor Jezus werd geboren en verhalen over een kind dat al is geboren.



5 Een kind is ons geboren,
een zoon is ons gegeven;


de heerschappij rust op zijn schouders.
Deze namen zal hij dragen: Wonderbare raadsman,
Goddelijke held, Eeuwige vader, Vredevorst.
6 Groot is zijn heerschappij,
aan de vrede zal geen einde komen.
Davids troon en rijk zijn erop gebouwd,
ze staan vast, in recht en gerechtigheid,
van nu (2500 jaar geleden) tot in eeuwigheid.


Dit is een dichterlijke tekst die hoopvol verhaald over een reeds geboren kind. 500 jaar voor christus geboren.
Noch Jezus, nog deze baby heeft eeuwige vrede gebracht. lees vooral ook de volgende verzen van Jes. 9. Dan wordt meteen duidelijk dat de hele tekst gelezen moet worden in de context van israëls situatie van 2500 jaar geleden.



kwebbel schreef:Al dat ge&$#@ over Mensenzoon of niet... Waarom wordt de Bijbel zo slecht gelezen? In Jesaja wordt aangekondigd dat de Zoon van God zal geboren worden. Jezus heeft meerdere titels en wel:
1. Zoon van God


De titel 'zoon van God' is gegeven aan mensen tot wie God spreekt.

Joh. 10:
31 Toen de Joden weer stenen opraapten omdat ze hem wilden stenigen, 32 zei Jezus: ‘Ik heb door de Vader veel goeds voor u gedaan; waarom wilt u me stenigen?’ 33 ‘Voor een goede daad zullen we u niet stenigen,’ antwoordden ze, ‘maar wel voor godslastering: u bent een mens, maar u beweert dat u God bent!’ 34 Jezus zei: ‘Staat er in uw wet niet geschreven: “Ik heb gezegd: ‘U bent goden’”? 35 De Schrift blijft altijd van kracht; als mensen tot wie God spreekt goden genoemd worden,

(Psalm 82)



2. Zoon van David


Niet volgens de bijbelse geslachtsregisters in Mattheus en Lucas.


3. Mensenzoon


mensenzoon betekent alleen maar: mens.


4. Vader


Dat is geen titel van Jezus. Hoe kon Hij bidden tot de Vader als Hij zelf Vader was?

5. Drie-enig God


onbijbels.
Ook gif is geschapen.

Lovely
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 30 nov 2007 17:27

Berichtdoor Lovely » 07 dec 2008 14:42

Zoals Kwebbel in haar mooie post al aantoont, wordt Jezus met verschillende namen aangeduid.

Mijn moeite met het feit dat kerken Jezus veelal aanduiden met ‘De Zoon van’ is dat Jezus veel groter is dan ‘De Zoon van’ want hij is namelijk God zelf.
Daarnaast – en nog eens heel belangrijk – is dat het mensen in twijfel brengt over Jezus en voor mensen van buitenaf is het helemaal onduidelijk; ‘De zoon van’ maar ook God zelf :?:

Daarom, laten we één naam voor Jezus hanteren, namelijk het belangrijkste God, de almachtige.

Er ligt een belangrijke taak weggelegd voor toekomstige geestelijken :idea:

Ten slotte wil ik mijn post afsluiten met een door mij zo mooi bevonden passage.:8>

Naar de overkant van het meer (Lucas 8,22-39)

22 Op een van die dagen stapte hij in een boot, samen met zijn leerlingen, en zei tegen hen: ‘Laten we naar de overkant van het meer gaan,’ en ze voeren het meer op. 23 Onderweg viel hij in slaap. Er kwam een wervelstorm opzetten, zodat de boot water maakte en dreigde te zinken. 24 Ze maakten hem wakker en riepen: ‘Meester, meester, we vergaan!’ Hij stond op en sprak de wind en de golven bestraffend toe. Daarop ging de wind liggen en kwam het water tot rust. 25 Hij vroeg hun: ‘Waar is jullie geloof?’ De leerlingen waren geschrokken en zeiden vol verbazing tegen elkaar: ‘Wie is hij toch, dat zelfs de wind en het water zijn bevelen gehoorzamen?’

26 Ze voeren verder naar het gebied van de Gerasenen, dat tegenover Galilea ligt. 27 Toen hij aan land stapte, kwam hem vanuit de stad een man tegemoet die door demonen bezeten was. Deze man droeg al geruime tijd geen kleren meer en woonde niet in een huis, maar in de rotsgraven. 28 Toen hij Jezus zag, viel hij schreeuwend voor hem neer en riep luidkeels: ‘Wat heb ik met jou te maken, Jezus, Zoon van de allerhoogste God? Ik smeek je, doe me geen pijn!’ 29 Jezus stond namelijk op het punt de onreine geest te bevelen uit de man weg te gaan. Want die had hem al heel lang in zijn macht, en gewoonlijk werd de man voor de veiligheid aan handen en voeten geboeid, maar telkens trok hij de boeien kapot en werd hij door de demon naar eenzame plaatsen gedreven. 30 Jezus vroeg hem: ‘Hoe heet je?’ Hij antwoordde: ‘Legioen’ – er woonden namelijk veel demonen in hem. 31 Ze smeekten hem hun niet te bevelen naar de onderwereld te gaan. 32 Op de berghelling liep op dat ogenblik een grote kudde varkens te grazen, en de demonen smeekten Jezus om hun toe te staan hun intrek in de varkens te nemen. Hij stond hun dat toe. 33 Toen ze uit de man waren weggegaan, trokken ze in de varkens, waarop de kudde de steile helling afstormde, het meer in, en verdronk. 34 Toen de varkenshoeders dat zagen, sloegen ze op de vlucht en vertelden in de stad en in de dorpen wat er was gebeurd. 35 Vele mensen gingen op weg om met eigen ogen te zien wat er was voorgevallen. Toen ze bij Jezus kwamen, troffen ze daar de man aan uit wie de demonen waren weggegaan. Hij zat aan Jezus’ voeten, gekleed en bij zijn volle verstand, en toen ze dat zagen, werden ze door schrik bevangen. 36 Degenen die alles gezien hadden, vertelden hun hoe de bezetene was gered. 37 En de hele mensenmenigte uit het gebied van de Gerasenen verzocht hem hen te verlaten, want angst en ontzetting hadden hen aangegrepen. Jezus stapte in de boot om terug te gaan. 38 De man bij wie de demonen waren weggegaan, vroeg hem met aandrang bij hem te mogen blijven. Maar hij stuurde hem weg met de woorden: 39 ‘Ga terug naar huis en vertel alles wat God voor u heeft gedaan.’ Hij ging weg en maakte overal in de stad bekend wat Jezus voor hem had gedaan.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 07 dec 2008 15:43

Ja daar noemt Jezus Zich wel even God de Vader, Lovely, maar vergis je niet dat Christus tevens de Zoon is, want anders raken de joden weer verward en dat moeten we ook niet hebben! ;)

Lovely
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 30 nov 2007 17:27

Berichtdoor Lovely » 07 dec 2008 16:34

mohamed schreef:Ja daar noemt Jezus Zich wel even God de Vader, Lovely, maar vergis je niet dat Christus tevens de Zoon is, want anders raken de joden weer verward en dat moeten we ook niet hebben! ;)


Laat dat nou juist hetgeen zijn wat ik wil voorkomen, dat Joden verward raken. Het is niet vreemd dat Joden Jezus nog niet als de Messias erkennen, -De Zoon van David, - De zoon van ...- God zelf :?: Hoezo verwarrend, dit begrijpt toch iedereen? Nee dus. [-X

Daarom die duidelijkheid, God is de enige verlosser, de verlosser is ook de Messias. Laat de Messias nou Jezus zijn, dus God.

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Berichtdoor hettys » 07 dec 2008 18:05

Lovely schreef:
mohamed schreef:Ja daar noemt Jezus Zich wel even God de Vader, Lovely, maar vergis je niet dat Christus tevens de Zoon is, want anders raken de joden weer verward en dat moeten we ook niet hebben! ;)


Laat dat nou juist hetgeen zijn wat ik wil voorkomen, dat Joden verward raken. Het is niet vreemd dat Joden Jezus nog niet als de Messias erkennen, -De Zoon van David, - De zoon van ...- God zelf :?: Hoezo verwarrend, dit begrijpt toch iedereen? Nee dus. [-X

Daarom die duidelijkheid, God is de enige verlosser, de verlosser is ook de Messias. Laat de Messias nou Jezus zijn, dus God.


De reden dat Joden niet in het NT geloven is nou juist dat jezus NIET de joodse messias is, aangezien Hij niet de profetiën heeft vervuld, niet op de troon van David zit en geen vrede heeft gebracht. (zie ook mijn vorige reactie betreffende jes. 9)

de manier waarop christenen Jezus aanbidden is voor hen een goddeloze bijkomstigheid.
Ook gif is geschapen.

Lovely
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 30 nov 2007 17:27

Berichtdoor Lovely » 07 dec 2008 18:44

hettys schreef:
Lovely schreef:
mohamed schreef:Ja daar noemt Jezus Zich wel even God de Vader, Lovely, maar vergis je niet dat Christus tevens de Zoon is, want anders raken de joden weer verward en dat moeten we ook niet hebben! ;)


Laat dat nou juist hetgeen zijn wat ik wil voorkomen, dat Joden verward raken. Het is niet vreemd dat Joden Jezus nog niet als de Messias erkennen, -De Zoon van David, - De zoon van ...- God zelf :?: Hoezo verwarrend, dit begrijpt toch iedereen? Nee dus. [-X

Daarom die duidelijkheid, God is de enige verlosser, de verlosser is ook de Messias. Laat de Messias nou Jezus zijn, dus God.


De reden dat Joden niet in het NT geloven is nou juist dat jezus NIET de joodse messias is, aangezien Hij niet de profetiën heeft vervuld, niet op de troon van David zit en geen vrede heeft gebracht. (zie ook mijn vorige reactie betreffende jes. 9)

de manier waarop christenen Jezus aanbidden is voor hen een goddeloze bijkomstigheid.


Ik ben blij dat er wel Joden zijn die het licht hebben gezien en zich verdiepen in het NT.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 08 dec 2008 10:59

Hettys, je gaat niet op mijn Bijbeltekst in waarom Jezus duidelijk zegt dat Hij Gods Zoon is en zelf God is en aan de bezoem van de Vader is. Kan je wel roepen dat de drieenigheid onbijbels is, maar als je dat niet onderbouwt en ook niet ingaat op de tekst die dat onderbouwt kan ik weinig met zo'n reactie.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 98 gasten