Psychiaters: Geloof in God is een hardnekkige illusie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

ArjanDokelaar
Verkenner
Verkenner
Berichten: 32
Lid geworden op: 15 nov 2008 12:35
Contacteer:

Berichtdoor ArjanDokelaar » 17 nov 2008 01:38

essieee schreef:Mmmm...wanneer ik je verhaal lees denk ik, wat een bizarre waarneming heb je jongen....

Zomaar één quote;

ArjanDokelaar schreef:Dat is geen grapje hoor, ze maken die mensen ziek met antipsychotica.


Heb je ook de andere kant onderzocht? Er zijn er velen die er juist door genezen zijn; dus wat een kolder!
Misschien een tip; ga eens een dagje meelopen met een psychiater!


Sorry Essiee, maar omdat jij het niet kan geloven is het maar onmogelijk?

Je hebt geen gelijk. Het is moeilijk te geloven, dat ben ik het met je eens, maar het is de keiharde waarheid. Het is absurd, en dat vinden echte eerlijke wetenschappers ook hoor.

Kijk deze video maar eens (let even niet op de titel, die is mogelijk door complotdenkers gemaakt, het gaat om de inhoud ;) van een hoogleraar psychiatrie Loren Mosher en een gerenommeerd medisch auteur Robert Whitaker:

http://www.youtube.com/watch?v=4vkRt46QMms

Dus nee, het is geen 'vreemde' waarneming van mij, het is pure eerlijke wetenschap Essiee.

Overigen, misschien is dit wel een beetje een complot theorie maar door de ophef in de media zijn psychiaters en hun behandelingen nogal in een kwaad daglicht komen te staan (door die isoleercel doden en bemoeienis van de politiek)

Sindsdien zijn kerken zich gaan bemoeien met psychiatrische zorg. En ze boeken meer succes met hun 'menselijke' behandelingen dan psychiaters met hun medicijnen.

Zou dat misschien de reden zijn dat ze gelovigen nu ongeloofwaardig willen maken, om hun eigen toekomst veilig te stellen? ;)

De Christelijke kerk is feitelijk een concurent aan het worden van de psychiatrie.

Evangelisch begeleidingscentrum (EBC) pakt psychische problemen anders aan

Het Evangelisch begeleidingscentrum (EBC) biedt op professionele wijze hulp aan jong volwassenen (17-45 jaar) die met problemen kampen: depressie, faalangst, trauma’s, gebrek aan structuur en ritme, angsten, moeite om met anderen om te gaan.

Jongeren van 17-18 jaar die al vastgelopen zijn in het leven voordat ze er goed en wel aan begonnen zijn. Vaak kampen ze met psycho-sociale problemen, veroorzaakt door jeugdtrauma’s die terug te voeren zijn op de scheiding van ouders, sexueel misbruik, verwaarlozing en andere negatieve ervaringen. In de psychiatrie worden de jongeren al snel met schizofrenie gediagnosticeerd. Ze komen bij het EBC binnen met een zelfbeeld van nul komma nul. “Een van de eerste dingen die we ze hier willen laten ervaren is dat ze er mogen zijn”, aldus directeur Joop Rikkers.

Ze zien zichzelf als parelduikers, de medewerkers van het EBC. Duiken naar de diepte om de parels te zoeken die verborgen liggen in de levens van jonge mensen die in de samenleving vastgelopen zijn. Dit vanuit de Bijbelse grondslag dat in ieder mens kwaliteiten en talenten gelegd zijn en dat er voor iedereen een hoopvolle toekomst is.

http://www.ebc.st/

ArjanDokelaar
Verkenner
Verkenner
Berichten: 32
Lid geworden op: 15 nov 2008 12:35
Contacteer:

Berichtdoor ArjanDokelaar » 17 nov 2008 02:25

Dit is ook een interessante discussie om te zien:

http://www.youtube.com/watch?v=9OVNiLKjMME

De discussie gaat over het bedrog in de psychiatrie over de 'ziekte' schizofrenie. Er is helemaal geen bewijs voor een hersenstoornis als oorzaak voor de problemen volgens de wetenschap.

Farmaceuten als Eli Lilly verdienen gemakkelijk 330 miljoen euro per maand (netto winst) met 1 antipsychoticum. Er spelen dus grote belangen mee met de 'hersenstoornis' hypothese.

En nu gaan ze dezelfde dubieuze hypothese gebruiken om godsgeloof te verklaren.

Ik zeg dus: laat dit niet toe. De kerk kan hier iets aan doen wat uiteindelijk iedereen ten goede komt.

Gebruikersavatar
Flappie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 feb 2004 00:12
Locatie: London (UK)
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 17 nov 2008 02:37

Ik vind je nogal doordraven arjandonkelaar. Het lijkt wel alsof je geen kritiek of tegengeluid kunt verdragen. Ik begrijp ook werkelijk niet waar je je druk om maakt. Alsof psychiaters het geloof omver zouden kunnen werpen, dat lijkt me nogal absurd.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

ArjanDokelaar
Verkenner
Verkenner
Berichten: 32
Lid geworden op: 15 nov 2008 12:35
Contacteer:

Berichtdoor ArjanDokelaar » 17 nov 2008 02:43

En ik vind jou maar naïef ;)

Ik heb mij er echt in verdiept, en het gaat ook niet om jou en de mensen die ook geloven die je kent. Er zijn meer mensen die niet geloven, en door deze dubieuze hypotheses die als 'de waarheid' worden aangenomen in de psychiatrie, gaan steeds minder mensen geloven en gaan ze straks pillen slikken om religieuze gevoelens/geloof in God te vervangen.

Ik draaf niet door. Ik baseer mijn stellingen werkelijk waar op de eerlijke en oprechte wetenschap en op mijn kennis van de geschiedenis van de psychiatrie.

Wie wil er nu bij de 'zieken' horen? Jullie hebben er niet direct last van, maar denk eens aan de verre toekomst en aan al die andere mensen die God nog niet hebben gevonden en wiens weg naar God door psychiaters wordt geblokkeerd.

Waarom wil/kun je dat niet erkennen?

Riska

Berichtdoor Riska » 17 nov 2008 09:13

Toch nog maar een reactie.

Los van het drama met de isoleercellen, is er over Nederland niet veel gezegd.

Bijna al jouw voorbeelden komen uit Amerika. En als ik daar kijk naar wat geloof soms is - nl. godsdienstwaanzin - kan ik me voorstellen dat psychiaters zich daartegen verzetten.

Kom nou eens met Nederlandse voorbeelden?
Zal een knap stuk moeilijker zijn.

Maar ik vrees dat jij er zo een bent die een standpunt heeft en die niet en nooit laat omturnen. Val je dan misschien zelf van je geloof af?

ArjanDokelaar
Verkenner
Verkenner
Berichten: 32
Lid geworden op: 15 nov 2008 12:35
Contacteer:

Berichtdoor ArjanDokelaar » 17 nov 2008 10:06

Beste Riska,

Je hebt een 'hardnekkige illusie' want het is niet waar wat je zegt dat 'bijna al mijn voorbeelden uit Amerika komen'.

Wat is er aan de hand dat je zou fel tegen mijn kritiek bent?

In Nederland is het net zo erg als in Amerika, of zelfs erger op bepaalde gebieden als het bijvoorbeeld op isoleercel opsluiting en dwangmedicatie aankomt.

In Amerika moet er bewijs zijn voor gevaar, in Nederland niet!

Hier in Nederland kan een psychiater bepalen om jou op te sluiten, er komt geen rechter aan te pas.

Pas na 10 dagen isoleercel komt een rechter je bezoeken. Dat is dus veel erger dan in Amerika waar ze 'bewijs' moeten hebben voor het gevaar. In Nederland moet een psychiater 'het vermoeden' hebben dat het gevaar aanwezig is.

En nogmaals, veel voorbeelden zijn van Nederlandse wetenschappers, hoogleraren en situaties. We leven immers in Nederland en dit is een Nederlands forum.

ArjanDokelaar
Verkenner
Verkenner
Berichten: 32
Lid geworden op: 15 nov 2008 12:35
Contacteer:

Berichtdoor ArjanDokelaar » 17 nov 2008 10:08

Psychiater van Praag is overigens Nederlands, dus wat je zegt is eigenlijk echt onzin.

Volgens mij heb je mijn berichten niet eens gelezen en roep je nu maar wat uit je eigen overtuiging dat je gelijk hebt, en dat het in Nederland helemaal niet zo erg is als in Amerika.

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 17 nov 2008 10:14

CaptainCaveman schreef:Jij beweert dat psychiaters/psychologen haat aanwakkeren tegen de christelijke kerk. Vertel.

Riska

Berichtdoor Riska » 17 nov 2008 11:05

ArjanDokelaar schreef:Wat is er aan de hand dat je zou fel tegen mijn kritiek bent?

Wat is er aan de hand dat jij zo fel tegen psychiaters bent?

ArjanDokelaar
Verkenner
Verkenner
Berichten: 32
Lid geworden op: 15 nov 2008 12:35
Contacteer:

Berichtdoor ArjanDokelaar » 17 nov 2008 11:13

Riska schreef:
ArjanDokelaar schreef:Wat is er aan de hand dat je zou fel tegen mijn kritiek bent?

Wat is er aan de hand dat jij zo fel tegen psychiaters bent?


Beste Riska,

Je hebt mijn berichten duidelijk niet gelezen, ik heb dat namelijk heel erg duidelijk uitgelegd waarom ik dat vind.

Ik haat de psychiatrie niet om idealistische redenen, absoluut niet. Ik heb zeer gegronde redenen voor mijn stelling dat de conventionele psychiatrie het werk van de duivel is.

Psychiaters bedriegen mensen. Ze laten mensen geloven in een hersenziekte waar geen enkel bewijs voor is. Dat is 100% de waarheid.

Dat jij het niet gelooft maakt niet uit, het is gewoon echt zo en het is niet met de beste bedoelingen.

De idealen die psychiaters creëren laat het wel lijken alsof ze het goede willen doen, bijvoorbeeld 'ten behoeve van de maatschappij' maar het klopt gewoon niet. Alternatieve behandelingen van het EBC bijvoorbeeld zijn veel effectiever en er zijn ook geavanceerde psychotherapieën die wetenschappelijk bewezen veel effectiever zijn dan medicijnen en therapie.

http://afp.google.com/article/ALeqM5idJ ... OaXPr3qGRQ

Jij gelooft mij niet en probeert mij af te schilderen als een of andere gestoorde gek die psychiaters haat, maar zo is het niet Riska.

Ik ben gewoon iemand die ziet wat voor onmenselijke dingen psychiaters doen en dat ze mensen bedriegen. En ik zie door mijn kennis hoe gevaarlijk dat voor ons allemaal is. En ik ben iemand die daar wel iets van durft te zeggen, omdat het gros van de mensen zoals jij naïef is en gewoon als een blinde de psychiaters geloven en de pillen elke dag weer slikken met alle nare gevolgen van dien.

ArjanDokelaar
Verkenner
Verkenner
Berichten: 32
Lid geworden op: 15 nov 2008 12:35
Contacteer:

Berichtdoor ArjanDokelaar » 17 nov 2008 11:27

CaptainCaveman schreef:
CaptainCaveman schreef:Jij beweert dat psychiaters/psychologen haat aanwakkeren tegen de christelijke kerk. Vertel.


Beste CaptainCaveman,

Sorry voor de late reactie, ik heb overigens al antwoord gegeven tussen mijn berichten door maar het gaat natuurlijk om lappen tekst ;)

Je moet psychologie overigens niet met psychiatrie verwarren.

Psycholoog: wetenschappelijke analyse van de psyche (over het algemeen geen behandeling)
Psychiater: medische (fysiologische) behandeling van psychische problemen
Psychotherapeut: psychotherapeutische behandeling van psychische problemen

Ik bedoel dus de psychiaters.

Wat psychiaters in weze doen, ook al hoeft dat overigens niet 'bewust' zo te zijn, is het creëren van een stigma dat geloven in God en religieuze gevoelens (bijvoorbeeld dat Mozes met God sprak) veroorzaakt wordt door een afwijking in de hersenen.

Ze gaan zover om te stellen dat sommige mensen het wel hebben en sommige mensen niet.

Voor mensen die geloven maakt het natuuurlijk in eerste instantie niets uit, want psychiaters zijn naar hun natuurlijk uitermate vriendelijk en respectvol. Maar wat er straks gebeurt is dat atheïsten en mensen die een afkeer hebben tegen het geloof de gelovigen voor 'gek' kunnen verklaren, zodat er de tweestrijd wordt aangewakkerd.

Dit is in het verleden telkens weer gebeurt, dus het heeft zich al bewezen. Psychiaters creëren als het ware racisme.

Maar de conclusies die ze trekken zijn gebaseerd op wetenschappelijk dubieuze hypotheses. En die hypotheses hebben vele honderden miljarden beschikbaar voor hersenonderzoek.

Dus straks gaat een farmaceut een pil om 'godsgeloof' te vervangen in de hersenen maken, en hoe wil jij als eerlijke wetenschapper bewijzen dat het bedrog is? Met 100 miljoen euro begin je niets, het je loopt achter de feiten aan.

Psychiaters denken namelijk dat er niet meer is. Dat alles dat mensen zijn voortkomt uit meetbare processen in de hersenen en vaststaande hersenstructuren.

Paranormale gaven, spirituele gevoelens, religieuze ervaringen etc. etc. worden allemaal afgedaan als een 'procesje in de hersenen'.

Psychiaters zijn de zwakkelingen uit de klas met artsen in opleiding en worden beloond voor hun zwakheid omdat die het meeste geld opleveren voor farmaceuten.

Farmaceuten willen artsen die geen visie hebben, die bij gebrek aan visie de oorzaak voor alles zoeken in het materiële. En dat maakt ze tot 'slechte' mensen.

Waarom is de Duivel zo slecht? Is dat niet omdat hij zijn grote sterke broer wil overtreffen met list en bedrog omdat hij juist de zwakkeling is?

Vandaar dus. De psychiaters zorgen er dus (onbewust) voor dat mensen geloof in God en alles dat in de bijbel wordt omschreven als een waan gaan zien, een psychiatrische ziekte.

Psychiaters houden zich misschien op de achtergrond en doen alsof ze de beste bedoelingen hebben en respectvol zijn, maar denk eens aan al die atheïsten die nu meer voet aan de grond krijgen en nieuwe generaties die niet meer in God durven geloven omdat ze dan als een of andere 'psychotische' gestoorde worden gezien door hun vriendjes.
Laatst gewijzigd door ArjanDokelaar op 17 nov 2008 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Riska

Berichtdoor Riska » 17 nov 2008 11:28

Ik heb alles gelezen, ik snap ook precies wat je bedoelt te zeggen.
Mijn enige antwoord is: ik ben God dankbaar dat er een psychiater is geweest, die iemand die mij zeer lief is, weerhouden heeft van suïcide en diegene teruggebracht heeft tot het geloof in de levende Heer.

ArjanDokelaar
Verkenner
Verkenner
Berichten: 32
Lid geworden op: 15 nov 2008 12:35
Contacteer:

Berichtdoor ArjanDokelaar » 17 nov 2008 11:34

Riska schreef:Ik heb alles gelezen, ik snap ook precies wat je bedoelt te zeggen.
Mijn enige antwoord is: ik ben God dankbaar dat er een psychiater is geweest, die iemand die mij zeer lief is, weerhouden heeft van suïcide en diegene teruggebracht heeft tot het geloof in de levende Heer.


Het resultaat is wat telt, en dat is heel goed. Maar het gaat hier toch wel om bedrog.

De medicijnen maakten je vriendin niet beter, dat heeft ze zelf gedaan. Haar geloof in het bedrog van de psychiater heeft haar geholpen.

Het resultaat is opzich niets mis mee, je gelooft dat het haar leven heeft gered! Maar waar het om gaat dat het gevaarlijk bedrog is, en zeker niet de enige weg.

Er zijn ook mensen die zonder pillen met geloof in God weer grip op het leven kunnen krijgen.

En besef je goed dat een actieve placebo (foppil) 100% even goede resultaten behaalt dan een 'antidepressivum' die nare (en gevaarlijke) bijwerkingen heeft?

En antidepressiva veroorzaken juist meer zelfmoorden.

Maar uiteindelijk is het natuurlijk maar wat je gelooft. Als je gelooft dat Jomanda je depressie genezen heeft, dan is dat natuurlijk heel goed. Het zou iets anders zijn wanneer de wetenschap ging erkennen dat Jomanda de depressie 'genezen' had en dan doelende op het 'genezen van de hersenstoornis'. En dat maakt psychiaters dus tot een van de meest kwaadaardige mensen die er bestaat. Omdat ze als artsen mensen bedriegen en aan de ziekmakende en verslavende medicijnen helpen om idealistische redenen en persoonlijk gewin.

Riska

Berichtdoor Riska » 17 nov 2008 11:42

ArjanDokelaar schreef:De medicijnen maakten je vriendin niet beter, dat heeft ze zelf gedaan. Haar geloof in het bedrog van de psychiater heeft haar geholpen.

Het resultaat is opzich niets mis mee, je gelooft dat het haar leven heeft gered! Maar waar het om gaat dat het gevaarlijk bedrog is, en zeker niet de enige weg.

En daarmee heb je precies bewezen wat ik steeds denk: dat je een vooringenomen standpunt hebt.

Want wie zegt jou dat ze pillen kreeg? Ik heb het niet geschreven. "Zelfs"( :wink: )een psychiater werkt wel eens zonder pillen. Hij accepteerde dat ze dat niet wilde en ging met haar door datgene wat haar depressie heeft veroorzaakt.
En overigens: ik heb niet het woord 'vriendin' gebruikt.

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein
Berichten: 948
Lid geworden op: 13 sep 2008 15:47
Locatie: DL

Berichtdoor elvira (gast) » 17 nov 2008 12:19

leuk dat je al die voorbeelden noemt, Arjan, maar ik heb 1 vraag voor je:
Je kunt toch niet - op basis van wat enkele psychiaters doen - ALLE psychiaters over 1 kam scheren?

Ikzelf ben psycho-therapeut en werk deels met psychiaters samen. Tenslotte mogen alleen mensen met een medische opleiding medicijnen voorschrijven, hetgeen sommige patiënten gewoon dringend nodig hebben. Dit gaat dan ook in goed overleg en daar is echt geen sprake van de zaken die jij hier allemaal opsomt onder het motto "Alle psychiaters doen/zijn zo"...

Ik ben het met je eens dat we moeten oppassen dat er na diagnose direct gezegd wordt: "Gooi er maar een pil in, dan zal het wel beter gaan." Een pil neemt de directe gevolgen weg, maar geeft vaak ook veel bijwerkingen.

Mijns inziens worden (de meeste) aandoeningen veroorzaakt door menselijke gedragingen (van de client zelf en/of zijn omgeving) en een (verkeerde of slecht verwerkte) interpretatie daarvan. Daarom is het zo belangrijk dat mensen met hulpverleners praten en daarmee langzaam aan hun aandoening werken. Zo werk je aan de oorzaken ipv alleen aan de gevolgen.
Maar... medicijnen kunnen bij dit proces, vooral in het begin, wel helpen. Belangrijk is hier de combinatie medicatie en psychologische hulpverlening. Ook moet de medicatie zo snel als mogelijk is weer afgebouwd worden om verslaving/nare bijwerkingen zoveel mogelijk te voorkomen.

Soms is medicatie gewoon dringend nodig:
Stel dat iemand een psychose heeft en hij zichzelf (of anderen) om wil brengen.. ik prefereer dan duidelijk een psychiatrische (dwang)behandeling van deze persoon boven een zelfmoord. Jij niet?


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten