Opmerkelijke citaten uit de joodse oorlog

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Opmerkelijke citaten uit de joodse oorlog

Berichtdoor mohamed » 27 okt 2008 11:01

Ik zal eerst eens beginnen met een enkel citaat omdat ik het zelf overzet van een Engelse vertaling welke hier te vinden is:

http://www.gutenberg.org/dirs/etext01/warje10.txt

'[Nisan,] en op het negende uur van de nacht, scheen er zo'n groot licht rond het altaar en het heilige huis, dat het leek alsof het dag was op die tijd; het hield een half uur aan. Dit licht leek een goed teken voor de onwetenden, maar was zo geinterpreteerd door de schriftgeleerden, als een portret van de gebeurtenissen welke direct daarop volgden.
Op hetzelfde festival, zette een jonge koe, terwijl ze door de hogepriester werd meegenomen om geofferd te worden, een lam op de wereld in het midden van de tempel.' (hoofdstuk 5,3:20-22)

Het lam heeft volgens mij net als het licht met Jezus (Jes 9,1) te maken en vergelijk het ook eens met deze profetie:

'...en het zal geschieden, ten tijde van de avond, dat het licht zal wezen.' (zach 14,7b)

Is men hier op het forum bekend met geschiedschrijver Flavius Josephus?
Laatst gewijzigd door mohamed op 01 nov 2008 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.

snicker
Verkenner
Verkenner
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 okt 2008 16:26

Berichtdoor snicker » 27 okt 2008 12:38

Er was eens een tijd dat bijna ieder gezin naast een Bijbel in de Statenvertaling ook een vertaling van Josephus' Joodse oudheden had. Deze tijd is echter lang geleden dus ik denk niet dat er heel veel Josephus deskundigen rondlopen hier.

Een citaat zegt me niet zoveel, en Josephus was volgens vroegkerkelijke traditie geen christen - hij had zelfs een beetje een afkeer van messiaanse figuren, messianisme had een kwalijke rol gespeeld in de joodse oorlog.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 28 okt 2008 06:54

snicker schreef:Er was eens een tijd dat bijna ieder gezin naast een Bijbel in de Statenvertaling ook een vertaling van Josephus' Joodse oudheden had. Deze tijd is echter lang geleden dus ik denk niet dat er heel veel Josephus deskundigen rondlopen hier.

Een citaat zegt me niet zoveel, en Josephus was volgens vroegkerkelijke traditie geen christen - hij had zelfs een beetje een afkeer van messiaanse figuren, messianisme had een kwalijke rol gespeeld in de joodse oorlog.

Josephus was inderdaad geen christen, wat geciteerde passage des te interessanter maakt!

snicker
Verkenner
Verkenner
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 okt 2008 16:26

Berichtdoor snicker » 28 okt 2008 10:07

Met alle respect, Mohamed, maar ik denk toch dat de manier waarop je met bijbelteksten omgaat en nu Josephus een beetje nattevinger werk is. Je noemt wat teksten die woordelijk met elkaar te associeren vallen. Nu met licht, ja, ik kan ook tig andere teksten aanhalen over licht, bijvoorbeeld dat volgens Paulus de satan zich voordoet als een engel van het licht. Misschien verwijst Josephus daar wel naar... Wat ik wil zeggen is dat je op die manier volgens mij alle kanten op kunt draaien.

Het heeft dan ook niet zoveel zin om te gaan discussieren over 1 citaat. Je kunt dan beter vragen of mensen het hele boek eens lezen en dan eens buigen over dat citaat in het licht (!) van wat Josephus zelf zegt.
Hetzelfde zou ik overigens ook bij Daniel doen. ;-)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 okt 2008 13:14

snicker schreef:Met alle respect, Mohamed, maar ik denk toch dat de manier waarop je met bijbelteksten omgaat en nu Josephus een beetje nattevinger werk is. Je noemt wat teksten die woordelijk met elkaar te associeren vallen. Nu met licht, ja, ik kan ook tig andere teksten aanhalen over licht, bijvoorbeeld dat volgens Paulus de satan zich voordoet als een engel van het licht. Misschien verwijst Josephus daar wel naar... Wat ik wil zeggen is dat je op die manier volgens mij alle kanten op kunt draaien.

Los er van of je gelooft dat hetgeen Josephus heeft geschreven eerder over geprofeteerd is, een lam wat geboren wordt uit een koe in het midden van de tempel is merkwaardig.
Het heeft dan ook niet zoveel zin om te gaan discussieren over 1 citaat. Je kunt dan beter vragen of mensen het hele boek eens lezen en dan eens buigen over dat citaat in het licht (!) van wat Josephus zelf zegt.
Hetzelfde zou ik overigens ook bij Daniel doen. ;-)

Doe dat nou eerst zelf maar eens, want als jij het hele boek gelezen had zou je wel weten dat lang niet alles wat Daniel heeft opgeschreven op de tweede eeuw voor Christus te betrekken valt!

snicker
Verkenner
Verkenner
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 okt 2008 16:26

Berichtdoor snicker » 29 okt 2008 14:45

Doe dat nou eerst zelf maar eens, want als jij het hele boek gelezen had zou je wel weten dat lang niet alles wat Daniel heeft opgeschreven op de tweede eeuw voor Christus te betrekken valt!

Dit is niet een nette manier van discussieren.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tu_quoque

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 okt 2008 21:50

snicker schreef:
Doe dat nou eerst zelf maar eens, want als jij het hele boek gelezen had zou je wel weten dat lang niet alles wat Daniel heeft opgeschreven op de tweede eeuw voor Christus te betrekken valt!

Dit is niet een nette manier van discussieren.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tu_quoque

Als een onderwerp je niet boeit of aanstaat en je reageert toch, dan blijkt dat vaak niet de meest vruchtbare grond voor een nette discussie.

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 31 okt 2008 10:56

Laten we dan nu maar verder gaan met het serieuze gedeelte van de discussie, anders kan dit topic net zo goed op slot.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 31 okt 2008 12:14

Wacht daar nog even mee als je wilt, zal vandaag of morgen nog een stukje vertalen.

snicker
Verkenner
Verkenner
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 okt 2008 16:26

Berichtdoor snicker » 31 okt 2008 22:34

Kijk ook nog even je verwijzing na, als je wilt, want ik kan het niet terugvinden. Uit welk boekdeel van de Joodse Oorlogen komt het citaat?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 01 nov 2008 10:30

snicker schreef:Kijk ook nog even je verwijzing na, als je wilt, want ik kan het niet terugvinden. Uit welk boekdeel van de Joodse Oorlogen komt het citaat?

Hoofdstuk 5,3:20-22, de link gefixt in de openingspost, kun je het nog niet vinden doe dan ctrl f + 'lamb'.

snicker
Verkenner
Verkenner
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 okt 2008 16:26

Berichtdoor snicker » 01 nov 2008 11:29

De verwijzing klopt dus niet.

Het komt uit boek 6, hoofdstuk 5, gedeelte 3 van de Joodse oologen. De correcte verwijzing is dus Joodse oorlogen, 6.5.3.

Die "verzen" zijn voetnoten van de vertaler.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 01 nov 2008 12:17

snicker schreef:De verwijzing klopt dus niet.

Het komt uit boek 6, hoofdstuk 5, gedeelte 3 van de Joodse oologen. De correcte verwijzing is dus Joodse oorlogen, 6.5.3.

Die "verzen" zijn voetnoten van de vertaler.

Klopt!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 nov 2008 10:36

Het volgende citaat is later gedoopt tot testimonium Flavianum welke afkomstig is uit Josephus' boek 'de oude geschiedenis van de joden'.
Aangezien het van dezelfde schrijver en een veelbesproken passage is, zal ik het hier posten:

Boek XVIII,63-64
In die tijd leefde Jezus, een wijs man, voorzover het geoorloofd is hem een man te noemen. Hij verrichte namelijk daden die onmogelijk geacht werden, en hij was leermeester van mensen die met vreugde de waarheid tot zich namen. En veel Joden alsook velen van de Grieken bracht hij tot zich. Hij was de Christus. Ook nadat Pilatus hem op aanwijzing van de eerste mannen bij ons de straf van het kruis had opgelegd, gaven zij die het eerst in liefde waren gaan leven niet op. Hij was namelijk aan hen verschenen op de derde dag, opnieuw levend. De goddelijke profeten hadden die dingen en ontelbare andere wonderbaarlijke dingen over hem gezegd. Tot op de dag van het heden is de naar hem genoemde groep christenen niet verdwenen.

Volgens sommigen is het deels een christelijke interpolatie, wat denkt men hier op het forum?

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3400
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Berichtdoor Cicero » 06 nov 2008 11:12

Volgens mij is het niet in z'n geheel een interpolatie. Men kan zich afvragen of christenen Jezus 'een wijs man' en 'leermeester' zouden noemen. Overduidelijk is wel dat christelijke kopiïsten de tekst hebben bewerkt.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 104 gasten