Is God man,vrouw of geest???

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

RobM
Verkenner
Verkenner
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jul 2008 19:13

Is God man,vrouw of geest???

Berichtdoor RobM » 19 jul 2008 15:13

Hoewel ik denk dat deze vraag allang eens op dit forum is geteld,maar ik niet zou weten waar ik moet zoeken,probeer ik een nieuw topic hierover aan te maken.
Uiteraard weet ik ook niet precies of hij in de juiste index staat,maar ik denk dat een moderator hem dan wel verplaatst.

Maar ik zou graag willen weten hoe de mensen op dit forum kijken tegen het beeld van God.
Ik bedoel wat denken jullie hoe god eruit ziet?
Is God mannelijk of vrouwelijk?
Is God geest,Is God zowel mannelijk als vrouwelijk,Of is God alles??

In Genesis staat bv dat God de mens schiep na zijn evenbeeld,De eerste mens was Adam,Die ook man was.
Is daarmee God dan ook man??
Want Adam betekend ook mens.
Verder staat er ook God schiep de mens als zijn evenbeeld, als evenbeeld van God schiep hij hem, mannelijk en vrouwelijk schiep hij de mensen.
Kan je daaruit concluderen dat God zowel mannelijk als vrouwelijk is.
En in Jesaja staat 'Zoals iemands moeder hem troost, zo zal Ik u troosten, ja, in Jeruzalem zult gij getroost worden.'
Dat is een verwijzing na een vrouwelijke kant.
En in de Kolossenzen brief staat Beeld van God, de onzichtbare, is hij,
eerstgeborene van heel de schepping.
Kan je daaruit halen dat God eigenlijk Geest is??
Of is God alles??

Ik zou graag willen weten hoe men hier tegen aankijkt.

En dan zit ik ook met een andere vraag, namelijk die van Jezus. Jezus is volgens het Christelijke leer God zelf (Zijn afspiegeling, zijn reflectie), terwijl Jezus een man was. Hiermee wordt het geslacht van God dus ook afgespiegeld als het geslacht van God, want Jezus is God.
Dus is God dan toch weer man??

Kan iemand mij dit uitleggen??

Gebruikersavatar
Yael
Majoor
Majoor
Berichten: 2426
Lid geworden op: 02 apr 2004 15:54
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 19 jul 2008 19:25

God is sowieso een Geest en geen mens. In de Bijbel is Hij wel mannelijk, maar ik denk dat God geslachtsloos is als je me begrijpt.

Jezus is vooral de Messias, ik denk dat, dat meer benadrukt moet worden.
Laatst gewijzigd door Yael op 21 jul 2008 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.

yochanan
Verkenner
Verkenner
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 jun 2008 14:17
Locatie: Maasbracht

Is God man,vrouw of Geest

Berichtdoor yochanan » 19 jul 2008 20:20

RobM.

Als je Genesis 1:26 terhand neemt, zie je dat God zegt: Laat ONS mensen maken naar ONS beeld, naar ONZE gelijkenis,hier wordt dus
in meervoud gesproken.
Genesis 11:5 Toen de Here God de Toren bezag die de mensen maakten,
sprak Hij; Laat ONS nedervaren en laat ONS hun spraak aldaar verwarren,enz.Hier wordt ook weer in meervoud gesproken.
Het kan zijn dat ik het verkeerd heb, maar God kan ook met de al aanwezige Engelen hebben gesproken.

In Genesis 2 Vers 27 En God schiep de mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; man én vrouw.Maar dan als je verder leest in hfdst.2:15 Zo nam de Here God DE mens, en zette hem (zowel mannelijk en vrouwelijk) in de hof van Eden om die te bouwen en te bewerken.Maar dan komt het, want in vers 18 lees je dan, Ook had de Here God gesproken: Het is niet goed dat de man alleen zij; IK zal hem een hulpedie als tegen hem over zijHier zit dan iets tegenstrijdigs in.
Hoe komt nederland tot God

goofy1978
Sergeant
Sergeant
Berichten: 410
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:14

Berichtdoor goofy1978 » 20 jul 2008 15:28

1 Kor 11,7
Want de man moet het hoofd niet dekken, overmits hij het beeld en de heerlijkheid Gods is; maar de vrouw is de heerlijkheid des mans.

God de Zoon is mens geworden en was een man.
Zou God de Vader mens worden dan zou Hij ook een man zijn.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 21 jul 2008 07:33

Joh. 1:18 Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon, Die in den schoot des Vaders is, Die heeft Hem ons verklaard.
Joh. 4:24 God is een Geest, en die Hem aanbidden, moeten Hem aanbidden in geest en waarheid.

Kortom: de vraag hoe God eruitziet, is niet aan de orde.
Als je wilt weten wie God is, kijk dan naar Jezus.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 21 jul 2008 12:56

Verder staat er ook God schiep de mens als zijn evenbeeld, als evenbeeld van God schiep hij hem, mannelijk en vrouwelijk schiep hij de mensen.

Ik denk dat je hier de sleutel te pakken hebt. De afspiegeling van God in de mens, Zijn beeld, is compleet in mannelijk en vrouwelijk samen.

Tegelijkertijd blijft staan dat God geen mens is, maar een Geest, en dat daarmee ons fysieke beeld van man en vrouw geen betekenis hebben in relatie tot God.

goofy1978
Sergeant
Sergeant
Berichten: 410
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:14

Berichtdoor goofy1978 » 21 jul 2008 15:46

God de Zoon is mens geworden het zou vreemd zijn dat God de Vader nooit de menselijke natuur aan zou nemen, om zijn schepping met menselijke ogen te zien.

Johannes 1
9 Dit was het waarachtige Licht, Hetwelk verlicht een iegelijk mens, komende in de wereld.
10 Hij was in de wereld, en de wereld is door Hem gemaakt; en de wereld heeft Hem niet gekend.

verder in de tekst staat en het woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond, daar word Jezus mee bedoelt.

Op 19,13
En Hij was bekleed met een kleed, dat met bloed geverfd was; en Zijn naam wordt genoemd het Woord Gods.

De wereld is niet door Jezus of God de Zoon gemaakt dus joh 1 vers 10 gaat over God de Vader die mens is geworden.

Jesaja 41
25 Ik verwek Een van het noorden, en Hij zal komen van den opgang der zon; Hij zal Mijn Naam aanroepen; en Hij zal komen over de overheden als over leem, en gelijk een pottenbakker het slijk treedt.

Een van het noorden van de opgang der zon is vreemd het noorden is geen opgang der zon, het zou kunnen gaan over de zoon des dageraads (dageraad is opgang der zon) uit jes 14.

Jesaja 14
12 Hoe zijt gij uit den hemel gevallen, o morgenster, gij zoon des dageraads! hoe zijt gij ter aarde nedergehouwen, gij, die de heidenen krenktet!

in de kj vertaling staat lucifer son of the morning, lucifer betekend lichtbrenger.

lees joh 1 vers 9 en 10 nu nog maar eens na.

en Morgenster betekend overal in de bijbel een Goddelijk persoon.

2 Petr 1,19
En wij hebben het profetische Woord, dat zeer vast is, en gij doet wel, dat gij daarop acht hebt, als op een licht, schijnende in een duistere plaats, totdat de dag aanlichte, en de Morgenster opga in uw harten.

Op 2,28
En Ik zal hem de morgenster geven.

Op 22,16
Ik, Jezus, heb Mijn engel gezonden om ulieden deze dingen te getuigen in de Gemeenten. Ik ben de Wortel en het geslacht Davids, de blinkende Morgenster.

Lucifer is geen duivel, het is God de Vader die mens is geworden.

Jesaja 14
16 Die u zien zullen, zullen u aanschouwen, zij zullen op u letten, en zeggen: Is dat die man, die de aarde beroerde, die de koninkrijken deed beven?

Lucifer is een man God de Vader dus ook.
God de Vader heeft Zn Zoon niet gespaard, Hij zal Zichzelf ook niet sparen als je heel jes 14 leest.

Gurkie
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 28 mei 2005 16:04
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor Gurkie » 22 jul 2008 09:52

Mijn beeld van God:

God is geen mens, maar wel een persoon of persoonlijkheid. Hij is de krachtigste Geest die er is. De hele schepping geeft Hem weer en in elk mens heeft Hij een stukje van zichzelf gelegd. En niet alleen in de mens, maar ook in flora en fauna. Hij heeft dus mannelijke, vrouwelijk en ik zou bijna zeggen, ook dierlijke en natuurlijke eigenschappen.

Of misschien is het beter omgedraaid. Wij allen, elke schepping, heeft zijn eigenschappen. Het is allemaal uit de grote Bron ontleend.

Ik noem God 'Hij' of 'Hem' omdat dit zo in de Bijbel wordt genoemd. Ik besef echter dat dat vooral zo is, omdat in de tijd van de Bijbel de man als hoofd van de vrouw werd gezien en ik heb daar ook geen bezwaar tegen.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 22 jul 2008 10:49

Eén ding wordt wel duidelijk in deze discussie: WIJ zijn mensen want we benaderen God menselijk. Gelukkig begrijpt God dat want in Zijn Woord geeft hij menselijke kenmerken zodat wij ons er iets van kunnen begrijp: '

Zijn hand zal op u zijn...
Zijn ogen doorlopen de ganse aarde...
De voetbank zijner voeten...
Gods rechterhand
En ga zo maar door. Er staan zoveel voorbeelden in.

Maar God heeft geen menselijke gedaante. Het is geen grijze man met eem baard, Het is geen man noch vrouw. God is een alomtegenwoordig drieënig WEZEN. Een ZIJN, een KRACHT en een GEEST die over al is, in Ermelo en in Edinburg, in Meppel en Mogadishu...

Juist dat overal ZIJN, is van belang. Wij willen en proberen het menselijk te bevatten. Dat kan niet God wil IN ons wonen, bij ons zijn maar dan echt overal. In de wolkkolom en in de vuurkolom. In Zijn Zoon en in Zijn Geest. Hij ís Zijn Zoon en Hij is Zijn Geest.

Daarom kunnen wij God niet bevatten. Dat maakt het ook zo wonderlijk. God is zo groot zo onvergelijkbaar, zo onbenaderbaar maar in Christus zo benaderbaar...

Ik kan er niet over uit en ik vermoed dat ik de eeuwigheid nodig heb om er iets van te begrijpen!

rafaell

Berichtdoor rafaell » 22 jul 2008 11:38

God is. Alle woorden die aan het wezen van God worden besteed in de bijbel zijn denk ik alleen maar omdat wij ons zonodig iets voor moeten stellen. Vraag is of die woorden God kunnen vatten, ik denk het niet.

Riska

Berichtdoor Riska » 22 jul 2008 11:56

rafaell schreef:God is. Alle woorden die aan het wezen van God worden besteed in de bijbel zijn denk ik alleen maar omdat wij ons zonodig iets voor moeten stellen. Vraag is of die woorden God kunnen vatten, ik denk het niet.

Precies. Wij mensen kunnen alleen maar in beelden denken en proberen Hem dus te omschrijven. Maar God is - zoals Hijzelf zegt: "Ik ben, die Ik ben"... Daar moeten we het mee doen...

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 jul 2008 14:31

Geest is vrouwelijk, heb ik me laten vertellen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 22 jul 2008 16:21

Taalkundig gezien maybe.

WvW
Verkenner
Verkenner
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 jul 2008 20:19
Locatie: Linschoten
Contacteer:

Berichtdoor WvW » 23 jul 2008 19:51

Geen geslacht, Hij of Zij, is groot genoeg om God te bevatten! Maar als je (in de tijd van de bijbel) dan per se één van deze persoonlijk voornaamwoorden moet kiezen, kies dan degene die in de cultuur niet aan de ander onderworpen is, de mannelijke.

Of dat in onze cultuur nog gepast is is nog maar de vraag, omdat de vrouw niet duidelijk meer onder de man staat. Ik blijf in ieder geval toch maar de mannelijke voornaamwoorden gebruiken, want we noemen Hem ten slotte ook Vader.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 24 jul 2008 07:47

Er is volgens mij toch een misverstand over het scheppen van de mens NAAR Gods beeld.
Dat is niet: zoals God is. Dus niet een beeld gemaakt zoals we hier beelden hebben in was van bekende mensen.
Maar gewoon : God schiep de mensn zoals Hij dat wilde. Hij had daar een beeld van en zo heeft hij de mens geschapen.

En zie het was zeer goed.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten