Vraag

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gurkie
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 28 mei 2005 16:04
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor Gurkie » 02 jul 2008 11:34

Inderdaad Ger en OC. Als je (in mijn kerk iig wél) over overwinning en vrijheid spreekt, word je bijna beschuldigd van zelfverlossing. "Hoe kún je nu zeggen dat je vrij en heilig bent in Christus, de mens is slecht en het vlees is zwak.'' Nee duh, dat is nou ook het mooie. Ondanks dat ik mijzelf tegenval en me niet altijd zo gedraag zoals God voor mij bedoeld heeft, wil Hij mij toch vervolmaken naar zijn perfecte plaatje. Constant prakkezeren over mijn zonden kan daarbij een ontzettende sta-in-de-weg zijn; me realizeren hoeveel God voor mij in petto heeft is het tegenovergestelde.

Gebruikersavatar
Ger(nl)
Mineur
Mineur
Berichten: 215
Lid geworden op: 15 sep 2005 23:00

Berichtdoor Ger(nl) » 02 jul 2008 12:58

Ik weet dat wat ik nu ga zeggen heel gevoelig ligt en waarbij bij sommige mensen misschien wel allerlei haren overeind gaat laten staan maar kan het toch niet nalaten om te zeggen. De reden dat ik dit zeg is puur om je te laten nadenken....

Heeft God er belang bij om je in een stil hoekje te gaan laten zitten nadenken over het feit hoe zondig je bent en voor altijd blijft... en vervolgens met een soort minderwaardigheidsgevoel blijft zitten..

Ik weet dit is heel zwart wit neer gezet maar ik denk dat ook dit soort dingen door de duivel worden aangepakt om ons vooral maar te laten denken dat wij zwakke mensen zijn die niks kunnen en/of mogen

Gebruikersavatar
OriginalCreation
Verkenner
Verkenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 jun 2008 09:04

Berichtdoor OriginalCreation » 02 jul 2008 13:02

Mee eens Ger. De voortdurende vraag of er wel voldoende zondebesef is, kan een door mensen geschapen kloof tussen hen en God worden. En dat terwijl Jezus die kloof met het kruis gedicht heeft.
Als je alleen maar kennis over God verzamelt, blijf je ook een kennis van Hem!

Gurkie
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 28 mei 2005 16:04
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor Gurkie » 02 jul 2008 13:34

God heeft er vrij weinig aan als christenen in hun angstige, stille hoekje blijven zitten. Dan doen ze namelijk niets met Mat. 28:18-20. Zou het daarom zijn dat zoveel orthodoxe gemeentes weinig tot niet missionair actief zijn?

Gebruikersavatar
Ger(nl)
Mineur
Mineur
Berichten: 215
Lid geworden op: 15 sep 2005 23:00

Berichtdoor Ger(nl) » 02 jul 2008 13:46

Dat is misschien 1 van de redenen... denk dat het gevaarlijk is die conclussie 1 op 1 over te nemen. Maar om heel eerlijk te zijn is het wel 1 van de redenen waarom ik niet meer in een orthodoxe gemeente zit.

yochanan
Verkenner
Verkenner
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 jun 2008 14:17
Locatie: Maasbracht

Re: Vraag

Berichtdoor yochanan » 02 jul 2008 19:06

yochanan schreef:



Is Satan onze werkelijke aanklager ,wat denken jullie van deze vraag,
en wat zou het antwoord kunnen zijn.?


Ik zal mijn vraag anders stellen misschien dat het dan wat begrijpelijker wordt. Vindt dit toch wel een belangrijk punt om uit te diepen.

Wie is onze laatste aanklager.Dat zou ik graag van jullie willen vernemen.
Hoe komt nederland tot God

Gebruikersavatar
UltraPulse
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jun 2008 23:48
Locatie: Arnhem

Berichtdoor UltraPulse » 02 jul 2008 19:34

Ik denk dat je vanuit de menselijke dimensies zoals tijd naar deze zaak kijkt.

Voor ons moet de toekomst nog komen, maar God kent die al.

Als je Openbaringen 12 leest, krijg je misschien wat duidelijkheid.
Openbaringen wordt altijd gezien als de toekomst voor de mensheid, maar als je de gebeurtenissen daar plaatst in de menselijke tijdslijn, zie je dat dat eigenlijk 2000 jaar geleden plaatsvond tot nu en verder.

Openbaringen 12

Vers 1-9 Slaat volgens mij op het lijden en sterven van Jezus.
Vers 10 Geeft aan dat satan 'uitgeprocedeerd' is als aanklager.
Vers 11 Geeft aan wat daar aan vooraf ging. (Door de kracht van de Geest uiteraard.)
Vers 12 - 13 Laat de huidige gang van zaken zien, alleen moeten we denk ik niet vergeten, dat satan minstens 6000 jaar ervaring heeft met mensen, en dus niet altijd overduidelijk zichtbaar is.
Vers 13 - 17 Is ook voor ons nog toekomst.

Ik ben zelf Gerefomeerd opgevoed, en wordt nog altijd achtervolgd door twijfel. Speciaal op momenten dat mijn geloof hoogtepunten meemaakt, valt satan me aan met alles wat hij in huis heeft.

Vers 10 kreeg ik toen van een medegelovige, om me aan vast te houden:
10 Toen hoorde ik een luide stem in de hemel zeggen: ‘Nu zijn de redding, de macht en het koningschap van onze God werkelijkheid geworden, en de heerschappij van zijn messias. Want de aanklager van onze broeders en zusters, die hen dag en nacht bij onze God aanklaagde, is ten val gebracht.

En dat was op het moment dat Jezus zijn geest gaf aan het kruis.
Op datzelfde moment werd satan zijn kop vermorzeld, zoals dat dan zo mooi heet.
Niet later, maar toen, in het jaar 33 NC. :)
Als het van je wordt gevraagd, geef dan het beste wat je te bieden hebt.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 02 jul 2008 20:08

Ger(nl) schreef:Heeft God er belang bij om je in een stil hoekje te gaan laten zitten nadenken over het feit hoe zondig je bent en voor altijd blijft... en vervolgens met een soort minderwaardigheidsgevoel blijft zitten..

Even een tegenvraag: denk je echt dat dit de gereformeerde opvatting hierover is?

De ellendekennis heeft volgens de gereformeerde opvatting namelijk een geheel ander doel. Namelijk om zalig (= gelukkig!) te kunnen leven en sterven (vraag en antwoord 2 van de catechismus).

yochanan
Verkenner
Verkenner
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 jun 2008 14:17
Locatie: Maasbracht

Berichtdoor yochanan » 03 jul 2008 16:19

Pippin schreef:Als je de vergelijking bedoelt dat Satan de aanklager is en Jezus onze advocaat denk ik dat de aanklager niet eens zozeer Satan is, maar ook ons eigen geweten.



Je zit er heel dichtbij in jou antwoord dat het met ons geweten heeft te make. En ook is het zo dat onze vijand in de Hemel geen poot heeft om op te staan, hij daar helemaal niet meer mag komen op de dag des oordeels.Let op: onze laatste aanklager is Mozes, lees daar Joh.5:45
maar op na: Meent niet, dat Ik u verklagen zal bij de Vader; die u verklaagt is Mozes.
Denk nou niet mij levens geschiedenis is verleden tijd, wij allen zullen verantwoording af moeten leggen, misschienkennen jullie het tractaat;
de film van uw leven, maar ik stel het mij echt niet voor als een film,
je zult geconfronteerd worden met je daden goed en slecht, want er bestaan namelijk geen grote en kleine zonden, dat is dan wel velen verteld.
Hoe komt nederland tot God


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 gasten