Wat is de hel?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Berichten: 591
Lid geworden op: 21 okt 2004 13:06
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 28 nov 2008 08:26

Mat 18:20 Want waar twee of drie vergaderd zijn in Mijn Naam, daar ben Ik in het midden van hen.
Het gebeurt constant dat er overal op de wereld bovengenoemde bijkomtsen zijn (tegelijkertijd). Bovenstaande tekst maakt duidelijk dat 1. de Goddelijke Entiteit of delen Daarvan op Aarde aanwezig is/zijn, 2 God waarschijnlijk allomtegenwoordig is.

Lovely
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 30 nov 2007 17:27

Berichtdoor Lovely » 28 nov 2008 10:10

Race406 schreef:
Lovely schreef:De hel is hier op aarde, de plaats waar God niet aanwezig is. Straks ná de dood zal iedereen de hemel tegemoet komen. En iemand die nooit heeft geloofd? Ja, ik geloof dat zelfs diegene in de hemel komt, want als God hem/haar in een hel zal plaatsen, is het geen God van liefde maar de duivel.


Dus dan maakt het geen klap meer uit wat ik doe. Ik schiet een aantal mensen overhoop die ik niet mag, sluit me aan bij de mafia en pers mensen af, pleeg moorden in opdracht, gebruik massavernietigingswapens en moord daarmee een half volk uit, ben satanist en vervloek God en het werk van Jezus, aanbidt satan, misbruik meisjes en vermoord ze daarna, kortom: Doe alles wat God verboden heeft, en geef me niet over aan Zijn liefde. En dan kom ik toch in de hemel? :shock:
Wat jij zegt is dat als er een hel is, dan is God er niet, maar is Hij de duivel zelf????? :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

We zitten straks dus aan een tafel met Saddam Hoessein, Adolf Hitler en Stalin er dergelijke mensen? :shock:


Stel je voor dat Hitler of Stalin zich op het laatste moment nog hebben bekeerd en vergeving hebben gevraagd? Als ik de Bijbel ernaast neem zouden hun alsnog in de ‘hemel’ komen. En iemand die nooit heeft gelooft, altijd goed is geweest voor zijn medemens, maar ongelukkig is geworden omdat Hitler haar/zijn hele familie heeft uitgemoord komt na de dood in de hel?

Denk daar maar eens heel goed over na :!:

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Berichten: 591
Lid geworden op: 21 okt 2004 13:06
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 28 nov 2008 10:32

Beetje kort door de bocht, want zelf hen die tot God zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan? Hen zal God openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt! (mat 7)

Lovely
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 30 nov 2007 17:27

Berichtdoor Lovely » 28 nov 2008 11:44

Rijnmond schreef:Beetje kort door de bocht, want zelf hen die tot God zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan? Hen zal God openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt! (mat 7)


Het is lastig dat bepaalde teksten en werkelijkheden elkaar tegen spreken. Wie vergeving vraagt, ontvangt die.

Neem het voorbeeld van de moordenaar naast Jezus aan het kruis. Die vroeg vergeving en ontving het. En gaat een werkelijk voorbeeld niet boven een geschreven tekst van mattheüs :?:

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Berichten: 591
Lid geworden op: 21 okt 2004 13:06
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 28 nov 2008 12:15

Maw de persoon aan die aan de andere kant hing niet?

Ik geloof trouwens dat alles wat in de Bijbel staat waar is.

Je gaat er trouwens voor het gemak maar vanuit dat iedereen zich eventjes bekeert op zijn sterfbed? In het geval van Hitler lijkt me dat zeker niet reëel.

En trouwens: Luc. 16:23 En de rijke stierf ook, en werd begraven. En als hij in de hel zijn ogen ophief, zijnde in de pijn, zag hij Abraham van verre, en Lazarus in zijn schoot.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 28 nov 2008 13:13

Lovely schreef:
Rijnmond schreef:Beetje kort door de bocht, want zelf hen die tot God zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan? Hen zal God openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt! (mat 7)


Het is lastig dat bepaalde teksten en werkelijkheden elkaar tegen spreken. Wie vergeving vraagt, ontvangt die.

Neem het voorbeeld van de moordenaar naast Jezus aan het kruis. Die vroeg vergeving en ontving het. En gaat een werkelijk voorbeeld niet boven een geschreven tekst van mattheüs :?:


De teksten spreken elkaar niet tegen. Als iemand niet gelooft zal Jezus zeggen wat Rijnmond aanhaalt. Als iemand gelooft zal hij dat niet zeggen. Als Hitler, Stalin of wie dan ook zich vlak voor hun sterven bekeerd hebben zullen ze vergeven worden. Als Hitler echter zonder berouw zelfmoord pleegde zal hij niet vergeven worden. Dat geldt niet voor Hitler alleen, maar voor allen. Ik geloof niet in een alverzoening waarbij Hitler als hij geen berouw heeft gehad en in de hemel komt, en God zal zeggen: Ach, maakt niet uit, iedereen maakte fouten en ik vergeef dat wel.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Berichtdoor hettys » 28 nov 2008 19:40

Rijnmond schreef:Mat 18:20 Want waar twee of drie vergaderd zijn in Mijn Naam, daar ben Ik in het midden van hen.
Het gebeurt constant dat er overal op de wereld bovengenoemde bijkomtsen zijn (tegelijkertijd). Bovenstaande tekst maakt duidelijk dat 1. de Goddelijke Entiteit of delen Daarvan op Aarde aanwezig is/zijn, 2 God waarschijnlijk allomtegenwoordig is.


Matt 18:
19 Ik verzeker het jullie nogmaals: als twee van jullie hier op aarde eensgezind om iets vragen, wat het ook is, dan zal mijn Vader in de hemel het voor hen laten gebeuren. 20 Want waar twee of drie mensen in mijn naam samen zijn, ben ik in hun midden.

Zoals we weten gaan gebeden niet altijd in vervulling, ook niet als twee mensen er eensgezind om vragen. Ook niet als 10 mensen er eensgezind om vragen. dit gedeelte is dus niet letterlijk op te vatten.

In Genesis zie we namelijk iets heel anders. God gaat pannenkoeken eten bij Abraham. Was Hij ondertussen ook overal op de wereld? Waarom heeft Hij zich dan trouwens nergens anders geopenbaard, dan alleen op dat ene plekje op aarde?

Tijdens de bouw van de toren van Babel moest God naar beneden komen om te zien wat er aan de hand was.

Gen 11:
5 Maar toen daalde de HEER af om te kijken naar de stad en de toren die de mensen aan het bouwen waren.


Tijdens de uittocht uit Egypte zat God in een wolk. Dat is toch niet alomtegenwoordig??


Wat ik trouwens ook interessant vindt in dit geval, is dat stel dat God alomtegenwoordig zou zijn (bijbels gezien) Hij zich inderdaad ook in de hel zou moeten bevinden.
Maar in verband met een andere topic over Job is het verassend dat Satan een hemelbewoner is. M.i. een aanwijzing dat er geen hel bestaat.

Job 1:
6 Op een dag kwamen de hemelbewoners hun opwachting maken bij de HEER, en ook Satan bevond zich onder hen. 7 De HEER vroeg aan Satan: ‘Waar kom je vandaan?’ Hij antwoordde: ‘Ik heb rondgezworven en rondgedoold op aarde.’ 8 De HEER vroeg aan Satan: ‘Heb je ook op mijn dienaar Job gelet? Zoals hij is er niemand op aarde: hij is rechtschapen en onberispelijk, hij heeft ontzag voor God en mijdt het kwaad.’
Ook gif is geschapen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 28 nov 2008 22:13

Hettys, ik begrijp wat je bedoelt en je hebt naar mijn idee ook helemaal gelijk dat een wolk niet alomtegenwoordig is, doch denk ik dat het voor God mogelijk is en was en zal zijn, om Zich als wolk te manifesteren en op hetzelfde moment in staat te zijn om een naald in China te horen vallen en de gebeden te Canada.
De Israëlieten dachten vroeger ook dat God niet alomtegenwoordig was, of op vakantie (zoals de meeste christenen nu geloven) doch is dat niet het beeld wat de Bijbel schetst.

Ez 8,12
Toen zeide Hij tot mij: Hebt gij gezien, mensenkind, wat de oudsten van het huis Israëls doen in de duisternis, een ieder in zijn binnenkamers met afbeeldingen? Want zij zeggen: De HEERE ziet ons niet, de HEERE heeft het land verlaten.

Lovely
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 30 nov 2007 17:27

Berichtdoor Lovely » 28 nov 2008 22:28

Marnix schreef:
Lovely schreef:
Rijnmond schreef:Beetje kort door de bocht, want zelf hen die tot God zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan? Hen zal God openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt! (mat 7)


Het is lastig dat bepaalde teksten en werkelijkheden elkaar tegen spreken. Wie vergeving vraagt, ontvangt die.

Neem het voorbeeld van de moordenaar naast Jezus aan het kruis. Die vroeg vergeving en ontving het. En gaat een werkelijk voorbeeld niet boven een geschreven tekst van mattheüs :?:


De teksten spreken elkaar niet tegen. Als iemand niet gelooft zal Jezus zeggen wat Rijnmond aanhaalt. Als iemand gelooft zal hij dat niet zeggen. Als Hitler, Stalin of wie dan ook zich vlak voor hun sterven bekeerd hebben zullen ze vergeven worden. Als Hitler echter zonder berouw zelfmoord pleegde zal hij niet vergeven worden. Dat geldt niet voor Hitler alleen, maar voor allen. Ik geloof niet in een alverzoening waarbij Hitler als hij geen berouw heeft gehad en in de hemel komt, en God zal zeggen: Ach, maakt niet uit, iedereen maakte fouten en ik vergeef dat wel.


Jullie leggen beiden woorden in de mond van Jezus, dat is gevaarlijk.

Wat God beslist weet niemand, maar dat er een hel geschapen zou zijn voor Gods creatie, - de mens- is met géén liefde goed te praten.
God zou mensen een vrije keuze geven volgens jullie. Het goede christelijke leven leidt tot de hemel en het niet-christelijke leven leidt tot de hel. Hoe vrij is de keuze dan nog? Is God dan wel ‘vrijheid en vreugde’ te noemen?

God weet alles, vanaf de geboorte tot het einde des levens van een zó lief geboren kindje. God weet dus van tevoren wie een niet-christen of christen wordt. Je zou dan ook kunnen zeggen: God weet wie er geschapen is voor de hel en hemel. Absurde gedachte natuurlijk, niet?

Pas ermee op te zeggen dat er een hel bestaat voor de niet-christen, daarmee creëer je een grote afstandelijkheid tegenover je medemens. Je laat zien, ik ben christen en ik sta hier ‘boven’ jij bent een niet-christen en jij staat daar ‘beneden’. Maar gelukkig, dit soort uitspraken hoor je steeds minder van een christen, want zeg nou zelf, hoeveel christenen hoor je dit nog zeggen?

Gebruikersavatar
[S]
Sergeant
Sergeant
Berichten: 418
Lid geworden op: 23 mar 2004 19:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Berichtdoor [S] » 29 nov 2008 03:06

Lovely schreef:Jullie leggen beiden woorden in de mond van Jezus, dat is gevaarlijk.

Wat God beslist weet niemand, maar dat er een hel geschapen zou zijn voor Gods creatie, - de mens- is met géén liefde goed te praten.
God zou mensen een vrije keuze geven volgens jullie. Het goede christelijke leven leidt tot de hemel en het niet-christelijke leven leidt tot de hel. Hoe vrij is de keuze dan nog? Is God dan wel ‘vrijheid en vreugde’ te noemen?

Iedere Christen beseft dat hij niet gered kan worden door 'het goede christelijke leven' want ook een Christelijk leven is helaas nog steeds vol van zonden. Wat een Christen wel weet is dat God de zonden die gedaan worden wil vergeven. Jezus Christus is hiervoor het Offer geweest. God heeft zijn eniggeboren Zoon gegeven. Zo duur gekocht en wij mogen het gratis ontvangen! Als iets krijgen dat je niet verdient geen liefde is, wat is dan wel liefde?

Lovely schreef:God weet alles, vanaf de geboorte tot het einde des levens van een zó lief geboren kindje. God weet dus van tevoren wie een niet-christen of christen wordt. Je zou dan ook kunnen zeggen: God weet wie er geschapen is voor de hel en hemel. Absurde gedachte natuurlijk, niet?

Dat is nu het moeilijke punt van iets dat de "Uitverkiezing" wordt genoemd; God heeft al bepaald wie zijn kinderen zijn en toch moeten de mensen zelf een strijd aangaan om een kind van God te worden. Dit lukt hun niet met eigen kracht maar kan wel met de hulp van deze zelfde geweldige God! Wat een liefde opnieuw, Hij wil je helpen om een kind van Hem te worden.

Lovely schreef:Pas ermee op te zeggen dat er een hel bestaat voor de niet-christen, daarmee creëer je een grote afstandelijkheid tegenover je medemens. Je laat zien, ik ben christen en ik sta hier ‘boven’ jij bent een niet-christen en jij staat daar ‘beneden’. Maar gelukkig, dit soort uitspraken hoor je steeds minder van een christen, want zeg nou zelf, hoeveel christenen hoor je dit nog zeggen?

Opnieuw; een Christen weet maar al te goed dat hij niet beter is dan een heiden, geen haar en zelfs misschien nog wel slechter. Een Christen weet daarom dat zijn redding alleen mogelijk is door Christus. Door Christus kunnen je zonden worden vergeven.
De hel hoeft niet ontkent te worden. Een ieder heeft dus de keus om te kiezen voor Christus en iedere Christen is bereid om je te helpen om te kiezen voor Christus. Dat is gelijk dus ook de reden waarom jij bijna geen Christen dat hoort zeggen; omdat wat je zegt niet juist is.
Afbeelding

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Berichten: 591
Lid geworden op: 21 okt 2004 13:06
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 01 dec 2008 08:02

Lovely schreef:Pas ermee op te zeggen dat er een hel bestaat voor de niet-christen, daarmee creëer je een grote afstandelijkheid tegenover je medemens. Je laat zien, ik ben christen en ik sta hier ‘boven’ jij bent een niet-christen en jij staat daar ‘beneden’. Maar gelukkig, dit soort uitspraken hoor je steeds minder van een christen, want zeg nou zelf, hoeveel christenen hoor je dit nog zeggen?


Rijnmond schreef:En trouwens: Luc. 16:23 En de rijke stierf ook, en werd begraven. En als hij in de hel zijn ogen ophief, zijnde in de pijn, zag hij Abraham van verre, en Lazarus in zijn schoot.


Jezus zegt Zelf dat er een hel bestaat in deze gelijkenis. Ik ben geen evangelist, maar het lijkt me niet dat je de verkondiging moet gaan afzwakken, omdat je bang bent wat anderen ervan vinden.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 01 dec 2008 10:10

Jullie leggen beiden woorden in de mond van Jezus, dat is gevaarlijk.


Wat dan? Zeg eens concreet wat ik Hem voor woorden in de mond zou leggen.

Wat God beslist weet niemand, maar dat er een hel geschapen zou zijn voor Gods creatie, - de mens- is met géén liefde goed te praten.
God zou mensen een vrije keuze geven volgens jullie. Het goede christelijke leven leidt tot de hemel en het niet-christelijke leven leidt tot de hel. Hoe vrij is de keuze dan nog? Is God dan wel ‘vrijheid en vreugde’ te noemen?


Je kent de Bijbel blijkbaar niet, anders zou je niet tot deze conclusie komen. Jezus leidt toch vrijheid en vreugde en dus tot de hemel. Hij is onze Verlosser. Door Hem is er genade en redding en vergeving van onze zonden. Ik vraag me af hoe jij God vreugde kan noemen als ik jou en talloze anderen mijn hele leven kan ruineren en God vervolgens zou zeggen: Ach, geeft niet, kom lekker in de hemel, ik ben vrijheid en vreugde dus doe ik daar niet moeilijk over.

God weet alles, vanaf de geboorte tot het einde des levens van een zó lief geboren kindje. God weet dus van tevoren wie een niet-christen of christen wordt. Je zou dan ook kunnen zeggen: God weet wie er geschapen is voor de hel en hemel. Absurde gedachte natuurlijk, niet?


Voor een mensje is dat heel absurd. Maar dit houdt niet in dat de mens geen verantwoordelijkheid heeft en geen keuze.

Pas ermee op te zeggen dat er een hel bestaat voor de niet-christen, daarmee creëer je een grote afstandelijkheid tegenover je medemens. Je laat zien, ik ben christen en ik sta hier ‘boven’ jij bent een niet-christen en jij staat daar ‘beneden’. Maar gelukkig, dit soort uitspraken hoor je steeds minder van een christen, want zeg nou zelf, hoeveel christenen hoor je dit nog zeggen?


Pas maar op met leren dat het allemaal niks uitmaakt. Op zo'n manier komen mensen niet bij Christus, het maakt immers toch allemaal niet uit, of je gelooft of niet, wat je doet.... maakt allemaal niet uit. God is liefde dus het komt wel goed. Het heeft niets met ergens boven en ergens beneden staan. Het heeft wel te maken met van de wereld zijn of niet. Maar een christen zal zich daar nooit op beroemen en zich hoger aanslaan dan de ander, omdat een christen weet dat het genade is... en daardoor wordt hij nederig, zoals Jezus Christus dat ook was.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lovely
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 30 nov 2007 17:27

Berichtdoor Lovely » 01 dec 2008 20:28

[S] schreef:
Lovely schreef:Jullie leggen beiden woorden in de mond van Jezus, dat is gevaarlijk.

Wat God beslist weet niemand, maar dat er een hel geschapen zou zijn voor Gods creatie, - de mens- is met géén liefde goed te praten.
God zou mensen een vrije keuze geven volgens jullie. Het goede christelijke leven leidt tot de hemel en het niet-christelijke leven leidt tot de hel. Hoe vrij is de keuze dan nog? Is God dan wel ‘vrijheid en vreugde’ te noemen?

Iedere Christen beseft dat hij niet gered kan worden door 'het goede christelijke leven' want ook een Christelijk leven is helaas nog steeds vol van zonden. Wat een Christen wel weet is dat God de zonden die gedaan worden wil vergeven. Jezus Christus is hiervoor het Offer geweest. God heeft zijn eniggeboren Zoon gegeven. Zo duur gekocht en wij mogen het gratis ontvangen! Als iets krijgen dat je niet verdient geen liefde is, wat is dan wel liefde?

Lovely schreef:God weet alles, vanaf de geboorte tot het einde des levens van een zó lief geboren kindje. God weet dus van tevoren wie een niet-christen of christen wordt. Je zou dan ook kunnen zeggen: God weet wie er geschapen is voor de hel en hemel. Absurde gedachte natuurlijk, niet?

Dat is nu het moeilijke punt van iets dat de "Uitverkiezing" wordt genoemd; God heeft al bepaald wie zijn kinderen zijn en toch moeten de mensen zelf een strijd aangaan om een kind van God te worden. Dit lukt hun niet met eigen kracht maar kan wel met de hulp van deze zelfde geweldige God! Wat een liefde opnieuw, Hij wil je helpen om een kind van Hem te worden.

Lovely schreef:Pas ermee op te zeggen dat er een hel bestaat voor de niet-christen, daarmee creëer je een grote afstandelijkheid tegenover je medemens. Je laat zien, ik ben christen en ik sta hier ‘boven’ jij bent een niet-christen en jij staat daar ‘beneden’. Maar gelukkig, dit soort uitspraken hoor je steeds minder van een christen, want zeg nou zelf, hoeveel christenen hoor je dit nog zeggen?

Opnieuw; een Christen weet maar al te goed dat hij niet beter is dan een heiden, geen haar en zelfs misschien nog wel slechter. Een Christen weet daarom dat zijn redding alleen mogelijk is door Christus. Door Christus kunnen je zonden worden vergeven.
De hel hoeft niet ontkent te worden. Een ieder heeft dus de keus om te kiezen voor Christus en iedere Christen is bereid om je te helpen om te kiezen voor Christus. Dat is gelijk dus ook de reden waarom jij bijna geen Christen dat hoort zeggen; omdat wat je zegt niet juist is.


Jezus was ‘de Mensenzoon’ en niet ‘Gods zoon’ . Weliswaar heb je gelijk dat Jezus een prachtig offer was door God gegeven als gelijkheid aan de mensen met een specifieke missie. Jezus is tot Gods zoon gemaakt door de kerken. Maar als mensen dat willen geloven, helemaal prima, maar ik ben mijn verstand nog niet verloren. :wink:

Hoezo uitverkiezing? God weet dus volgens jou wie naar de hel gaat? Anders blijft de hel te leeg en de hemel te vol? En dat noem je liefde? Gelukkig is dat mijn God niet. :lol:

Lees even terug in de geschiedenis hoe vaak christenen elkaar en niet-christenen met de hel hebben geconfronteerd. :arrow: http://www.taize.fr/nl_article2901.html

Mensen waren zelfs bang voor God :!:

Gebruikersavatar
[S]
Sergeant
Sergeant
Berichten: 418
Lid geworden op: 23 mar 2004 19:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Berichtdoor [S] » 01 dec 2008 20:48

Begin eens met de Bijbel te lezen Lovely ;) Tenminste, als de Bijbel enig gezag voor je heeft.

Je kunt bijvoorbeeld eens Johannes 10 lezen. Daar lees je niet wat de kerk leert maar wat Jezus zelf leert.

In dat andere topic in dit deel van het forum geeft Elbert ook al wat tips om je op weg te helpen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 01 dec 2008 21:09

Lovely schreef:
[S] schreef:
Lovely schreef:Jullie leggen beiden woorden in de mond van Jezus, dat is gevaarlijk.

Wat God beslist weet niemand, maar dat er een hel geschapen zou zijn voor Gods creatie, - de mens- is met géén liefde goed te praten.
God zou mensen een vrije keuze geven volgens jullie. Het goede christelijke leven leidt tot de hemel en het niet-christelijke leven leidt tot de hel. Hoe vrij is de keuze dan nog? Is God dan wel ‘vrijheid en vreugde’ te noemen?

Iedere Christen beseft dat hij niet gered kan worden door 'het goede christelijke leven' want ook een Christelijk leven is helaas nog steeds vol van zonden. Wat een Christen wel weet is dat God de zonden die gedaan worden wil vergeven. Jezus Christus is hiervoor het Offer geweest. God heeft zijn eniggeboren Zoon gegeven. Zo duur gekocht en wij mogen het gratis ontvangen! Als iets krijgen dat je niet verdient geen liefde is, wat is dan wel liefde?

Lovely schreef:God weet alles, vanaf de geboorte tot het einde des levens van een zó lief geboren kindje. God weet dus van tevoren wie een niet-christen of christen wordt. Je zou dan ook kunnen zeggen: God weet wie er geschapen is voor de hel en hemel. Absurde gedachte natuurlijk, niet?

Dat is nu het moeilijke punt van iets dat de "Uitverkiezing" wordt genoemd; God heeft al bepaald wie zijn kinderen zijn en toch moeten de mensen zelf een strijd aangaan om een kind van God te worden. Dit lukt hun niet met eigen kracht maar kan wel met de hulp van deze zelfde geweldige God! Wat een liefde opnieuw, Hij wil je helpen om een kind van Hem te worden.

Lovely schreef:Pas ermee op te zeggen dat er een hel bestaat voor de niet-christen, daarmee creëer je een grote afstandelijkheid tegenover je medemens. Je laat zien, ik ben christen en ik sta hier ‘boven’ jij bent een niet-christen en jij staat daar ‘beneden’. Maar gelukkig, dit soort uitspraken hoor je steeds minder van een christen, want zeg nou zelf, hoeveel christenen hoor je dit nog zeggen?

Opnieuw; een Christen weet maar al te goed dat hij niet beter is dan een heiden, geen haar en zelfs misschien nog wel slechter. Een Christen weet daarom dat zijn redding alleen mogelijk is door Christus. Door Christus kunnen je zonden worden vergeven.
De hel hoeft niet ontkent te worden. Een ieder heeft dus de keus om te kiezen voor Christus en iedere Christen is bereid om je te helpen om te kiezen voor Christus. Dat is gelijk dus ook de reden waarom jij bijna geen Christen dat hoort zeggen; omdat wat je zegt niet juist is.


Jezus was ‘de Mensenzoon’ en niet ‘Gods zoon’ . Weliswaar heb je gelijk dat Jezus een prachtig offer was door God gegeven als gelijkheid aan de mensen met een specifieke missie. Jezus is tot Gods zoon gemaakt door de kerken. Maar als mensen dat willen geloven, helemaal prima, maar ik ben mijn verstand nog niet verloren. :wink:

Hoezo uitverkiezing? God weet dus volgens jou wie naar de hel gaat? Anders blijft de hel te leeg en de hemel te vol? En dat noem je liefde? Gelukkig is dat mijn God niet. :lol:

Lees even terug in de geschiedenis hoe vaak christenen elkaar en niet-christenen met de hel hebben geconfronteerd. :arrow: http://www.taize.fr/nl_article2901.html

Mensen waren zelfs bang voor God :!:


En dat is niet de bedoeling. De hel is er niet om mensen bang te maken en mag ook niet als dwangmiddel gebruikt worden. Daarom werd Jezus mens en droeg de zonden. Omdat wij het niet kunnen. Juist als je gaat leren dat het er om gaat hoe je zelf leeft, maak je mensen bang. Leer je dat het niks uitmaakt, dan is er geen rechtvaardigheid bij God, Hij vindt alles maar best. Het gaat om Christus en geloof in Hem gaat samen met goed doen, het een kan niet zonder het ander. Maar ja, als je vertelt dat God mens werd en de zonden droeg, stierf en weer opstond, knappen mensen vaak op het geloof af. Ze zeggen: Ho, we blijven wel een beetje verstandig en geloven niet zomaar alles. Wereldwijsheid... die voor God dwaasheid is... en het evangelie is voor de wereld dwaasheid... dat zeggen de apostelen al. Niets nieuws onder de zon.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten