Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
MarinusCopy schreef:Ik moet me eerst even inlezen, maar dan meng ik me in de discussie. Kam mijn bijbels niet vinden, maar ik download er wel eentje.
Michael schreef:Bedankt SmurffieMarinusCopy schreef:Ik moet me eerst even inlezen, maar dan meng ik me in de discussie. Kam mijn bijbels niet vinden, maar ik download er wel eentje.
www.hispage.nl Ik heb mijn bijbels allemaal in de kast zitten, die pagina is 20 keer sneller dan ik ooit met mijn dikke vingers zou zijn En je kunt zelfs je favoriete versie van de bijbel kiezen of ze naast elkaar leggen ter referentie wat soms bijzonder verhelderend is. Die pagina is echt geweldig.
Overigens ik ben ook aan het inlezen... De brief aan de Hebreeën is gekoppeld aan Leviticus volgens de wiki pagina over Leviticus. Erin staat omschreven dat de wetten van Leviticus gekoppeld zijn aan de kruisdood van Christus. In de Wiki schrijven ze letterlijk dat de auteur het tijdoverschrijdende symbolische karakter van Leviticus wilde benadrukken. Maar dat is dus wiki en ik twijfel net als smurffie wel eens aan de betrouwbaarheid.. Maar het geeft misschien nieuwe gedachten op het onderwerp.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Brief_aan_de_Hebree%C3%ABn
Marnix schreef:Hm.. In hoeverre is Leviticus nog heel relevant voor ons?
Als dit boek zich het meest bezig houdt met offers, reinheidswetten enzo... en we geloven dat dezen hebben afgedaan... Zijn grote delen van dit boek dan niet meer belangrijk voor ons?
“... als Hij Zijn ziel tot asjam - schuldoffer stelt, ... omdat Hij Zijn ziel uitgestort heeft in den dood, en met de overtreders is geteld geweest, en Hij veler chet’h - zonden gedragen heeft, ...” (Jes.53:10,12).
“Want deze dieren, waarvan het bloed vanwege hamartias (Gr.) - de zonde het heiligdom in werd gedragen door de hogepriester, werden buiten het kamp verbrand. Daarom heeft ook Jesjoea, opdat Hij door Zijn eigen bloed het volk zou heiligen, buiten de poort geleden” (Hebr.13:11,12).
“w’hoe CHET’ - rabbiem nasa en Hij droeg de zonde [LXX: hamartias] van velen” (Jes.53:12).
“im-tasjiem ASJAM nafsjo - als Hij Zijn ziel tot schuldoffer stelt” (Jes. 53:10).
“En wanneer een ziel TECHETTA - zondigt, en doet een van de zaken, waaromtrent HASJEM geboden heeft, dat zij niet gedaan mogen worden, maar niet weet, of hij W’ASJEM - met schuld is beladen, en AWWONNO - zijn verkeerdheid te dragen heeft; Dan zal hij een volkomen ram uit de kleinvee tot de priester brengen, met uw schatting, l’ASJAM ten schuldoffer; en de priester zal voor hem W’CHIPPER verzoening doen over zijn afdwaling, die hij begaan heeft, die hij niet geweten had; zo zal het hem vergeven worden. ASJOM hoe ASJAM laHASJEM - Een schuldoffer is het; hij heeft een schuld tegen de Eeuwige op zich geladen” (Lev.5:17-19).
W’Hoe m’chollal mipsja‘enoe m’doeka me‘AWWONNOTENOE - Maar Hij was verwond vanwege onze overtredingen; verbrijzeld vanwege onze verkeerdheden. … waHASJEM hifgia bo eth AWWON koelanoe - en de Eeuwige heeft al onze verkeerdheid op Hem doen neerkomen” (Jes.53: 5).
“Alzo zegt de Heere HASJEM: Geen vreemde, onbesneden van hart, en onbesneden van vlees, zal in Mijn Heiligdom ingaan, van enig vreemde, die in het midden van de zonen Jiesraels is” (Ez.44:9).
“Waak op, waak op, trek uw sterkte aan, o Tsion! trek uw sierlijke klederen aan, o J’roesjalajjiem, u heilige stad? want in u zal voortaan geen onbesnedene noch onreine meer komen” (Jes.52:1).
“Laat ons dan door Hem altijd Gode opofferen een offerande van lof, dat is, de vrucht der lippen, die Zijn Naam belijden” (Hebr.13:15).
Machiavelli schreef:Omdat daar door de Bijbel heen een lijn valt te ontdekken, waar dat bij veel andere wetten in Leviticus niet het geval is.CaptainCaveman schreef:Maar, als het bijv. om het veroordelen van homoseksualiteit gaat, betrekken we daar wel teksten uit Leviticus bij.
Divrei Shmuel schreef:Deze hebben niet afgedaan, maar kunnen grootdeels volledig vervuld worden in Jesjoea; de eis staat er nog steeds - overigens geboden aan Jiesrael en niet aan de volken. Hierdoor hoeven geen aparte offers meer gebracht te worden zijnde schuld of zondoffers. Dat heeft Hij op Zich genomen. Van de andere offers staat dit niet.
Het offer van Masjiach is een gave, maar we moeten het wel accepteren en onze zondigheid belijden, anders hebben we geen deel aan de aangeboden genade!
Smurffie schreef:In het topic Homofilie kwam het bijbelboek Leviticus ter sprake. Het is nogal een heftig boek en het lijkt in strijd met hoe Christus omging met zijn medemens.
Volgens Wikipedia bestaat Leviticus uit verschillende 'series'. Ik ben er niet zeker van of dit een betrouwbare indeling is, zo ja, is het misschien handig deze indeling aan te houden in de discussies. Dit betekent dat we structureel moeten discusseren en op een gegeven moment moeten afsluiten, om met de volgende serie verder te kunnen gaan. Hoe en wanneer dat is, wijst zich vanzelf vermoed ik.
Eventuele wettige bezwaren kunnen ingebracht worden bij Smurffie Maar die gaat nu douchen en slapen, ik geef het woord aan Marinus Scopy
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 89 gasten