Is God man,vrouw of geest???

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Airke
Luitenant
Luitenant
Berichten: 552
Lid geworden op: 21 sep 2002 17:01
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 26 jul 2008 19:55

kwebbel schreef:
Airke schreef:
kwebbel schreef:
Airke schreef:Jezus is de zoon van God. [-X :wink:
Je vergelijking vind ik een beetje merkwaardig: God moet zich best een beetje aanpassen om door mensen begrepen te worden...
Pardon? God moet zich een beetje aanpassen? Ik geloof dat God zich helemaal niet aan moet passen! Wij behoren Hem toe en daar moeten WIJ wat voor doen. Niet Hij.


Ehm, 'God heeft zich geopenbaard in het vlees'. Is dat aanpassen of is dat niet aanpassen?
sorry dat begrijp ik niet. Kan je dat uitleggen?


Nou, heel simpel, Jezus is de ultieme openbaring van God, en dat wordt wel uitgedrukt als 'God heeft zich geopenbaard in het vlees'.
In Jezus kunnen we iets van God zien en hij was een mens. Dus zeg maar God in mensengestalte. Dat is heel wat anders dan dat God bijvoorbeeld vanaf de Sinai in donder en bliksem tot het volk Israël spreekt. Heel wat meer aanpassingsgericht dus. :)

Op je posting naar Gerdien toe:
Vader, Zoon en Heilige Geest zijn Een. God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest. 3-enig God.
Jezus is wel gekruisigd, God niet. Maar zo worden ze ook wel genoemd, vandaar.


Tja, ik heb altijd wat moeite met uitspraken als 'als Jezus niet God was, kan hij niet voor onze zonden gekruisigd zijn.' Waarom zou dat niet kunnen?

Gebruikersavatar
Airke
Luitenant
Luitenant
Berichten: 552
Lid geworden op: 21 sep 2002 17:01
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 26 jul 2008 20:00

goofy1978 schreef:
Vuurtje schreef:@goofy1978
Mensen zijn unieke stukjes van Gods Geest die erg veel op Hem lijken, en Hem daarom Zijn eer niet gunnen.


Ik denk dat je het iets anders bedoelde dan je het opschreef. Gunnen wij hem zijn eer niet omdat we zoveel op hem lijken? Interessante filosofie, want God gunt inderdaad ook geen andere goden de eer :) Maar verschil is wel dat God ons inderdaad geschapen heeft en onderhoud, en van ons houdt dus ere wie ere toekomt.

De mens is geen eerrover omdat hij van de boom heeft gegeten, maar at van de boom omdat hij een eerrover is.

Weer een interessante filosofie, maar ik heb hier moeite mee. Dit betekend namelijk dat we op dat moment geen vrije keuze hadden omdat we geschapen waren als eerrover. Op deze manier geef je God de schuld, we aten van de boom omdat we zo (als eerrover) geschapen waren. Volgens mij zijn we goed geschapen, met de mogelijkheid om voor het goede én voor het kwade te kiezen. Door voor het kwade te kiezen kun je inderdaad zeggen dat we eerrover zijn geworden.


de mens is wel een eerrover zonder wedergeboorte maar hoefde niet van de boom te eten.


Goofy, je doet theologisch onmogelijke uitspraken. Ook als de mens niet zondigt is er wedergeboorte nodig?

goofy1978
Sergeant
Sergeant
Berichten: 410
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:14

Berichtdoor goofy1978 » 26 jul 2008 22:59

Airke schreef:
goofy1978 schreef:
Vuurtje schreef:@goofy1978
Mensen zijn unieke stukjes van Gods Geest die erg veel op Hem lijken, en Hem daarom Zijn eer niet gunnen.


Ik denk dat je het iets anders bedoelde dan je het opschreef. Gunnen wij hem zijn eer niet omdat we zoveel op hem lijken? Interessante filosofie, want God gunt inderdaad ook geen andere goden de eer :) Maar verschil is wel dat God ons inderdaad geschapen heeft en onderhoud, en van ons houdt dus ere wie ere toekomt.

De mens is geen eerrover omdat hij van de boom heeft gegeten, maar at van de boom omdat hij een eerrover is.

Weer een interessante filosofie, maar ik heb hier moeite mee. Dit betekend namelijk dat we op dat moment geen vrije keuze hadden omdat we geschapen waren als eerrover. Op deze manier geef je God de schuld, we aten van de boom omdat we zo (als eerrover) geschapen waren. Volgens mij zijn we goed geschapen, met de mogelijkheid om voor het goede én voor het kwade te kiezen. Door voor het kwade te kiezen kun je inderdaad zeggen dat we eerrover zijn geworden.


de mens is wel een eerrover zonder wedergeboorte maar hoefde niet van de boom te eten.


Goofy, je doet theologisch onmogelijke uitspraken. Ook als de mens niet zondigt is er wedergeboorte nodig?


Als de mens niet valbaar gemaakt was in het paradijs was hij nog steeds een eerrover geweest idd.
Als de mens dat niet was waarom heeft God dan de mens een proefgebod gegeven?
dan had God net zo goed de mensen die Hij in de hemel wilde er zo in kunnen zetten, en hoefde Jezus ook niet gekruist te worden voor de zonden.
theologisch is het onmogelijk dat de mens geen eerrover was, anders had God de mens niet valbaar hoeven maken.

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 27 jul 2008 16:20

Airke schreef:
Op je posting naar Gerdien toe:
Vader, Zoon en Heilige Geest zijn Een. God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest. 3-enig God.
Jezus is wel gekruisigd, God niet. Maar zo worden ze ook wel genoemd, vandaar.


Tja, ik heb altijd wat moeite met uitspraken als 'als Jezus niet God was, kan hij niet voor onze zonden gekruisigd zijn.' Waarom zou dat niet kunnen?
Omdat dat als Jezus 100% mens zou zijn geweest, dat Hij niet gekruisigd zou kunnen worden. Het lijden wat Jezus heeft gedaan als mens en als God, kunnen wij nooit en te nimmer aan. Vele mensen zouden dit al hebben opgegeven en niet kunnen volhouden.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 28 jul 2008 18:56

Als Jezus alleen maar 100% mens was geweest had Hij wel gekruisigd kunnen worden, Hij had dan alleen geen zondeloos leven geleefd, en had dus ook niet kunnen functioneren als middelaar tot God.

De kruisiging had dan dus zinloos geweest voor de mensheid.
Juist doordat Jezus mens en god was, kon Hij een zondeloos leven lijden, en zo de middelaar worden voor de mensheid.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Vuurtje
Mineur
Mineur
Berichten: 192
Lid geworden op: 07 okt 2006 20:49

Berichtdoor Vuurtje » 28 jul 2008 22:08

Wullimpie schreef:Als Jezus alleen maar 100% mens was geweest had Hij wel gekruisigd kunnen worden, Hij had dan alleen geen zondeloos leven geleefd, en had dus ook niet kunnen functioneren als middelaar tot God.

De kruisiging had dan dus zinloos geweest voor de mensheid.
Juist doordat Jezus mens en god was, kon Hij een zondeloos leven lijden, en zo de middelaar worden voor de mensheid.


Zomaar even een filosofische vraag: is dat zo? Zou een mens, voortgekomen uit de Geest van God die over een vrouw kwam per definitie niet zonder zonden kunnen leven?

Disclaimer: ik stel alleen een vraag en trek een eventueel antwoord (positief of negatief) niet door naar het feit of Jezus wel of niet God was. Er zijn in de bijbel een aantal aanwijzigen die onderschrijven dat Jezus God is. Vraag is dan nog wel: wat is de definitie van 'God zijn'.

goofy1978
Sergeant
Sergeant
Berichten: 410
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:14

Berichtdoor goofy1978 » 29 jul 2008 14:51

Vuurtje schreef:
Wullimpie schreef:Als Jezus alleen maar 100% mens was geweest had Hij wel gekruisigd kunnen worden, Hij had dan alleen geen zondeloos leven geleefd, en had dus ook niet kunnen functioneren als middelaar tot God.

De kruisiging had dan dus zinloos geweest voor de mensheid.
Juist doordat Jezus mens en god was, kon Hij een zondeloos leven lijden, en zo de middelaar worden voor de mensheid.


Zomaar even een filosofische vraag: is dat zo? Zou een mens, voortgekomen uit de Geest van God die over een vrouw kwam per definitie niet zonder zonden kunnen leven?

Disclaimer: ik stel alleen een vraag en trek een eventueel antwoord (positief of negatief) niet door naar het feit of Jezus wel of niet God was. Er zijn in de bijbel een aantal aanwijzigen die onderschrijven dat Jezus God is. Vraag is dan nog wel: wat is de definitie van 'God zijn'.


God kon zeker een mens uit een maagd geboren laten worden, maar nog steeds zou het een eerrrover blijven en gaan zondigen.
God de Zoon gunt God de Vader alle eer dus heeft geen wortel tot zondigen in Zichzelf wat de mens wel heeft.
Jezus is niet te vervangen door een mens, of de meest heilige engel in de hemel.

Heb 1,5
Want tot wien van de engelen heeft Hij ooit gezegd: Gij zijt Mijn Zoon, heden heb ik U gegenereerd? En wederom: Ik zal Hem tot een Vader zijn, en Hij zal Mij tot een Zoon zijn?

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 29 jul 2008 17:45

Vuurtje schreef:
Wullimpie schreef:Als Jezus alleen maar 100% mens was geweest had Hij wel gekruisigd kunnen worden, Hij had dan alleen geen zondeloos leven geleefd, en had dus ook niet kunnen functioneren als middelaar tot God.

De kruisiging had dan dus zinloos geweest voor de mensheid.
Juist doordat Jezus mens en god was, kon Hij een zondeloos leven lijden, en zo de middelaar worden voor de mensheid.


Zomaar even een filosofische vraag: is dat zo? Zou een mens, voortgekomen uit de Geest van God die over een vrouw kwam per definitie niet zonder zonden kunnen leven?

Disclaimer: ik stel alleen een vraag en trek een eventueel antwoord (positief of negatief) niet door naar het feit of Jezus wel of niet God was. Er zijn in de bijbel een aantal aanwijzigen die onderschrijven dat Jezus God is. Vraag is dan nog wel: wat is de definitie van 'God zijn'.


Een filosofische wedervraag: :wink: Kan een kind/mens verwekt door Gods Geest geen God zijn.
Een kind heeft toch altijd eigenschappen van vader en moeder!
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

lailahaillallah
Verkenner
Verkenner
Berichten: 62
Lid geworden op: 24 okt 2007 20:15

Re: Is God man,vrouw of geest???

Berichtdoor lailahaillallah » 30 jul 2008 01:35

Esselamoen aleykoem,
RobM schreef:Hoewel ik denk dat deze vraag allang eens op dit forum is geteld,maar ik niet zou weten waar ik moet zoeken,probeer ik een nieuw topic hierover aan te maken.
Uiteraard weet ik ook niet precies of hij in de juiste index staat,maar ik denk dat een moderator hem dan wel verplaatst.

Maar ik zou graag willen weten hoe de mensen op dit forum kijken tegen het beeld van God.
Ik bedoel wat denken jullie hoe god eruit ziet?
Is God mannelijk of vrouwelijk?
Is God geest,Is God zowel mannelijk als vrouwelijk,Of is God alles??

In Genesis staat bv dat God de mens schiep na zijn evenbeeld,De eerste mens was Adam,Die ook man was.
Is daarmee God dan ook man??
Want Adam betekend ook mens.
Verder staat er ook God schiep de mens als zijn evenbeeld, als evenbeeld van God schiep hij hem, mannelijk en vrouwelijk schiep hij de mensen.
Kan je daaruit concluderen dat God zowel mannelijk als vrouwelijk is.
En in Jesaja staat 'Zoals iemands moeder hem troost, zo zal Ik u troosten, ja, in Jeruzalem zult gij getroost worden.'
Dat is een verwijzing na een vrouwelijke kant.
En in de Kolossenzen brief staat Beeld van God, de onzichtbare, is hij,
eerstgeborene van heel de schepping.
Kan je daaruit halen dat God eigenlijk Geest is??
Of is God alles??

Ik zou graag willen weten hoe men hier tegen aankijkt.

En dan zit ik ook met een andere vraag, namelijk die van Jezus. Jezus is volgens het Christelijke leer God zelf (Zijn afspiegeling, zijn reflectie), terwijl Jezus een man was. Hiermee wordt het geslacht van God dus ook afgespiegeld als het geslacht van God, want Jezus is God.
Dus is God dan toch weer man??

Kan iemand mij dit uitleggen??

Hoi RobM,

Niemand is Allah (swt) in enig opzicht gelijk:

9 Gedenkt der vorige dingen van oude tijden af, dat Ik God ben, en er is geen God meer, en er is niet gelijk Ik. (Jesaja 46)

Dit betekent dat er geen gelijke is met Allah (swt), dus Hij is niet vrouwelijk of mannelijk.

Allah (swt) is een Geest.

19 De vrouw zeide tot Hem: Heere, ik zie, dat Gij een profeet zijt.

20 Onze vaders hebben op dezen berg aangebeden; en gijlieden zegt, dat te Jeruzalem de plaats is, waar men moet aanbidden.

21 Jezus zeide tot haar: Vrouw, geloof Mij, de ure komt, wanneer gijlieden, noch op dezen berg, noch te Jeruzalem, den Vader zult aanbidden.

22 Gijlieden aanbidt, wat gij niet weet; wij aanbidden, wat wij weten; want de zaligheid is uit de Joden.

23 Maar de ure komt, en is nu, wanneer de ware aanbidders den Vader aanbidden zullen in geest en waarheid; want de Vader zoekt ook dezulken, die Hem alzo aanbidden.

24 God is een Geest, en die Hem aanbidden, moeten Hem aanbidden in geest en waarheid.

25 De vrouw zeide tot Hem: Ik weet, dat de Messias komt; wanneer Die zal gekomen zijn, zo zal Hij ons alle dingen verkondigen.

26 Jezus zeide tot haar: Ik ben het, Die met u spreek.
(Johannes 4)

1. Jezus (*censuur*) wordt een profeet genoemd en dat maakt het duidelijker dat Jezus (*censuur*) géén God is en hiermee worden vele conflicten opgelost, bijvoorbeeld waarom "God" niet als vrouw op aarde liep, waarom hij niet als "neger" op aarde liep enzovoort.

2. Jezus (*censuur*) maakt het duidelijk dat mensen niet weten wie zij aanbidden! De ware aanbidders moeten volgens hem alléén Allah (swt) aanbidden in geest en waarheid! http://nl.youtube.com/watch?v=AmWSs7ytufw


In de Koran staat:

In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle.

1. Zeg: "Allah is de Enige.

2. Allah is zichzelf genoeg, Eeuwig.

3. Hij verwekte niet, noch werd Hij verwekt.

4. En niemand is Hem in enig opzicht gelijk."



In de Hindoe geschriften staat:

Svetasvatara Upanishad 4:19:3

"Na tasya pratima asti"
"Niemand is gelijk aan Hem"




Mvg
"In de godsdienst is er geen dwang." (Koran, 2:256)

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Is God man,vrouw of geest???

Berichtdoor Race406 » 30 jul 2008 08:14

lailahaillallah schreef:In de Koran staat:

In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle.

1. Zeg: "Allah is de Enige.

2. Allah is zichzelf genoeg, Eeuwig.

3. Hij verwekte niet, noch werd Hij verwekt.

4. En niemand is Hem in enig opzicht gelijk."





Mvg


Volgens jou is God niet mannelijk noch vrouwelijk. Het citaat uit de Koran echter spreekt diverse malen over God in de Hij-vorm...... :?:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

goofy1978
Sergeant
Sergeant
Berichten: 410
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:14

Berichtdoor goofy1978 » 30 jul 2008 13:06

Johannes 10
32 Jezus antwoordde hun: Ik heb u vele treffelijke werken getoond van Mijn Vader; om welk werk van die stenigt gij Mij?
33 De Joden antwoordden Hem, zeggende: Wij stenigen U niet over enig goed werk, maar over godslastering, en omdat Gij, een Mens zijnde, Uzelven God maakt.
34 Jezus antwoordde hun: Is er niet geschreven in uw wet: Ik heb gezegd, gij zijt goden?
35 Indien de wet die goden genaamd heeft, tot welke het woord Gods geschied is, en de Schrift niet kan gebroken worden;
36 Zegt gijlieden tot Mij, Dien de Vader geheiligd en in de wereld gezonden heeft: Gij lastert God; omdat Ik gezegd heb: Ik ben Gods Zoon?

Deze teks in de bijbel bedoelde Jezus.

Ps 82,6
Ik heb wel gezegd: Gij zijt goden; en gij zijt allen kinderen des Allerhoogsten;

Bovendien zegt Jezus dat de schrift niet kan gebroken worden.
Iets wat de koran wel probeert te doen, want dat zou de vervanging van de bijbel zijn.
Laatst gewijzigd door goofy1978 op 30 jul 2008 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 30 jul 2008 13:09

Wullimpie schreef:Als Jezus alleen maar 100% mens was geweest had Hij wel gekruisigd kunnen worden, Hij had dan alleen geen zondeloos leven geleefd, en had dus ook niet kunnen functioneren als middelaar tot God.

De kruisiging had dan dus zinloos geweest voor de mensheid.
Juist doordat Jezus mens en god was, kon Hij een zondeloos leven lijden, en zo de middelaar worden voor de mensheid.
Dan suggereer je (denk ik) dat een ander dit ook had kunnen doen ? En dat geloof ik dus niet. Een mens zou dit nooit kunnen volbrengen.

@lailahaillallah: In de Koran staat Allah aangeduid met Hem, in de Bijbel wordt God ook aangeduid met Hem. Hij is dus een Man :wink:
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 30 jul 2008 13:18

kwebbel schreef:@lailahaillallah: In de Koran staat Allah aangeduid met Hem, in de Bijbel wordt God ook aangeduid met Hem. Hij is dus een Man :wink:


Heel simpel verklaart zuster Kwebbel hier waarom wij God aanspreken in de mannelijke vorm. :wink:
God presenteert Zichzelf in de mannelijke vorm. En als die discussies over of God nu wel of geen mannelijke eigenschappen heeft: Hij openbaarde Zich aan ons op een manier zodat wij Hem enigszins kunnen voorstellen. En we kunnen gericht bidden tot God. Zullen we dan maar ophouden met discussiëren en Hem dankbaar aanbidden dat Hij Zich op een voor ons begrijpelijke manier aan ons bekend heeft willen maken?
Wat mij betreft: slotje! 8)
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 30 jul 2008 13:21

Race406 schreef:
kwebbel schreef:@lailahaillallah: In de Koran staat Allah aangeduid met Hem, in de Bijbel wordt God ook aangeduid met Hem. Hij is dus een Man :wink:


Heel simpel verklaart zuster Kwebbel hier waarom wij God aanspreken in de mannelijke vorm. :wink:
God presenteert Zichzelf in de mannelijke vorm. En als die discussies over of God nu wel of geen mannelijke eigenschappen heeft: Hij openbaarde Zich aan ons op een manier zodat wij Hem enigszins kunnen voorstellen. En we kunnen gericht bidden tot God. Zullen we dan maar ophouden met discussiëren en Hem dankbaar aanbidden dat Hij Zich op een voor ons begrijpelijke manier aan ons bekend heeft willen maken?
Wat mij betreft: slotje! 8)
In de Bijbel staat vaak genoeg: "Hij..." "Hem" etc... en trouwens ik geloof dat iedereen als Christen bidt: "Onze VADER die in de Hemelen zijt."
en "Vader in de Hemel, ik dank u....."
Nog zo'n simpel voorbeeld :wink:
En nog eentje: Jezus bidt vlak voor Pasen: "Vader, indien Gij het wilt, laat deze drinkbeker dan aan mij voorbij gaan."
Dank u broeder Race :mrgreen:
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 30 jul 2008 13:31

kwebbel schreef:
Race406 schreef:
kwebbel schreef:@lailahaillallah: In de Koran staat Allah aangeduid met Hem, in de Bijbel wordt God ook aangeduid met Hem. Hij is dus een Man :wink:


Heel simpel verklaart zuster Kwebbel hier waarom wij God aanspreken in de mannelijke vorm. :wink:
God presenteert Zichzelf in de mannelijke vorm. En als die discussies over of God nu wel of geen mannelijke eigenschappen heeft: Hij openbaarde Zich aan ons op een manier zodat wij Hem enigszins kunnen voorstellen. En we kunnen gericht bidden tot God. Zullen we dan maar ophouden met discussiëren en Hem dankbaar aanbidden dat Hij Zich op een voor ons begrijpelijke manier aan ons bekend heeft willen maken?
Wat mij betreft: slotje! 8)
In de Bijbel staat vaak genoeg: "Hij..." "Hem" etc... en trouwens ik geloof dat iedereen als Christen bidt: "Onze VADER die in de Hemelen zijt."
en "Vader in de Hemel, ik dank u....."
Nog zo'n simpel voorbeeld :wink:
En nog eentje: Jezus bidt vlak voor Pasen: "Vader, indien Gij het wilt, laat deze drinkbeker dan aan mij voorbij gaan."
Dank u broeder Race :mrgreen:


Graag gedaan zuster Kwebbel! Als dank een 8>) !
:mrgreen:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten

cron