eo dag, eerste spreker matt. 3

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 16 jun 2008 21:11

Ik bedoelde met mijn post ook te zeggen (Rianeee, ik neem aan dat je mt je "positieve dingen" vooral op mij reageerde) dat ik positief-kritisch tegenonver de EOJD sta.

Ik vond het een geweldige dag, leuker als voorgaande jaren. Gewoon het saamhoriheidsgevoel en het samen zingen en aanbidden met de Ronduitpraise-band. Prachtig! En gewoon al het feit dat er slechts 1 1/2 politieagent nodig is om het hele gebeuren in goede banen te leiden is al een getuigenis opzich, vind ik :wink: .
De preek van Bram vond ik alleen wat tegenvallen. Tijdens de pauze was hij in de studoi aan de praat met Herman en toen vond ik´m wel weer erg sterk en evenwichtig in zijn antwoorden. Ik vind het dan jammer dat hij dat in het stadion niet deed. Het thema was: God is ondersteboven van ons, dat heeft ook de hele dag geklonken. Wat ik alleen en beetje miste was: Zijn wij (met eerbied gesproken) ook ondersteboven van Hem? Hij heeft tenslotte Zijn Zoon gegeven voor ons, wat een geweldig offer was.

Alphonsus
Sergeant
Sergeant
Berichten: 268
Lid geworden op: 28 apr 2008 12:50

Berichtdoor Alphonsus » 17 jun 2008 13:52

nm
Laatst gewijzigd door Alphonsus op 24 jul 2010 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Uit het feit dat iets niet wit is, moet men nog niet opmaken dat het zwart is

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23568
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 17 jun 2008 15:14

Dat laatste is een kwestie van smaak. Fijn dat je jouw smaak even kenbaar maakt.

Wat van zo'n avond blijft hangen? Ik hoor ieder jaar weer een hoop mooie verhalen daar over, over geestelijke opbouw, bekering.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 17 jun 2008 20:50

Ik vraag me af: hoezo is God ondersteboven van ons?
Waar baseerde hij dat op?

Het is ook niet echt mijn ding zo een eo happening.
Maar ik kan me nog herinneren hoe vroeger onze bondsdagen waren!
En de hogeschooldag.
Vooral veel zingen en sprekers luisteren.
Gaf ook altijd een heel samenhorigheids gevoel. Ik denk dat dat ook hetgene is wat trekt.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 17 jun 2008 20:56

corne91 schreef:nee, dat probeerde ik absoluut niet te zeggen. zou beetje raar zijn naar de buitenwereld toe:) maar zo'n groot feest, waar men de Naam van Jezus openlijk beleid. en dan nummers waarvan je zegt... nounou, en mensen letterlijk en figuurlijk staan te springen en te schreeuwen? dat is volgens mij het andere uiterste;)

gegroet


We moeten niet vergeten dat ook David zo uitbundig kon zijn:

14 En David danste uit alle macht voor het aangezicht des HEREN; David nu was omgord met een linnen lijfrok.
15 David en het gehele huis Israëls haalden de ark des HEREN, onder gejubel en hoorngeschal. 16 Toen de ark des HEREN de stad Davids binnenkwam, keek Mikal, de dochter van Saul, door het venster en zag koning David huppelen en dansen voor het aangezicht des HEREN; en zij verachtte hem in haar hart.

En moeten er geen stromen van levend water uit onze mond stromen?
Dus helemaal niet binnenskamers.
Wel om rustig te kunnen bidden, dat is goed.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 17 jun 2008 20:59

Ik heb net op http://www.uitzendinggemist.nl gedeeltelijk gekeken naar de EO-jongerendag. Daar zag ik één van de bands.
Mijn impressies uit wat ik gezien heb: oppervlakkig, weinig inhoud, een bijna humanistisch evangelie, alleen maar blij lofzingen.
Naar mijn indruk is het allemaal wel heel erg vanuit de mens. Wij loven u, wij dienen u (zo begint de Koran ook!), en God is ondersteboven van ons. Nee, ik vind dat helemaal niks. De Bijbel is toch echt anders, als je het mij vraagt. Radicaal anders zelfs.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Berichtdoor pol » 17 jun 2008 21:37

Ik heb even tv zitten kijken, naar de start met al die engeltjes enzo. Vond het afschuwelijk. Op het andere net was een of andere hollandse show van de tros en die vond ik eigenlijk heel wat normaler. Heb die niet gekeken, maar het begin van de eo-jongerendag gaat voor mij een stap tever. En als ik de recensies lees, heb ik er niks aan gemist. Waarom moet het zo showerig, hou het eenvoudig!

Riannee
Verkenner
Verkenner
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 jun 2008 09:12
Locatie: Veenendaal

Berichtdoor Riannee » 17 jun 2008 22:12

Boekenlezer schreef:Ik heb net op http://www.uitzendinggemist.nl gedeeltelijk gekeken naar de EO-jongerendag. Daar zag ik één van de bands.
Mijn impressies uit wat ik gezien heb: oppervlakkig, weinig inhoud, een bijna humanistisch evangelie, alleen maar blij lofzingen.
Naar mijn indruk is het allemaal wel heel erg vanuit de mens. Wij loven u, wij dienen u (zo begint de Koran ook!), en God is ondersteboven van ons. Nee, ik vind dat helemaal niks. De Bijbel is toch echt anders, als je het mij vraagt. Radicaal anders zelfs.


Oppervlakkig en weinig inhoud? Misschien Spacifix, maar de rest echt niet hoor.

Blij lofzingen? Als we de hele dag geen lied hadden gezongen om God te loven en te dienen zou je het ook niet goed vinden.

God is ondersteboven van ons en daar valt niks op aan te merken, lijkt mij? Ik zou niet weten wat. Is het niet waar? Je wilt toch juist ook aan ongelovige mensen laten merken dat ze er mogen zijn en dat er iemand is die wel ondersteboven van hun is!

De Bijbel anders? Staat er niet in de bijbel dat je God moet eren en dienen en dat je ook met muziek dat mag doen? Waarom zijn de psalmen anders geschreven. Daar eren we God ook in, alleen op een wat rustigere manier. Staat er niet in de Bijbel dat God van ons houdt?(Dus dat hij ondersteboven van ons is.)

pol schreef:Ik heb even tv zitten kijken, naar de start met al die engeltjes enzo. Vond het afschuwelijk. Op het andere net was een of andere hollandse show van de tros en die vond ik eigenlijk heel wat normaler. Heb die niet gekeken, maar het begin van de eo-jongerendag gaat voor mij een stap tever. En als ik de recensies lees, heb ik er niks aan gemist. Waarom moet het zo showerig, hou het eenvoudig!


Dit is niet negatief bedoeld voor de mensen hier, want er zijn er ook zat die het wel leuk vonden, maar ik denk dat mensen uit een wat zwaardere kerk veeel eerder negatief over de eojd praten dan mensen uit bijv. evangelische kerk. Dat ken ik ook vanuit mijn eigen omgeving, en ik snap ook wel dat het voor hun misschien een grote stap is en allemaal net wat te ver gaat, maar er zijn echt zoveel mensen die het wel geweldig vonden en die er zeker wat aan gehad hebben. Ik kan daarom ook niet zo tegen al dat negatieve gedoe. Er wordt gelijk op allemaal dingen aangevallen die niet goed zijn aan de eojd, dat sommige dingen fout zijn omdat het even niet zoveel met de Bijbel te maken heeft.. hoe kun je dat nou zeggen terwijl er tegelijkertijd door al die, volgens jullie, 'niet-christelijke' dingen heel veel mensen wel bereikt worden. Je kunt een eigen mening hebben, maar hou wel in je achterhoofd dat de meeste mensen die er zijn geweest er anders over denken.

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Berichtdoor pol » 18 jun 2008 05:53

Riannee
[quote="pol schreef:
Ik heb even tv zitten kijken, naar de start met al die engeltjes enzo. Vond het afschuwelijk. Op het andere net was een of andere hollandse show van de tros en die vond ik eigenlijk heel wat normaler. Heb die niet gekeken, maar het begin van de eo-jongerendag gaat voor mij een stap tever. En als ik de recensies lees, heb ik er niks aan gemist. Waarom moet het zo showerig, hou het eenvoudig!


Dit is niet negatief bedoeld voor de mensen hier, want er zijn er ook zat die het wel leuk vonden, maar ik denk dat mensen uit een wat zwaardere kerk veeel eerder negatief over de eojd praten dan mensen uit bijv. evangelische kerk. Dat ken ik ook vanuit mijn eigen omgeving, en ik snap ook wel dat het voor hun misschien een grote stap is en allemaal net wat te ver gaat, maar er zijn echt zoveel mensen die het wel geweldig vonden en die er zeker wat aan gehad hebben. Ik kan daarom ook niet zo tegen al dat negatieve gedoe. Er wordt gelijk op allemaal dingen aangevallen die niet goed zijn aan de eojd, dat sommige dingen fout zijn omdat het even niet zoveel met de Bijbel te maken heeft.. hoe kun je dat nou zeggen terwijl er tegelijkertijd door al die, volgens jullie, 'niet-christelijke' dingen heel veel mensen wel bereikt worden. Je kunt een eigen mening hebben, maar hou wel in je achterhoofd dat de meeste mensen die er zijn geweest er anders over denken.[/quote]

Ik heb zelf misschien 5 minuten gekeken, maar vond het showeffect ronduit afschuwelijk. Maar een ander vind het helemaal geweldig. En draait het om het eenvoudige kinderlijke geloof uit de bijbel en moet dat zon show worden???? Maar dit word een off-topic verhaal, want Matth. heb ik niet gehoord. Ik weet dat een recensie ook een visie van iemand is dus daar moet je wel mee uitkijken. De toespraak van Kees Kraayenoord leek me wel weer heel boeiend, maar de rest dus absoluut niet.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 18 jun 2008 08:06

Riannee schreef:God is ondersteboven van ons en daar valt niks op aan te merken, lijkt mij? Ik zou niet weten wat. Is het niet waar? Je wilt toch juist ook aan ongelovige mensen laten merken dat ze er mogen zijn en dat er iemand is die wel ondersteboven van hun is!



Hoezo is God ondersteboven van ons? Nog maar een x vragen.
Waar kun je dat uit opmaken?
Hij moest Zijn zoon zenden voor onze zonden en we hebben er nog steeds niets van geleerd. We maken dagelijks onze straf groter.
Hoezo ondersteboven van ons dus?

Riannee schreef:Dit is niet negatief bedoeld voor de mensen hier, want er zijn er ook zat die het wel leuk vonden, maar ik denk dat mensen uit een wat zwaardere kerk veeel eerder negatief over de eojd praten dan mensen uit bijv. evangelische kerk. Dat ken ik ook vanuit mijn eigen omgeving, en ik snap ook wel dat het voor hun misschien een grote stap is en allemaal net wat te ver gaat, maar er zijn echt zoveel mensen die het wel geweldig vonden en die er zeker wat aan gehad hebben. Ik kan daarom ook niet zo tegen al dat negatieve gedoe. Er wordt gelijk op allemaal dingen aangevallen die niet goed zijn aan de eojd, dat sommige dingen fout zijn omdat het even niet zoveel met de Bijbel te maken heeft.. hoe kun je dat nou zeggen terwijl er tegelijkertijd door al die, volgens jullie, 'niet-christelijke' dingen heel veel mensen wel bereikt worden. Je kunt een eigen mening hebben, maar hou wel in je achterhoofd dat de meeste mensen die er zijn geweest er anders over denken.


Het heet dan ook niet voor niets EVANGELISCHE Omroep!
Daar gaat het ook van uit.
Verder lijkt het me vreemd om mensen te willen bereiken met niet Christelijke dingen om ze vervolgens te gaan vertellen dat het zo eigenlijk niet goed was. Ik zou me aardig bedrogen voelen eerlijk gezegd.
Vraag me trouwens af wie er nu eigenlijk door bereikt worden.

Gebruikersavatar
Ger(nl)
Mineur
Mineur
Berichten: 215
Lid geworden op: 15 sep 2005 23:00

Berichtdoor Ger(nl) » 18 jun 2008 08:09

tante-tortel schreef:Hoezo is God ondersteboven van ons? Nog maar een x vragen.

Als God niet om ons had gegeven (in modernere/populaire taal "ondersteboven van ons was") dan had Hij Zijn Zoon niet naar deze wereld gestuurd. Maar gelukkig gaf Hij wel om ons! Het is immers Zijn wil dat iedereen wordt behouden! Alleen het probleem is dat wij mensen dat eigenlijk niet willen....

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 18 jun 2008 08:15

Ger(nl) schreef:
tante-tortel schreef:Hoezo is God ondersteboven van ons? Nog maar een x vragen.

Als God niet om ons had gegeven (in modernere/populaire taal "ondersteboven van ons was") dan had Hij Zijn Zoon niet naar deze wereld gestuurd. Maar gelukkig gaf Hij wel om ons! Het is immers Zijn wil dat iedereen wordt behouden! Alleen het probleem is dat wij mensen dat eigenlijk niet willen....


Kan me er totaal niet in vinden. God heeft de wereld zo lief gehad dat Hij zijn enig geboren zoon gegeven heeft tot een volkomen verzoening van al onze zonde. Dat is iets anders dan dat Hij ondersteboven van ons is.
Dat betekend meer zoiets als: sjonge wat zijn jullie goed zeg.

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Berichtdoor esli » 18 jun 2008 08:32

tante-tortel schreef:
Ger(nl) schreef:
tante-tortel schreef:Hoezo is God ondersteboven van ons? Nog maar een x vragen.

Als God niet om ons had gegeven (in modernere/populaire taal "ondersteboven van ons was") dan had Hij Zijn Zoon niet naar deze wereld gestuurd. Maar gelukkig gaf Hij wel om ons! Het is immers Zijn wil dat iedereen wordt behouden! Alleen het probleem is dat wij mensen dat eigenlijk niet willen....


Kan me er totaal niet in vinden. God heeft de wereld zo lief gehad dat Hij zijn enig geboren zoon gegeven heeft tot een volkomen verzoening van al onze zonde. Dat is iets anders dan dat Hij ondersteboven van ons is.
Dat betekend meer zoiets als: sjonge wat zijn jullie goed zeg.


Nee, ondersteboven betekent (iig niet zoals het op de eojd naar voren kwam) niet: wat zijn jullie goed zeg. Juist niet. Het had meer de lading die Ger(nl) ea aangeven. God heeft ons gemaakt, zag dat het goed was (was er ondersteboven van?), en zag vervolgens dat het fout ging met de mensheid. Maar Hij hield (was ondersteboven?) nog steeds zo van ons dat Hij Jezus zond. Uit liefde.

En evangelische omroep heeft niks met de evangelische kerk te maken. Evangelisch stamt uit het leven vanuit het evangelie, bijbelgetrouw zijn. Dat er toevallig ook evangelische kerken, met een bepaald karakter zijn, zegt niet dat alles waar evangelisch voor staat vanuit die kerken komt. Volgens mij mogen evangelischen nog niet eens zo lang bestuurslid oid. zijn van de EO (maar dat weet ik niet helemaal zeker)

Gebruikersavatar
Ger(nl)
Mineur
Mineur
Berichten: 215
Lid geworden op: 15 sep 2005 23:00

Berichtdoor Ger(nl) » 18 jun 2008 08:34

Nee Hij zegt niet dat wij goed zijn. Maar Hij is wel dol op ons, anders had Hij ons toch wel in de steek gelaten?? Het heeft ons echter LIEF! (ondersteboven van ons...) Kan me voorstellen dat je dit soort uitdrukkingen misschien beetje vreemd vindt maar het is populair taalgebruik

Gebruikersavatar
Invincible
Luitenant
Luitenant
Berichten: 611
Lid geworden op: 07 nov 2002 12:34
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Berichtdoor Invincible » 18 jun 2008 11:16

dat God ondersteboven van ons is is idd een beetje discutabele uitdrukking. maar toen Kees K zijn tranen moest bedwingen terwijl hij vertelde hoeveel God van ons houdt.. misschien dat de term ondersteboven niet eens zo gek is om die Emotie te beschrijven.
een God die zo heilig is en het recht had ons te vernietigen, maar Zichzelf ondergeschikt maakt en ons met Liefde terugwint.. dat IS ondersteboven

offT:
dat de eo-j-dag overkomt als een show, daar heb je via de televisie veel meer last van met bewegende en flitsende camerabeelden. als je in het stadion zelf bent is dat een heeel stuk minder
dat geldt overigens ook voor dudes als valerio, daar hebben we in het stadion eigenlijk niet mee te maken gehad.

even gebruikmakend van de toespraak van KK: de gelijkenis van de 2 zonen. de oudste zoon nam het zijn vader kwalijk dat hij nooit een feestje heeft mogen bouwen met zijn vrienden. het antwoord van de vader is: tuurlijk mag je een feestje bouwen, al het mijne is het uwe. dus dat hebben we dan ook maar gedaan in het gelredome
:)C
..


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten