Broer/zus

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 03 jun 2008 14:51

esli schreef:Maar je mag er toch vanuit gaan in een gemeente dat iedereen christen is. Totdat blijkt dat dit niet het geval is. Maar in principe zijn voor mij alle gemeenteleden broeders/zusters en dan niet alleen van mijn gemeente maar van de volle kerkelijke breedte.


Ja, ik ben het met je eens dat je in een gemeente ieder je broeder of zuster mag noemen. Zo spraken de apostelen ook de gemeente leden aan.
Ik kan me nog herinneren dat zo een 15 jaar geleden in zoetermeer een wederzijnds erkennen als broders en zuster is geweest tussen de plaatselijke SGK en GKv.
En daar gingen vele jaren van samen spreken aan vooraf.

Maar om op een forum de andere op te zadelen met: je broer..... is misplaatst. Want je weet niets van de mensen die hier komen.
Laatst gewijzigd door tante-tortel op 03 jun 2008 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Alphonsus
Sergeant
Sergeant
Berichten: 268
Lid geworden op: 28 apr 2008 12:50

Berichtdoor Alphonsus » 03 jun 2008 14:52

Ik zal zeker niet nalaten om een Christen in een gesprek, zo dat op dat moment passend is, broeder of zuster te noemen.

Het heeft met binding te maken.
Uit het feit dat iets niet wit is, moet men nog niet opmaken dat het zwart is

Gebruikersavatar
Gershwin
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2002 20:25
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 03 jun 2008 17:15

tante-tortel schreef:Maar om op een forum de andere op te zadelen met: je broer..... is misplaatst. Want je weet niets van de mensen die hier komen.


Het is een mooi trucje om net te doen of je heel veel gemeenschappelijk hebt met de anderen, en zo te proberen mensen op je hand te krijgen :P
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Berichtdoor jamillah » 03 jun 2008 22:26

Ik weet wel dat ik topics van de persoon die 'ge-je-broert' mijd om diezelfde reden als TT. Los van het feit dat ik zowieso niet zo van de amicale ben met 'vreemden'. Volgens mij heeft dat niets met hoogmoed van doen. Bovendien heb ik desbetreffende persoon wel eens gevraagd te stoppen met het gebroer en daar werd geen gehoor aan gegeven, dat vind ik zwaar irritant. :)

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 03 jun 2008 22:40

jamillah schreef:Ik weet wel dat ik topics van de persoon die 'ge-je-broert' mijd om diezelfde reden als TT. Los van het feit dat ik zowieso niet zo van de amicale ben met 'vreemden'. Volgens mij heeft dat niets met hoogmoed van doen. Bovendien heb ik desbetreffende persoon wel eens gevraagd te stoppen met het gebroer en daar werd geen gehoor aan gegeven, dat vind ik zwaar irritant. :)


Eens, ook al regelmatig gevraagd maar schijnt OI doof te zijn.
Daarom reageer ik ook nooit meer op zijn stukjes.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Berichtdoor Cathy » 04 jun 2008 09:49

Met verbazing lees ik dit topic. Waar men niet over kan vallen zeg!
Misschien moeten we dit ook eens omdraaien: we zijn allemaal in zonden ontvangen en geboren, om er maar eens een gereformeerde term tegenaan te gooien. Misschien geeft dat meer een brotherhood-gevoel? Allemaal broeders en zusters ‘ in crime’ ?
Dan hoef je je ook niet meer druk te maken over het feit dat je niet weet wie je broeders en zusters zijn. :?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 04 jun 2008 10:03

Cathy schreef:Met verbazing lees ik dit topic. Waar men niet over kan vallen zeg!
Misschien moeten we dit ook eens omdraaien: we zijn allemaal in zonden ontvangen en geboren, om er maar eens een gereformeerde term tegenaan te gooien. Misschien geeft dat meer een brotherhood-gevoel? Allemaal broeders en zusters ‘ in crime’ ?
Dan hoef je je ook niet meer druk te maken over het feit dat je niet weet wie je broeders en zusters zijn. :?


Tja, dat je allemaal in zonde ontvangen en geboren ben wil nog niet zeggen dat je dus ook ieders broer of zus bent.
Slaat nergens op.

En we mogen ons toch wel ergeren aan het feit dat iemand meent een broer van mij te zijn terwijl hij dat niet is?
Als je begrijpt wat het inhoud dan zou je zowiezo nooit zomaar ondertekenen met die term.
Dan neem je het broeder of zuster zijn van iemand serieus.

Gebruikersavatar
Mary Pickford
Mineur
Mineur
Berichten: 108
Lid geworden op: 26 mei 2008 11:29

Berichtdoor Mary Pickford » 04 jun 2008 13:56

Ik vind de vraag of dat wel of niet terecht is ook geen discussie waard.
Zelf zou ook sowieso niet zo snel iemand broer of zus noemen (al helemaal niet zonder dat ik echt weet of hij medechristen is), net als dat ik er niet van houd als iemand die ik niet goed ken een arm om mij heen slaat.

Volgens mij is dat vergelijkbaar met het broeder-/zusteridee. Sommige mensen doen dat snel, andere minder en voelen zich er niet bij op hun gemak, maar het lijkt me goed als alle partijen beseffen dat ieder daarin z'n eigen stijl heeft. Verder ga ík me er niet druk om maken.
Laatst gewijzigd door Mary Pickford op 04 jun 2008 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Onderschrift? Nee, doe ik niet aan. Onzin.

sela

Berichtdoor sela » 04 jun 2008 13:58

Cathy schreef:Met verbazing lees ik dit topic. Waar men niet over kan vallen zeg!
Misschien moeten we dit ook eens omdraaien: we zijn allemaal in zonden ontvangen en geboren, om er maar eens een gereformeerde term tegenaan te gooien. Misschien geeft dat meer een brotherhood-gevoel? Allemaal broeders en zusters ‘ in crime’ ?
Dan hoef je je ook niet meer druk te maken over het feit dat je niet weet wie je broeders en zusters zijn. :?


:P
zo is het. check dit

Gebruikersavatar
goshen
Luitenant
Luitenant
Berichten: 563
Lid geworden op: 18 jul 2007 10:20
Locatie: Westland

Berichtdoor goshen » 04 jun 2008 15:15

Hoe anders had deze discussie geweest kunnen zijn als de naam bijvoorbeeld Mr. Omwukwupopo was geweest en de groet was "your brother" :(

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 04 jun 2008 17:55

goshen schreef:Hoe anders had deze discussie geweest kunnen zijn als de naam bijvoorbeeld Mr. Omwukwupopo was geweest en de groet was "your brother" :(


?

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 04 jun 2008 17:59

Markus 3: Jezus en zijn verwanten
31 En zijn moeder en zijn broeders kwamen, en buiten staande zonden zij iemand tot Hem om Hem te roepen. 32 En een schare zat rondom Hem en zij zeiden tot Hem: Zie, uw moeder en uw broeders en uw zusters staan buiten en zoeken U. 33 En Hij antwoordde en zeide tot hen: Wie zijn mijn moeder en broeders? 34 En rondziende over degenen, die in een kring rondom Hem zaten, zeide Hij: Zie, mijn moeder en mijn broeders. 35 Al wie de wil Gods doet, die is mijn broeder en zuster en moeder.

Dat zegt wel iets. Je bent niet zomaar ieders broeder of zuster.

Gebruikersavatar
Carl
Sergeant
Sergeant
Berichten: 288
Lid geworden op: 01 jan 2004 21:18
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 04 jun 2008 20:30

Marnix schreef:dat is inderdaad de vraag. Ik twijfel in sommige gevallen ook wel eens.

Broer / zus ben je als je Hem tot Vader hebt... en dat kan alleen door het offer van Jezus Christus....


Niet mee eens. Dit zou namelijk inhouden dat andere mensen die iets anders geloven, ook een andere Vader (=Schepper) hebben. Eén van de werkelijk allerbelangrijkste dingen van het geloof is dat je erkent dat iedereen in Christus jouw broer of zuster is, en dat dit nu juist NIET afhangt van je geloof. In Johannes 1 worden daar heel sterke dingen over gezegd, bv dat alles wat geworden is, dat door Christus geworden is. Er staat dus niet dat alleen de gelovigen door Christus geschapen zijn en de ongelovigen..... hmmm...dat zal dan wel de duivel zijn.

Iemand die zich er bewust van is dat God zijn vader is, die weigert pertinent om vijanden te hebben. Zo iemand wil ieder mens als broer of zus zien, omdat zijn hart naar iedereen uitgaat; niet alleen naar hen die toevallig hetzelfde als hijzelf geloven.
Zo iemand vergeeft iedereen. Hij draagt niemand een kwaad hart toe, omdat hij zijn eigen zwakheden zo goed kent. In alles weet hij zijn naaste zijn gelijke, en is bereid zo iemand hoger dan zichzelf te achten, ook en alweer omdat hij zichzelf zo goed kent.

In de relatie tussen hem en zijn broer of zus vallen alle verschillen weg, maar wordt, zelfs al doen verschillen zich voor, dat wat gemeenschappelijk is, benadrukt. Beiden weten immers dat God het beste te begrijpen is als Liefde, puur en onvoorwaardelijk. Daarom handelen ze vanuit liefde, immers God is hun Vader.

je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 04 jun 2008 21:21

Hum, komt tie hier ook het topic verpesten. Nou dan ga ik weer. Aju.
Ohw ja, je bent pertinent NIET mijn broer.

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 04 jun 2008 21:31

tante-tortel schreef:Hum, komt tie hier ook het topic verpesten. Nou dan ga ik weer. Aju.
Ohw ja, je bent pertinent NIET mijn broer.

Zijn - in ieder geval liefdevolle benadering - lijkt me beter dan de kinderachtige manier waarop jij nu reageert... :roll:


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten