Vragen over de inhoudelijk kant van de Bijbel en de Koran !

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Carl
Sergeant
Sergeant
Berichten: 288
Lid geworden op: 01 jan 2004 21:18
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 01 dec 2008 19:10

hamlap schreef:
lailahaillallah schreef:We lezen in Deuteronomium duidelijk dat afvalligen in het geloof bestraft moeten worden door met de steen te stenigen tot de dood. Ik ben geen vers tegengekomen in het Nieuwe Testament waar staat dat de bestraffingen niet moeten worden uitgevoerd. Integendeel leert Jezus (*censuur*) dat gelovigen die hem volgen de geboden moeten navolgen.


Nog één keer dan: het Woord is Vlees geworden, Gods Zoon is sprekend Zijn Vader, Hij is de belichaming van Gods wet: Jezus heeft precies laten zien wat het betekent om Gods wet te houden. Als christen wil ik een volgeling van Jezus zijn, Zijn voetstappen drukken. Jezus leert dat gelovigen Hem moeten navolgen!

En een wig drijven tussen Jezus en de wet, dat zal moeilijk gaan! Jezus is het vleesgeworden Woord, of, zo mag het denk ik ook gezegd worden: Hij is de vleesgeworden wet!
Vergeet ook niet de samenvatting van de wet, zoals die gegeven heeft: God liefhebben boven alles, en je naaste liefhebben als je zelf.

Toch heeft Lailah wel gelijk.
Het staat er gewoon.
En Jesus heeft de wet niet afgeschaft, maar vervuld. Als je in Jezus' voetstappen wilt treden dan betekent dat........

je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Gebruikersavatar
Yael
Majoor
Majoor
Berichten: 2426
Lid geworden op: 02 apr 2004 15:54
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 01 dec 2008 19:13

Men heeft daar toch de ban voor tegenwoordig... Je word onder censuur gesteld als je levenswandel niet goed is en uiteindelijk kan dat dus betekenen dat je van de gemeente word losgemaakt.

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 01 dec 2008 19:19

Carl schreef:
johannes1 schreef:verschil is dat in de christenwereld dat geweld juist is afgezworen, terwijl dit in de islamitische wereld juist wel wordt uitgevoerd


Je liegt het Johannes.
Zou je gelijk hebben, dan had de paus nl. wel verklaard dat dit vers een corruptie is van de oorspronkelijke tekst.
Of zoiets:)

je broer
Carl


ik heb niks met de paus te maken. hoezo corruptie?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 01 dec 2008 19:22

[quote="lalilalala]We lezen in Deuteronomium duidelijk dat afvalligen in het geloof bestraft moeten worden door met de steen te stenigen tot de dood. Ik ben geen vers tegengekomen in het Nieuwe Testament waar staat dat de bestraffingen niet moeten worden uitgevoerd. Integendeel leert Jezus (*censuur*) dat gelovigen die hem volgen de geboden moeten navolgen. [/quote]

Johannes 8 vers 7 geeft toch duidelijk iets anders aan.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
Carl
Sergeant
Sergeant
Berichten: 288
Lid geworden op: 01 jan 2004 21:18
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 01 dec 2008 20:46

Iemand moet toch bepalen of een vers correct in de bijbel staat?
Jij zegt dat de christenwereld geweld heeft afgezworden. Ik geloof daar niks van. Dé basis van het christendom is de bijbel; een boek dat vaak en op vele wijzen oproept tot geweld. Geen christen dus die geweld af zal zweren. En geen paus die alle bijbelse oproepen tot geweld onwettig of onterecht zal verklaren.

Ook in het NT vinden we nog steeds God die er niet voor tergdeinst om mensen te doden. Denk maar eens aan Ananias en Saffira.

je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 02 dec 2008 19:40

Jij zegt dat de christenwereld geweld heeft afgezworden. Ik geloof daar niks van. Dé basis van het christendom is de bijbel; een boek dat vaak en op vele wijzen oproept tot geweld. Geen christen dus die geweld af zal zweren. En geen paus die alle bijbelse oproepen tot geweld onwettig of onterecht zal verklaren.

kom maar eens met hedendaagse voorbeelden van groepen christenen die geweld gebruiken.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
Yael
Majoor
Majoor
Berichten: 2426
Lid geworden op: 02 apr 2004 15:54
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 02 dec 2008 19:41

Die zijn er zat hoor Johannes, alleen zijn ze volgens onze definitie geen christenen.

Gebruikersavatar
Carl
Sergeant
Sergeant
Berichten: 288
Lid geworden op: 01 jan 2004 21:18
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 02 dec 2008 19:43

johannes1 schreef:
Jij zegt dat de christenwereld geweld heeft afgezworden. Ik geloof daar niks van. Dé basis van het christendom is de bijbel; een boek dat vaak en op vele wijzen oproept tot geweld. Geen christen dus die geweld af zal zweren. En geen paus die alle bijbelse oproepen tot geweld onwettig of onterecht zal verklaren.

kom maar eens met hedendaagse voorbeelden van groepen christenen die geweld gebruiken.

Je draait de bewijslast om. Jij beweert iets - kun jij dat onderbouwen?

je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 02 dec 2008 19:43

noem eens wat dan, yael?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 02 dec 2008 19:43

Carl schreef:
johannes1 schreef:
Jij zegt dat de christenwereld geweld heeft afgezworden. Ik geloof daar niks van. Dé basis van het christendom is de bijbel; een boek dat vaak en op vele wijzen oproept tot geweld. Geen christen dus die geweld af zal zweren. En geen paus die alle bijbelse oproepen tot geweld onwettig of onterecht zal verklaren.

kom maar eens met hedendaagse voorbeelden van groepen christenen die geweld gebruiken.

Je draait de bewijslast om. Jij beweert iets - kun jij dat onderbouwen?

je broer
Carl

ik vraag je alleen jou bewering te onderbouwen
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
Yael
Majoor
Majoor
Berichten: 2426
Lid geworden op: 02 apr 2004 15:54
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 02 dec 2008 19:46

In Afrika bv. http://en.wikipedia.org/wiki/Joseph_Kony. Ik had pas een documantaire gekeken River Congo, waarin een rebellenleider geinterviewd word, die ook overal de Bijbel bijhaald. Echt ongelofelijk. :roll:

Gebruikersavatar
Carl
Sergeant
Sergeant
Berichten: 288
Lid geworden op: 01 jan 2004 21:18
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 02 dec 2008 19:50

Misschien een beetje antiek voorbeeld, maar de hofevangelist van president Nixon, Billy Graham, moedigde de president aan napalm te gebruiken in Vietnam.

je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 02 dec 2008 19:56

de vraag is of dit uit geloofsovertuiging kwam of omdat de oorlog niet goed liep.

Je hebt het hier over iets heel klein schaligs 1 christen die iets op roept tot napalm waar vraagtekens bij staan op welke grond hij dit deed, terwijl het vanuit de islam gezien heel groot gebeurd. kijk bv eens in de topic over kerkklokken waar salty zegt dat vanaf de minaret wordt opgeroepen tot moord op joden en christenen. Of lees http://www.sdok.nl eens.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
Carl
Sergeant
Sergeant
Berichten: 288
Lid geworden op: 01 jan 2004 21:18
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 02 dec 2008 20:06

Je weidt te ver uit, Johannes.
Je vroeg mij nadrukkelijk om een voorbeeld. Ik noem er een ofschoon jij moet bewijzen, niet ik.
Vervolgens is het weer niet goed. Wel, ik neem aan dat Nixon, als hij een strategisch advies wilde, wel een generaal erbij had geroepen ipv Graham.
En is Graham ineens geen christen als hij met de president spreekt.

En wat hebben mohammedanen eigenlijk met deze discussie te maken?

je broer
Carl

(PS: je wordt er niet slechter van als je toegeeft ongelijk te hebben)
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

lailahaillallah
Verkenner
Verkenner
Berichten: 62
Lid geworden op: 24 okt 2007 20:15

Berichtdoor lailahaillallah » 02 dec 2008 21:18

Assalaam alaikum,

kom maar eens met hedendaagse voorbeelden van groepen christenen die geweld gebruiken.


George W. Bush


Salaam.
"In de godsdienst is er geen dwang." (Koran, 2:256)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 gasten