Leviticus onder de loep

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Smurffie
Generaal
Generaal
Berichten: 4606
Lid geworden op: 19 feb 2005 14:40
Locatie: Bleskenscity

Leviticus onder de loep

Berichtdoor Smurffie » 26 jun 2008 19:58

In het topic Homofilie kwam het bijbelboek Leviticus ter sprake. Het is nogal een heftig boek en het lijkt in strijd met hoe Christus omging met zijn medemens.

Volgens Wikipedia bestaat Leviticus uit verschillende 'series'. Ik ben er niet zeker van of dit een betrouwbare indeling is, zo ja, is het misschien handig deze indeling aan te houden in de discussies. Dit betekent dat we structureel moeten discusseren en op een gegeven moment moeten afsluiten, om met de volgende serie verder te kunnen gaan. Hoe en wanneer dat is, wijst zich vanzelf vermoed ik.

Eventuele wettige bezwaren kunnen ingebracht worden bij Smurffie 8) Maar die gaat nu douchen en slapen, ik geef het woord aan Marinus Scopy :)

MarinusCopy

Berichtdoor MarinusCopy » 26 jun 2008 21:47

Ik moet me eerst even inlezen, maar dan meng ik me in de discussie. Kam mijn bijbels niet vinden, maar ik download er wel eentje.

Michael
Sergeant
Sergeant
Berichten: 388
Lid geworden op: 26 feb 2008 10:28

Berichtdoor Michael » 27 jun 2008 12:56

Bedankt Smurffie :)

MarinusCopy schreef:Ik moet me eerst even inlezen, maar dan meng ik me in de discussie. Kam mijn bijbels niet vinden, maar ik download er wel eentje.


www.hispage.nl :P Ik heb mijn bijbels allemaal in de kast zitten, die pagina is 20 keer sneller dan ik ooit met mijn dikke vingers zou zijn :) En je kunt zelfs je favoriete versie van de bijbel kiezen of ze naast elkaar leggen ter referentie wat soms bijzonder verhelderend is. Die pagina is echt geweldig.

Overigens ik ben ook aan het inlezen... De brief aan de Hebreeën is gekoppeld aan Leviticus volgens de wiki pagina over Leviticus. Erin staat omschreven dat de wetten van Leviticus gekoppeld zijn aan de kruisdood van Christus. In de Wiki schrijven ze letterlijk dat de auteur het tijdoverschrijdende symbolische karakter van Leviticus wilde benadrukken. Maar dat is dus wiki en ik twijfel net als smurffie wel eens aan de betrouwbaarheid.. Maar het geeft misschien nieuwe gedachten op het onderwerp.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Brief_aan_de_Hebree%C3%ABn

MarinusCopy

Berichtdoor MarinusCopy » 27 jun 2008 17:10

Michael schreef:Bedankt Smurffie :)

MarinusCopy schreef:Ik moet me eerst even inlezen, maar dan meng ik me in de discussie. Kam mijn bijbels niet vinden, maar ik download er wel eentje.


www.hispage.nl :P Ik heb mijn bijbels allemaal in de kast zitten, die pagina is 20 keer sneller dan ik ooit met mijn dikke vingers zou zijn :) En je kunt zelfs je favoriete versie van de bijbel kiezen of ze naast elkaar leggen ter referentie wat soms bijzonder verhelderend is. Die pagina is echt geweldig.

Overigens ik ben ook aan het inlezen... De brief aan de Hebreeën is gekoppeld aan Leviticus volgens de wiki pagina over Leviticus. Erin staat omschreven dat de wetten van Leviticus gekoppeld zijn aan de kruisdood van Christus. In de Wiki schrijven ze letterlijk dat de auteur het tijdoverschrijdende symbolische karakter van Leviticus wilde benadrukken. Maar dat is dus wiki en ik twijfel net als smurffie wel eens aan de betrouwbaarheid.. Maar het geeft misschien nieuwe gedachten op het onderwerp.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Brief_aan_de_Hebree%C3%ABn


Hey, tnx, ik heb een aantal vertalingen thuis liggen, maar ik kan ze even niet vinden. Maar deze pagina is heel handig ja. Dank je.

Gebruikersavatar
Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 377
Lid geworden op: 11 nov 2004 06:33

Berichtdoor Divrei Shmuel » 28 jun 2008 20:00

Leviticus is juist betrouwbaar. Het is 1 van de 4 boeken van d 5 boeken van Mozes die zich het meest met de wetten, inzettingen en rechten bezighoudt, met name op het gebied van offers, reinheid, feest- en hoogtijdagen en geoorloofde en ongeoorloofde zaken. Burgerrechtechten en bezittingsrecchten, huwlijkserechten en lanbouwvoorschriften en de bijzondere bepalingen en wetten voor de kohanniem(priesters) en kohen hagadol (de hogepriester).
Juist vanwege de gewijde materie in dit boek zal geen vrome hier een letter aan of af hebben durven doen. Ook nunog wordt de Torah letter voor letter geteld en de letters in dezelfde hoeveelheid regels met dezelfde spaties gecopieerd door een vaardig sofer (schrijfer) en rabbinaal op mogelijke fouten nagezien.

Sam
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 29 jun 2008 11:34

Hm.. In hoeverre is Leviticus nog heel relevant voor ons?
Als dit boek zich het meest bezig houdt met offers, reinheidswetten enzo... en we geloven dat dezen hebben afgedaan... Zijn grote delen van dit boek dan niet meer belangrijk voor ons?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 29 jun 2008 18:02

Maar, als het bijv. om het veroordelen van homoseksualiteit gaat, betrekken we daar wel teksten uit Leviticus bij.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1039
Lid geworden op: 07 mar 2006 19:21
Locatie: Velp
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 29 jun 2008 20:28

CaptainCaveman schreef:Maar, als het bijv. om het veroordelen van homoseksualiteit gaat, betrekken we daar wel teksten uit Leviticus bij.
Omdat daar door de Bijbel heen een lijn valt te ontdekken, waar dat bij veel andere wetten in Leviticus niet het geval is.

Gebruikersavatar
Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 377
Lid geworden op: 11 nov 2004 06:33

Berichtdoor Divrei Shmuel » 29 jun 2008 20:58

Marnix schreef:Hm.. In hoeverre is Leviticus nog heel relevant voor ons?
Als dit boek zich het meest bezig houdt met offers, reinheidswetten enzo... en we geloven dat dezen hebben afgedaan... Zijn grote delen van dit boek dan niet meer belangrijk voor ons?

Deze hebben niet afgedaan, maar kunnen grootdeels volledig vervuld worden in Jesjoea; de eis staat er nog steeds - overigens geboden aan Jiesrael en niet aan de volken. Hierdoor hoeven geen aparte offers meer gebracht te worden zijnde schuld of zondoffers. Dat heeft Hij op Zich genomen. Van de andere offers staat dit niet.
Het offer van Masjiach is een gave, maar we moeten het wel accepteren en onze zondigheid belijden, anders hebben we geen deel aan de aangeboden genade!
Het voornaamste is dat het ASJAM - schuldoffer en CHATA/CHATOTH - zondoffer volkomen door de Masjiach volbracht lijken te zijn zoals te lezen is J’sjajahoe:
“... als Hij Zijn ziel tot asjam - schuldoffer stelt, ... omdat Hij Zijn ziel uitgestort heeft in den dood, en met de overtreders is geteld geweest, en Hij veler chet’h - zonden gedragen heeft, ...” (Jes.53:10,12).

De ziel is in het bloed, het uitstorten van de ziel verwijst dus ook naar de bloedstorting.
Wajjikra (Lev.) hoofdstuk 4 behandeld de voorschriften t.a.v. het zondoffer, dat gebracht moest worden, in geval van zondigen door dwaling [d.w.z.: zonder opzet] tegen een van de inzettingen van HASJEM. In geval de gezalfde priester of Jiesraels’ gehele gemeente zich dus vergiste, moest na de slachting het bloed van de zondoffer-stier zeven maal, voor de Eeuwige, richting het voorhangsel gespat worden, en van het bloed gesmeerd worden op het altaar in de tent der samenkomst, het vet op het altaar in rook op gaan, en de hele stier op de asbelt buiten de legerplaats verbrand worden. Het is deze Schriftplaats waarnaar in de brief aan de Hebreeers gerevereerd wordt:
“Want deze dieren, waarvan het bloed vanwege hamartias (Gr.) - de zonde het heiligdom in werd gedragen door de hogepriester, werden buiten het kamp verbrand. Daarom heeft ook Jesjoea, opdat Hij door Zijn eigen bloed het volk zou heiligen, buiten de poort geleden” (Hebr.13:11,12).

Vergelijken we nu deze tekst met die van Lev.4 in de LXX (Septoeagint, Joodse vertaling uit de oudheid van T’NaCH in het Grieks), dan worden ook daar variaties op hamartia, als vertaling voor chattath gegeven, zodat we mogelijk mogen concluderen dat hier in de Hebreeenbrief gesproken wordt over de CHATTA’OTH - de zondoffers. De profeet J’shajahoe beschreef reeds dat HaMasjiach de zonde van velen zou dragen:
“w’hoe CHET’ - rabbiem nasa en Hij droeg de zonde [LXX: hamartias] van velen” (Jes.53:12).

Konkreet wordt er gesproken in J’sjajah van de Lijdende Knecht als van ASJAM - schuldoffer gesproken:
“im-tasjiem ASJAM nafsjo - als Hij Zijn ziel tot schuldoffer stelt” (Jes. 53:10).

Over het ASJAM - schuldoffer wordt in Leviticus 5 gesproken. Het wordt gebracht in geval van AWWON - verkeerdheid:
“En wanneer een ziel TECHETTA - zondigt, en doet een van de zaken, waaromtrent HASJEM geboden heeft, dat zij niet gedaan mogen worden, maar niet weet, of hij W’ASJEM - met schuld is beladen, en AWWONNO - zijn verkeerdheid te dragen heeft; Dan zal hij een volkomen ram uit de kleinvee tot de priester brengen, met uw schatting, l’ASJAM ten schuldoffer; en de priester zal voor hem W’CHIPPER verzoening doen over zijn afdwaling, die hij begaan heeft, die hij niet geweten had; zo zal het hem vergeven worden. ASJOM hoe ASJAM laHASJEM - Een schuldoffer is het; hij heeft een schuld tegen de Eeuwige op zich geladen” (Lev.5:17-19).

Ook deze AWWONNOTH misdaden worden in J’sjajah 53 beschreven als gedragen:
W’Hoe m’chollal mipsja‘enoe m’doeka me‘AWWONNOTENOE - Maar Hij was verwond vanwege onze overtredingen; verbrijzeld vanwege onze verkeerdheden. … waHASJEM hifgia bo eth AWWON koelanoe - en de Eeuwige heeft al onze verkeerdheid op Hem doen neerkomen” (Jes.53: 5).

Over offers in de periode van de nieuwe Tempel in de olam haba (toekomende tijd) wordt geschreven in het boek Jechezkel (Ez.) hs.40:38,39,42,43; 42:13; 43:27; 44:11,15,27,29,30; etc. (zie ook in hs.45 en 46). O.a. het brand-, spijs-, schuld- en zondoffer schijnen dan weer gebracht te worden. Hoe zit dat nu? Was Jesjoea’s offer dan wat schuld- en zondoffer betreft in ieder geval dan niet volkomen? Ik heb er niet zoveel over te zeggen: het staat er geschreven en het is na de komst van Masjiach en zijn offer, daar er over deze Tempel geschreven staat:
“Alzo zegt de Heere HASJEM: Geen vreemde, onbesneden van hart, en onbesneden van vlees, zal in Mijn Heiligdom ingaan, van enig vreemde, die in het midden van de zonen Jiesraels is” (Ez.44:9).

Nee zelfs wordt in J’sjajah gesteld:
“Waak op, waak op, trek uw sterkte aan, o Tsion! trek uw sierlijke klederen aan, o J’roesjalajjiem, u heilige stad? want in u zal voortaan geen onbesnedene noch onreine meer komen” (Jes.52:1).

De hierboven geciteerde tekst uit Jechezkel spreekt indirekt van een besneden hart als de voorwaarde om de Tempel te mogen betreden, het besneden hart dat volgens ons pas geschiedt in de dagen van Masjiach, dus deze tekst kan niet slaan op de tijd voor onze Masjiach, en gaat dus over een toekomstige Tempel. Verder: brand-, spijs-, en dankoffers zijn niet hetzelfde als zond- en schuldoffers, (leest eerste 7 hoofdstukken van Leviticus), dus wellicht dat die offers dan gebracht worden?
Na de duizend jaar (sjabbath/vrederijk) is het weer anders. mogelijk conform de oude Joodse leer dat allerlei offers in de messiaanse toekomst, voor sommigen reeds aangebroken, zouden ophouden op enige na: Het Dank ofwel lofoffer (zie: Midrasj Vajjikra Rabbah 9:7 en 27:12; Midrasj T'hilliem 56:4; 100:4; P'sikta d'Rav Kahannah 9:13 en Midrasj Tanchoema Emor 14). En wat schetst onze verbazing in de aan de Joodse volgelingen van Jezus vinden wij toch ook nog een offer:
“Laat ons dan door Hem altijd Gode opofferen een offerande van lof, dat is, de vrucht der lippen, die Zijn Naam belijden” (Hebr.13:15).

Er wordt dan immers geen Tempel meer in J'roesjalajjiem gezien? HASJEM Zelf is dan de Tempel (Openb.21:22)

Sam
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

Gebruikersavatar
Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 377
Lid geworden op: 11 nov 2004 06:33

Berichtdoor Divrei Shmuel » 29 jun 2008 20:58

[ongewenst dubbel verwijderd]
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 30 jun 2008 09:31

Machiavelli schreef:
CaptainCaveman schreef:Maar, als het bijv. om het veroordelen van homoseksualiteit gaat, betrekken we daar wel teksten uit Leviticus bij.
Omdat daar door de Bijbel heen een lijn valt te ontdekken, waar dat bij veel andere wetten in Leviticus niet het geval is.


Ik zeg ook niet dat we aan heel Leviticus niets hebben. We moeten alleen onderscheid maken tussen reinheidswetten, offerwetten enz, wetten die wezen op Christus en bij zijn komst hebben afgedaan... en dingen die nog steeds actueel zijn. Als jij me kan uitleggen dat het verbod op homoseksualiteit een wet is die wees op de komst van Christus en nu heeft afgedaan wordt het een ander verhaal. En inderdaad, naar mijn idee is op het gebied van homoseksualiteit een Bijbelse lijn te ontdekken die zich niet tot de Torah beperkt.

Divrei Shmuel schreef:Deze hebben niet afgedaan, maar kunnen grootdeels volledig vervuld worden in Jesjoea; de eis staat er nog steeds - overigens geboden aan Jiesrael en niet aan de volken. Hierdoor hoeven geen aparte offers meer gebracht te worden zijnde schuld of zondoffers. Dat heeft Hij op Zich genomen. Van de andere offers staat dit niet.
Het offer van Masjiach is een gave, maar we moeten het wel accepteren en onze zondigheid belijden, anders hebben we geen deel aan de aangeboden genade!


Mee eens, dat bedoelde ik. Jij formuleert het wat beter, daarvoor mijn dank. Ik denk trouwens niet dat alle andere offers nog op die manier bestaan, ik vind Psalm 50 en 51 dan mooi, dat God uiteindelijk geen dierenoffers wil maar lofoffers en dankbaarheid (psalm 50:8,14-15, 23) en een gebroken geest en een gebroken en verbrijzeld hart (Psalm 51: 18-19). Ik denk dat daarom ook andere offers dan schuldoffers niet meer gebracht worden op de manier als in Levtiticus beschreven.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Smurffie
Generaal
Generaal
Berichten: 4606
Lid geworden op: 19 feb 2005 14:40
Locatie: Bleskenscity

Berichtdoor Smurffie » 02 jul 2008 13:00

Gebruikers-break- Ik heb een vraag gesteld in het moderaters-ter-verantwoording-roep-topic. Zou daar iemand van de mods misschien op willen reageren? Er zijn nu namelijk mensen die niet meer kunnen reageren (Michael, Marinus Scopie) nu het naar de besloten religiefora is verplaatst. Ik heb het niet voor niets in de open religie fora gezet, omdat ik het topic juist (en o.a.) voor bovengenoemde personen geopend heb. Bij voorbaat dank :)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 02 jul 2008 15:04

Het topic kan wat mij betreft terug naar het Open Forum, met deze kanttekening dat het wel de bedoeling moet zijn om de inhoud van Leviticus recht te doen. Zoals Smurffie het formuleert, zou het ook moeten gaan om de plaats van Leviticus in het geheel van de Bijbel.

Gebruikersavatar
Smurffie
Generaal
Generaal
Berichten: 4606
Lid geworden op: 19 feb 2005 14:40
Locatie: Bleskenscity

Berichtdoor Smurffie » 02 jul 2008 21:23

Dank je Elbert! :D

Gebruikersavatar
UltraPulse
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jun 2008 23:48
Locatie: Arnhem

Re: Leviticus onder de loep

Berichtdoor UltraPulse » 02 jul 2008 22:10

Smurffie schreef:In het topic Homofilie kwam het bijbelboek Leviticus ter sprake. Het is nogal een heftig boek en het lijkt in strijd met hoe Christus omging met zijn medemens.

Volgens Wikipedia bestaat Leviticus uit verschillende 'series'. Ik ben er niet zeker van of dit een betrouwbare indeling is, zo ja, is het misschien handig deze indeling aan te houden in de discussies. Dit betekent dat we structureel moeten discusseren en op een gegeven moment moeten afsluiten, om met de volgende serie verder te kunnen gaan. Hoe en wanneer dat is, wijst zich vanzelf vermoed ik.

Eventuele wettige bezwaren kunnen ingebracht worden bij Smurffie 8) Maar die gaat nu douchen en slapen, ik geef het woord aan Marinus Scopy :)


De plaats in de bijbel van een bijbelboek vind ik moeilijk om wat zinnigs over te zeggen, wat ook nog meerwaarde heeft voor je geloofsleven.

Omdat je begon met de discussie over homofilie (met het risico om off-topic te gaan), wat beschreven staat in Leviticus, wordt duidelijk nogmaals aangehaald in Romeinen 1.
Als het van je wordt gevraagd, geef dan het beste wat je te bieden hebt.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 89 gasten