Jezus

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 18 jul 2008 11:54

Airke schreef:Kun je even quoten waar try dat doet? Ik zie eigenlijk alleen elbert iets over oorlogen zeggen en die gebruikt het juist weer als argument tegen de liberale theologie.

Inderdaad. :)
Gek genoeg worden de wereldoorlogen als argument gebruikt tegen het klassieke geloof ("hoe kan God al dat lijden toestaan?"), terwijl het mijns inziens historisch juister is om dit tegenover het vooruitgangsoptimisme zoals dat in de theologie van de 19e eeuw populair was, te zetten.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 18 jul 2008 12:37

Airke schreef:
Marnix schreef:Even tussendoor, Try, ik vind het nogal zwak dat je dingen als de twee wereldoorlogen als argument gaat gebruiken om te stellen dat de hele orthodoxe theologie gefaald heeft. De Bijbel keurt dat alles niet goed, integendeel.


Kun je even quoten waar try dat doet? Ik zie eigenlijk alleen elbert iets over oorlogen zeggen en die gebruikt het juist weer als argument tegen de liberale theologie.


Oh sorry, ik zie dat Elbert dan aanhaalde, dan heb ik daar niks over gezegd. Excuses.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

try

Berichtdoor try » 18 jul 2008 21:08

Nog even over die oorlogen. Afgezien van die wereldomvattende conflicten als WO I en WO II is het natuurlijk wel zo, dat bijna alle europese oorlogen op de een of andere manier in relatie staan tot het christendom. Gewoonweg, omdat het christendom zo'n kleine 1800 jaar geleden in Zuid-Europa opkwam en zo'n 1000 jaar geleden over heel Europa werd verspreid. Er is zelfs zoiets als de "godsdienstoorlogen". Ik wil helemaal niet en detail over christendom en oorlogvoering spreken, maar vergeet toch even niet de veroveringstochten vanuit Spanje richting Amerika, het beheersen van de wereldzeeën door christelijke landen, het inlijven van koloniën (en het bekeren van deze gebieden tot het christendom) en je hebt zo al wat ingredienten, die het christendom nou niet direkt tot het meest vredelievende religieuze bestuurssysteem hebben gemaakt. En o ja, er liepen toch nog heel wat christenen achter de Führer aan en heel wat katholieken achter de Duce. Voor verdere zegeningen van het christendom en de macht der Kerk geef ik slechts een grondig handboek van de Middeleeuwen in overweging.

try

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 19 jul 2008 13:59

Iedereen was christelijk in europa, dus dat is logisch. Daarmee zegt het nog niks over het christelijke geloof. Wat er toen aan vreselijke dingen gebeurde keurt de Bijbel gewoon af. Het ging net als bijna overal om macht, en de Bijbel werd gebruikt om je machtspositie te beschermen en versterken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Carl
Sergeant
Sergeant
Berichten: 288
Lid geworden op: 01 jan 2004 21:18
Contacteer:

Re: Jezus

Berichtdoor Carl » 07 aug 2008 20:23

try schreef:Graag zou ik eens een poging doen om een aantal voorwaarden op een rij te zetten, die een succesvolle doorstart van christelijke kerken en gemeenten mogelijk zouden maken.
(.....)

De kern van het probleem is volgens mij, dat mensen niet meer kunnen geloven op de wijze waarop de christelijke kerk hen daartoe uitnodigt. Voor veel mensen is het bestaan van God als een Persoon, die de hand heeft in allerlei concrete en aanwijsbare zaken op aarde niet langer mogelijk. Zij identificeren zich veel meer met de mentaliteit, het elan, de inspiratie en de geest van wat in de Bijbel staat. Goedheid, rechtvaardigheid, barmhartigheid zijn universele waarden, waar de mensen altijd naar zullen blijven verlangen.

Inderdaad ....... als we daarvanuit u eens een doorstart maken, dan zal het ok veel makkelijker worden om andere godsdiensten als gelijken en aanvullers te accepteren. Redenen om elkaar te onthalzen zullen minder makkelijk opschieten uit de dorre aarde der gelijkhebberigheid.

je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten