Utrecht - Leerling nummer B021 ('broeder 021') aan het Islamitisch
Instituut Opvoeidng en Educatie is een oer-Hollandse man zonder baard
en zonder geloof in Allah. Journalist Patrick Pauw ging een jaar in de leer
bij de salafist Suhayb Salaam, zoon van de TIlburgse islamprediker, die
bekend werd door te weigeren de toenmalige minister van Integratie Rita
Verdonk een hand te schudden.
Tijdens zijn eerste les, in een aftands gebouw op een Utrechts
bedrijventerrein, ondertekenen hij en zijn medeleerlingen het onderwijs-
reglement. Ze beloven daarin de lesstof niet zelf te interpreteren. De
vrouwelijke medestudenten doen vanuit een ander lokaal via luidsprekers
en een microfoon mee. Broeder Pouw krijgt zijn Islamzusters nooit te
zien. In zijn boek Salaam! beschrijft Pouw de lessen, zijn eigen verbazing
en soms woede. Zonder oordelen of conclusies. "Daar is de politiek voor.
Ik wilde gen pamflet maken, maarr echt weten wat daar gebeurde achter
die dichtgeschilderde ramen. Zien wat mensen daar deden en zeiden,
zonder vooringenomen standpunten. Het is goed om eens bloot te leggen
wat daar wordt gezegd. Dat zijn tamelijk radicale dingen."
- Zaait de Islam haat?
"Ja. Volgens hem moet een moslim de vrienden van Allah koesteren en
de vijanden haten. De vijanden zijn ook de 'te wereldse' moslims, want je
leven dient volledig in het teken van de Islam te staan. Ook hun ouders
zijn te werelds geweest. Dat krijgen ze dan te horen van hun kinderen,
terwijl ze met kapot gewerkte knieen op de bank zitten.
- Verwacht je je klasgenoten over een paar jaar terug te zien in een
rechtszaak zoals die tegen de Hofstadgroep?
"Ik kan niet in hun hoofden kijken, maar dat zou me erge verbazen. Ze
worden opgeleid om predikers te worden. Het is de bedoeling dat ze ook
nu al het salafistische gedachtengoed verspreiden. Bijv. door het meisje
achter de kassa bij de supermarkt erop aan te spreken dat ze
varkensvlees en alcohol afrekent. Suhayb zegty regelmatig dat het niet
tot geweld mag leiden. Maar ik vraag me wel af wat gebeurt met dolende
jongens die houvast zoeken bij een extreem rechtlijnige leermeester die
ze leert dat hun hart dient over te borrelen van de haat.Ik ben er niet
gerust op. Dat kan tot ongelukken leiden.
- Wat was positief?
"Die jongens duiken in een enorm warm bad. Een deel bloeit op. Ze
hebben vrienden en een doel in hun leven. Niks mis mee. ...
- De letterlijke interpretatie van de teksten is het probleem?
"Bij die jongens en meiden zit gelukkig veel twijfel, zeker over het
verbreken met de banden met ongelovigen, en over de lessen over haat.
Een jongen gaat iedere zomer op vakantie in Marroko. Mag ik mij Oma
nog wel kussen, vroeg hij. En hoe reageren ongelovigen erop als we geen
hand meer geven of zeggen hen te haten? 'Het is je verplichting', zegt
Suhayb dan."
- Leest hij je boek?
"Ja, maar ik heb niet de illusie dat ik hem aan het twijfelen breng. Ik
hoop wel dat een paar leerlingen mijn boek lezen. En ik zou het niet erg
vinden als ze denken 'wil ik dit, is dit wel de goede weg'."
Overgenomen uit de Stentor van vr. 18 apr. 2008.
Meer hierover:
* Islamitisch Instituut voor Opvoeding en Educatie
* Instituut voor Opvoeding & Educatie
* Radicalisme
* Journalist infiltreert op Islamitische school