Kerkklokken.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Berichtdoor mohamed » 04 dec 2008 23:51

Lovely schreef:Mo, dit is een reformatorisch forum, waarvan het overgrootste deel kerkbezoekers. Het openen van dit topic met jouw stelling is dan ook wel provocerend te noemen. Een soort Wilders actie maar dan omgedraaid dus.

Tenslotte een aantekening over Israël, het is geen gestolen land door de Israëlieten en omdat te kunnen nagaan of te weten hoef je geen geschiedenis te hebben gestudeerd. Het behoort geen van beiden partijen toe te bekomen ook al zou je op religieuze gronden kunnen stellen van wel, maar niet als we kijken naar de geschiedenis.

Wat niet wegneemt dat er genoeg plaats is voor Palestijnen binnen andere Arabische landen. Het probleem is echter de Arabische Liga, die de Palestijnen geen staatsburgerschap toekent van de landen waarin zij zijn geboren.

Jij bent de eerste die het als provocerend ervaart, dus die opmerking zegt meer over je eigen referentiekaders dan mijn intenties voor het openen van dit topic, welke ik bovendien gepost heb ik het daarvoor bestemde subforum.

Lovely
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 30 nov 2007 17:27

Berichtdoor Lovely » 05 dec 2008 00:10

mohamed schreef:
Lovely schreef:Mo, dit is een reformatorisch forum, waarvan het overgrootste deel kerkbezoekers. Het openen van dit topic met jouw stelling is dan ook wel provocerend te noemen. Een soort Wilders actie maar dan omgedraaid dus.

Tenslotte een aantekening over Israël, het is geen gestolen land door de Israëlieten en omdat te kunnen nagaan of te weten hoef je geen geschiedenis te hebben gestudeerd. Het behoort geen van beiden partijen toe te bekomen ook al zou je op religieuze gronden kunnen stellen van wel, maar niet als we kijken naar de geschiedenis.

Wat niet wegneemt dat er genoeg plaats is voor Palestijnen binnen andere Arabische landen. Het probleem is echter de Arabische Liga, die de Palestijnen geen staatsburgerschap toekent van de landen waarin zij zijn geboren.

Jij bent de eerste die het als provocerend ervaart, dus die opmerking zegt meer over je eigen referentiekaders dan mijn intenties voor het openen van dit topic, welke ik bovendien gepost heb ik het daarvoor bestemde subforum.


Omdat ik het nu als enige uitspreek hoeft het niet te betekenen dat ik het zo als enige ervaar. De forummers die erop reageren zijn gewoon zeer wijs en verstandig. :idea:

Het beste zou nog zijn als iedereen zou zeggen: Ja erg hé, Mohamed die kerkklokken, afschaffen die handel, schrijf een brief naar de plaatselijke gemeente en doe je beklag.

Dan is het snel over met de pret.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 05 dec 2008 00:40

Lovely schreef:
mohamed schreef:
Lovely schreef:Mo, dit is een reformatorisch forum, waarvan het overgrootste deel kerkbezoekers. Het openen van dit topic met jouw stelling is dan ook wel provocerend te noemen. Een soort Wilders actie maar dan omgedraaid dus.

Tenslotte een aantekening over Israël, het is geen gestolen land door de Israëlieten en omdat te kunnen nagaan of te weten hoef je geen geschiedenis te hebben gestudeerd. Het behoort geen van beiden partijen toe te bekomen ook al zou je op religieuze gronden kunnen stellen van wel, maar niet als we kijken naar de geschiedenis.

Wat niet wegneemt dat er genoeg plaats is voor Palestijnen binnen andere Arabische landen. Het probleem is echter de Arabische Liga, die de Palestijnen geen staatsburgerschap toekent van de landen waarin zij zijn geboren.

Jij bent de eerste die het als provocerend ervaart, dus die opmerking zegt meer over je eigen referentiekaders dan mijn intenties voor het openen van dit topic, welke ik bovendien gepost heb ik het daarvoor bestemde subforum.


Omdat ik het nu als enige uitspreek hoeft het niet te betekenen dat ik het zo als enige ervaar. De forummers die erop reageren zijn gewoon zeer wijs en verstandig. :idea:

Het beste zou nog zijn als iedereen zou zeggen: Ja erg hé, Mohamed die kerkklokken, afschaffen die handel, schrijf een brief naar de plaatselijke gemeente en doe je beklag.

Dan is het snel over met de pret.

Lovely, van mij hoeft alleen de klepel maar uit de klok, want ik weet nu wel waar die hangt en heb de klok horen luiden!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 05 dec 2008 10:16

Lovely schreef:Mo, dit is een reformatorisch forum, waarvan het overgrootste deel kerkbezoekers. Het openen van dit topic met jouw stelling is dan ook wel provocerend te noemen. Een soort Wilders actie maar dan omgedraaid dus.

Tenslotte een aantekening over Israël, het is geen gestolen land door de Israëlieten en omdat te kunnen nagaan of te weten hoef je geen geschiedenis te hebben gestudeerd. Het behoort geen van beiden partijen toe te bekomen ook al zou je op religieuze gronden kunnen stellen van wel, maar niet als we kijken naar de geschiedenis.

Wat niet wegneemt dat er genoeg plaats is voor Palestijnen binnen andere Arabische landen. Het probleem is echter de Arabische Liga, die de Palestijnen geen staatsburgerschap toekent van de landen waarin zij zijn geboren.


Wat de kerkklokken betreft valt het wel mee. Het is alleen een niet functionele traditie die averechts werkt. Dat hier veel kerkgangers komen wil niet zeggen dat we niet moeten nadenken over wat we doen als kerk in de maatschappij, dat daar geen kritiek op zou mogen zijn.

Wat Israel en de Arabische Liga betreft, het gaat hier over kerkklokken. Ik zie het verband niet. Doe daar dan even een ander topic over :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lovely
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 30 nov 2007 17:27

Berichtdoor Lovely » 05 dec 2008 12:24

Marnix schreef:
Lovely schreef:Mo, dit is een reformatorisch forum, waarvan het overgrootste deel kerkbezoekers. Het openen van dit topic met jouw stelling is dan ook wel provocerend te noemen. Een soort Wilders actie maar dan omgedraaid dus.

Tenslotte een aantekening over Israël, het is geen gestolen land door de Israëlieten en omdat te kunnen nagaan of te weten hoef je geen geschiedenis te hebben gestudeerd. Het behoort geen van beiden partijen toe te bekomen ook al zou je op religieuze gronden kunnen stellen van wel, maar niet als we kijken naar de geschiedenis.

Wat niet wegneemt dat er genoeg plaats is voor Palestijnen binnen andere Arabische landen. Het probleem is echter de Arabische Liga, die de Palestijnen geen staatsburgerschap toekent van de landen waarin zij zijn geboren.


Wat de kerkklokken betreft valt het wel mee. Het is alleen een niet functionele traditie die averechts werkt. Dat hier veel kerkgangers komen wil niet zeggen dat we niet moeten nadenken over wat we doen als kerk in de maatschappij, dat daar geen kritiek op zou mogen zijn.

Wat Israel en de Arabische Liga betreft, het gaat hier over kerkklokken. Ik zie het verband niet. Doe daar dan even een ander topic over :)


Er zijn al genoeg topics over het conflict in het Midden-Oosten wat niet wegneemt dat het inderdaad niet thuis hoort in dit topic. Toch moet ik je erop wijzen dat er wel een aanleiding was voor mij, aangezien er wel in dit topic wordt gesproken over Israël als gestolen land door Mo. Daarop heb ik hem even terecht gewezen en gecorrigeerd.

Maar off topique-smile :!:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 05 dec 2008 14:04

Precies :) De correctie was terecht. En nu weer terug naar de kerkklokken. :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 05 dec 2008 14:38

mohamed schreef:
Optimatus schreef:Mensen die in de buurt van een kerk gaan wonen, moeten niet zeuren over een paar kerkklokken.

Ik zeur ook niet, want de huizen in mijn woonplaats waar men de klokken niet hoort kunt u misschien betalen, maar een arme sloeber als ik niet hoor!


Dan moet je eens gaan nadenken over watjes in je oren of over verhuizen. Die kerkklok luid waarschijnlijk al langer dan dat jij daar woont.

Divrei Shmuel schreef:Niet dure kerken en bellen, maar de verkondiging van het woord en het volle leven in Hem door Hem.


Je gaat toch niet verwachten dat wij weer als wildebeesten kerkelijke kunst kapotslaan?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Lovely
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 30 nov 2007 17:27

Berichtdoor Lovely » 05 dec 2008 15:30

Marnix schreef:Precies :) De correctie was terecht. En nu weer terug naar de kerkklokken. :)


Valt er überhaupt dan nog wat te zeggen over die kerkklokken?

Volgens mij heeft Mo al zijn oplossing aangegeven.

Of hij haalt de klepel uit de klok, óf hij neemt het advies aan zijn mede-forummer om watjes in zijn oren te stoppen. Kost wel wat geld die watjes, maar wellicht kan hij het nog declareren bij de kerk, doen ze vast niet moeilijk over.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 07 dec 2008 01:29

Lovely schreef:
Marnix schreef:Precies :) De correctie was terecht. En nu weer terug naar de kerkklokken. :)


Valt er überhaupt dan nog wat te zeggen over die kerkklokken?

Volgens mij heeft Mo al zijn oplossing aangegeven.

Of hij haalt de klepel uit de klok, óf hij neemt het advies aan zijn mede-forummer om watjes in zijn oren te stoppen. Kost wel wat geld die watjes, maar wellicht kan hij het nog declareren bij de kerk, doen ze vast niet moeilijk over.

Je bent niet alleen liefelijk in je berichten, maar ook qua humor doe je je naam eer aan!
Ik heb de oplossing gevonden, tegenwoordig doe ik op zaterdagavond het raam dicht, scheelt een jas en zo krijg ik toch mijn nachtrust en dure watjes zitten er al genoeg op kantoor en in de regering! ;)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 07 dec 2008 01:35

Optimatus schreef:
mohamed schreef:
Optimatus schreef:Mensen die in de buurt van een kerk gaan wonen, moeten niet zeuren over een paar kerkklokken.

Ik zeur ook niet, want de huizen in mijn woonplaats waar men de klokken niet hoort kunt u misschien betalen, maar een arme sloeber als ik niet hoor!


Dan moet je eens gaan nadenken over watjes in je oren of over verhuizen. Die kerkklok luid waarschijnlijk al langer dan dat jij daar woont.

Ja ik woon nog maar een jaar in Nederland en ben het gejengel van die klok nu al zat, wanneer houdt het eens op? Overigens verhuizen? Is er nog een woning naast je beschikbaar een beetje in mijn prijsklasse?

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 07 dec 2008 12:01

Dit hebben we vroeger ook al is gehad. De mensen rondom de kerk ging klagen over het luiden van de klok op zondag. (terwijl de kerk al tientallen jaren stond en de klokken luiden) Ze hadden vellen rondom de kerk gehangen. Jammer, want het mag, ik geloof vanaf 8 uur 's ochtends. Dus als de klok om half 10 en 10 uur geluid wordt dan is dat geen probleem. De buren wilde uitslapen en wilden het daarom niet. Tja, daar zijn wettelijke regels voor.

Het verschil van een klok en een oproep vanaf de mineret, vind ik, dat klok enkel muziek is en de oproep is verkondiging van het geloof. De preek die in de kerk wordt verteld horen alleen de mensen die het willen horen: de bezoekers. De verkodiging vanaf de mineret hoort iedereen, ook mensen die het niet willen horen. Er zijn dan mensen die verplicht naar de inhoud van je gelooof moeten luisteren en hebben daar geen eigen keus in.

Vlak bij mijn ouderlijk huis staat ook een moskee. Heel gedoe geweest over de oproep e.d. Bij ons thuis hoorde je het alleen als de wind vanaf die kant kwam. De kerkklokken van onze kerk hoorden we trouwens ook met gunstig weer en de kerk stond verder van ons huis af dan de moskee.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 07 dec 2008 12:05

mohamed schreef:
Optimatus schreef:
mohamed schreef:
Optimatus schreef:Mensen die in de buurt van een kerk gaan wonen, moeten niet zeuren over een paar kerkklokken.

Ik zeur ook niet, want de huizen in mijn woonplaats waar men de klokken niet hoort kunt u misschien betalen, maar een arme sloeber als ik niet hoor!


Dan moet je eens gaan nadenken over watjes in je oren of over verhuizen. Die kerkklok luid waarschijnlijk al langer dan dat jij daar woont.

Ja ik woon nog maar een jaar in Nederland en ben het gejengel van die klok nu al zat, wanneer houdt het eens op? Overigens verhuizen? Is er nog een woning naast je beschikbaar een beetje in mijn prijsklasse?
ik weet niet waar je woont maar er zijn wel overal huurwoningen te huur voor een redelijke prijsklasse! Je kan je ook bijv. inschrijven.

Verder kan ik de klok vanuit mijn huis niet horen, en het boeit mij ook niet. Ben toch altijd vroeg wakker 8)
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 07 dec 2008 13:28

Gerdien B. schreef:Dit hebben we vroeger ook al is gehad. De mensen rondom de kerk ging klagen over het luiden van de klok op zondag. (terwijl de kerk al tientallen jaren stond en de klokken luiden) Ze hadden vellen rondom de kerk gehangen. Jammer, want het mag, ik geloof vanaf 8 uur 's ochtends. Dus als de klok om half 10 en 10 uur geluid wordt dan is dat geen probleem. De buren wilde uitslapen en wilden het daarom niet. Tja, daar zijn wettelijke regels voor.

Het verschil van een klok en een oproep vanaf de mineret, vind ik, dat klok enkel muziek is en de oproep is verkondiging van het geloof. De preek die in de kerk wordt verteld horen alleen de mensen die het willen horen: de bezoekers. De verkodiging vanaf de mineret hoort iedereen, ook mensen die het niet willen horen. Er zijn dan mensen die verplicht naar de inhoud van je gelooof moeten luisteren en hebben daar geen eigen keus in.

Vlak bij mijn ouderlijk huis staat ook een moskee. Heel gedoe geweest over de oproep e.d. Bij ons thuis hoorde je het alleen als de wind vanaf die kant kwam. De kerkklokken van onze kerk hoorden we trouwens ook met gunstig weer en de kerk stond verder van ons huis af dan de moskee.


Alsof je kan verstaan wat er vanaf zo'n minaret geroepen wordt :) Overigens is wat er van zo'n minaret klinkt altijd nog minder eentonig dan een kerkklos die geluid wordt, dat is maar 1 toon, bij een minaret gaan ze soms met hun stem tenminste nog een halve noot omlaag of omhoog :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 07 dec 2008 13:55

Opzich heb ik er geen problemen mee met de oproep van een mineret. Geef alleen wel aan dat er naar mijn idee wel verschil tussen zit.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 07 dec 2008 15:51

Ik heb me bedacht dat het misschien een idee is om dynamiet op de klepel te plakken zaterdagnacht, als ze dan de klok de volgende dag luiden is de hele wijk wakker! Dat is toch wat ze willen?


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten