De Hemel was leeg!

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

coupe soleil
Luitenant
Luitenant
Berichten: 584
Lid geworden op: 06 jan 2008 14:33

Re: De Hemel was leeg!

Berichtdoor coupe soleil » 20 jul 2008 11:49

TheKeimpe schreef:
yochanan schreef:De Bijbel leert ons dat; God, Jezus en de Heilige Geest één zijn.
Dat is de drieënheid,drie ineen dus! Toen Jezus werd geboren was
dus de Hemel leeg.Wat denken jullie hiervan?


Een onzinnige bewering.


+1.

Ik vraag me ook in alle eerlijkheid af wat het toevoegt om een dergelijke vraag beantwoord te krijgen.

try

Re: De Hemel was leeg!

Berichtdoor try » 23 jul 2008 14:03

yochanan schreef:De Bijbel leert ons dat; God, Jezus en de Heilige Geest één zijn.
Dat is de drieënheid,drie ineen dus! Toen Jezus werd geboren was
dus de Hemel leeg.Wat denken jullie hiervan?


Bovenstaande logica is inderdaad een veel te simpele voorstelling van zaken. Alsof je met een blokkendoos een technisch hoogstaand gebouw wilt nabouwen.

Toch ligt er wel degelijk een belangrijke vraag achter, die het Christendom uiteindelijk met de belijdenis van de Drie-eenheid heeft beantwoord.

Het gaat er namelijk om hoe wij ons God moeten voorstellen op de momenten, dat Hij Zich op de een of andere manier bekend maakt aan mensen.

Er is dan namelijk wel wat aan de hand: Als God eeuwig, alomtegenwoodig, in Zichzelve rustend, de Oorsprong en Bron van alle dingen, hoe kan Hij Zich dan temidden van die dingen (in de Schepping) manifesteren. Zien wij dan Alles van God of slechts een gedeelte. En is dat kleinere gedeelte, wat we van God te zien krijgen dan nog wel waarlijk God (met ál Zijn eigenschappen).

Eigenlijk otstaat deze vraag al, wanneer we het hebben over de Schepping. Als God van eeuwigheid allesomvattend is. Alomtegenwoordig en in Alles, hoe verhoudt zich zoiets als een Schepping dan tot de Schepper. In de joodse mystiek is dit één van de principes: door de Schepping ontstaat er na de aanvankelijke Eenheid (God is Alles in Alles) een Tweeheid. Er komt iets, dat op afstand staat van God. God moet zich gaan verhouden tot iets.

In de joodse exegese is daarom bijvoorbeeld de uitdrukking " aangezicht van God" niet zomaar een ander woord voor God, maar men ziet dat ook als een afgeleide van God. Er is de onzienbare, niet-te-bevatten grootheid en majesteit van God, maar er is ook een afschijnsel, een deel, een afgeleide van God, dat wel voor ons zichtbaar is. Zo kan God Zich dus verhouden tot de aarde en de mensen. Denk ook aan wat Mozes ziet: hij ziet de "achterste delen van God" Hij ziet hem dus niet helemaal. Maar dat betekent wel, dat God anders is dan wij kunnen weten. God ksn Zich alleen in Zelf-bperking met ons verhouden. Niemand heeft ooit God gezien.

Zo moet je naar mijn mening alle manifestaties van Go in de wereld zien. Het zijn afspiegelingen van God. Zo ook de Zoon van God. Zeker, Hij komt van God, Hij is naar zijn wezen God, maar toch is het een andere Persoon. Dat wil zeggen, dat er een onderscheid is. De Zoon verklaart de Vader, maar er zijn zaken, die de Zoon niet weet (de tijd of het uur van de vervolmaking bijvoorbeeld). Zelfde voor de Heilige Geest. Zowel zelfstandig als uitgaande van de vader en de Zoon.

Kortom: de oplossing van Drie-eenheid is een oplossing voor al een heel oud probleem, dat samenhangt met Gods alomtegenwoordigheid aan de éne kant (God is overal en kan nooit kleiner zijn, dan Hij is: die grootsheid is voor mensen onkenbaar) en Gods specifieke openbaringen door middel van visioenen, dromen, profeten, de komst van Jezus Christus (als mens nota bene) en de uitstorting van de Heilige Geest. Zeg maar Gods veelheid en Zijn beperkte manifestatie.

try


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten