Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
DannydeK schreef:Ik ben bezig met een artikel over God. En dan voornamelijk over de god van de christenen. Ik ben reuze benieuwd hoe het beeld nu eigenlijk is.
Tijn schreef:Poe, ik proef bijna alleen maar frustratie in je reacties Danny. Het enige punt dat je kenbaar wil maken is dat jij God ziet als straffend en kwaad in het oude testament. En dat je de liefdevolle karaktertrek niet kunt rijmen met de hel.
Probeer eens niet losse stukken uit het oude testament te trekken, maar volg God eens door de hele geschiedenis van het volk van Israel heen, dan zal je ook vanzelf tot de conclusie komen dat Hij meer is dan een wraaklustig en strafrijke God.
En dan kom je vanzelf tot de conclusie dat niet God veranderd is in het nieuwe testament, maar dat onze positie ten opzichte van Hem veranderd is.
DannydeK schreef:Het is toch te bizar voor woorden dat sommige mensen werkelijk geloven dat, hoe goed je ook leeft, je alsnog in de hel komt wanneer je simpelweg niet in het bestaan geloof van een wezen waarvan nog geen grammetje bewijs is dat hij bestaat.
DannydeK schreef: In dit nieuwe artikel wil ik het echter hebben over de mogelijkheid van het bestaan van deze god, en ga ik de 5 "godsbewijzen" weerleggen...
DannydeK schreef:(...) Ik weet namelijk hoe je de bijbel moet zien en hoe de bijbel tot stand is gekomen, zij weten dit niet.
DannydeK schreef:Ik denk dat de huidige christenen zich beter bij het nieuwe testament kunnen houden..De god uit het oude testament is namelijk straffend en kwaad..
Ik durf bijna te stellen dat de god van het nieuwe testament niet dezelfde god is als de god van de joden (uit het oude testament)..
Cicero schreef:Je hebt het in grote lijnen juist. Je moet echter niet vergeten dat dit geen 'natuurgetrouwe' informatie over God is, maar een gebrekkige menselijke verwoording. Er is in het denken over God in de Bijbel dan ook ontwikkeling te bespeuren.
Gurkie schreef:DannydeK schreef: In dit nieuwe artikel wil ik het echter hebben over de mogelijkheid van het bestaan van deze god, en ga ik de 5 "godsbewijzen" weerleggen...
Hahaha!!!
Dus jij gaat de vijf godsbewijzen weerleggen? Heel veel succes daarbij.
Trouwens, het is echt een uitstekende eigenschap van een schrijver en onderzoeker, om de argumenten en aannames voor zich te laten spreken, i.p.v. een vooropgezet plan te volgen.
De Bijbel leert waaruit het geloof kan ontstaan. Niet uit wetenschap (alleen).Riska schreef: ... Maar het is totaal niet belangrijk. Feit is dat in de hele toenmalige wereld duidelijk was wat er gebeurde. En daar is in die toenmalige wereld tot op de dag van vandaag de hand van God in gezien.
Wat ik niet bedoel is dat er in de Bijbel een soort evolutie is waar te nemen van een primitief Godsbeeld naar een verhevener Godsbeeld. Ik bedoel dat er in de Bijbel verschillende lijnen lopen, verschillende Godsbeelden zijn etc, hoewel ik wel denk dat in de loop van de tijd het Godsbeeld zich a.h.w. 'verwijd', in een hogere begrijpelijkheid geplaatst werd/wordt. Het punt waar het om gaat is dat Godskennis altijd slechts analoog-adequaat is.Michael schreef:Cicero schreef:Je hebt het in grote lijnen juist. Je moet echter niet vergeten dat dit geen 'natuurgetrouwe' informatie over God is, maar een gebrekkige menselijke verwoording. Er is in het denken over God in de Bijbel dan ook ontwikkeling te bespeuren.
Ik zit een en ander even terug te lezen. Maar dit verbaast me. Kun je toelichten waarom je denkt dat de eerste boeken van de bijbel God niet goed omschrijven? Ik denk namelijk dat God erin juist heel goed omschreven wordt.
En als het inderdaad zo is. Hoe komen we tot die conclusie? Waarom denken we dan dat andere bronnen het beter doen?
Eigenlijk is elke meting van betrouwbaarheid gebaseerd op een eikpunt. Maar aangezien de bijbel (dacht ik) het eikpunt is gaat dat in deze kwestie niet op. Dus... Wat is het eik punt waaraan je de acuraatheid van de bijbel meet? En hoe weet je dat je het correcte eikpunt hebt?
Je bent kennelijk een nogal belezen iemand... Ik zou zeggen lees dan ook even het dunne boekje van Pincha Lapide over de bergrede. Hij schrijft daarin namelijk een aardig stukje over een bepaald soort "twee-goden-leer": De God van het OT die zich in het OT openbaart als God van wraak en de God van het NT die zich in het NT openbaart als de God van liefde. Met twee vingers in z'n neus toont Lapide aan, dat met aanhalen van wat bijbelgedeelten precies het tegenovergestelde beweerd ook zou kunnen worden, namelijk dat God zich in het OT openbaart als God van liefde en God zich in het NT openbaart als een God van wraak. Ofwel, Lapide toont hiermee aan dat en het uit elkaar halen van de OT-tische en NT-tische God niet klopt, en dat bij evenwichtig lezen van beide testamenten God in zowel OT als NT gelijk is.DannydeK schreef:Ik denk dat de huidige christenen zich beter bij het nieuwe testament kunnen houden..De god uit het oude testament is namelijk straffend en kwaad..
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten