Jezus

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

try

Jezus

Berichtdoor try » 14 jul 2008 19:47

Graag zou ik eens een poging doen om een aantal voorwaarden op een rij te zetten, die een succesvolle doorstart van christelijke kerken en gemeenten mogelijk zouden maken.

Hoeveel mensen zich nog thuis mogen voelen in een kerk en hoeveel evangelische gemeenten nog mogen vollopen met afgehaakte kerkmensen, dit alles kan niet verbloemen, dat de christelijk gemeenschap in z'n geheel op z'n retour is. Inderdaad, het is geen wereldwijd verschijnsel. In andere werelddelen groeien christelijke groeperingen. Maar wat hebben wij daaraan? Het is juist de typisch westerse ontwikkeling in denken en doen, die geleid heeft tot kerkverlating en relevantie-verlies van kerk en christendom. Het is eerder te verwachten dat de westerse invloeden wereldwijd dit proces daar ook op gang zullen brengen, dan dat er omgekeerd een christelijke restauratie zal plaatvinden in het Westen onder invloed van aziatisch, afrikaans of latijns-amerikaans christendom.

Kortom, we hebben een probleem.

De kern van het probleem is volgens mij, dat mensen niet meer kunnen geloven op de wijze waarop de christelijke kerk hen daartoe uitnodigt. Voor veel mensen is het bestaan van God als een Persoon, die de hand heeft in allerlei concrete en aanwijsbare zaken op aarde niet langer mogelijk. Zij identificeren zich veel meer met de mentaliteit, het elan, de inspiratie en de geest van wat in de Bijbel staat. Goedheid, rechtvaardigheid, barmhartigheid zijn universele waarden, waar de mensen altijd naar zullen blijven verlangen. Uit de Bijbel en uit christelijke getuigenissen wil men deze begrippen graag overnemen. Zelfs paktische aanwijzingen, hoe deze dingen gerealiseerd kunnen worden in jezelf of bij anderen vinden gretig aftrek. Maar alsjeblieft niet meer dat all-inclusive pakket van een God die alles weet en ziet en de toekomst kent en ons beproeft of straft. Of de God, die allerlei regels afkondigt en een hele schare vrome handhavers heeft, die mensen precies laten weten wat er wel mag en wat er niet mag. Geen gedoe meer over gedoopt moeten zijn, dit of dat moeten onderschrijven, weten of leren. Geen concrete onvrijheden meer. Voor velen gaat dat geheel in tegen het gebod van de liefde. Liefde, dat is een begrip, dat gaat om verbondenheid, heelheid en relatie. Mensen zoeken troost, omdat ze ook niet meer geloven in een hemel en een hel. Zij hebben reeds lang de conclusie gerokken, dat het inderdaad zo is, dat het leven kort is en dat we moeten leren leven met de eindigheid van onszelf. Daarna is er geen ander leven meer. Zeker, dat is een ontmoedigende gedachte, maar daarom wil men een religie, die daar tegenin een belangrijke impuls kan geven. Laat religie ons leven verbeteren, zodat we een menselijker bestaan hebben en laat religie werk maken van de écht belangrijke dingen: elkaar ontmoeten, respecteren, helpen, bijstaan en troosten.

Dat is wat veel mensen willen. Gewoon een manier om een goed leven met elkaar te hebben.

Christenen hebben één troef in handen, wat dat aangaat: de mens Jezus. Misschien zouden we veel meer met zijn verhalen moeten doen. Zonder allerlei theologien over of hij nu God is of niet. En of er een God is of niet.

Jezus was gewoon een mens, die weliswaar enorm sterk in God geloofde, zelf zo sterk alsof God zijn vader was, maar wij kunnen niet meer zo geloven, zoals dat vroeger kon. Wij kunnen niet meer geloven, zoals Jezus geloofde.

wat we wel kunnen is van zijn mentaliteit, houding en inzicht leren. En begrijpen, dat we daarmee risico lopen, maar dat het dat wel waard is.

Onze "kerk" zou veel meer getekend moeten worden door een prettige sfeer. Een menselijke, niet opdringerige sfeer, waar iedereen zich gelijk welkom voelt en gerespecteerd. Gewoon de deur open zetten en maar zien wie er komt. Vragen naar iemands naam, achtergrond en levensverhaal. Meer is het eigenlijk niet. Zodat er vriendschappen ontstaan. Zo kunnen we samen iets doen tegen de hardheid soms van het leven.

Misschien zelfs wel geen kerk meer, maar alleen maar een ruimte, waarin men vastbesloten is om dezelfde liefdevolle sfeer te scheppen als Jezus schiep.

try

Gebruikersavatar
egbert
Mineur
Mineur
Berichten: 220
Lid geworden op: 05 mei 2003 22:42
Locatie: Vlaardingen

Berichtdoor egbert » 14 jul 2008 21:44

Het valt mij op dat de kerken in mijn omgeving waar op deze manier met geloof wordt omgegaan het hardst leeglopen. Maar dan ook héél hard!
3 kerkgebouwen in mijn woonplaats worden verkocht/gesloopt.

Triest...
The solution to a problem lies in finding the Solver...

try

Berichtdoor try » 14 jul 2008 22:06

egbert schreef:Het valt mij op dat de kerken in mijn omgeving waar op deze manier met geloof wordt omgegaan het hardst leeglopen. Maar dan ook héél hard!
3 kerkgebouwen in mijn woonplaats worden verkocht/gesloopt.

Triest...


Dat is toch precies wat ik zeg: de kerken lopen leeg. Alleen jij suggereert, dat er ook kerken zijn, die niet zo hard leeglopen. Je doelt waarschijnlijk op de zgn. "niet-moderne" kerken. Orthodoxe kerken en evangelische gemeenten. Laat ik je dan gauw uit de droom helpen: de opleving in deze kringen is een door en door modern verschijnsel, dat alles te maken heeft met de gevraagde nieuwe vormen van kerk zijn. Niet meer dogmatisch, maar veel meer op het gevoel. Het godsbeeld van de orthodoxe kerken en evangelische gemeenten verandert zeer snel van hoog, verheven wetgever en oordelend rechter naar een vriend, een warm gevoel, een prettige sfeer.
Denk dus niet, dat je zgn. "moderne" kerken als ongunstige uitzondering kunt losmaken van de westerse christenheid in z'n geheel.
Wel is het zo, dat orthodoxen en evangelischen de westerse tijdgeest beter in zich opnemen. Met de verhullende sticker "orthodox" zijn zij in feite voorlopers. Maar op het moment, dat ze weer over gaan tot zieltjes winnen, plichten opleggen of gedwongen belijdenissen...lopen de mensen direkt weer weg. Ze moeten het vooral van de sfeer hebben en de aandacht voor de kleine dingen. Zie de aandacht voor muziek, gemeenschappelijke activiteiten en kinderwerk. Ook de persoonlijke ontmoetingen vindt men prettig...mits het maar niet te beklemmend wordt.

try

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 14 jul 2008 22:47

Volgens mij doe je het volgende:

- Eerst kijken waar mensen behoefte aan hebben (goed leven met elkaar hebben)
- Vervolgens het geloof daar op aanpassen (het gaat om wat Jezus deed, niet wie hij is)
- Wie Jezus is verdraaien omdat dat beter past bij wat we graag willen (het was een goed mens, een inspirerend voorbeeld)

Je ondermijnt daarmee wel de fundering van het christelijk geloof. Een goede sfeer is tijdelijk leuk maar redt je niet. En mensen zijn zondig, wat er toe leidt dat die sfeer nooit goed is.... daarom kwam Jezus, Gods zoon, daarom stierf Hij en is er vergeving en genezing, nieuw leven door de Geest. Omdat het zonder Hem er nooit zou komen. Met een slap praatje over het een beetje leuk hebben samen en liefde delen kom je er niet, sterker nog, als Jezus slechts een inspirerend voorbeeld is kan ik je vertellen dat er daar wel meer van waren.

Als je iets wil doen aan de hardheid van het leven moet er eerst iets gedaan worden aan de hardheid van ons hart.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
egbert
Mineur
Mineur
Berichten: 220
Lid geworden op: 05 mei 2003 22:42
Locatie: Vlaardingen

Berichtdoor egbert » 14 jul 2008 23:50

try schreef:
egbert schreef:Het valt mij op dat de kerken in mijn omgeving waar op deze manier met geloof wordt omgegaan het hardst leeglopen. Maar dan ook héél hard!
3 kerkgebouwen in mijn woonplaats worden verkocht/gesloopt.

Triest...


Dat is toch precies wat ik zeg: de kerken lopen leeg. Alleen jij suggereert, dat er ook kerken zijn, die niet zo hard leeglopen. Je doelt waarschijnlijk op de zgn. "niet-moderne" kerken. Orthodoxe kerken en evangelische gemeenten. Laat ik je dan gauw uit de droom helpen: de opleving in deze kringen is een door en door modern verschijnsel, dat alles te maken heeft met de gevraagde nieuwe vormen van kerk zijn. Niet meer dogmatisch, maar veel meer op het gevoel. Het godsbeeld van de orthodoxe kerken en evangelische gemeenten verandert zeer snel van hoog, verheven wetgever en oordelend rechter naar een vriend, een warm gevoel, een prettige sfeer.
Denk dus niet, dat je zgn. "moderne" kerken als ongunstige uitzondering kunt losmaken van de westerse christenheid in z'n geheel.
Wel is het zo, dat orthodoxen en evangelischen de westerse tijdgeest beter in zich opnemen. Met de verhullende sticker "orthodox" zijn zij in feite voorlopers. Maar op het moment, dat ze weer over gaan tot zieltjes winnen, plichten opleggen of gedwongen belijdenissen...lopen de mensen direkt weer weg. Ze moeten het vooral van de sfeer hebben en de aandacht voor de kleine dingen. Zie de aandacht voor muziek, gemeenschappelijke activiteiten en kinderwerk. Ook de persoonlijke ontmoetingen vindt men prettig...mits het maar niet te beklemmend wordt.

try

Ik suggereer helemaal niets! ik kijk om me heen en zie dingen gebeuren... Gewoon in mijn eigen regio.
Het valt mij gewoon op dat kerken waar de Bijbel als Gods Woord op nummer één staat stabiel blijven of zelfs licht groeien. En dat kerken waar vorm, liturgie en andere bijzaken het belangrijkst zijn leeglopen.

Ik had het eigenlijk niet zozeer over evangelische kerken.
Ik ben lid van een gemeente waar geen sprake is van plichten opleggen of gedwongen belijdenissen, integendeel! Maar de prediking wordt wel gezien als het hart van de samenkomst. De rest is bijzaak.
En wij hebben een zeer grote en enthousiaste groep jeugd die regelmatig aangeeft zich hier thuis te voelen.

Mensen komen niet naar de kerk voor een mooi verhaal of een lekker gevoel. Dat kan je overal halen...

Verder sluit ik mij geheel bij Marnix aan...
The solution to a problem lies in finding the Solver...

Gebruikersavatar
Airke
Luitenant
Luitenant
Berichten: 552
Lid geworden op: 21 sep 2002 17:01
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 15 jul 2008 10:28

egbert schreef:
Het valt mij gewoon op dat kerken waar de Bijbel als Gods Woord op nummer één staat stabiel blijven of zelfs licht groeien.


Dat is ook alleen maar natuurlijke aanwas. Toch?

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 15 jul 2008 11:07

Airke schreef:
egbert schreef:Het valt mij gewoon op dat kerken waar de Bijbel als Gods Woord op nummer één staat stabiel blijven of zelfs licht groeien.

Dat is ook alleen maar natuurlijke aanwas. Toch?

Niet in China, Zuid-Korea, Afrika enzovoorts.
Misschien moeten we ons eens afvragen waarom de kerken daar wel groeien terwijl ze vaak net zo orthodox zijn als hier.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 15 jul 2008 11:55

Airke schreef:
egbert schreef:
Het valt mij gewoon op dat kerken waar de Bijbel als Gods Woord op nummer één staat stabiel blijven of zelfs licht groeien.


Dat is ook alleen maar natuurlijke aanwas. Toch?


Nee hoor, das echt niet overal zo. (misschien in bepaalde stromingen maar das niet overal)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
GKN'er
Sergeant
Sergeant
Berichten: 390
Lid geworden op: 26 jul 2006 20:33

Berichtdoor GKN'er » 15 jul 2008 13:04

Marnix schreef:
Airke schreef:
egbert schreef:Het valt mij gewoon op dat kerken waar de Bijbel als Gods Woord op nummer één staat stabiel blijven of zelfs licht groeien.
Dat is ook alleen maar natuurlijke aanwas. Toch?
Nee hoor, das echt niet overal zo. (misschien in bepaalde stromingen maar das niet overal)

Marnix, zelfs de EO geeft toe dat zeer weinig mensen (helaas!) van buiten de kerken tot God komen. Airke heeft gelijk dat de orthodoxe kerken alleen groeien door een geboorteoverschot. Die groei van de evangelischen (want daar doel je neem ik aan op?) komt voor 99,5% van binnenuit (door circulatie van kerkmensen).
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 15 jul 2008 13:11

Dit lijkt mij een discussie voor het open forum, niet hier.

Je zaagt het fundament van het Christendom en werpt alles wat ook maar ergens in de lijn van de belijdenis van de Kerk der Eeuwen ligt overboord.

Verder wil ik niet eens op de suggestie ingaan.

Gebruikersavatar
GKN'er
Sergeant
Sergeant
Berichten: 390
Lid geworden op: 26 jul 2006 20:33

Berichtdoor GKN'er » 15 jul 2008 13:41

TheKeimpe schreef:Dit lijkt mij een discussie voor het open forum, niet hier.

Je zaagt het fundament van het Christendom en werpt alles wat ook maar ergens in de lijn van de belijdenis van de Kerk der Eeuwen ligt overboord.

Verder wil ik niet eens op de suggestie ingaan.

Wat een grove, onterechte beschuldiging! Heb ik gezegd dat zending, verkondiging en evangelisatie geen doel dienen? Nee. Ik heb alleen gezegd dat helaas zeer weinig buitenkerkelijken tegenwoordig nog tot geloof komen. Dat is gewoon een vaststelling.
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 15 jul 2008 13:55

GKN'er schreef:
Marnix schreef:
Airke schreef:
egbert schreef:Het valt mij gewoon op dat kerken waar de Bijbel als Gods Woord op nummer één staat stabiel blijven of zelfs licht groeien.
Dat is ook alleen maar natuurlijke aanwas. Toch?
Nee hoor, das echt niet overal zo. (misschien in bepaalde stromingen maar das niet overal)

Marnix, zelfs de EO geeft toe dat zeer weinig mensen (helaas!) van buiten de kerken tot God komen. Airke heeft gelijk dat de orthodoxe kerken alleen groeien door een geboorteoverschot. Die groei van de evangelischen (want daar doel je neem ik aan op?) komt voor 99,5% van binnenuit (door circulatie van kerkmensen).


Mijn kerk is bijv. in een jaar tijd met ruim 100 leden gegroeid, en niet alleen door natuurlijke aanwas. Er zijn ook genoeg voorbeelden van mensen die niet geloofden en christen zijn geworden. Sinds de kerk veel missionair ingesteld is zie je ook dat dat vruchten afwerpt.

Is het probleem van veel orthodoxe kerken juist niet dat ze daar niet zo op gericht zijn, dat er weinig ongelovigen in de dienst komen enzo, de drempel voor onkerkelijken hoog is? Als er zo weinig mensen van buitenaf bij de kerk komen zou dat toch stof tot nadenken (en handelen) moeten geven?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
GKN'er
Sergeant
Sergeant
Berichten: 390
Lid geworden op: 26 jul 2006 20:33

Berichtdoor GKN'er » 15 jul 2008 14:01

Marnix schreef:Is het probleem van veel orthodoxe kerken juist niet dat ze daar niet zo op gericht zijn, dat er weinig ongelovigen in de dienst komen enzo, de drempel voor onkerkelijken hoog is? Als er zo weinig mensen van buitenaf bij de kerk komen zou dat toch stof tot nadenken (en handelen) moeten geven?

Ja, alleen m.i. is het probleem dat mensen zich noch tot de vrijzinnigheid noch tot de orthodoxie aangesproken voelen. Ik denk dat er niet zo gemakkelijk een oplossing te vinden is om als kerk de 'drempel' te verlagen, zonder je eigen kerkelijke identiteit prijs te geven.
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Berichtdoor Cicero » 15 jul 2008 14:12

Marnix schreef: Een goede sfeer is tijdelijk leuk maar redt je niet. En mensen zijn zondig, wat er toe leidt dat die sfeer nooit goed is.... daarom kwam Jezus, Gods zoon, daarom stierf Hij en is er vergeving en genezing, nieuw leven door de Geest. Omdat het zonder Hem er nooit zou komen. Met een slap praatje over het een beetje leuk hebben samen en liefde delen kom je er niet, sterker nog, als Jezus slechts een inspirerend voorbeeld is kan ik je vertellen dat er daar wel meer van waren.

Als je iets wil doen aan de hardheid van het leven moet er eerst iets gedaan worden aan de hardheid van ons hart.


Weet je dat ik het hier mee eens kan zijn, terwijl ik het ook (voor een groot deel) eens ben met try? In een kerk zoals try die voorstelt kan de boodschap die Marnix formuleert prima klinken.

try

Berichtdoor try » 15 jul 2008 14:25

TheKeimpe schreef:Dit lijkt mij een discussie voor het open forum, niet hier.

Je zaagt het fundament van het Christendom en werpt alles wat ook maar ergens in de lijn van de belijdenis van de Kerk der Eeuwen ligt overboord.

Verder wil ik niet eens op de suggestie ingaan.


Een geweldige uitvinding: het "open forum". Daar kunnen we alles naar toeschuiven, dat niet in onze kraam te pas komt. Vrijzinnigheid, debat met niet-gelovigen, meningen, die niet voldoen aan de christelijke meetlat. Een bange houding! Men wil alleen spreken met mensen, die hetzelfde zeggen?

Langzamerhand blijkt echter, dat de onderwerpen, die we hadden gereserveerd voor het "open forum" net zo goed leven bij christenen en kerkmensen. De poging om een nieuwe (!) orthodoxie op te zetten is in de grond van de zaak aan het mislukken. Binnekort zal iedereen zich geconfronteerd zien met de bikkelharde realiteit, dat de mens zich bewust is geworden van deze waarheid: er is niets maar dan ook niets met zekerheid over God te zeggen. Dat is de drijfveer van alle moderne theologen. Zij hebben de vrijzinnigheid niet uitgevonden, maar zij hebben zich rekenschap gegeven van wat de Verlichting aan onomkeerbare veranderingen heeft bewerkstelligd. Het is juist de bedoeling geweest om God, kerk en geloof te redden van de complete ontkenning, die met de verlichting dreigde. Daaruit zijn indrukwekkende theologieen voortgekomen van Bultmann en Barth. Maar het blijkt, dat ook zij in de toenemende mondigheid geen kerkstructuren in stand kunnen houden. Veel moderne predikanten en theologen weten dat ook: het is niet meer mogelijk om een religieus kennissysteem met allerlei oncontroleerbare claims in stand te houden.

Aha, maar de orthodoxie dan? In Europa, maar vooral in Afrika, Azië of Latijns Amerika? Daar is toch groei. In een romantische bui zien velen daar een herleving van de situatie van de Vroege Kerk. Tekenen en wonderen en duizenden bekeringen.
Zo willen wij het ook wel. Tegen de modernen! Tegen de vrijzinnigen! Weg met de Verlichting. Leven de neo-orthodoxie.

Helaas, het is een illusie.

Deze orthodoxie kan zich alleen handhaven door geen kennis te nemene van de ingrijpenden veranderingen, die met de Verlichting hun intrede hebben gedaan. Religie is sinds de moderne wetenschapsopvattingen een bestudeerbaar fenomeen geworden. En daaruit blijkt, dat religie vele functies heeft en daarom ook nooit zal verdwijnen, maar daaruit blijkt ook, dat religieuze claims op geen enkele manier als "waar" kunnen worden aangemerkt.

Met andere woorden: alles wat zich nu als orthodox aandient is in de grond van de zaak dom en doof voor de kennis, die de wetenschap heeft opgeleverd. Het belangrijkste is, dat men niet weet (of niet wil weten) van het feit, dat religieuze claims vooral bestaan als functie van onze wil en emotie. Er is niets tegen de vurige wens of het vurige verlangen naar God, een betere wereld of een heerlijke toekomt van recht en barmhartigheid. Maar die wens op zichzelf is nog geen garantie of bewijs er van, dat die toekomst ook reeel is of waar.

Er is niets mis met de noodzprong van het geloof, wanneer de angst en de onzekerheid over de betekenis van het leven ons bekruipt. Maar die noodsprong houdt wel het risico in, dat we ons vertrouwen op niets baseren.

Jezus was mens. De idee, dat Jezus God was (en dus boven onze werkelijkheid verheven) kan niet worden bewezen. Het is pure domheid wanneer gepoogd wordt dit wel te doen. We ontkennen dan, dat we in een andere tijd leven dan toen dit soort gedachten zich over Jezus vormden.

Mag je dan niet geloven? Natuurlijk, het is zelfs zeer functionel en gezond. Het schept nieuwe mogelijkheden. Maar je moet niet verplciht worden om het onmogelijke of het onwaarschijnlijke te geloven. Dan haken de mensen ook af. Wie eenmaal door heeft hoe hij bedonderd wordt in al die genezingsdiensten, leert snel bij. Hij of zij kán eenvoudigweg niet meer op de orthodoxe manier geloven. En dat geldt voor tal van suggestieve speculaties, die nergens op gebaseerd blijken te zijn en waar men steeds weer bedrogen mee uitkomt. Je kunt je geloof natuurlijk invullen als een fanatieke verdediging van allerlei leerstellingen , weetjes, feitjes en "waarheden" die waar zijn omdat jij ze waar vindt, maar daar help je niemand mee en daar wordt je een heel vervelend mens van.

Het geloof zou er vooral op uit moeten zijn om het aardse leven te vergemakkelijken. Door te dienen, barmhartig te zijn, open, vriendelijk, gastvrij, zachtmoedig en nederig van hart.

De bittere waarheid is onze kleinheid, vergankelijkheid en de afwezigheid van een concrete God. Daar helpt geen theologie tegen.

Wat wel helpt is zich grondig te verdiepen in de ethiek van Jezus. Er is werkelijk een gemeeschappelijkheid te creeren op grond van zijn weldadige manier van mens-zijn.

En als de kerken dan leeglopen om snel naar de kermis van de orthodoxie en de evangelischen te hollen met het goedkope fastfood voor de ziel (Wordt in no time gelukkig, gered, succesvol, heilig, rijk en goed!!) waardoor je geestelijk dom (ïk lees alleen verantwoorde boekjes van mijn eigen voorganger) en geestelijk dik wordt (onbewegelijk, passief, niet vooruit te branden), dan moet het maar.

Ga maar lekker naar luilekkerland, laat de wereld lekker wegrotten, wacht maar dapper op de rapture, vergeet de werkelijkheid maar en droom je slaperige droom, stop de vervelende en lastige postings in het "open forum" en stop je oren maar dicht. De buit is toch al binnen? De waarheid toch op zak?

Het zal je nog berouwen. De orthodoxie is een tijdelijk verschijnsel. Op een dag versplintert je knusse schuilhutje. Eens doe je je ogen open....en dan moet je je alsnog verstaan met je tijdgenoten.

Het is niet anders, dan met goede bedoelingen, dat ik iedereen waarschuw voor de blindheid van de orthodoxie, die een schijnzekerheid biedt.

try


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten