Hoe zien de christelijke mensen hun God?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

DannydeK
Verkenner
Verkenner
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 sep 2008 19:26

Berichtdoor DannydeK » 10 sep 2008 18:04

Voor zover ik weet overtreed ik geen regels, ik wil gewoon discusseren (waar een forum voor bedoeld is).

madel
Mineur
Mineur
Berichten: 188
Lid geworden op: 20 sep 2006 20:25

Berichtdoor madel » 10 sep 2008 18:06

@DannydeK

Beste danny,

het is goed om te bijbel te lezen. maar...........................
de bijbel die jij gelezen hebt is een vertaling. daarom raad ik je aan bijbelstudie te doen.

je zit een beetje in de knoop met een verwrongen godsbeeld, in het leven geroepen door het christendom maar niet door de Auteur zelf.

Het is toch te bizar voor woorden dat sommige mensen werkelijk geloven dat, hoe goed je ook leeft, je alsnog in de hel komt wanneer je simpelweg niet in het bestaan geloof van een wezen waarvan nog geen grammetje bewijs is dat hij bestaat.


de hel bestaat helemaal niet. dat staat er wel in de vertalingen. Jij kan de hel niet rijmen met God. in dat geval hoop ik dat er een lichtje gaat branden. dat lichtje zou moeten zeggen tegen jou: danny, je bent een vertaling aan het lezen, maar klopt het wel? Als God liefde is wat moet God dan met een hel? flikkerdeflikker gaat het dan bij danny in de bovenkamer. als gevolg van dit dillemma, gaat danny serieus op onderzoek en gaat bijbelstudie doen. wat staat er in de grondtekst op de plaats waar hel staat? is dat correct vertaald?

nooit afgaan op een vertaling. bijbelstudie is zo ontzettend belangrijk. het werpt een totaal ander licht.

iedere vertaling is vertaald door mensen met een bepaalde achtergrond. dat is eigenlijk altijd wel terug te vinden. daarom beste danny, indien je een schamele poging wil doen om God te weerleggen! ga dan eerst eens grondig te bijbel bestuderen. van hier en daar wat teksten citeren wordt je niet wijzer van hoor. dan krijg je al gauw het verwijt dat men denkt dat je onvolwassen ben.

wees wijs en verstandig. pak de bijbel.
vast een tip: in het OT kun je dacht ik op elke plaats waar hel staat het woordje graf lezen. doe dat maar eens bij een online bijbelprogramma. dan worden de meeste teksten van zelf sprekend. een hele hoop teksten zijn dat nu niet waar het woordje hel staat.

mensen die geloven in een hel hebben een heel ander Godsbeeld dan hen die niet in een hel (eeuwig durende straf en pijniging) geloven.

het hangt er dus maar vanaf aan wie je het vraagt. daarom moet je het aan de bijbel zelf vragen. dus zelf onderzoeken. van horen zeggen liegt men veel.

Groet.
Madel
Bedenkt de dingen die boven zijn, niet die op de aarde zijn.

DannydeK
Verkenner
Verkenner
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 sep 2008 19:26

Berichtdoor DannydeK » 10 sep 2008 18:16

madel schreef:@DannydeK

Beste danny,

het is goed om te bijbel te lezen. maar...........................
de bijbel die jij gelezen hebt is een vertaling. daarom raad ik je aan bijbelstudie te doen.

je zit een beetje in de knoop met een verwrongen godsbeeld, in het leven geroepen door het christendom maar niet door de Auteur zelf.

Het is toch te bizar voor woorden dat sommige mensen werkelijk geloven dat, hoe goed je ook leeft, je alsnog in de hel komt wanneer je simpelweg niet in het bestaan geloof van een wezen waarvan nog geen grammetje bewijs is dat hij bestaat.


de hel bestaat helemaal niet. dat staat er wel in de vertalingen. Jij kan de hel niet rijmen met God. in dat geval hoop ik dat er een lichtje gaat branden. dat lichtje zou moeten zeggen tegen jou: danny, je bent een vertaling aan het lezen, maar klopt het wel? Als God liefde is wat moet God dan met een hel? flikkerdeflikker gaat het dan bij danny in de bovenkamer. als gevolg van dit dillemma, gaat danny serieus op onderzoek en gaat bijbelstudie doen. wat staat er in de grondtekst op de plaats waar hel staat? is dat correct vertaald?

nooit afgaan op een vertaling. bijbelstudie is zo ontzettend belangrijk. het werpt een totaal ander licht.

iedere vertaling is vertaald door mensen met een bepaalde achtergrond. dat is eigenlijk altijd wel terug te vinden. daarom beste danny, indien je een schamele poging wil doen om God te weerleggen! ga dan eerst eens grondig te bijbel bestuderen. van hier en daar wat teksten citeren wordt je niet wijzer van hoor. dan krijg je al gauw het verwijt dat men denkt dat je onvolwassen ben.

wees wijs en verstandig. pak de bijbel.
vast een tip: in het OT kun je dacht ik op elke plaats waar hel staat het woordje graf lezen. doe dat maar eens bij een online bijbelprogramma. dan worden de meeste teksten van zelf sprekend. een hele hoop teksten zijn dat nu niet waar het woordje hel staat.

mensen die geloven in een hel hebben een heel ander Godsbeeld dan hen die niet in een hel (eeuwig durende straf en pijniging) geloven.

het hangt er dus maar vanaf aan wie je het vraagt. daarom moet je het aan de bijbel zelf vragen. dus zelf onderzoeken. van horen zeggen liegt men veel.

Groet.
Madel


Ik weet ook wel dat het huidige beeld van de hel in principe is ontstaan vanuit een gedicht van de beroemde dichter Dante. Ik weet ook heel goed dat de hel eigenlijk onstaan is in de middeleeuwen waar er nog erg veel (financieel) misbruik werd gemaakt van de gelovigen door de 'kerk' (beter gezegd overheid)

Ook weet ik dat de mensen die in de Apocalypse geloven het vaak hebben over een 'afvoering'. Ook dit heeft weinig met de bijbel te maken. Sterker nog, de meeste hebben het over een hemel/hiernamaals, maar wijs mij een stuk aan in de bijbel waar ze het letterlijk over een plaats hebben waar iedereen na de dood heengaat?

Ik weet ook dat de verhalen in de bijbel erg symbolisch moeten worden opgevat en dat de meeste verhalen in het Oude testament gebaseerd zijn op andere verhalen die op zich ook weer gebaseerd zijn op andere verhalen. Uiteindelijk komen we dan bij de oudste bekende geschriften, de kleitabletten van de Soemeriers c.a. 5000-6000 jaar geleden waar vele verhalen in het oude testament hun oorsprong vinden...

Het gaat mij eigenlijk meer om de mensen die dus wel letterlijk geloven in een hemel en een hel en in een straffende god. Ik weet namelijk hoe je de bijbel moet zien en hoe de bijbel tot stand is gekomen, zij weten dit niet.

CGK<3
Luitenant
Luitenant
Berichten: 710
Lid geworden op: 02 feb 2007 16:57

Berichtdoor CGK<3 » 10 sep 2008 18:49

Misschien moet je een Alpha-cursus gaan volgen.

DannydeK
Verkenner
Verkenner
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 sep 2008 19:26

Berichtdoor DannydeK » 10 sep 2008 19:10

Zo'n cursus is alleen wat voor mensen die compleet nieuw zijn op het gebied van religie. Voor mij is het echter onmogelijk, op wat voor manier dan ook, mij tot de christelijke religie te bekeren...

Zo spreekt het hele Jezus Christus concept me totaal niet aan, zeker niet als je kijkt hoe al die verhalen tot stand zijn gekomen etc...

CGK<3
Luitenant
Luitenant
Berichten: 710
Lid geworden op: 02 feb 2007 16:57

Berichtdoor CGK<3 » 10 sep 2008 19:30

DannydeK schreef:Zo'n cursus is alleen wat voor mensen die compleet nieuw zijn op het gebied van religie. Voor mij is het echter onmogelijk, op wat voor manier dan ook, mij tot de christelijke religie te bekeren...

Zo spreekt het hele Jezus Christus concept me totaal niet aan, zeker niet als je kijkt hoe al die verhalen tot stand zijn gekomen etc...
Oke, wat jij wil.

Harold.
Verkenner
Verkenner
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 jul 2008 23:29

Berichtdoor Harold. » 10 sep 2008 20:41

Het heet ook niet voor niets "geloven".

Als je niet wil geloven is dat je eigen weloverwogen keus.

Ik krijg niet het idee dat wij jou aan het geloof kunnen brengen, en ik denk ook niet dat jij ons van het geloof kunt afbrengen....

Wij geloven in een God, die de hemel en de aarde en al wat er in en op leeft gemaakt heeft. Deze God kun je oa herkennen aan de schepping.
Dat is voor mij al bewijs genoeg van een "schepper".

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3399
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Berichtdoor Cicero » 10 sep 2008 21:13

DannydeK schreef:Het is toch te bizar voor woorden dat sommige mensen werkelijk geloven dat, hoe goed je ook leeft, je alsnog in de hel komt wanneer je simpelweg niet in het bestaan geloof van een wezen waarvan nog geen grammetje bewijs is dat hij bestaat.
Evenmin is er een grammetje bewijs dat hij níet bestaat.

DannydeK
Verkenner
Verkenner
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 sep 2008 19:26

Berichtdoor DannydeK » 11 sep 2008 10:10

Cicero schreef:
DannydeK schreef:Het is toch te bizar voor woorden dat sommige mensen werkelijk geloven dat, hoe goed je ook leeft, je alsnog in de hel komt wanneer je simpelweg niet in het bestaan geloof van een wezen waarvan nog geen grammetje bewijs is dat hij bestaat.
Evenmin is er een grammetje bewijs dat hij níet bestaat.


Het is inderdaad niet te bewijzen dat er geen bron van leven bestaat wat je zou kunnen omschrijven als een god, daarvoor weten we (nog) te weinig. Er is echter wel bewijs dat de verhalen in de Bijbel gebaseerd zijn op andere mythologische verhalen en dat de God in de bijbel gebaseerd is op allerlei andere mythologische goden.

Dus mocht er een god bestaan, heeft hij vrijwel niets te maken met de god zoals deze in de bijbel staat.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3399
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Berichtdoor Cicero » 11 sep 2008 10:18

Er is echter wel bewijs dat de verhalen in de Bijbel gebaseerd zijn op andere mythologische verhalen en dat de God in de bijbel gebaseerd is op allerlei andere mythologische goden.
Zo, en waar heb jij je wijsheid vandaan? De mainstream wetenschap beweert namelijk heel wat anders. Zeker, er komen verhalen in de Bijbel voor die een mythologische achtergrond hebben. Maar er zijn genoeg verhalen (de meerderheid) die een historische achtergrond hebben in de geschiedenis van Israël. Je kunt dus wel beweren dat je er heel wat van af weet, accurate kennis lijk je enigszins te ontberen.

DannydeK
Verkenner
Verkenner
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 sep 2008 19:26

Berichtdoor DannydeK » 11 sep 2008 10:35

Het scheppingsverhaal stamt uiteindelijk af van het verhaal wat op de soemerische kleitabletten beschreven staat. De gelijkenissen zijn te groot om deze conclusie niet te trekken.

overigens ging het in het OT vaak over meerdere goden, dit is in de loop der tijd in 1 enkele god 'veranderd'.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3399
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Berichtdoor Cicero » 11 sep 2008 10:49

Je gaat niet in op mijn punt.

Ook wat betreft het scheppingsverhaal heb je niet helemaal gelijk, er is geen directe literaire afhankelijkheid.

Wat bedoel je met dat het in het OT vaak over meerdere goden ging? Vertel?

DannydeK
Verkenner
Verkenner
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 sep 2008 19:26

Berichtdoor DannydeK » 11 sep 2008 11:36

Sowieso het feit dat god zegt dat er geen andere goden vereerd mogen worden dan hijzelf. Dat betekent dus dat er sowieso meerdere goden zijn.

Ook praat hij in het scheppingsverhaal in de 'wij' vorm, wat ook klopt als je het soemerische verhaal leest waar het ook over meerdere goden gaat.

Bovendien wordt er vaak gesproken over de ware god van Israel, waaruit je dus kan opmaken dat er ook andere goddelijke wezens waren..

En als ik me goed herinner is god wel eens het 'gevecht' aan gegaan met een andere god van een ander volk? Uiteindelijk won de god van Israel.
(als iemand mij kan verwijzen naar dat Bijbelvers zal dat mooi zijn)

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3399
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Berichtdoor Cicero » 11 sep 2008 11:40

DannydeK schreef:Sowieso het feit dat god zegt dat er geen andere goden vereerd mogen worden dan hijzelf. Dat betekent dus dat er sowieso meerdere goden zijn.

Ook praat hij in het scheppingsverhaal in de 'wij' vorm, wat ook klopt als je het soemerische verhaal leest waar het ook over meerdere goden gaat.

Bovendien wordt er vaak gesproken over de ware god van Israel, waaruit je dus kan opmaken dat er ook andere goddelijke wezens waren..

En als ik me goed herinner is god wel eens het 'gevecht' aan gegaan met een andere god van een ander volk? Uiteindelijk won de god van Israel.
(als iemand mij kan verwijzen naar dat Bijbelvers zal dat mooi zijn)

Je hebt het in grote lijnen juist. Je moet echter niet vergeten dat dit geen 'natuurgetrouwe' informatie over God is, maar een gebrekkige menselijke verwoording. Er is in het denken over God in de Bijbel dan ook ontwikkeling te bespeuren.

DannydeK
Verkenner
Verkenner
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 sep 2008 19:26

Berichtdoor DannydeK » 11 sep 2008 11:48

Ik denk dat de huidige christenen zich beter bij het nieuwe testament kunnen houden..De god uit het oude testament is namelijk straffend en kwaad..

Ik durf bijna te stellen dat de god van het nieuwe testament niet dezelfde god is als de god van de joden (uit het oude testament)..


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 101 gasten