Broer/zus

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
marcel081276
Sergeant
Sergeant
Berichten: 382
Lid geworden op: 18 nov 2003 19:26
Locatie: Zwijndrecht

Berichtdoor marcel081276 » 04 jun 2008 21:53

heel mooi gezegt carl, en echt triest van tante tortel dr reactie..

greets mars
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

Gebruikersavatar
Gershwin
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2002 20:25
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 04 jun 2008 23:16

CaptainCaveman schreef:
tante-tortel schreef:Hum, komt tie hier ook het topic verpesten. Nou dan ga ik weer. Aju.
Ohw ja, je bent pertinent NIET mijn broer.

Zijn - in ieder geval liefdevolle benadering - lijkt me beter dan de kinderachtige manier waarop jij nu reageert... :roll:


Maar dat komt precies door het punt dat ik eerder maakte. Broeder suggereert een grote mate van gemeenschappelijkheid, die Carl wel ervaart en tante-tortel duidelijk niet. Dat is volgens mij ook haar 'probleem' (of ze dat nou zelf doorheeft of niet) met de benaming 'je broer'.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 05 jun 2008 10:54

Volgens mij gaat het nog niet eens om de mate van zaken die je gemeenschappelijk hebt.

Ik noem iemand pas een broer of zus als ik een bijzonder goede close band met ze heb. Dan deel je niet alleen geloof maar zoveel meer. Eigenlijk is dat een vrij intieme band omdat je met die personen zo enorm veel deelt of mensen van wie je weet dat je er alles mee kunt bespreken/ delen als het nodig mocht wezen. Er zijn daarom ook maar weinig mensen die ik zo noem buiten mijn biologische broer en zussen.

Als hier geschreven wordt: je broer. Dan denk ik, prima als je het schrijft want ik ken je toch verder niet, maar als ik je tegen kom irl zal ik je echt niet gaan behandelen als de mensen die ik wel daadwerkelijk zo noem en die persoon zal ik zelf niet zo noemen. Die vrijheid moet er wel zijn vind ik.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 05 jun 2008 11:06

In de Bijbel is er sprake van 2 families en 2 vaders.
De Vader in de hemel en de vader der leugen/ongerechtigheid (Rom. 8:44).
De vraag is van welke je een kind bent.
Als die vraag beantwoord is, weet je ook van wie je familie bent.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 05 jun 2008 11:09

Ik heb een Vader in de hemel en een iemand die ik totaal niet ken ook, meoten wij elkaar dan gelijk broer en zus noemen? Er komt toch echt wel meer bij kijken dan enkel een gezamelijke vader. Mijn gevoel is hierin niet uit te schakelen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Alphonsus
Sergeant
Sergeant
Berichten: 268
Lid geworden op: 28 apr 2008 12:50

Berichtdoor Alphonsus » 05 jun 2008 13:22

Gerdien B. schreef:Ik heb een Vader in de hemel en een iemand die ik totaal niet ken ook, meoten wij elkaar dan gelijk broer en zus noemen? Er komt toch echt wel meer bij kijken dan enkel een gezamelijke vader. Mijn gevoel is hierin niet uit te schakelen.


De aanspreektitel verschilt nou eenmaal van de gevoelstitel :!: :!:
Gebruik het zoals het uitkomt/nuttig is.
Uit het feit dat iets niet wit is, moet men nog niet opmaken dat het zwart is

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 05 jun 2008 15:00

Gerdien B. schreef:Volgens mij gaat het nog niet eens om de mate van zaken die je gemeenschappelijk hebt.

Ik noem iemand pas een broer of zus als ik een bijzonder goede close band met ze heb. Dan deel je niet alleen geloof maar zoveel meer. Eigenlijk is dat een vrij intieme band omdat je met die personen zo enorm veel deelt of mensen van wie je weet dat je er alles mee kunt bespreken/ delen als het nodig mocht wezen. Er zijn daarom ook maar weinig mensen die ik zo noem buiten mijn biologische broer en zussen.

Als hier geschreven wordt: je broer. Dan denk ik, prima als je het schrijft want ik ken je toch verder niet, maar als ik je tegen kom irl zal ik je echt niet gaan behandelen als de mensen die ik wel daadwerkelijk zo noem en die persoon zal ik zelf niet zo noemen. Die vrijheid moet er wel zijn vind ik.
Natuurlijk, logisch. Ik kan me ook wel vinden in de vraagtekens die men heeft bij 'je broer'. Maar om hier nu zo kinderachtig op te reageren zoals tante tortel deed vind ik dan weer erg overdreven.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Berichtdoor Cathy » 05 jun 2008 16:11

Gerdien B. schreef:Ik noem iemand pas een broer of zus als ik een bijzonder goede close band met ze heb. Dan deel je niet alleen geloof maar zoveel meer.

Tsja, hier ben ik het niet mee eens. Op vakanties in het buitenland werden we soms aangesproken door christenen omdat we (toen) een visje op de auto hadden. Die mensen werden accuut mijn broeders en zusters in de Heer. Er was zoiets intens gemeenschappelijks.
Het besef dat er overal op de wereld dus mensen lopen met wie je zoiets kunt delen, vind ik enorm stimulerend. Dat zijn allemaal broeders en zusters. Wat een heerlijke grote familie heb ik! :D

Met Carl ben ik het ook zeker niet altijd eens, maar hiermee wel:
Iemand die zich er bewust van is dat God zijn vader is, die weigert pertinent om vijanden te hebben. Zo iemand wil ieder mens als broer of zus zien, omdat zijn hart naar iedereen uitgaat; niet alleen naar hen die toevallig hetzelfde als hijzelf geloven.
Zo iemand vergeeft iedereen. Hij draagt niemand een kwaad hart toe, omdat hij zijn eigen zwakheden zo goed kent. In alles weet hij zijn naaste zijn gelijke, en is bereid zo iemand hoger dan zichzelf te achten, ook en alweer omdat hij zichzelf zo goed kent.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 22 jun 2008 21:21

Maar dat is het nu juist, Carl ziet alleen de god die in je zelf woont als god, en niet de God die in de Hemel troont. Die alles in Zijn hand heeft.
Daarom kan hij nooit mijn broeder zijn. Hij gelooft namelijk niet in de God van de Bijbel.
Daarom wil ik ook pertinent niet aangesproken worden als dat hij mijn broer is. Want dat is hij niet door een bloed band. En ook niet door de band die er zou zijn met God. Die heeft hij namelijk niet.

Gebruikersavatar
essieee
Generaal
Generaal
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14 apr 2003 23:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 22 jun 2008 21:39

...en als kind van God zijnde mag je reactie wel wat normaler TT!
Erger je niet, verwonder je slechts :wink:

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Berichtdoor jamillah » 23 jun 2008 01:35

Ja TT, je moet je naaste liefhebben als jezelf staat er... Ik ben het met je eens over dat gebroer gedoe maar je manier van posten staat me ook grandioos tegen, maar ja, dat zal je onderhand wel van me gemerkt hebben ook.. 8) Verder vind ik je best lief hoor zus.:mrgreen:

Misschien hangt Carl nog erg aan dat liedje van hoe ging het ook alweer:'we hebben allemaal wat, we zijn allemaal raar en toch zijn we broertjes en zusjes... :mrgreen:

mickej
Verkenner
Verkenner
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 mei 2008 10:14

Berichtdoor mickej » 23 jun 2008 12:48

@ T-T
Maar dat is het nu juist, Carl ziet alleen de god die in je zelf woont als god, en niet de God die in de Hemel troont. Die alles in Zijn hand heeft.
Daarom kan hij nooit mijn broeder zijn. Hij gelooft namelijk niet in de God van de Bijbel.


Waar leidt jij vanaf dat dit zo is dan??Dat hij niet gelooft in de God die in de Hemel troont?

P.s. kben nog niet zo RW'er :o dsu misgien heb ik iets over het hoofd gezien?
De mens is net een foto, als hij zich kan ontwikkelen wordt hij positief!

Gebruikersavatar
Carl
Sergeant
Sergeant
Berichten: 288
Lid geworden op: 01 jan 2004 21:18
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 23 jun 2008 13:17

tante-tortel schreef:Maar dat is het nu juist, Carl ziet alleen de god die in je zelf woont als god, en niet de God die in de Hemel troont. Die alles in Zijn hand heeft.

Je bedoelt de God die dus voorkomen kon dat ook vandaag weer 100 sudaneese kinderen geronseld werden als kindsoldaat maar dat heeft nagelaten om welke duivelse reden dan ook?
Die God is al sinds de gifgaswolken uit WO-1 opgetrokken zijn, ontmaskerd.
Hij bestaat niet.
Daarom kan hij nooit mijn broeder zijn. Hij gelooft namelijk niet in de God van de Bijbel.

Op het eind van de bijbel staat er van een (onbekende?) God geschreven: 'God is Liefde, en al wie de Liefde doet is uit God geboren'
en
'Wie niet liefheeft kent God niet, want God is Liefde.'
Onthou dit:
de almachtige God die op zijn troon in de hemel woont - die bestaat niet. Hij is slechts verzonnen door duistere geesten die geilen op macht.
De God die Liefde is, woont in het allerkleinste. ZHij openbaart Zich in het zwakke en onaanzienlijke. In dat wat zonde draagt en verstoten wordt. (Jes.53)
Daarom wil ik ook pertinent niet aangesproken worden als dat hij mijn broer is. Want dat is hij niet door een bloed band. En ook niet door de band die er zou zijn met God. Die heeft hij namelijk niet.

Eenmaal zal er een moment komen dat ieder erkent dat God alles in allen is. Die broederlijke en zusterlijke band is er nu al, maar jij (en zovele anderen) weigert je ogen te openen.
Voralsnog kun je ze inderdaad gesloten houden. Dan maar tante ipv zus.
Welterusten tante :D

je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

mickej
Verkenner
Verkenner
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 mei 2008 10:14

Berichtdoor mickej » 08 jul 2008 14:12

@ Carl...

Tis mij nog niet helemaal duidelijk :(
Daarom maar een gesloten vraag :lol:

Geloof je in Christus?
De mens is net een foto, als hij zich kan ontwikkelen wordt hij positief!


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten