Vraag

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

yochanan
Verkenner
Verkenner
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 jun 2008 14:17
Locatie: Maasbracht

Vraag

Berichtdoor yochanan » 01 jul 2008 12:24






Is Satan onze werkelijke aanklager ,wat denken jullie van deze vraag,
en wat zou het antwoord kunnen zijn.?
Hoe komt nederland tot God

Gebruikersavatar
ChupaChups
Sergeant
Sergeant
Berichten: 321
Lid geworden op: 29 mei 2007 09:47

Berichtdoor ChupaChups » 01 jul 2008 12:30

ehh...je vraag is niet erg duidelijk (voor mij dan)

Gebruikersavatar
Daphne
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3666
Lid geworden op: 10 jan 2004 14:03
Locatie: Veen
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 01 jul 2008 14:34

Voor mij ook niet. Wat bedoel je met 'aanklager'?
Afbeelding

HarmenV
Mineur
Mineur
Berichten: 165
Lid geworden op: 12 okt 2006 18:20
Locatie: Genemuiden

Berichtdoor HarmenV » 01 jul 2008 19:18

Als je de vergelijking bedoelt dat Satan de aanklager is en Jezus onze advocaat denk ik dat de aanklager niet eens zozeer Satan is, maar ook ons eigen geweten.

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Berichtdoor Harm-J » 01 jul 2008 19:18

Daphne schreef:Voor mij ook niet. Wat bedoel je met 'aanklager'?


Volgens mij doelt hij op een tekst uit Openbaring (dacht ik?) Waar het de satan is die de mensen (probeert) bij God aan te klagen. (lees: beschuldigen)
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Vraag

Berichtdoor elbert » 01 jul 2008 20:27

yochanan schreef:Is Satan onze werkelijke aanklager ,wat denken jullie van deze vraag,
en wat zou het antwoord kunnen zijn.?

In de Bijbel vind je verschillende passages terug waaruit blijkt dat de satan mensen aanklaagt.

Een paar voorbeelden:

Job 1:9 Toen antwoordde de satan den HEERE, en zeide: Is het om niet, dat Job God vreest?
10 Hebt Gij niet een betuining gemaakt voor hem, en voor zijn huis, en voor al wat hij heeft rondom? Het werk zijner handen hebt Gij gezegend, en zijn vee is in menigte uitgebroken in den lande.
11 Maar toch strek nu Uw hand uit, en tast aan alles, wat hij heeft; zo hij U niet in Uw aangezicht zal zegenen?

Job 2: En de HEERE zeide tot den satan: Hebt gij ook acht geslagen op Mijn knecht Job? Want niemand is op de aarde gelijk hij, een man, oprecht en vroom, godvrezende en wijkende van het kwaad; en hij houdt nog vast aan zijn oprechtigheid, hoewel gij Mij tegen hem opgehitst hebt, om hem te verslinden zonder oorzaak.
4 Toen antwoordde de satan den HEERE, en zeide: Huid voor huid, en al wat iemand heeft, zal hij geven voor zijn leven.
5 Doch strek nu Uw hand uit, en tast zijn gebeente en zijn vlees aan; zo hij U niet in Uw aangezicht zal zegenen!

Zacharia 3:1 Daarna toonde Hij mij Josua, den hogepriester, staande voor het aangezicht van den Engel des HEEREN; en de satan stond aan zijn rechterhand, om hem te wederstaan.

Uit deze teksten blijkt dat de satan in de hemel mensen aanklaagde bij God.

Ik spreek in de verleden tijd, want ik geloof dat er sinds de overwinning van Christus het één en ander veranderd is:

Lukas 10:18 En Hij zeide tot hen: Ik zag den satan, als een bliksem, uit den hemel vallen.
Rom. 8:33 Wie zal beschuldiging inbrengen tegen de uitverkorenen Gods? God is het, Die rechtvaardig maakt.
34 Wie is het, die verdoemt? Christus is het, Die gestorven is; ja, wat meer is, Die ook opgewekt is, Die ook ter rechter hand Gods is, Die ook voor ons bidt.
Openbaring 12:7 En er werd krijg in den hemel; Michael en zijn engelen krijgden tegen den draak, en de draak krijgde ook en zijn engelen.
8 En zij hebben niet vermocht, en hun plaats is niet meer gevonden in den hemel.
9 En de grote draak is geworpen, namelijk de oude slang, welke genaamd wordt duivel en satanas, die de gehele wereld verleidt, hij is, zeg ik, geworpen op de aarde; en zijn engelen zijn met hem geworpen.
10 En ik hoorde een grote stem, zeggende in den hemel: Nu is de zaligheid, en de kracht, en het koninkrijk geworden onzes Gods; en de macht van Zijn Christus; want de verklager onzer broederen, die hen verklaagde voor onzen God dag en nacht is nedergeworpen.

Wie op Christus vertrouwt, hoeft voor de aanklager niet bang meer te zijn. In plaats daarvan hebben we een Voorspraak bij de Vader, Jezus Christus, de Rechtvaardige (1 Joh. 2:1).

tinos
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 29 mar 2004 12:00

Berichtdoor tinos » 01 jul 2008 20:42

Ik vraag me af of de duivel in de hemel kan komen om aan te klagen. Kan er kwaad/het kwaad in de hemel zijn? Ook naar aanleiding van Job 1. Wellicht is het een iets andere discussie maar ik ga er op door naar aanleiding van de post van Elbert. Wat denken jullie daarvan? Moet je het boek Job letterlijk nemen of is het een beeld?

Gebruikersavatar
Ger(nl)
Mineur
Mineur
Berichten: 215
Lid geworden op: 15 sep 2005 23:00

Berichtdoor Ger(nl) » 02 jul 2008 06:30

De duivel kon in de hemel komen om daar mensen aan te klagen voor God. Maar als je de tekst uit openbaring, die egbert al quote, leest dan staat daar dat hij daar nu niet meer kan komen! Die vieze duivel is op de aarde geworpen waar hij nog rondgaat om te kijken hoe hij mensen kan verleiden of tegen onszelf aanklagen.
Hij doet dit op zoveel verschillende manieren:
- op hele duidelijke manieren waarin wij het gelijk herkenne
- twijfel, zou het wel....
- als een wolf in schaapskleren

Laten we uitkijken en allert zijn voor de duivel want hij is een realiteit, maar gelukkig als wij in Jezus zijn, want dan hebben we autoriteit om hem weg te jagen!

Gebruikersavatar
OriginalCreation
Verkenner
Verkenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 jun 2008 09:04

Berichtdoor OriginalCreation » 02 jul 2008 08:37

Laten we Satan niet groter achten dan hij is. Jezus heeft hem namelijk al overwonnen. Satan gaat rond als een briesende leeuw, maar dan wel één zonder klauwen!
Als je alleen maar kennis over God verzamelt, blijf je ook een kennis van Hem!

Gebruikersavatar
Ger(nl)
Mineur
Mineur
Berichten: 215
Lid geworden op: 15 sep 2005 23:00

Berichtdoor Ger(nl) » 02 jul 2008 09:05

Absoluut met je eens dat we de duivel niet teveel eer moeten geven. Maar wat ik veel om mij heen merk is dat mensen er geen rekening mee houden, maar zoals in Efeze 6:12 staat
Want wij hebben den strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden, tegen machten, tegen de geweldhebbers der wereld, der duisternis dezer eeuw, tegen de geestelijke boosheden in de lucht


Als je je daar bewust van bent ga je bepaalde dingen anders zien. Inderdaad hij is gebonden en wij hebben de autoriteit gekregen om hem onder onze voeten te trappen!

Gurkie
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 28 mei 2005 16:04
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor Gurkie » 02 jul 2008 09:15

Ik ken inderdaad de theorie dat satan de aanklager is, Christus de advocaat en God de rechter. Voor mij komt die theorie heel dicht bij de bijbelse werkelijkheid; het rechtssysteemidee is natuurlijk nog altijd een aards idee.

Natuurlijk is satan gebonden, maar hoger dan dat is Christus onze advocaat en heeft God ons daardoor vrijgesproken. We zouden ons best wat meer mogen concentreren op die realiteit. Zolang we maar geen hooghartige pretenties gaan krijgen.

Gebruikersavatar
Ger(nl)
Mineur
Mineur
Berichten: 215
Lid geworden op: 15 sep 2005 23:00

Berichtdoor Ger(nl) » 02 jul 2008 09:22

Gurkie schreef:Natuurlijk is satan gebonden, maar hoger dan dat is Christus onze advocaat en heeft God ons daardoor vrijgesproken. We zouden ons best wat meer mogen concentreren op die realiteit. Zolang we maar geen hooghartige pretenties gaan krijgen.

Wat probeer je met je laatste zin te zeggen?

Gurkie
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 28 mei 2005 16:04
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor Gurkie » 02 jul 2008 09:30

Het gevaar van beseffen dat satans aanklagingen niets kunnen veranderen aan het feit dat je vrij in God bent, is dat je pretenties kunt gaan krijgen. Dat je triomfalistisch wordt tegenover niet-christenen. Dat je niet meer beseft dat God je gered heeft en niet jijzelf. Dat je christenen die dit nog niet beseffen als minderwaardig ziet.

Die gevaren zitten erin, ik zeg niet dat die automatisch volgen. Iedereen moet op zichzelf toezien dat hij niet in de hooghartigheidval trapt. :wink:

Gebruikersavatar
OriginalCreation
Verkenner
Verkenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 jun 2008 09:04

Berichtdoor OriginalCreation » 02 jul 2008 10:50

Wanneer je durft te spreken over de overwinning en vrijheid die je hebt in Christus wordt je wellicht snel gezien als hooghartig. Maar dat is een ander probleem......
Als je alleen maar kennis over God verzamelt, blijf je ook een kennis van Hem!

Gebruikersavatar
Ger(nl)
Mineur
Mineur
Berichten: 215
Lid geworden op: 15 sep 2005 23:00

Berichtdoor Ger(nl) » 02 jul 2008 11:21

Gurkie schreef:Het gevaar van beseffen dat satans aanklagingen niets kunnen veranderen aan het feit dat je vrij in God bent, is dat je pretenties kunt gaan krijgen. Dat je triomfalistisch wordt tegenover niet-christenen. Dat je niet meer beseft dat God je gered heeft en niet jijzelf. Dat je christenen die dit nog niet beseffen als minderwaardig ziet.

Die gevaren zitten erin, ik zeg niet dat die automatisch volgen. Iedereen moet op zichzelf toezien dat hij niet in de hooghartigheidval trapt. :wink:

Daarom is het inderdaad heel belangrijk te weten dat je dit alleen IN JEZUS CHRISTUS bent! Als je inderdaad op eigen naam gaat claimen moet je echt terug naar de basis! Hij is het die de satan overwonnen heeft en alleen in Zijn naam kunnen en mogen wij hier aanspraak op maken.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 88 gasten