Vragen over de inhoudelijk kant van de Bijbel en de Koran !

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

lailahaillallah
Verkenner
Verkenner
Berichten: 62
Lid geworden op: 24 okt 2007 20:15

Vragen over de inhoudelijk kant van de Bijbel en de Koran !

Berichtdoor lailahaillallah » 22 jul 2008 17:40

Esselamoen aleykoem,


Wie kan mij helpen een antwoord te geven op een aantal vragen over de inhoudelijke kant van de Bijbel?


Was Jezus (vrede zij met hem) opgevaren naar de hemel op dezelfde dag van de kruisiging?


A) Ja, "Heden zult gij met Mij in het Paradijs zijn" (Luke 23:43)
B) Nee, "Ik ben nog niet opgevaren tot Mijn Vader" (Johannes 20:17)




Alvast bedankt.
"In de godsdienst is er geen dwang." (Koran, 2:256)

Gebruikersavatar
Yael
Majoor
Majoor
Berichten: 2426
Lid geworden op: 02 apr 2004 15:54
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 22 jul 2008 18:08

Wat is precies je bedoeling met deze topics? Om aan te tonen dat de Bijbel niet klopt?

En nee Jezus is niet letterlijk met Zijn lichaam opgevaren naar Zijn Vader toen Hij stierf aan het kruis, maar Zijn ziel wel. Vandaar dat Hij dat kon zeggen tegen die moordenaar. (In Lukas)
Hij is later lichamelijk vanaf de Olijfberg opgevaren naar de hemel.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 jul 2008 18:35

Maar waarom belijden wij dan "nedergedaald ter helle"?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Yael
Majoor
Majoor
Berichten: 2426
Lid geworden op: 02 apr 2004 15:54
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 22 jul 2008 18:37

Volgens mij slaat dat op het lijden aan het kruis en niet op na Zijn sterven.


Jezus zegt toch wanneer Hij sterft: Vader in Uw handen beveel Ik mijn geest.
Toen ging Hij naar Zijn Vader.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 jul 2008 18:41

Nederdalen ter helle doe je mijns inziens geestelijk en niet vleselijk.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3400
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Enkele vragen over de inhoudelijk kant van de Bijbel!

Berichtdoor Cicero » 22 jul 2008 19:31

lailahaillallah schreef:Esselamoen aleykoem,

Wie kan mij helpen een antwoord te geven op een aantal vragen over de inhoudelijke kant van de Bijbel?

Was Jezus (vrede zij met hem) opgevaren naar de hemel op dezelfde dag van de kruisiging?

A) Ja, "Heden zult gij met Mij in het Paradijs zijn" (Luke 23:43)
B) Nee, "Ik ben nog niet opgevaren tot Mijn Vader" (Johannes 20:17)

Alvast bedankt.


Ave,

Over de preciese 'gang van zaken' verschillen de auteurs in het NT. Eén ding is zeker: ze geloofden allemaal dat Jezus door God was opgewekt en was opgenomen in de hemel, vanwaar ze hem terugverwachtten.

lailahaillallah
Verkenner
Verkenner
Berichten: 62
Lid geworden op: 24 okt 2007 20:15

Re: Enkele vragen over de inhoudelijk kant van de Bijbel!

Berichtdoor lailahaillallah » 22 jul 2008 20:12

Ave,

Over de preciese 'gang van zaken' verschillen de auteurs in het NT. Eén ding is zeker: ze geloofden allemaal dat Jezus door God was opgewekt en was opgenomen in de hemel, vanwaar ze hem terugverwachtten.


Bedankt voor de reacties!


Cicero, heeft de heilige geest de auteurs niet geinsprireerd?.., dus waarom verschillen ''de gang van zaken'' in het NT?
"In de godsdienst is er geen dwang." (Koran, 2:256)

Gebruikersavatar
Yael
Majoor
Majoor
Berichten: 2426
Lid geworden op: 02 apr 2004 15:54
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 22 jul 2008 20:41

Optimatus schreef:Nederdalen ter helle doe je mijns inziens geestelijk en niet vleselijk.


Waar heb ik dat ontkent dan?

Gebruikersavatar
Yael
Majoor
Majoor
Berichten: 2426
Lid geworden op: 02 apr 2004 15:54
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Re: Enkele vragen over de inhoudelijk kant van de Bijbel!

Berichtdoor Yael » 22 jul 2008 20:42

lailahaillallah schreef:
Ave,

Over de preciese 'gang van zaken' verschillen de auteurs in het NT. Eén ding is zeker: ze geloofden allemaal dat Jezus door God was opgewekt en was opgenomen in de hemel, vanwaar ze hem terugverwachtten.


Bedankt voor de reacties!


Cicero, heeft de heilige geest de auteurs niet geinsprireerd?.., dus waarom verschillen ''de gang van zaken'' in het NT?


Misschien omdat inspiratie niet hetzelfde is als dicteren.

lailahaillallah
Verkenner
Verkenner
Berichten: 62
Lid geworden op: 24 okt 2007 20:15

Re: Enkele vragen over de inhoudelijk kant van de Bijbel!

Berichtdoor lailahaillallah » 22 jul 2008 20:57


Misschien omdat inspiratie niet hetzelfde is als dicteren.


Een ander voorbeeld is:


Waar was Jezus (*censuur*) in de zesde ure op de dag van de kruisiging?

A) Aan het kruis? (Marcus 15:23)
B) Ergens anders, namelijk.. (Johannes 19:14)



Mvg
"In de godsdienst is er geen dwang." (Koran, 2:256)

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 22 jul 2008 21:06

aan het kruis, want als je johannes 19 vers 14 leest zie je dat er staat omtrent.

Markus zegt, Mark. 15:25, dat het de derde ure was, als Christus gekruisigd werd, en Johannes zegt hier dat het omtrent de zesde ure was, als Hij voor de Joden voortgebracht werd, eer Hij nog van Pilatus ter dood veroordeeld was. Om welk schijnbaar verschil te verenigen, gevoelen sommigen dat de Joden den dag niet alleen afdeelden in twaalf uren, van den opgang der zon tot den ondergang, Joh. 11:9; maar ook, gelijk zij den nacht in vier waken afdeelden, zij alzo ook in den dag vier delen stelden; Matth. 20:1,3,5; Mark. 15:1,25,34; noemende elk deel van het uur, waar het van begon, het eerste deel de eerste ure, het tweede deel de derde ure, het derde de zesde ure, en het vierde deel de negende ure; en dat volgens dien Johannes niet tegenspreekt hetgeen Markus zegt, dat Christus in het tweede deel van den dag, hetwelk de derde ure genaamd wordt, gekruisigd is, maar dat hij het nader verklaart, namelijk dat het ging naar het derde deel des daags, genaamd de zesde ure, en dat hij daarom het woord omtrent daarbij voegt. Anderen menen dat Markus de uren rekent naar de wijze der Joden, maar dat Johannes die rekent naar de wijze der Romeinen, gelijk wij ook doen, beginnende van den middernacht. Alzo dat hetgeen Johannes hier verhaalt, zou geschied zijn tussen zes en zeven uren des morgens, niet zeer lang na den opgang der zon. Want Christus was des morgens heel vroeg tot Pilatus gebracht, Matth. 27:1,2; Mark. 15:1; Joh. 18:28; daarna heeft hij Hem nog gezocht te verlossen, wederom in het rechthuis gebracht; aldaar is Hij wederom van de krijgsknechten smadelijk mishandeld; Matth. 27:27; Mark. 15:16, en daarna uit de stad geleid en naar het gericht gebracht. Zodat hiermede lichtelijk nog twee uren zijn verstreken. Want hoewel Johannes, gelijk hij de woorden van Christus of van andere Joden verhaalt, der Joden rekening in de uren volgt, nochtans gelijk hij zelf spreekt, zo schijnt hij ook elders de rekening der Romeinen te volgen, gelijk te zien is Joh. 20:19, overmits toen hij zijn Evangelie schreef, de stad Jeruzalem verwoest was en de Joden geen volk meer waren.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3651
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Enkele vragen over de inhoudelijk kant van de Bijbel!

Berichtdoor henkie » 22 jul 2008 21:35

lailahaillallah schreef:

Misschien omdat inspiratie niet hetzelfde is als dicteren.


Een ander voorbeeld is:


Waar was Jezus (*censuur*) in de zesde ure op de dag van de kruisiging?

A) Aan het kruis? (Marcus 15:23)
B) Ergens anders, namelijk.. (Johannes 19:14)



Mvg


Het is hier een discussieforum. Alleen vragen oproepen en reacties niet beantwoorden is niet de bedoeling.

Gebruikersavatar
hamlap
Luitenant
Luitenant
Berichten: 542
Lid geworden op: 06 feb 2005 13:54
Contacteer:

Re: Enkele vragen over de inhoudelijk kant van de Bijbel!

Berichtdoor hamlap » 22 jul 2008 21:57

lailahaillallah schreef:Wie kan mij helpen een antwoord te geven op een aantal vragen over de inhoudelijke kant van de Bijbel?

Was Jezus (vrede zij met hem) opgevaren naar de hemel op dezelfde dag van de kruisiging?

A) Ja, "Heden zult gij met Mij in het Paradijs zijn" (Luke 23:43)
B) Nee, "Ik ben nog niet opgevaren tot Mijn Vader" (Johannes 20:17)


Er zijn zoals je waarschijnlijk wel weet vier Evangeliën opgenomen in de Bijbel. Ieder Evangelie beschrijft op zijn eigen manier het leven van Jezus. Als je deze vier Evangeliën gaat vergelijken, dan zie je dat qua opbouw, structuur en de weergegeven gebeurtenissen dat Markus, Lukas en Mattheus erg op elkaar lijken. Het evangelie van Johannes ziet er anders uit: er staan bijvoorbeeld geen gelijkenissen in, terwijl dat in de andere drie evangelien wel staat.

Kenmerkend voor het Johannesevangelie is de manier waarop Jezus gepresenteerd wordt. Hij komt van God de Vader, is mens geworden, gaat weer terug naar God de Vader. Hij komt van Boven, daalt diep neer, en stijgt weer op naar Boven. Dat is de weg die Jezus moet gaan. In de geschiedenis die Johannes vertelt is het consistent met de rest van hetgeen hij wil vertellen. Johannes 20:17 zegt dan dat Maria Jezus niet vast mag houden (zo staat het er letterlijk) -> Houdt Mij hier niet vast, want Ik moet terug naar Mijn Vader gaan.

De tekst van Lukas 23 is gesproken door Jezus aan het kruis (Johannes 20 is gesproken een paar dagen later, vlak na de opstanding van Jezus uit de dood). Lukas geeft hier aan dat het heil, dat in Jezus zichtbaar is geworden, een realiteit is voor zijn mede-kruiseling. Wat Jezus belooft, dat is ook werkelijkheid voor degene die in Hem gelooft. -> Heden zult u met Mij in het paradijs zijn.
De andere kruiseling hoeft er niet aan te twijfelen dat voor hem, dankzij het geloof in Jezus, na zijn laatste adem uitgeblazen te hebben, het paradijs wacht. Hij mag voor eeuwig bij God zijn.

Tenslotte: de vraag die je stelt, komt wat vreemd op me over. Je vraagt naar het moment van Jezus' hemelvaart, en dan kom je juist met deze twee teksten aan (Joh.20 en Lukas 23). Het komt op me over alsof je dat niet van jezelf hebt, maar ergens hebt gelezen of gehoord. Als je namelijk een vraag had over de hemelvaart van Jezus, dan had je gewoon Handelingen 2 of Lukas 24 kunnen lezen, maar juist over die teksten hoor ik je niet.
Maar goed, ik hoop dat het je nu iets duidelijk is geworden. De Bijbel is een oud boek, en niet altijd gemakkelijk om te lezen. Veel wijsheid bij het lezen van de Bijbel toegewenst.
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 22 jul 2008 21:59

Ik wil graag nog iets zeggen over je eerste vraag.

In de zin 'Ik zeg u heden gij zult/zult gij met mij in het paradijs zijn' kan je op twee plaatsen een komma zetten. Omdat in de grondtekst geen leestekens staan, zijn er dus twee interpretaties mogelijk: 'Ik zeg u heden, gij zult met mij in het paradijs zijn' of 'Ik zeg u, heden zult gij met mij in het paradijs zijn'

De bijbel zegt dat als een mens sterft, de geest teruggaat naar God. Jezus stierf, dus hij is afgedaald naar het dodenrijk, oftewel hij is gestorven. Het woord 'hel' is een vertaling die de NBG '51 voor verschillende bijbelse begrippen heeft gebruikt, waardoor verwarring kan ontstaan. Gehenna en hades zijn niet dezelfde dingen.

lailahaillallah
Verkenner
Verkenner
Berichten: 62
Lid geworden op: 24 okt 2007 20:15

Berichtdoor lailahaillallah » 23 jul 2008 01:37


De bijbel zegt dat als een mens sterft, de geest teruggaat naar God. Jezus stierf, dus hij is afgedaald naar het dodenrijk, oftewel hij is gestorven. Het woord 'hel' is een vertaling die de NBG '51 voor verschillende bijbelse begrippen heeft gebruikt, waardoor verwarring kan ontstaan. Gehenna en hades zijn niet dezelfde dingen.


Als Jezus (vrede zij met hem) aan het kruis stierf:

1) Waarom mocht Maria Magdalena Jezus (*censuur*) niet aanraken? ''Raak mij niet aan''??
2) Wat bedoeld Jezus (*censuur*) met: ''mijn Vader en uw Vader, mijn God en uw God?
3) Jezus (*censuur*) zegt: Ik ben nog niet opgevaren naar mijn Vader in hemel?

Joh 20:17 Jezus zei tot haar: Raak Mij niet aan, want Ik ben nog niet opgevaren naar mijn Vader; maar ga heen naar mijn broeders en zeg hun: Ik vaar op naar mijn Vader en uw Vader en naar mijn God en uw God.

We lezen in Lukas 20:

36 Want zij (doden) kunnen niet meer sterven, want zij zijn den engelen gelijk; en zij zijn kinderen Gods, dewijl zij kinderen der opstanding zijn.

In Hebreeën 9 staat ook:

27 En gelijk het den mensen gezet is, eenmaal te sterven, en daarna het oordeel;





Mvg
"In de godsdienst is er geen dwang." (Koran, 2:256)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 99 gasten