Hoe zien de christelijke mensen hun God?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 17 sep 2008 07:51

AikonGirl schreef:Hoho! Blijkbaar had ik je post niet helemaal goed gelezen,
want ik geloof zeker niet dat iedereen in de hemel komt!

Ben het helemaal met je eens hoor.
Alverzoening is (imo) een grote dwaalleer! Laat dat duidelijk zijn.

Je hebt alleen ook mensen die zeggen dat je er zelf helemaal niets aan kan doen.
God zal je bekeren, of niet. Daar moet je maar op wachten.
De mens zelf kan er niets aan doen. Dus doe vooral niets.
Ik dacht dat het daar over ging. Dáár ben ik het niet mee eens.
Dat is namelijk het andere uiterste.

Ik had wat verder terug moeten lezen... ;)


OK, dan begrijpen we elkaar nu. Met je armen over elkaar gaan zitten om af te wachten of je wel of niet uitverkoren bent is verkeerd. Het "strijdt gij om in te gaan" blijft staat voor iedereen!
Je moet Gods uitgestoken Hand aangrijpen, en als je die Hand aangegrepen hebt, zul je ervaren dat Hij het was, Die jou als eerste heeft vastgepakt. Groot wonder, niet dan? :D
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Michael
Sergeant
Sergeant
Berichten: 388
Lid geworden op: 26 feb 2008 10:28

Re: Hoe zien de christelijke mensen hun God?

Berichtdoor Michael » 17 sep 2008 13:31

Race406 schreef:
Michael schreef:
Race406 schreef:Als de mens voor Jezus kiest, is het ALTIJD God, Die de kracht hiervoor in de mens gelegd heeft! Zoals jij het zegt is het geheel afhankelijk van de mens of hij in de hemel komt, maar de Bijbel spreekt daar anders over...


Als ik je goed begrijp is de mens een willoze dobber in de rivier van God. En God is verder nog een wezen wat wezens schept expliciet met de bedoeling ze te straffen voor hun fouten.. Fouten die hij dus eigenlijk zelf gemaakt heeft want alleen hij heeft de macht om ze het beter te laten doen....

Ik weet niet hoor.. Maar die God klinkt een beetje eng. En is volledig in tegenstrijd met de liefde en het licht waar Jezus hem van beticht.


God schept geen mensen met de bedoeling ze te straffen! Dat zeggen is godslasterlijk in mijn ogen. Hij wil niets liever dan dat allen tot bekering komen! God is geen sadist.


Ik ben het met je eens. Dat is Godslasterlijk. Maar het is wat ik dacht je te horen zeggen. Ik dacht dat je zei dat elke impuls voor een ziel om zichzelf te redden van God afkomt dat de mens geen invloed heeft in die kwestie. En als er mensen naar de hel gaan betekent dat dus dat die mensen zichzelf niet gered hebben omdat God die impuls blijkbaar niet gaf. Ik ben blij dat ik me vergiste ;) De mens heeft dus volgens jou wel invloed in de kwestie.

Wij mensen willen alles doen wat we zelf willen, het liefst ook nog alles wat God verboden heeft, en dan God de schuld geven als wij door onze eigen stomme schuld verloren gaan!

Jaja... :) Wil jij dan alles doen wat God verboden heeft? Ik namelijk niet. En ik ken eigenlijk alleen maar mensen die daar ook geen zin in hebben. De meesten ervan zijn atheisten. Als je kijkt naar wat de geboden precies inhouden dan is het ook duidelijk dat er altijd een politicologische oorzaak, een biologische oorzaak of een sociologische oorzaak is... Altijd is het dus een logische oorzaak. God stelt geen willekeurige regels. Hij geeft vrijwel altijd instructies die we zelf ook kunnen bedenken als we slim genoeg zijn. Anders geformuleerd. Hij stelt geen regels. Hij geeft tips en als je daar niet naar luistert dan zijn de consequenties voor jou. Wij mensen zijn een beetje geneigd om als een authoriteit zegt dat we iets moeten doen dat we dat als absoluut zien. Verder niet over nadenken. Gewoon doen. Maar God WIL dat we denken en dat we begrijpen.

Hij die oren heeft die hore... Hij die ogen heeft zal zien... De bijbel gebruikt die sleutel woorden om aan te geven dat je moet nadenken over die specifieke passages het zijn triggers. Jezelf overgeven aan Gods genade is een essentiele stap. Maar het zorgt er helaas niet voor dat je ook plots zult zien en horen.

God WIL niet dat mensen verloren gaan, maar als mensen niet naar Hem luisteren, niet op de knieën gaan en Hem om nieuw leven smeken, dan is het wel eigen schuld.

Hmm. Ik persoonlijk vind de eis om op je knietjes te smeken om niet voor eeuwig gemarteld te worden niet bepaald een uiting van liefde. Dat is meer een uiting van dominantie die je verwacht van dictatortjes van bananenrepubliekjes. Het is ook niet mijn ervaring dat dat zo is. Toen God op aarde was in de vorm van Jezus heeft hij iedereen die het waagde om voor hem op de knieen te gaan een schop achter de kont gegeven met de melding dat hij een gelijke was. Geen meerdere. Hij heeft hard zijn best gedaan om te laten zien dat hij, God dus de mensheid dient. Het lijkt mij dus dat als je voor God op de knieen gaat en zijn instructies gedachtenloos uitvoert dat je Gods wil met voeten treedt. God eist van je dat je denkt, dat je bewust bent van jezelf in relatie tot hem en desnoods dat je het niet met hem eens bent. Want dat is de enige manier waarop hij jou kan laten zien wat de waarheid is en vooral WAAROM dat de waarheid is.

Respect? Ja natuurlijk, maar willoos en begriploos volgen nee... Daar zijn we niet voor geschapen.

Als je je leven lang het stiekum oneens bent maar dat nooit uit durft te spreken zul je nooit de kans krijgen te leren waarom het juist wel zo is. Of denk je dat God zo kleinzielig is dat je het met hem niet oneens mag zijn over dingen? Ik geef toe het is niet heel zinnig het oneens te zijn met een alwetende entiteit. Maar denk je dat het niet MAG van hem? In mijn ervaring heeft hij plezier erin, de manieren waarop hij af en toe mij op mijn nummer zet getuigd van een verfijnd gevoel voor humor.

Denk je dat God geen verdriet heeft als er wéér een mens voor eeuwig verloren gaat? Lees de Bijbel eens zou ik zeggen, in plaats van God uit te maken voor eng.

Verdriet is niet relevant. Als ik het jammer vind dat ik weer een onschuldige op straat in elkaar moet schoppen omdat hij mij niet respecteerde.. Ofzoiets. Dan blijf ik een slecht persoon.

Denk je niet dat God dat verlies zal tegen gaan? Als God, de almachtige die aan niemand verantwoordig aflegt iets vindt, het kan doen, en het als juist acht... Waarom zou hij het dan vervolgens niet gewoon doen?

Jezus zegt Zelf dat wie in God niet gelooft, geen leven heeft in der eeuwigheid! Wat Gods Eigen Zoon, God Zelf dus zegt, willen wij mensen dat in twijfel trekken???????? :?

Zou je willen aangeven waar God/Jezus dat precies zegt? Jezus zijn gedrag is juist inclusief. Hij betrekt mensen die volgens de normen van die tijd en volgens jouw normen als goed christen gemeden moeten worden. Zoals de hoer Maria Magdalena die nooit aan zijn tafel ontbrak. En wiens positie door de discipelen niet gewaardeerd werdt. Hij accepteert mensen die door iedereen verworpen werden. Hij oordeelde op wie ze waren. Niet op wat de wereld van ze maakte.

Ik snap heel goed dat je er niet bij kunt met je verstand dat de ene wel en de andere niet behouden wordt.

Nee dat klopt ik kan daar met mijn verstand niet bij. Het spreekt tegen de logica, tegen de liefde, tegen de rechtvaardigheid en tegen elke Les die ik van God en Christus heb mogen ontvangen.

Maar leg dat bij God neer, en vertel Hem maar dat je het niet begrijpt, en het ergens ook niet WIL begrijpen. Hij zal het nemen, en je rust geven!

Ik heb mijn twijfels bij God neer gelegd. En hem gevraagd mij te leiden. Dat was lang geleden. Ik heb de rust en mijn weg gevonden. Maar niet de antwoorden die jij claimt. Ik heb ontdekt waarom Jezus zo liefdevol kon zijn. Ik heb de onvoorwaardelijke bron achter hem ontdekt, me ermee verbonden. En dan wordt het zoals je zegt inderdaad allemaal heel simpel.

Pauline

Berichtdoor Pauline » 17 sep 2008 14:01

Race406 schreef:
Pauline schreef:nu heb je echt het hele punt gemist wat ik net aankaarte daarzo.

openbaring 22:14 zegt toch heel duidelijk: gelukkig zijn zij die hun kleren wassen: zij kunnen over de levensboom beschikken (dat is Jezus!!) en zullen de stad door de poorten binnengaan.

en dat gaat echt over mensen die in de vuurpoel zijn gegooid.
lees die andere teksten er maar naast.

leg jij anders dat vers maar eerst eens uit aan mij, hoe ik het volgens jou dan zou moeten zien.
en wel de context lezen he. niet zomaar zeggen dat dat gaat over deze aarde.
want daar gaat het absoluut niet over.


De mensen die in de vuurpoel liggen zullen NIET de stad binnengaan, want je bestemming na je dood is eeuwig. Ik zou ook wel willen dat iedereen vroeg of laat in de hemel komt, maar zo is het nu eenmaal niet. Ik weet niet waar jij op baseert dat de mensen uit de vuurpoel de stad binnen zullen gaan, maar ik kan in de teksten eromheen nergens lezen dat het de mensen zijn uit de vuurpoel. De mensen die jij bedoelt zijn de mensen die hier op aarde God hebben leren kennen als hun Zaligmaker, en Hem lief hebben gekregen.
De kanttekeningen zeggen het volgende erover:
"Hun gewaden wassen betekent dit: Hun zonden belijden, er hun toevlucht mee nemen tot het verzoenend bloed van Jezus. Er staat hier actief wassen, omdat iedereen dit persoonlijk, zelf moet doen." En dat wassen kan men doen doordat God de kracht daartoe geeft. Maar na dit leven volgt het oordeel, en als dat oordeel positief uitpakt ga je naar de hemel, valt dat negatief uit dan ga je niet naar de hemel. (Ik zeg het maar even in eigen simpele woorden, want er is veel meer over te zeggen dan ik nu doe).
De korte verklaring van dit stukje (Openb. 22:14) zegt dit: "Niemand is van zichzelf zondeloos. Maar de Here heeft een reinigingsmiddel gegeven, namelijk Zijn bloed. Met het wassen van de kleren wordt bedoeld een zich gelovig toeëigenen van de verzoeningsarbeid van de Here jezus. Er ligt mede in opgesloten een breken met de zonde, en het doen wat de Here beveelt. Wie zo de Here Jezus als zijn Heiland begeert en gelovig aanneemt, ontvangt de bevoegdheid om te eten van de boom des levens, en mag ingaan door de poorten in de stad, namelijk het heilige, nieuwe Jeruzalem."

In mij ogen duidelijk. Niets wijst op een kleren wassen door mensen die in de vuurpoel (de hel) hebben gelegen.


ik vond mijn uitleg ook duidelijk in mijn ogen.

echt hoor, ik neem heel serieus wat jij er over zegt.
maar toch denk ik dat van niet...

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 17 sep 2008 14:37

Pauline schreef:
Race406 schreef:
Pauline schreef:nu heb je echt het hele punt gemist wat ik net aankaarte daarzo.

openbaring 22:14 zegt toch heel duidelijk: gelukkig zijn zij die hun kleren wassen: zij kunnen over de levensboom beschikken (dat is Jezus!!) en zullen de stad door de poorten binnengaan.

en dat gaat echt over mensen die in de vuurpoel zijn gegooid.
lees die andere teksten er maar naast.

leg jij anders dat vers maar eerst eens uit aan mij, hoe ik het volgens jou dan zou moeten zien.
en wel de context lezen he. niet zomaar zeggen dat dat gaat over deze aarde.
want daar gaat het absoluut niet over.


De mensen die in de vuurpoel liggen zullen NIET de stad binnengaan, want je bestemming na je dood is eeuwig. Ik zou ook wel willen dat iedereen vroeg of laat in de hemel komt, maar zo is het nu eenmaal niet. Ik weet niet waar jij op baseert dat de mensen uit de vuurpoel de stad binnen zullen gaan, maar ik kan in de teksten eromheen nergens lezen dat het de mensen zijn uit de vuurpoel. De mensen die jij bedoelt zijn de mensen die hier op aarde God hebben leren kennen als hun Zaligmaker, en Hem lief hebben gekregen.
De kanttekeningen zeggen het volgende erover:
"Hun gewaden wassen betekent dit: Hun zonden belijden, er hun toevlucht mee nemen tot het verzoenend bloed van Jezus. Er staat hier actief wassen, omdat iedereen dit persoonlijk, zelf moet doen." En dat wassen kan men doen doordat God de kracht daartoe geeft. Maar na dit leven volgt het oordeel, en als dat oordeel positief uitpakt ga je naar de hemel, valt dat negatief uit dan ga je niet naar de hemel. (Ik zeg het maar even in eigen simpele woorden, want er is veel meer over te zeggen dan ik nu doe).
De korte verklaring van dit stukje (Openb. 22:14) zegt dit: "Niemand is van zichzelf zondeloos. Maar de Here heeft een reinigingsmiddel gegeven, namelijk Zijn bloed. Met het wassen van de kleren wordt bedoeld een zich gelovig toeëigenen van de verzoeningsarbeid van de Here jezus. Er ligt mede in opgesloten een breken met de zonde, en het doen wat de Here beveelt. Wie zo de Here Jezus als zijn Heiland begeert en gelovig aanneemt, ontvangt de bevoegdheid om te eten van de boom des levens, en mag ingaan door de poorten in de stad, namelijk het heilige, nieuwe Jeruzalem."

In mij ogen duidelijk. Niets wijst op een kleren wassen door mensen die in de vuurpoel (de hel) hebben gelegen.


ik vond mijn uitleg ook duidelijk in mijn ogen.

echt hoor, ik neem heel serieus wat jij er over zegt.
maar toch denk ik dat van niet...


Maar waar baseer jij dat op dan?
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Pauline

Berichtdoor Pauline » 17 sep 2008 19:36

we zijn het tot op zekere hoogte met elkaar eens nietwaar, dat het dodenrijk, de dood, satan het beest de profeet in de vuurpoel worden gegooid he.
de mensen ook. dat geloof ik ook.

maar omdat in openbaring 22 die stad wordt genoemd waar wij gaan wonen, en in het vers daarna wordt verteld dat de honden die ontucht bedrijven, moorden, liegen en bedriegen (vers 14 en 15)
had ik het zo gelinkt, dat wij in die stad leven, en dat de vuurpoel zeg maar daaromheen is. buiten de stad. omdat de mensen en satan en alles in die vuurpoel zijn. maar in vers 15 word verteld dat ze buiten de stad zijn, dus simpele sprong naar de vuurpoel is buiten de stad. snap je mn gedachtengang tot zover?

nou, en als er dan wordt gezegd dat zij hun kleren wassen en de levensboom kunnen aannemen, had ik het zo gelinkt dat dat dus gaat om de nieuwe wereld, en als ze dan nog ja zeggen tegen Jezus dat ze dan toch nog naar de stad kunnen.
jezus zegt toch ook in de bijbel dat elke tong zal belijden dat God God is.
Dat zijn op een gegeven moment wel alle mensen.
En nu had ik gedacht, satan zit voor eeuwig in dat dodenrijk, en het is toch knap vervelend voor hem, dat hij toch denkt, nou ik heb lekker 3/4e van de mensheid toh bij God weten vandaan te houdern met mn leugens, en dat hij ze dan uiteindelijk toch die stad binnen ziet gaan, terwijl hij alleen maar kan toekijken.
en dan heeft hij uiteindelijk toch echt helemaal verloren nietwaar?
snap je hoe ik denk?
en Jezus is dan ook absoluut niet voor niets gestorven, omdat de mensen van buiten de stad eerst Hem moeten aannemen, en hun zonden moeten belijden.
Ik vind dat echt heel liefdevol, zinvol en ook wel heel logisch uiteindelijk.

Op deze manier is uiteindelijk Jezus nog steeds de enige weg, de waarheid en het leven he...
en iedereen wordt gered.
En elk ander woord in de bijbel wordt ook vervuld, want inderdaad, daarvoor gaan ze echt naar de hel.
en dat is al vreselijk op zich.

Dus volgens mij, is hoe ik het nu uitleg...doet het niets af aan de bijbel, spreekt het ook nog niets tegen, en is het echt liefdevol.

Snap je?
Vraag me echt af of je het kan volgen. en het is echt pas sinds deze discussie dat ik er zo over ben gaan denken hoor. Dus dit zo aan jullie uitleggen is ook een manier om het te toetsen he.
Dus ik ben echt geinteresseerd in wat je er van vind.

Greetz, Pauline

Riska

Berichtdoor Riska » 17 sep 2008 20:57

"Hoe christelijke mensen denken over God" is de titel die aan dit topic is gegeven. Het gaat nu al pagina's achter elkaar over de hel, de poel des vuurs en dat soort dingen.
Ik wil hier kwijt, dat, als ik aan andere mensen moet uitleggen hoe ik denk over God, het niet pagina's lang over de hel heb. Dan heb ik het over de God, die mij leidt, op Wie ik mag vertrouwen. Die mij bewaart. Die Zijn Zoon zond om de wereld te redden, niet om die te veroordelen.
Dát is mijn God. Niks meer, niks minder.

Michael
Sergeant
Sergeant
Berichten: 388
Lid geworden op: 26 feb 2008 10:28

Berichtdoor Michael » 18 sep 2008 00:48

Riska schreef:Dan heb ik het over de God, die mij leidt, op Wie ik mag vertrouwen. Die mij bewaart. Die Zijn Zoon zond om de wereld te redden, niet om die te veroordelen.
Dát is mijn God. Niks meer, niks minder.


Amen..

Pauline

Berichtdoor Pauline » 18 sep 2008 05:59

het is absoluut niet off topic,
omdat het gaat over de liefde van God.
Dat jij het zo niet brengt is jou ding.
ik vind het een belangrijk iets om het er wel over te hebben.
als het godsbeeld van veel mensen is dat god een afschuwelijk iemand is omdat iedereen naar de hel gaat etc...
..wel belangrijk dus.

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 18 sep 2008 09:48

Pauline schreef:we zijn het tot op zekere hoogte met elkaar eens nietwaar, dat het dodenrijk, de dood, satan het beest de profeet in de vuurpoel worden gegooid he.
de mensen ook. dat geloof ik ook.

maar omdat in openbaring 22 die stad wordt genoemd waar wij gaan wonen, en in het vers daarna wordt verteld dat de honden die ontucht bedrijven, moorden, liegen en bedriegen (vers 14 en 15)
had ik het zo gelinkt, dat wij in die stad leven, en dat de vuurpoel zeg maar daaromheen is. buiten de stad. omdat de mensen en satan en alles in die vuurpoel zijn. maar in vers 15 word verteld dat ze buiten de stad zijn, dus simpele sprong naar de vuurpoel is buiten de stad. snap je mn gedachtengang tot zover?

nou, en als er dan wordt gezegd dat zij hun kleren wassen en de levensboom kunnen aannemen, had ik het zo gelinkt dat dat dus gaat om de nieuwe wereld, en als ze dan nog ja zeggen tegen Jezus dat ze dan toch nog naar de stad kunnen.
jezus zegt toch ook in de bijbel dat elke tong zal belijden dat God God is.
Dat zijn op een gegeven moment wel alle mensen.
En nu had ik gedacht, satan zit voor eeuwig in dat dodenrijk, en het is toch knap vervelend voor hem, dat hij toch denkt, nou ik heb lekker 3/4e van de mensheid toh bij God weten vandaan te houdern met mn leugens, en dat hij ze dan uiteindelijk toch die stad binnen ziet gaan, terwijl hij alleen maar kan toekijken.
en dan heeft hij uiteindelijk toch echt helemaal verloren nietwaar?
snap je hoe ik denk?
en Jezus is dan ook absoluut niet voor niets gestorven, omdat de mensen van buiten de stad eerst Hem moeten aannemen, en hun zonden moeten belijden.
Ik vind dat echt heel liefdevol, zinvol en ook wel heel logisch uiteindelijk.

Op deze manier is uiteindelijk Jezus nog steeds de enige weg, de waarheid en het leven he...
en iedereen wordt gered.
En elk ander woord in de bijbel wordt ook vervuld, want inderdaad, daarvoor gaan ze echt naar de hel.
en dat is al vreselijk op zich.

Dus volgens mij, is hoe ik het nu uitleg...doet het niets af aan de bijbel, spreekt het ook nog niets tegen, en is het echt liefdevol.

Snap je?
Vraag me echt af of je het kan volgen. en het is echt pas sinds deze discussie dat ik er zo over ben gaan denken hoor. Dus dit zo aan jullie uitleggen is ook een manier om het te toetsen he.
Dus ik ben echt geinteresseerd in wat je er van vind.

Greetz, Pauline


Alle tong zal Jezus belijden als Heer, dal klopt. Zelfs de mensen die in de hel zijn, zullen erkennen dat het beter was geweest als ze in God hadden geloofd. Je moet het zo zien, dat iedereen erachter zal komen dat God goed is, en dat iedereen zal erkennen dat Jezus ook God is. De mensen die verloren zijn gegaan zullen alleen ook nog erkennen dat het beter voor hen was geweest om de uitgestoken Hand van God aan te pakken.
Na je dood is er geen weg terug meer. In de hemel kun je God niet meer vaarwel zeggen, en in de hel kun je niet meer God aannemen en alsnog gered worden. Lees maar eens de gelijkenis die Jezus vertelt in Lukas 16.
De rijke man en de arme Lazarus
"19 En er was een rijk man, die gekleed ging in purper en fijn linnen en elke dag schitterend feest hield. 20 En er was een bedelaar, Lazarus genaamd, vol zweren, 21 nedergelegd bij zijn voorportaal, die verlangde zijn honger te stillen met wat van de tafel van de rijke afviel; zelfs kwamen de honden zijn zweren likken. 22 Het geschiedde, dat de arme stierf en door de engelen gedragen werd in Abrahams schoot. 23 Ook de rijke stierf en hij werd begraven. En toen hij in het dodenrijk zijn ogen opsloeg onder de pijnigingen, zag hij Abraham van verre en Lazarus in zijn schoot. 24 En hij riep en zeide: Vader Abraham, heb medelijden met mij en zend Lazarus, opdat hij de top van zijn vinger in water dope en mijn tong verkoele, want ik lijd pijn in deze vlam. 25 Maar Abraham zeide: Kind, herinner u, hoe gij het goede tijdens uw leven hebt ontvangen en insgelijks Lazarus het kwade; nu wordt hij hier vertroost en gij lijdt pijn. 26 En bij dit alles, er is tussen ons en u een onoverkomelijke kloof, opdat zij, die vanhier tot u zouden willen gaan, dit niet zouden kunnen, en zij vandaar niet aan onze kant zouden kunnen komen. 27 Doch hij zeide: Dan vraag ik u, vader, dat gij hem naar het huis van mijn vader zendt, want ik heb vijf broeders. 28 Laat hij hen dan ernstig waarschuwen, dat ook zij niet in deze plaats der pijniging komen. 29 Maar Abraham zeide: Zij hebben Mozes en de profeten, naar hen moeten zij luisteren. 30 Doch hij zeide: Neen, vader Abraham, maar indien iemand van de doden tot hen komt, zullen zij zich bekeren. 31 Doch hij zeide tot hem: Indien zij naar Mozes en de profeten niet luisteren, zullen zij ook, indien iemand uit de doden opstaat, zich niet laten gezeggen."

Snap je nu wat ik bedoel? Ik begrijp jouw gedachtengang wel, maar zo staat het niet in de Bijbel. Mag ik je een tip geven? Lees eens wat uitleg over deze materie. Er zijn bij de christelijke boekhandel zal dingen te lezen hierover. En anders wil je dominee of voorganger vast wel wat uitleggen!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Pauline

Berichtdoor Pauline » 18 sep 2008 15:49

ja, ik ken het verhaal.
das in het dodenrijk.
wat in de vuurpoel gegooid wordt.

nou ja... t is mooi geweest zo :)
bedankt voor je reacties.
natuurlijk ga ik het nog bij meer mensen toetsen.
ik ben nog niet overtuigd dat het niet klopt zoals ik het zeg.

ik weet ook dat het niet de normale gang van zaken is wat ik zeg.
ken eigelijk niemand die er zo over denkt.
t zegt niet dat het fout is. de kerk heeft het soms ook bij het verkeerde eind.
terug naar de basis dus maar.
de bijbel. het liefst in de grondvertaling.
:mrgreen:
greetz

salty
Luitenant
Luitenant
Berichten: 516
Lid geworden op: 17 jul 2005 00:57
Locatie: Jerusalem

Berichtdoor salty » 12 okt 2008 00:55

8) 8) 8) 8) 8) :?: :idea: :arrow:

Is de God uit het OT dezelfde als de God uit het NT?
jazeker!
Hoe kan dat dan - ook als je dus beweren wilt dat Yeshua - Jezus God is ?
Is Hij dan dezelfde ? Hoe lijkt Hij dan zo anders geworden?

God in het OT-de Tenach = YHWH Elohim
De Eeuwige Godheid die zich in verschillende gedaantes doet kennen.

naaast YHWH bestaan er vele "goden" en afgoden maar geen van hen zijn gelijk aan YHWH
YHWH is de Koning van het heelal want uit Hem en In Hem zijn alle dingen
daarom komt aan Hem alleen de eer. Hij was, en is ,en zal Zijn: altijd en Eeuwig dezelfde.

Toch is Yeshua ook YHWH -de EEUWIGE - en wel : als het Gezicht van YHWH
Het Vleesgeworden WOORD van YHWH

YHWH heeft de mens een vrije wil gegeven. en de mogelijkheid om onsterfeliijk te zijn.
Daarbij is de mens de mist in gegaan door naast YHWH of ipv Hem andere goden te gaan vereren
of Hem niet meer te erkennen als onze AVINU ba Shamayim- Vader in de Hemelen.
Daardoor is er een scheiding gekomen tussen Hem en de mens en kwam de dood in de wereld.
De Dood kwam als straf op zonde en ongehoorzaamheid.
Toch heeft YHWH altijd de kans gegeven aan de mens om bij Hem terug te keren om Hem te
erkennen als Heer der werelden en onze Vader in de hemelen.

In Het begin al door na de zondvloed opnieuw te beginnen---- bleek snel niet voldoende.
de mensheid keerde YHWH weer de rug toe.

Daarna door het verbond met de vaderen Avraham Itzhak en Yaacov= Israel
Daarna door het Sinai Verbond en hetgeven van de Torah - de Wet aanvankelijk alleen aan de zonen van Israel
maar met de bedoeling hiermee alle andere volken te tonen dat YHWH heeft gesproken en dat door te handelen met Zijn Volk alles wat gesproken was - dmv de profeten uit zou komen.
zoals voorzegd was zou het uitverkoren volk YHWH keer op keer de rug toekeren .
en juist Door het Verbond met YHWH werd het volk Israel keer op keer gestraft.

De Wet bleek ook niet voldoende om de mensen gehoorzaam te maken.
Daarom heeft YHWH Yeshua naar de wereld gestuurd om ons te leren hoe wij de Wet- Torah moeten vervullen.
Yeshua heeft de Wet helemaal tot het eind toe vervuld- Gods wil te doen. en Hem lief te Hebben in alles bovenal en Zij naaste medemens als zichzelf. Dit heeft Hij gedaan in Liefde - zo'n absolute Liefde die niet van deze wereld is .
Yeshua heeft met Zijn Bloed het Nieuwe Verbond gesloten.
Opdat een ieder die in Hem gelooft terug kan komen tot YHWH en daardoor Eeuwig Leven zal krijgen.
De dood is dus hiermee overwonnen.

Door deel te nemen aan de maaltijd van onze Heer en Koning gedenken en bekrachtigen wij Het door Hem gesloten verbond.en geven we blijk van ons geloof in een Eeuwig leven samen met YHWH . dus eigenlijk datgene waartoe wij werden geschapen- net als in Genesis.
Maar deze keer heeft de zoon van de vrouw de kop van de slang verpletterd en overwonnen.

Eens zal Yeshua terugkeren en als YHWH Koning regeren over deze wereld wanneer eens Hij weer onder Zijn Volk zal wonen en ZIjn uitverkorenen met Hem mogen heersen in Zijn Koningkrijk.
Dan gaat pas echt het grote Loofhuttenfeest- Sukkoth beginnen.

YHWH altijd dezelfde -Gisteren Vandaag en Morgen!
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 gasten