eo dag, eerste spreker matt. 3

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Riannee
Verkenner
Verkenner
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 jun 2008 09:12
Locatie: Veenendaal

Berichtdoor Riannee » 18 jun 2008 12:01

@Esli, Ger(nl) en Invincible: ben het helemaal ben jullie eens! eindelijk een paar mensen die het nut ervan wel snappen.

tante-tortel schreef:Het heet dan ook niet voor niets EVANGELISCHE Omroep!
Daar gaat het ook van uit.
Verder lijkt het me vreemd om mensen te willen bereiken met niet Christelijke dingen om ze vervolgens te gaan vertellen dat het zo eigenlijk niet goed was. Ik zou me aardig bedrogen voelen eerlijk gezegd.
Vraag me trouwens af wie er nu eigenlijk door bereikt worden.


1. zoals er al gezegd is bestaat er geen verband tussen de evangelische omroep en de evangelische kerk, daar gaat het juist helemaal niet vanuit.
2. je verdraait mijn woorden enorm, zo zei ik het helemaal niet en de rest van de post is ook echt onzin en niet waar.

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 18 jun 2008 13:00

Mooi omschreven Ger(nl). Ik denk dat God zeker "ondersteboven van ons is" (Hij heeft ons lief).

@Invinicible: Misschien lijkt het door de TV wel een beetje veel show maar irl vond ik het ook best wel veel show. Niet negatief bedoeld hoor, ik denk dat we (ik) als refo´s best wel wat kunnen leren van de EOJD. Het is daar echt een feest. Dat mis ik wel eens in de kerk. Wat ik wel weer jammer vind is dat de EOJD dan weer best een beetje op de mens gericht is (hoewel dat absoluut niet hun intensie is). Maar door de artiesten/sprekers e.d. vi d ik er best wat mensverheerlijking bij zitten.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 23 jun 2008 09:14

Van EO-kant komen wel meer uitdrukkingen die platvloers zijn, waarvan "God is ondersteboven van ons" er een voorbeeld van is.
Zo zeg je zoiets gewoon niet. Net zoals je aan tafel aan een maaltijd in gezelschap geen harde scheet gaat zitten laten. Dat doe je gewoon niet, want dat zou respectloos zijn.
Het is toch wel duidelijk dat je je tegenover God niet platvloers uitdrukt?
Ja, voor heel wat christenen niet, want die hebben geen besef van Gods heiligheid. En ook al geen gevoel voor stijl.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Berichtdoor esli » 23 jun 2008 09:59

Ik begrijp de vergelijking niet, kan je misschien uitleggen wat de overeenkomst is tussen een scheet laten tijdens de maaltijd en zeggen dat God ondersteboven van je is.
Dat God ondersteboven van je is, is niet platvloers mi. maar een begrip uit de 'jongerentaal', ik vind dat niks af doen aan de heiligheid van God.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 23 jun 2008 11:05

Ah, het is weer EO-jongerendag tijd, dus weer de jaarlijkse discussie. :mrgreen:

esli schreef:Dat God ondersteboven van je is, is niet platvloers mi. maar een begrip uit de 'jongerentaal', ik vind dat niks af doen aan de heiligheid van God.

Het gaat mij niet zozeer om de platvloersheid van de uitspraak, maar om het waarheidsgehalte ervan. Jongerentaal is wat mij betreft prima, maar dan wel jongerentaal die duidelijk is en die geen verkeerde indruk achterlaat. En dat is met deze uitdrukking niet het geval. Want ik krijg er de indruk van dat God zo blij met ons is om wie we zijn, dat Hij ons helemaal geweldig vindt. Want de uitdrukking ondersteboven suggereert dat God van mening is veranderd (ondersteboven) door wat Hij in ons ziet. Dat kun je theologisch natuurlijk recht gaan breien ("ja natuurlijk, we zijn zondig, maar God houdt om Jezus' wil toch van ons?"), maar dan ben je ondertussen bezig om jezelf en anderen op het verkeerde been te zetten. De menselijke zonde is dan een probleem(pje) dat Jezus heeft opgelost, maar voor de rest "vindt God ons helemaal top", om nog maar een uitdrukking uit de jongerentaal te gebruiken. Die indruk wekt het bij me en daarmee roept het weerstand bij me op.

Immers, de enige reden waarom God ons liefheeft, is niet dat er iets in ons te vinden zou zijn waardoor Hij ons liefheeft (dat is remonstrants en compleet onbijbels), maar dat Hij van Zichzelf de volmaakt Liefhebbende is, die barmhartig en ontfermend is over verloren zondaren die Zijn straf verdiend hebben. Hij kan ons niet aanzien om onszelf, maar in en om Zijn geliefde Zoon. "Deze is Mijn Zoon, Mijn Geliefde, in Denwelken Ik Mijn welbehagen heb!" (Matt. 3:17). Wij kunnen bovendien niet in Gods Koninkrijk kunnen komen behalve dan door bekering en geloof in die geliefde Zoon van God, die moest lijden en sterven om mensen als wij zijn te verlossen. Dat is bijbelse taal en dat moet dan ook zo gebracht worden.
En als je daar blij mee bent, dan mag je wat mij betreft feestvieren.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 96 gasten