Wat is de hel?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 26 nov 2008 11:36

Lalage schreef:
Machiavelli schreef:
Lalage schreef:
Pippin schreef:Om even antwoord te geven op de vraag van snicker, waarom zou je je druk maken over hoe de hel eruit ziet? Zorg gewoon dat je er niet komt...

Lekker egoistisch.
Op welke manier is dat egoistisch?
Hoe maakt het zinloos speculeren of hel nu een fysieke plaats is met vuur en duivels die je jennen of een staat van zijn die erg onaangenaam is iemand socialer?

Ik vind het nogal egoistisch als je gelooft dat heel veel mensen voor altijd gepijnigd zullen worden en je maakt je daar helemaal niet druk om, omdat je denkt dat je daar zelf aan ontkomt.


Hm mee eens, Pippin had het moeten aanvullen met: En probeer te voorkomen dat anderen daar komen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 26 nov 2008 11:44

Lovely schreef:
Marnix schreef:
Lovely schreef:De hel is hier op aarde, de plaats waar God niet aanwezig is. Straks ná de dood zal iedereen de hemel tegemoet komen. En iemand die nooit heeft geloofd? Ja, ik geloof dat zelfs diegene in de hemel komt, want als God hem/haar in een hel zal plaatsen, is het geen God van liefde maar de duivel.


God plaatst mensen niet zozeer in de hel. Mensen kiezen tegen God, kiezen er voor om zonder Hem te leven, niet van Hem te houden. God zou pas geen God van liefde zijn als Hij mensen zou dwingen van Hem te houden. Als ik jou zou dwingen om van me te houden en je hele leven bij mij te zijn terwijl je dat niet zou willen, zou dat dan liefde zijn? Volgens mij niet. Zo is een relatie met God ook nooit een "gedwongen huwelijk".

God heeft de mensen gecreeërd, als er een hel is na de dood heeft God die ook gecreeërd. Niet de mens is de schuldige aan bepaalde zonde, maar de creator, daarom is het bestaan van een hel onrechtvaardig iets.


Waarom is de creator schuldig? Als ik jou een auto geef en ik zeg er bij: Gebruik hem goed, om je te verplaatsen van A naar B, maar ga er niet dronken in zitten of mee spookrijden, en vervolgens ga je er met een half krat bier op mee spookrijden en je veroozaakt een dodelijk ongeluk, ben ik dan schuldig omdat ik jou die auto heb gegeven, of ben jij schuldig omdat je er met een hoop alcohol op mee bent gaan spookrijden?

Ik had het net over gedwongen en vrije liefde, en wat echte liefde is en wat niet. Zo gaf God de mens ook een keuze en die keuze heeft gevolgen. Als de mens niet zondigt is er ook geen hel. Die is er juist omdat de mens verkeerd met zijn keuzevrijheid is omgegaan.


Dit is geen gelijkwaardige vergelijking, jij bent in dit geval niet de creator van die auto, God is dit wel van de mens.

Als de mens van nature een slechte wil heeft, dan is de creator hiervoor aansprakelijk.

Als God mensen zo geschapen heeft, zijn ze dus geschapen voor de hel daar komt het eigenlijk op neer. Nee, zou je nu zeggen zo waren wij niet geschapen want de mens heeft gezondigd en is daardoor slecht geworden. Maar wij hebben niet gezondigd het waren Adam en Eva. Wij kunnen niet verantwoordelijk worden gesteld voor andermans daden die wij nooit hebben verricht en gewild.


Als ik de maker van de auto was geweest, was ik ook niet schuldig geweest. Zelfs al was ik de maker van de bestuurder geweest, dan zou ik pas schuldig zijn geweest als ik de bestuurder zo had gemaakt dat hij niet anders kon dan verkeerd met die auto omgaan. Als ik hem echter met een vrije wil had geschapen, waarbij hij zelf de keuze had voor goed of kwaad, dan zou ik niet schuldig zijn, hij had immers het goede kunnen kiezen en het slechte, en de keuze voor het slechte was totaal zijn keuze geweest en niet mijn keuze, sterker nog, ik had hem nog zo gezegd het goede te kiezen. Verwijten dat het Adam en Eva waren die zondigdenis alleen een excuus als je zelf niet zou zondigen. Zou een mens zonder zonde zijn, dan is hij ook niet schuldig en zal hij ook nooit veroordeeld worden.

Mohamed schreef:Ik kan helemaal niks met je uitleg, mijn excuus, maar ik zou niet weten waar te beginnen.


Jammer, het leek me wel een goede discussie, over of de Bijbel iets zegt over de hel. Ik haal hier een paar Bijbelteksten aan die het duidelijk over de hel hebben en verbaas me er over dat je zegt hier niks mee te kunnen. Het staat er toch duidelijk? Is het dan zo lastig om op die teksten in te gaan? Je geeft nu een beetje het idee dat de teksten niet te weerleggen zijn. Zouden ze dan toch waar zijn? Ik ben benieuwd naar een inhoudelijke reactie. Succes in ieder geval, het is geen makkelijk onderwerp dus ik wens je Gods wijsheid toe bij het reageren. (oprecht bedoeld, niet cynisch / sarcastisch)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Berichtdoor mohamed » 26 nov 2008 11:45

mohamed schreef:
Marnix schreef:
mohamed schreef:
Marnix schreef:En wat is dit precies?

30 En die nutteloze dienaar, gooi die eruit, in de uiterste duisternis, waar men jammert en knarsetandt.�

Evangelist Mattheus onthult dat het naar buiten geworpen worden niets met de hel te maken heeft.

Mat 5,13
Gij zijt het zout der aarde; indien nu het zout smakeloos wordt, waarmee zal het gezouten worden? Het deugt nergens meer toe, dan om buiten geworpen, en door de mensen vertreden te worden.

Wat opvalt is dat de zoutloze gelovigen eerst buiten geworpen worden en daarna door de mensen vertreden.

Mat 21,39
En hem nemende, wierpen zij hem uit, buiten de wijngaard, en doodden hem.

Het naar buiten geworpen worden is een louter aardse aangelegenheid en heeft met de hel zoals die ons vaak wordt voorgeschoteld helemaal niks van doen. Aan de hand van het volgend vers zal ik dat bewijzen voor de ergste sceptici onder ons. Naar buiten geworpen worden is puur een figuurlijk gebeuren:

Mat 26,75
En terstond kraaide de haan; en Petrus werd indachtig het woord van Jezus, Die tot hem gezegd had: Eer de haan gekraaid zal hebben, zult gij Mij driemaal verloochenen. En naar buiten gaande, weende hij bitter.


Mattheus 5 is beeldspraak over zout. Als zout niet meer zout is heeft het geen nut, mensen gooien het weg. Dat deed men vroeger buiten, tegenwoordig zouden we het niet in de tuin gooien maar in de prullenbak. Mattheus 21 is een gelijkenis over de zoon van de landman die wordt gedood, dit verwijt naar Jezus die door de mensen werd gedood. Mattheus 26 gaat gewoon over het berouw van Petrus over zijn verloochening van Jezus.

Een paar andere teksten die wel gaan over die buitenste duisternis:

6 Toen zag ik opnieuw een engel, die hoog in de lucht vloog. Hij had een eeuwig evangelie dat hij bekend moest maken aan de mensen op aarde, uit alle landen en volken, van elke stam en taal. 7 Luid riep hij: �Heb ontzag voor God en geef hem eer, want nu is de tijd gekomen dat hij zijn oordeel zal vellen. Aanbid hem die hemel en aarde, zee en waterbronnen geschapen heeft.� 8 Hij werd gevolgd door een tweede engel, die uitriep: �Gevallen, gevallen is Babylon, die grote stad, die door haar ontucht alle volken de wijn van haar wellust heeft laten drinken.� 9 Zij werden gevolgd door een derde engel, die met luide stem riep: �Als iemand het beest en zijn beeld aanbidt en het merkteken op zijn voorhoofd of zijn hand krijgt, 10 zal hij de wijn van Gods woede moeten drinken, die onverdund in de beker van zijn toorn is geschonken. Hij zal in vuur en zwavel worden gepijnigd, onder de ogen van de heilige engelen en van het lam. 11 De rook van die pijniging zal opstijgen tot in eeuwigheid. Wie het beest en zijn beeld aanbidden, of wie het merkteken van zijn naam draagt, ze krijgen geen rust, overdag niet en �s nachts niet.�(H14)

11 Toen zag ik een grote witte troon en hem die daarop zat. De aarde en de hemel vluchtten van hem weg en verdwenen in het niets. 12 Ik zag de doden, jong en oud, voor de troon staan. Er werden boeken geopend. Toen werd er nog een geopend: het boek van het leven. De doden werden op grond van wat in de boeken stond geoordeeld naar hun daden. 13 De zee stond de doden die ze in zich had af, en ook de dood en het dodenrijk stonden hun doden af. En iedereen werd geoordeeld naar zijn daden. 14 Toen werden de dood en het dodenrijk in de vuurpoel gegooid. Dit is de tweede dood: de vuurpoel. 15 Wie niet in het boek van het leven bleek te staan werd in de vuurpoel gegooid. (H20)

5 Hij die op de troon zat zei: �Alles maak ik nieuw!� � Ik hoorde zeggen: �Schrijf het op, want wat hier wordt gezegd is betrouwbaar en waar.� � 6 Toen zei hij tegen mij: �Het is voltrokken! Ik ben de alfa en de omega, het begin en het einde. Wie dorst heeft geef ik vrij te drinken uit de bron met water dat leven geeft. 7 Wie overwint komen al deze dingen toe. Ik zal zijn God zijn en hij zal mijn kind zijn. 8 Maar voor hen die laf en trouweloos zijn geweest, die zich hebben ingelaten met gruwelijke dingen, met moord, ontucht, toverij of afgodendienst, voor allen die de leugen hebben gediend: hun deel is de vuurpoel met brandende zwavel, dat is de tweede dood.�(H21)

21 De twaalf stadspoorten waren twaalf parels, elke poort een parel op zich. De straten van de stad waren van zuiver goud en schitterden als glas. 22 Maar een tempel zag ik niet in de stad, want God, de Heer, de Almachtige, is haar tempel, met het lam. 23 De stad heeft het licht van de zon en de maan niet nodig: over haar schijnt Gods luister, en het lam is haar licht. 24 De volken zullen in haar licht leven en de koningen op aarde betuigen daar hun lof. 25 De poorten zullen overdag nooit gesloten worden, en nacht zal het er niet meer zijn. 26 De volken zullen in haar hun lof en eer komen betuigen. 27 Maar alles wat verwerpelijk is en iedereen die zich met gruwelijke dingen en leugens inlaat, komt de stad niet binnen, alleen zij die in het boek van het leven staan, het boek van het lam. (H21)

14 Gelukkig zijn zij die hun kleren wassen: zij kunnen over de levensboom beschikken en zullen de stad door de poorten binnengaan. 15 Buiten is de plaats voor de honden die zich bezighouden met toverij en ontucht, met moord en afgodendienst, voor iedereen die de leugen koestert en ernaar handelt.(H22)

Openbaring, over de nieuwe hemel en aarde... en over wie daar niet zijn, wie daar buiten zijn.

Ik kan helemaal niks met je uitleg, mijn excuus, maar ik zou niet weten waar te beginnen.

Toch een beginnetje. Vroeger werd vlees en vis ingewreven met zout om het langer houdbaar te maken. Dit heet pekelen. Een conserveringsmiddel wat bederft? Ik vind het oprecht jammer dat je een karikatuur van Jezus maakt om je eigen geloof te rechtvaardigen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 26 nov 2008 11:54

Er staat "kracht verliest", niet "bederft". Als zout zijn zoutheid verliest en dus niet meer zout is, heeft het geen enkel nut. Je kan er je eten niet meer mee op smaak brengen, je kan er zelfs geen vlees of vis meer mee conserveren. Zout dat zijn zoutheid verliest heeft geen enkel nut meer en het wordt weggegooid.

Zie ook de context, Jezus noemt in het zelfde rijtje (jullie zijn het zout der aarde) ook "Jullie zijn het licht der wereld". En Hij zegt dan: Je zet toch ook geen lamp onder een korenmaat zodat niemand het licht ziet, maar je laat het licht schijnen voor iedereen. Zout dat zijn kracht verliest is dus vergelijkbaar met licht dat onder een korenmaat staat. Het mist zijn functie en is dan nutteloos. Vandaar de bekende uitspraak in het christendom dat we zoutend zout en lichtend licht moeten zijnm de functies waarvoor God ons bedoeld heeft moeten gebruiken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Berichtdoor mohamed » 26 nov 2008 12:09

Marnix schreef:Er staat "kracht verliest", niet "bederft". Als zout zijn zoutheid verliest en dus niet meer zout is, heeft het geen enkel nut. Je kan er je eten niet meer mee op smaak brengen, je kan er zelfs geen vlees of vis meer mee conserveren. Zout dat zijn zoutheid verliest heeft geen enkel nut meer en het wordt weggegooid.

Zout bederft, noch verliest het zijn kracht, want het is een vaste stof.

De verbinding tussen het metaal en het niet-metaal is in de vaste stof niet moleculair: er zijn geen verschillende paren aan te wijzen in de vaste stof, maar de atomen zijn als ionen opeengestapeld. Deze zeer sterke structuur heeft twee belangrijke structurele effecten:

1. Veel zouten lossen alleen op in zeer polaire oplosmiddelen (zoals water)
2. Zouten zijn bij kamertemperatuur zonder uitzondering vaste stoffen en veel zouten smelten pas bij heel hoge temperaturen of ontleden voor de smelttemperatuur bereikt is. Bij sommige zouten gaat het kristalrooster gemakkelijk kapot: een zout is dan goed oplosbaar. Maar er zijn zouten waarbij dit veel moeite kost en waarbij de binding tussen de ionen moeilijker kapot gaat: het zout is dan slecht of matig oplosbaar.


Bron: wiki

Je uitleg klopt dus niet.
Zie ook de context, Jezus noemt in het zelfde rijtje (jullie zijn het zout der aarde) ook "Jullie zijn het licht der wereld". En Hij zegt dan: Je zet toch ook geen lamp onder een korenmaat zodat niemand het licht ziet, maar je laat het licht schijnen voor iedereen. Zout dat zijn kracht verliest is dus vergelijkbaar met licht dat onder een korenmaat staat. Het mist zijn functie en is dan nutteloos. Vandaar de bekende uitspraak in het christendom dat we zoutend zout en lichtend licht moeten zijnm de functies waarvoor God ons bedoeld heeft moeten gebruiken.

Juist, Jezus bedoelde de christenen die niet gelovig zijn, die werden buiten geworpen en daarna door mensen vertreden, kortom een aardse gebeurtenis.

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 26 nov 2008 13:50

Lovely schreef:
Wullimpie schreef:
Lovely schreef:De hel is hier op aarde, de plaats waar God niet aanwezig is. Straks ná de dood zal iedereen de hemel tegemoet komen. En iemand die nooit heeft geloofd? Ja, ik geloof dat zelfs diegene in de hemel komt, want als God hem/haar in een hel zal plaatsen, is het geen God van liefde maar de duivel.

God is liefde, en tegelijk ook rechtvaardig, Hij is barmhartig maar tegelijk ook heilig.
God is simplex, Hij is alles tegelijk, niet dan eens liefde en dan eens rechtvaardig.
God kan iemand verdoemen zonder dat dit af doet aan Zijn liefde, en iemand verheerlijken zonder dat dit af doet aan Zijn rechtvaardigheid.

Het bestaan van de Hel zegt niets over Gods liefde, maar des te meer over de boosheid van de mens.


Verklaar het schuingestreepte even nader.

God heeft de mensen gecreeërd, als er een hel is na de dood heeft God die ook gecreeërd. Niet de mens is de schuldige aan bepaalde zonde, maar de creator, daarom is het bestaan van een hel onrechtvaardig iets.


God zei "eet niet van die boom", de mens at van die boom, God voorspelde de komst van Jezus als middelaar zodat we toch weer rechtvaardig voor God konden verschijnen
God gaf ons zijn wet en wilde dat we daarna leven, de mens overtrad de wet, God gaf de offerdienst om verzoening te doen.
Gods Zoon kwam naar de aarde en zei "volg mij", en wat doet de mens nu...............?
Is het dan onrechtvaardig dat God mensen die Hem niet willen volgen straft?
Kunnen wij überhaupt nog aanspraak maken op enig recht?? nee, alleen op genade!

De mens is geschapen in het paradijs waar men met God samenleefde, en de mens koos (dat is dus vrije wil en geen voorgeprogrammeerde keuze) er zelf voor om naar de duivel te gaan luisteren i.p.v. naar God, de mens liep dus weg bij God.
De hel is de plaats waar God niet is, en waar ook geen genade meer wordt geschonken, daar zijn we eeuwig van God gescheiden.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 26 nov 2008 14:11

Mohamed, Jezus zegt ook niet DAT zout zijn kracht verliest. Hij zegt: Stel dat dat zou gebeuren, dan zou men het toch weggooien omdat het geen functie meer heeft.

Juist, Jezus bedoelde de christenen die niet gelovig zijn, die werden buiten geworpen en daarna door mensen vertreden, kortom een aardse gebeurtenis.


Je bent nog niet op mijn Bijbelteksten uit Openbaring ingegaan, waar duidelijk staat dat dat "buiten zijn" in het hiernamaals ook gevolgen heeft.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Berichtdoor mohamed » 26 nov 2008 16:24

Marnix schreef:Mohamed, Jezus zegt ook niet DAT zout zijn kracht verliest. Hij zegt: Stel dat dat zou gebeuren, dan zou men het toch weggooien omdat het geen functie meer heeft.

Juist, Jezus bedoelde de christenen die niet gelovig zijn, die werden buiten geworpen en daarna door mensen vertreden, kortom een aardse gebeurtenis.


Je bent nog niet op mijn Bijbelteksten uit Openbaring ingegaan, waar duidelijk staat dat dat "buiten zijn" in het hiernamaals ook gevolgen heeft.

Ik ontken ook niet dat het buiten geworpen zijn geen gevolgen voor het hiernamaals heeft, wat ik bestrijd is dat het pijnigen na de dood geschied.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 26 nov 2008 18:21

In hoeverre dat echt is of beeldspraak is weet ik niet, dus kan ik me daar niet over uitlaten. Wel denk ik dat mensen daar het gemis zullen ervaren. Dus geen fysieke pijn maar wel spijt. Ik had daar kunnen zijn maar ben nu hier. Lewis zegt: De hel is niet zozeer een vervelende voortzetting van het zijn, het is het begint van het niet zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Berichtdoor mohamed » 26 nov 2008 21:19

Marnix schreef:In hoeverre dat echt is of beeldspraak is weet ik niet, dus kan ik me daar niet over uitlaten. Wel denk ik dat mensen daar het gemis zullen ervaren. Dus geen fysieke pijn maar wel spijt. Ik had daar kunnen zijn maar ben nu hier. Lewis zegt: De hel is niet zozeer een vervelende voortzetting van het zijn, het is het begint van het niet zijn.

Zeker weten, Petrus was immers ook een tijdje buiten Christus en weende bittere tranen.
Ben het met Lewis' definitie wel eens.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 27 nov 2008 00:46

Mat 8,12
En de kinderen des Koninkrijks zullen uitgeworpen worden in de buitenste duisternis; aldaar zal wening zijn, en knersing der tanden.

Job 16,9
Zijn toorn verscheurt, en Hij haat mij; Hij knerst over mij met Zijn tanden, mijn tegenpartijder scherpt zijn ogen tegen mij.

Ps 37,12
Zain. De goddeloze bedenkt listige raadslagen tegen de rechtvaardige, en hij knerst over hem met zijn tanden.

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 27 nov 2008 10:00

Yael schreef:
Race406 schreef:
madel schreef:
johannes1 schreef:
De hel bestaat helemaal niet. pure bangmakerij. En de bijbel leert het niet. tenminste, niet de grondtekst. dat sommige vertalingen het wel zo vertaald hebben heeft meer te maken met eigen gedachten en interpretatie van de vertalers.

waar baseer je dit op?


Gehenna is niet de hel van de middeleeuwen of wat dan ook. de gehenna is een aanwijsbare geografische plaats.

Groet,
Madel


Waar is die dan?

In Jerusalem; als ik het goed heb hier:

http://www.biblewalks.com/Photos19/mountzion4.jpg
http://www.math.toronto.edu/~drorbn/Gal ... n_1280.jpg

je moet de foto's min of meer onder elkaar zien. ;/


Thanx! :wink:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 27 nov 2008 10:09

Lovely schreef:De hel is hier op aarde, de plaats waar God niet aanwezig is. Straks ná de dood zal iedereen de hemel tegemoet komen. En iemand die nooit heeft geloofd? Ja, ik geloof dat zelfs diegene in de hemel komt, want als God hem/haar in een hel zal plaatsen, is het geen God van liefde maar de duivel.


Dus dan maakt het geen klap meer uit wat ik doe. Ik schiet een aantal mensen overhoop die ik niet mag, sluit me aan bij de mafia en pers mensen af, pleeg moorden in opdracht, gebruik massavernietigingswapens en moord daarmee een half volk uit, ben satanist en vervloek God en het werk van Jezus, aanbidt satan, misbruik meisjes en vermoord ze daarna, kortom: Doe alles wat God verboden heeft, en geef me niet over aan Zijn liefde. En dan kom ik toch in de hemel? :shock:
Wat jij zegt is dat als er een hel is, dan is God er niet, maar is Hij de duivel zelf????? :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

We zitten straks dus aan een tafel met Saddam Hoessein, Adolf Hitler en Stalin er dergelijke mensen? :shock:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Berichten: 591
Lid geworden op: 21 okt 2004 13:06
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 27 nov 2008 10:14

Was God niet alomtegenwoordig?

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Berichtdoor hettys » 27 nov 2008 19:30

Rijnmond schreef:Was God niet alomtegenwoordig?



Bijbels gezien niet.
Ook gif is geschapen.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 97 gasten