De verkiezing der genade (Rom 11,5)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

De verkiezing der genade (Rom 11,5)

Berichtdoor mohamed » 10 nov 2008 21:21

Laten wij eens uitzoeken wie de er nu precies uitverkoren naar de verkiezing der genade waren. Naar mijn idee zijn er een hoop misverstanden over dit onderwerp, maar laten wij eens kijken wat er over in de Bijbel geschreven staat.

'...want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren' (Mat 20,16)

Volgens de Jehova's is dit aantal 144.000, maar dat is niet correct, want het getal 144.000 staat voor de volheid van Israel (12 stammen x 12000 zielen) en geheel Israel werd niet uitverkoren, maar een overblijfsel van zevenduizend.

Romeinen 11
2 God heeft zijn volk niet verstoten, dat Hij tevoren gekend heeft. Of weet gij niet, wat het schriftwoord zegt in (de geschiedenis van) Elia, als hij Israël bij God aanklaagt: 3 Here, uw profeten hebben zij gedood, uw altaren hebben zij omvergehaald; ik ben alleen overgebleven en mij staan zij naar het leven. 4 Maar wat zegt de godsspraak tot hem? Ik heb Mij zevenduizend man doen overblijven

Hoe opmerkelijk is het dat onder het oude verbond het aantal van het gehele volk, van al de Israëlieten, precies zevenduizend was (1 Kon 20,15) en zevenduizend is ook een tiende deel van de stad (Op 11,13) plus aartsvader Abraham droeg een tiende af (Gen 14,20) aan Melchizedek.

Wij kunnen dus concluderen dat er uit de 144.000, de volheid van Israël, zevenduizend uitverkoren zouden worden naar de verkiezing der genade.
Onder deze zevenduizend worden gerekend: Paulus (Hand 9,15) Mattheus (Mat 9,9) Levi (Mar 2,14) Filippus (Joh 1,44) Simon, die Petrus genoemd wordt, en Andreas (Mat 4,19) kortom, alle apostelen welke door God zelf uitverkoren waren (Joh 18,9) naar de verkiezing der genade en niet vanwege hun werken. Mattheus was een tollenaar voordat Jezus hem riep (Mat 10,3) en Paulus vervolgde de gemeente, zij werden verkozen puur uit genade en niet alleen zij:

Luc 10,1
Daarna wees de Here nog [tweeën]zeventig aan en Hij zond hen twee aan twee voor Zich uit naar alle steden en plaatsen, waar Hij zelf komen zou.

Het moge duidelijk zijn dat het overblijfsel van zevenduizend Israëlieten (1 Kon 19,18) in de eerste eeuw gekozen is (2 Pet 1,10+Luk 21,22) en niet op het heden of de toekomst betrokken kan worden.

'Alzo is er dan ook in deze tegenwoordige tijd een overblijfsel geworden, naar de verkiezing der genade.'(Rom 11,5)

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 13 nov 2008 19:12

:| :?:

Volgens mij wordt iedereen uit genade verkozen, en niet uit de werken.
En verder snap ik eigenlijk niet wat je hier bedoelt.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 13 nov 2008 20:28

Je kan het evangelie van God wel horen, maar dan moet je wel luisteren :wink:
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

mohamed

Berichtdoor mohamed » 13 nov 2008 21:07

Wullimpie schreef::| :?:

Volgens mij wordt iedereen uit genade verkozen, en niet uit de werken.
En verder snap ik eigenlijk niet wat je hier bedoelt.

Nee, wij zijn onder de genade maar niet uit genade verkozen, lees maar wat Jezus heeft gezegd.

'...want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren' (Mat 20,16)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 13 nov 2008 21:15

Wullimpie schreef::| :?:

Volgens mij wordt iedereen uit genade verkozen, en niet uit de werken.
En verder snap ik eigenlijk niet wat je hier bedoelt.

Ik denk dat mohamed bedoelt dat Rom. 11:5 over gelovige Israelieten gaat en dat Paulus op hen doelt als zijnde een overblijfsel naar de verkiezing der genade. Dat klopt.

Wat volgens mij niet klopt, is dat dit woord, dat Paulus hier als voorbeeld aanhaalt uit 1 Kon. 19, een beperking zou inhouden voor wat betreft de verkiezing van mensen in de tijd. Mohamed betoogt (of ik moet het verkeerd begrijpen) dat de verkiezing beperkt is tot de eerste eeuw en dat dit beperkt is tot 7000 Israelieten.
Rom. 11:5 geeft daar echter geen aanleiding toe. Daarvoor moeten we op de kleine lettertjes letten:

Rom. 11:5 Alzo is er dan ook in dezen tegenwoordigen tijd een overblijfsel geworden, naar de verkiezing der genade.

Kortom: ook in deze tijd (de eerste eeuw) is er een overblijfsel geworden (dat zijn de gelovige Israelieten).
Dat overblijfsel is er geworden naar de verkiezing der genade, die dus niet tijdgebonden is. De beperking zit hem in het overblijfsel, niet in de tijd en ook niet in de verkiezing, gelukkig niet.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 13 nov 2008 21:37

elbert schreef:
Wullimpie schreef::| :?:

Volgens mij wordt iedereen uit genade verkozen, en niet uit de werken.
En verder snap ik eigenlijk niet wat je hier bedoelt.

Ik denk dat mohamed bedoelt dat Rom. 11:5 over gelovige Israelieten gaat en dat Paulus op hen doelt als zijnde een overblijfsel naar de verkiezing der genade. Dat klopt.

Wat volgens mij niet klopt, is dat dit woord, dat Paulus hier als voorbeeld aanhaalt uit 1 Kon. 19, een beperking zou inhouden voor wat betreft de verkiezing van mensen in de tijd. Mohamed betoogt (of ik moet het verkeerd begrijpen) dat de verkiezing beperkt is tot de eerste eeuw en dat dit beperkt is tot 7000 Israelieten.
Rom. 11:5 geeft daar echter geen aanleiding toe. Daarvoor moeten we op de kleine lettertjes letten:

Rom. 11:5 Alzo is er dan ook in dezen tegenwoordigen tijd een overblijfsel geworden, naar de verkiezing der genade.

Kortom: ook in deze tijd (de eerste eeuw) is er een overblijfsel geworden (dat zijn de gelovige Israelieten).
Dat overblijfsel is er geworden naar de verkiezing der genade, die dus niet tijdgebonden is. De beperking zit hem in het overblijfsel, niet in de tijd en ook niet in de verkiezing, gelukkig niet.

Nee Elbert, jij gooit de geroepenen en uitverkorenen op één hoop en dat is niet wat Jezus ons leert. Ik citeer nogmaals:

'...want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren' (Mat 20,16)

Het is een groot misverstand om te denken dat elke gelovige verkozen naar de genade is, want dat waren slechts weinigen, te weten de apostelen en discipelen uit de eerste eeuw. Paulus is zeer helder tegen de geroepenen:

1 Tim 5,8
Doch zo iemand de zijnen, en voornamelijk zijn huisgenoten, niet verzorgt, die heeft het geloof verloochend, en is erger dan een ongelovige.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 13 nov 2008 23:03

Bij mijn weten gooi ik de geroepenen en de verkorenen niet door elkaar, want ik had het over gelovige Israelieten in de Heere Jezus. Ik heb het daarbij niet over elk soort geloof, maar over het waar zaligmakende geloof, dat volhardt tot het einde.
Wie uitverkoren is, is geroepen en heeft ook dat geloof.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 nov 2008 11:54

elbert schreef:Bij mijn weten gooi ik de geroepenen en de verkorenen niet door elkaar, want ik had het over gelovige Israelieten in de Heere Jezus. Ik heb het daarbij niet over elk soort geloof, maar over het waar zaligmakende geloof, dat volhardt tot het einde.
Wie uitverkoren is, is geroepen en heeft ook dat geloof.

Bedoel je te zeggen dat Jezus onterecht heeft gezegd dat er velen geroepen zijn en weinig uitverkoren?

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 14 nov 2008 12:23

mohamed schreef:Bedoel je te zeggen dat Jezus onterecht heeft gezegd dat er velen geroepen zijn en weinig uitverkoren?

Nee.
Hoe kom je op die gedachte? :?:
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 nov 2008 13:33

elbert schreef:
mohamed schreef:Bedoel je te zeggen dat Jezus onterecht heeft gezegd dat er velen geroepen zijn en weinig uitverkoren?

Nee.
Hoe kom je op die gedachte? :?:

Omdat jij ontkent dat slechts weinig waren uitverkoren.
Wat volgens mij niet klopt, is dat dit woord, dat Paulus hier als voorbeeld aanhaalt uit 1 Kon. 19, een beperking zou inhouden voor wat betreft de verkiezing van mensen in de tijd. Mohamed betoogt (of ik moet het verkeerd begrijpen) dat de verkiezing beperkt is tot de eerste eeuw en dat dit beperkt is tot 7000 Israelieten.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 14 nov 2008 14:00

mohamed schreef:Omdat jij ontkent dat slechts weinig waren uitverkoren.

Tja, dat ontken ik dus weer niet. Die conclusie trek je waarschijnlijk omdat ik zeg dat de verkiezing (als grond van Gods verlossend handelen) niet beperkt is tot die tijd.
Maar dat laat onverlet dat Paulus het hier weldegelijk over een overblijfsel heeft (dus dat weinigen uitverkoren zijn). Zijn aanhaling uit 1 Kon. 19 betekent overigens wel dat er meer uitverkorenen zijn, dan misschien gedacht kan worden. Elia dacht immers ook dat hij de enige overgebleven knecht van God was.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

madel
Mineur
Mineur
Berichten: 188
Lid geworden op: 20 sep 2006 20:25

Berichtdoor madel » 14 nov 2008 19:47

Uitverkiezing staat los van het wel of niet behouden zijn. nergens is sprake van eeen eeuwige verwerping van personen van voor de grondlegging der wereld. uitverkiezing heeft te maken dat diegene een bepaalde taak heeft in Gods plan. je wordt geroepen tot een bepaalde taak. dat staat los van behoud.

Groet
Madel
Bedenkt de dingen die boven zijn, niet die op de aarde zijn.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 nov 2008 20:55

elbert schreef:
mohamed schreef:Omdat jij ontkent dat slechts weinig waren uitverkoren.

Tja, dat ontken ik dus weer niet. Die conclusie trek je waarschijnlijk omdat ik zeg dat de verkiezing (als grond van Gods verlossend handelen) niet beperkt is tot die tijd.
Maar dat laat onverlet dat Paulus het hier weldegelijk over een overblijfsel heeft (dus dat weinigen uitverkoren zijn). Zijn aanhaling uit 1 Kon. 19 betekent overigens wel dat er meer uitverkorenen zijn, dan misschien gedacht kan worden. Elia dacht immers ook dat hij de enige overgebleven knecht van God was.

Romeinen 11
Of weet gij niet, wat het schriftwoord zegt in (de geschiedenis van) Elia, als hij Israël bij God aanklaagt: 3 Here, uw profeten hebben zij gedood, uw altaren hebben zij omvergehaald; ik ben alleen overgebleven en mij staan zij naar het leven. 4 Maar wat zegt de godsspraak tot hem? Ik heb Mij zevenduizend man doen overblijven, die hun knie voor Baäl niet hebben gebogen. 5 Zo is er dan ook in de tegenwoordige tijd een overblijfsel gelaten naar de verkiezing der genade. 6 Indien het nu door genade is, dan is het niet meer uit werken; anders is de genade geen genade meer.

Paulus schreef inderdaad dat God ook in de eerste eeuw een deel uit genade heeft uitgekozen, zoals in de tijd van de profeet Elia toen Hij ook zevenduizend deed overblijven. Met het woordje ook verwees Paulus naar het verleden en niet naar de toekomst.

'Ook heb Ik in Israël doen overblijven zeven duizend, alle knieën, die zich niet gebogen hebben voor Baäl, en alle mond, die hem niet gekust heeft.'(1 Kon 19,18)

Aangezien er over geschreven in de wet, kunnen wij vaststellen dat we de uitverkiezing niet op het heden of de toekomst kunnen betrekken:

'want dit zijn de dagen van vergelding, waarin alles wat geschreven is, in vervulling gaat.' (Luk 21,22)

Ik hoop dat het nu duidelijk is!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 nov 2008 21:01

madel schreef:Uitverkiezing staat los van het wel of niet behouden zijn. nergens is sprake van eeen eeuwige verwerping van personen van voor de grondlegging der wereld. uitverkiezing heeft te maken dat diegene een bepaalde taak heeft in Gods plan. je wordt geroepen tot een bepaalde taak. dat staat los van behoud.

Groet
Madel

Rom 11
Indien het nu door genade is, dan is het niet meer uit werken; anders is de genade geen genade meer.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 14 nov 2008 21:46

mohamed schreef:Paulus schreef inderdaad dat God ook in de eerste eeuw een deel uit genade heeft uitgekozen, zoals in de tijd van de profeet Elia toen Hij ook zevenduizend deed overblijven. Met het woordje ook verwees Paulus naar het verleden en niet naar de toekomst.

'Ook heb Ik in Israël doen overblijven zeven duizend, alle knieën, die zich niet gebogen hebben voor Baäl, en alle mond, die hem niet gekust heeft.'(1 Kon 19,18 )

In Rom. 11 staat het woordje "ook" alleen voor "de tegenwoordige tijd" en niet bijvoorbeeld voor "zevenduizend". Dat betekent dat de vergelijking niet tot in de aantallen doorgevoerd moet worden. Stellig is dit ook Paulus' bedoeling niet.
Bovendien staat er geen tijdslimiet op de verkiezing. Wat Paulus zegt, is dat Gods verkiezend handelen nog net zo actueel is als in de tijd van Elia. Hij gaat daarmee blijkbaar door en er is dus geen reden om te zeggen dat God Zijn volk Israel verstoten heeft. Zelfs met een verwoeste tempel en een verstrooid volk kun je dat nog niet zeggen. Want waar het Paulus om gaat in Rom. 11, is dat dit handelen van God doorgaat tot de volheid van de joden en van de heidenen.
Dit nog afgezien van het feit dat de Bijbel op nog veel meer plekken over verkiezing spreekt. Niet alleen tot een taak, maar ook tot een bestemming. En dat is niet alleen beperkt tot Israelieten.
Want daar waar het Evangelie is, realiseert God Zijn verkiezing (zie ook mijn opmerkingen in het andere topic).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten