Zijn christenen écht zo weinig tolerant?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 11 feb 2008 22:13

Berichtdoor Toetsenbord » 09 jun 2008 12:47

Die vader kan toch gewoon dat kindje verbieden iets van de straat op te rapen!? En volgens mij onploft vurrwerk ook niet zomaar spontaan, of kan dat wel? Volgens mij is dit helemaal niet meer ontopic en een beetje spijkers op laag water zoeken.

Bovendien was het in dit geval echt niet nodig, want degenen die het vuurwerk afstaken hadden er (om werken op zondag te voorkomen) goed opgelet dat er alleen maar restafval lag van ontploft vuurwerk.
Er is een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

Het is de toon die de muziek maakt.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 09 jun 2008 13:03

Iedereen kan ook gewoon zijn eigen zooi opruimen en papier, blikjes e.d. gewoon in de prullenbak doen ipv op de straat te laten vallen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 09 jun 2008 18:26

Toetsenbord schreef:Die vader kan toch gewoon dat kindje verbieden iets van de straat op te rapen!? En volgens mij onploft vurrwerk ook niet zomaar spontaan, of kan dat wel? Volgens mij is dit helemaal niet meer ontopic en een beetje spijkers op laag water zoeken.

Bovendien was het in dit geval echt niet nodig, want degenen die het vuurwerk afstaken hadden er (om werken op zondag te voorkomen) goed opgelet dat er alleen maar restafval lag van ontploft vuurwerk.


Helemaal offtopic, maarre....hoe kun je een kind nu iets verbieden van straat op te rapen? Een kind kun je niet continu in de gaten houden hoor. Die doet zoiets gewoon.
En ik vind het redelijk asociaal als het op zaterdag op zondag oud en nieuw was, en op maandagmorgen ligt die troep er nog steeds!
Laat iedereen op zondag alsjeblieft zijn eigen troep opruimen...
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 09 jun 2008 18:32

[modbreak]Terug naar de tolerantie maar!!
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

MarinusCopy

Berichtdoor MarinusCopy » 09 jun 2008 19:03

Wullimpie schreef:[modbreak]Terug naar de tolerantie maar!!


Vooruit dan maar.....

Ik denk dat voor een aantal mensen hier het gezegde: "Sommige christenen voelen zich al vervolgt als ze niet meer mogen vervolgen" best een beetje van toepassing is. Hoezo is het intolerant als een groot deel van de samenleving geen behoefte meer heeft aan een afgedwongen zondagsrust? Zou je niet beter gewoon tolerant zijn naar mensen die een ander idee hebben van hoe de zondag in te vullen?

Tolerantie moet van twee kanten komen in mijn nederige opinie....

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Berichtdoor Harm-J » 09 jun 2008 19:50

MarinusCopy schreef:Hoezo is het intolerant als een groot deel van de samenleving geen behoefte meer heeft aan een afgedwongen zondagsrust? Zou je niet beter gewoon tolerant zijn naar mensen die een ander idee hebben van hoe de zondag in te vullen?


Het hangt er vanaf hoe iemand de zondagrust ziet! In dat geval kan ik alleen voor mij zelf spreken, het is een dag om te mogen rusten en te mogen genieten Is er op die dag sprake van vele wetten en regels, dan is er m.i. geen sprake meer van rust. Men is dan meer bezig met (zich zelf opgelegde) regels na te leven dan dat men van de rust geniet. (Hier bij denk ik dan ook aan het aren lezen op de sabbat door de dicipelen)

Het meest belangrijke aangaande de tolerantie en in dit geval met betrekking tot de zondagrust is imho, dat je een ander erin respecteert hoe iemand de zondag in wil delen/vullen.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

MarinusCopy

Berichtdoor MarinusCopy » 09 jun 2008 19:59

Harm-J schreef:Het meest belangrijke aangaande de tolerantie en in dit geval met betrekking tot de zondagrust is imho, dat je een ander erin respecteert hoe iemand de zondag in wil delen/vullen.


De hele grap is dat ik zelf de zondagsrust helemaal niet erg vind. Juist lekker zo'n dag dat alles een beetje stil staat. Had van mij ook op vrijdag gemogen, maar hey, wat is er mis met zondag? Het hele probleem begint pas als iemand van me gaat eisen dat ik de zondag moet respecteren. Dan is het gedaan met de zondagsrust wat mij betreft.

Dat is niet kinderachtig, dat is je grenzen aangeven.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 09 jun 2008 20:10

De crux ligt natuurlijk niet in aparte dingetjes als zondagsrust en zo. Dat zijn deelgebieden en daar zijn veel topics voor.

Maar mag je als christelijke minderheid anderen Gods wil opleggen, of datgene waarvan jij gelooft dat het Gods wil is? Dan zijn er legio voorbeelden: koopzondagen, een concert van Normaal in Staphorst, ambtsgebed in de gemeenteraad, abortus, godslastering en nog veel meer.

Moet je ook in deze God meer gehoorzaam zijn dan mensen?
En ben je dús intolerant t.o.v. andersdenkenden...

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 09 jun 2008 20:25

Denkertje21 schreef:De crux ligt natuurlijk niet in aparte dingetjes als zondagsrust en zo. Dat zijn deelgebieden en daar zijn veel topics voor.

Maar mag je als christelijke minderheid anderen Gods wil opleggen, of datgene waarvan jij gelooft dat het Gods wil is? Dan zijn er legio voorbeelden: koopzondagen, een concert van Normaal in Staphorst, ambtsgebed in de gemeenteraad, abortus, godslastering en nog veel meer.

Moet je ook in deze God meer gehoorzaam zijn dan mensen?
En ben je dús intolerant t.o.v. andersdenkenden...
De vraag of dat überhaupt God's wil is, buiten beschouwing gelaten, vind ik niet dat gehoorzaamheid hier het juiste woord is. Het gaat erom of je dat kunt maken.

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Berichtdoor Harm-J » 09 jun 2008 20:50

Denkertje21 schreef:De crux ligt natuurlijk niet in aparte dingetjes als zondagsrust en zo. Dat zijn deelgebieden en daar zijn veel topics voor.

Maar mag je als christelijke minderheid anderen Gods wil opleggen, of datgene waarvan jij gelooft dat het Gods wil is? Dan zijn er legio voorbeelden: koopzondagen, een concert van Normaal in Staphorst, ambtsgebed in de gemeenteraad, abortus, godslastering en nog veel meer.

Moet je ook in deze God meer gehoorzaam zijn dan mensen?
En ben je dús intolerant t.o.v. andersdenkenden...[


Vet: Als iemand daartoe behoefte voelt waarom niet? Zolang iemand daarin een keus voor zichzelf maakt om niet aan een koopzondag deel te nemen, aan een ongewenste zwangerschap geen einde wenst te maken kan iemand vinden dat hij/zij hier in naar God toe gehoorzaam is. Die persoon word naar mijn gevoel intolerant als die zelfde perso(n)on(en), hun persoonlijke religeuze opvatting en uitleggingen van de bijbel gaan proberen op te leggen (al dan niet door middel van de wet) aan andere niet of anders gelovigen.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Gebruikersavatar
maryem
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 09 jun 2008 14:20

Berichtdoor maryem » 10 jun 2008 14:24

.
Laatst gewijzigd door maryem op 19 aug 2011 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.

André

Berichtdoor André » 10 jun 2008 14:38

maryem schreef:er was laatst op netwerk zo'n reportage over refo jongeren en tolerantie jegens de Islam..ik weet niet of jullie die gezien hebben
Ja heb ik gezien, de reden waarom die theoloog niet naar binnen ging heb je die ook begrepen dan? Ik vond daar wel iets voor te zeggen. Dat er door hun geen Christenen worden vervolgd in NL is natuurlijk wel wat TE makkelijk. Kijk in andere landen waar het merendeel moslim is, dan wil je soms niet weten hoe Christenen onderdrukt worden.

Gebruikersavatar
maryem
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 09 jun 2008 14:20

Berichtdoor maryem » 10 jun 2008 15:06

[
Laatst gewijzigd door maryem op 19 aug 2011 23:30, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
The Engineer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 28 mei 2007 09:34

Re: Zijn christenen écht zo weinig tolerant?

Berichtdoor The Engineer » 10 jun 2008 17:20

Denkertje21 schreef:Meer en meer wordt christenen intolerantie verweten. Wij zijn niet tolerant als het gaat om moslims, andersdenkenden, homo's, we willen zwembaden op zondag sluiten, embryoselectie verbieden, het verbod op Godslastering handhaven en ga nog maar een poosje door.

Is dat nou echt zo of is dat een stelselmatig uitbannen van Gods wetten uit onze samenleving?

Moeten wij Gode meer gehoorzaam zijn dan mensen en moetn wat dat ook eisen van niet gelovigen? Is het geloof in de drie-enige God gemarginaliseerd tot een stroming die gelijk is aan alle andere stromingen?

In de pers worden christenen als engerds afgeschilderd. Kijk maar eens wat de SGP en vooral de CU overkomt, plaatselijk en landelijk. Moeten wij alleen nog maar getuigen? Of mag zelfs dat al niet meer? Ik denk dat we met deze vraag nu al elke dag te maken krijgen.


SGP'ers zijn ook engerds maar dat ff terzijde.

Ik ben idd ook van mening dat de Nederlandse christenen verdraaid intolerant zijn. Alles moet gaan zoals zij het willen. Met name de streng gelovigen. Alsof je verantwoording moet afleggen voor wat de rest van de wereld doet!?

(Ik weet het: Ik chargeer)
"Being second is to be the first of the ones who lose."


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten