mohamed schreef:Ja, ik begrijp wel waar je naartoe wilt, maar er staat dat Jakob Gods aangezicht gezien had en als we dat al niet eens meer zouden kunnen lezen zoals het er staat, dan valt alles wel te excuseren en kan de Bijbel net zo goed dicht. Blijkbaar wist Jakob dat niemand Gods aangezicht kon zien en leven, omdat hij zei: ‘ik heb oog in oog gestaan met God en ben toch in leven gebleven.’
Zou dat zijn vanwege het gezicht, of vanwege dat hij als grote zondaar de grote heilige God heeft gezien en in leven is gebleven?
Ik snap je punt wel, maar je bent niet consequent.
Jij stelt: Als dat er staat moeten we dat ook zo kunnen lezen? Prima. Maar zoals we hadden gezien staat er ook: Want geen mens zal Mij zien en leven. Mogen we dat ook lezen zoals het er staat?
Als dat mag moeten we concluderen dat Jakob Gods van aangezicht tot aangezicht zag, en toch bleef leven, en dat als Hij Gods echte gezicht had gezien, hij was gestorven. Hoe kan dat? Het is dan aan de hand van de context, waaruit blijkt dat Jakob God niet herkende, op te maken dat God dus niet in al zijn majesteit verscheen, zoals Hij dat aan Mozes deed. Anders had zijn gezicht vast ook gestraald.
De tekst over Bileam en de ezel is dan interessant. Want wat zag de ezel en wat zag Bileam later ook? God in al zijn majesteit? Nee, de Bijbel zegt dat de engel van de Heer drie keer op de weg stond, de ezel zag het, Bileam niet. Nou kan je twisten over of het echt God was, de gereformeerde visie is dat de Engel des Heren in het Oude Testament Jezus is en dus ook God... maar dat laat ik even in het midden. In ieder geval verscheen Hij in de gedaante van een engel en toch zegt Hij: Maar de ezelin heeft Mij gezien, en zij is nu driemaal voor Mijn aangezicht geweken... Kortom, aangezicht betekent bij Mozes en bij Bileam, niet dat het ook Gods echte gezicht in alle majesteit is... en met dat in het achterhoofd en de Bijbeltekst die zegt dat we Gods echte gelaat in alle majesteit (daar vroeg Mozes om) niet kunnen zien en in leven blijven, is het een logische en ook bijbelse conclusie dat Jakob dat ook niet gezien heeft.