Q en schiften in de Schrift

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

darren
Mineur
Mineur
Berichten: 100
Lid geworden op: 29 dec 2007 18:00

Re: Q en schiften in de Schrift

Berichtdoor darren » 05 mei 2014 11:26

PS sorry Cicero, ik bedoelde natuurlijk dat het oudste deel van Q een consistente theologie heeft.
Het Q evangelie heeft daarna nog een hele ontwikkeling doorgemaakt.
mateloze fascinatie voor de historische Jezus en het ontstaan van het christendom

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Q en schiften in de Schrift

Berichtdoor Cicero » 05 mei 2014 11:44

darren schreef:Nee Cicero, jij probeert het nu om te draaien.
Ik zei inderdaad dat het christelijk geloof vooral bestaat uit fantasie en mythe (speculatie en kletskoek) en nu maak jij er bozig een jij-bakje van! ;)

Je bent er een ster in zaken uit hun verband te rukken.

Jij poneert een theorie over Marcion, die nogal afwijkt van het gangbare model. Dat mag natuurlijk, maar presenteer het dan niet als feit. Als je allerlei zaken roept zonder deze voldoende te onderbouwen, is dat niet meer dan speculatie.

Verder achtte ik het kletskoek dat een christen het hele pakket voor zoete koek zou moeten slikken. Die stelling is ronduit belachelijk.

Jij moet aantonen dat je geloof een historische basis heeft, niet ik het omgekeerde.
Ik heb het hier helemaal niet over mijn geloof gehad. Dat is ook irrelevant. Het gaat erom dat jij nogal absurde historische beweringen zou doen. Ik zou hetzelfde reageren als je dit over Sokrates, Pythagoras of wie ook maar zou doen.

Maar het blijft ongelofelijk boeiend dat er helemaal aan het begin van dat christendom en die andere religies rond Jezus, een tantrische, mystieke Meester heeft gestaan
Dat is geen feit, het is een historische constructie. En dan nog een hele slechte ook.

darren
Mineur
Mineur
Berichten: 100
Lid geworden op: 29 dec 2007 18:00

Re: Q en schiften in de Schrift

Berichtdoor darren » 05 mei 2014 11:57

Jij moet er duidelijk niets van hebben en dat is je goede recht!! ;)
Ik heb je de titels en die link gegeven, je kunt zelf beter een studie maken dan dat we nog 1000 pagina's blijven doorpraten over details, als we geen theologen zijn heeft dat sowieso weinig zin.

Dit vind ik trouwens ook heel boeiend: onder andere Hermann Detering uit Berlijn is van mening dat Simon Magus, de grote tegenstander van Petrus eigenlijk de historische Paulus is waarop Marcion zijn brieven afstemde eventueel met een deel van de oorspronkelijke ideologie van deze Simon Magus:
http://en.wikipedia.org/wiki/Simon_Magus
http://en.wikipedia.org/wiki/Hermann_Detering

Simon Magus wordt door zijn vele bestrijders in latere tijden afgeschilderd als een tovenaar, wat weer heel interessant is omdat de leringen van Jezus ook tantrisch zijn qua inhoud en Jezus ook veel bovennatuurlijke verrichtingen zou hebben gedaan.
Petrus zou dan meer de Joodse tak van het christendom hebben vertegenwoordigd en was meer de held van de Ebionitische Christen-Joden.
Paulus ("Simon Magus") is uiteindelijk wel de belangrijkste "apostel" geworden van de kerk van Rome, wat niet vreemd is als hij zo op de lijn zat van Jezus zelf.
mateloze fascinatie voor de historische Jezus en het ontstaan van het christendom

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Q en schiften in de Schrift

Berichtdoor Cicero » 05 mei 2014 13:59

darren schreef:Ik heb je de titels en die link gegeven, je kunt zelf beter een studie maken dan dat we nog 1000 pagina's blijven doorpraten over details, als we geen theologen zijn heeft dat sowieso weinig zin.
Ik ben classicus en ik weet dus waarover ik praat.

Dit vind ik trouwens ook heel boeiend: onder andere Hermann Detering uit Berlijn is van mening dat Simon Magus, de grote tegenstander van Petrus eigenlijk de historische Paulus is

Ja en ik ben Napoleon.
Petrus zou dan meer de Joodse tak van het christendom hebben vertegenwoordigd en was meer de held van de Ebionitische Christen-Joden.

Kun je dit in chronologisch perspectief zetten?
Hoe verklaar je dat Petrus in de evangeliën naar voren komt als de meest prominente leerling?
Hoer verklaar je dat 1 en 2 Petrus, die zich dus op zijn autoriteit beroepen, in feite sterk paulinisch gekleurd zijn?
Volgens jou was de historische Jezus niet-Joods? Waar kwam hij dan vandaan?
Paulus ("Simon Magus") is uiteindelijk wel de belangrijkste "apostel" geworden van de kerk van Rome, wat niet vreemd is als hij zo op de lijn zat van Jezus zelf.
Hoe verklaar je dat de kerk van Rome dan Paulus en Simon Magus als historische personen erkenden? En waarom zouden ze Simon Magus als de bron van alle ketterijen neerzetten?

Gebruikersavatar
André-J30
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 16 mar 2014 18:27

Re: Q en schiften in de Schrift

Berichtdoor André-J30 » 05 mei 2014 14:16

Cicero schreef:Ja en ik ben Napoleon.
Als ik je avatar vergelijk met een karakteristieke houding van Napoleon zie ik idd overeenkomsten. Al zijn ze dan wel in spiegelbeeld :D

darren
Mineur
Mineur
Berichten: 100
Lid geworden op: 29 dec 2007 18:00

Re: Q en schiften in de Schrift

Berichtdoor darren » 05 mei 2014 15:15

Ik snap niet zo goed wat Napoleon ermee te maken heeft, speelt die ook een rol in hoe jullie tegen het christendom aankijken? Of zien jullie mij als een soort bedreiging en willen jullie liever wat treiteren, pesten of dollen?

Ik verwachtte niet dat jullie mee kunnen gaan in de denkwijzen van theologen zoals Determann, Kloppenburg en Mack, jullie zijn zo te merken ook echte gelovige christenen die geloven in de christelijke geloofsbelijdenissen en dergelijke dingen.
En het christendom heeft een zeer lange geschiedenis van onverdraagzaamheid ten opzichte van niet centralistisch gedirigeerde manieren om met de erfenis van Jezus om te gaan.
Vooral in de tweede eeuw kwam dat goed op gang.

Toch bestonden bijvoorbeeld de aanzienlijke kerk die Marcion's canon gebruikte, de Ebionitische stroming en het Arianisme nog vele eeuwen door, nadat de kerk in Rome op die starre fundamentalistische lijn was gaan zitten.
Ook had je de christelijke gnostiek natuurlijk.

Je zou bij Protestanten denken dat ze losser en vrijer daarin zouden staan in dat opzicht, omdat ze tijdenlang de vervolging van Rome hebben meegemaakt.
Maar omdat dat centralistische en dwingende goed verwerkt zit in de teksten die in het NT werden opgenomen, hebben de Protestanten gekozen dat zelf ook vast te houden.
Ze hadden feitelijk geen beter alternatief en kenden de werkelijke geschiedenis van het christendom niet.
Al vlogen ze dan uiteindelijk wel alle kanten uit omdat ze het dwingende gezag van Rome en de bisschoppen en patriarchen kwijt waren en de schrift immers voor meerdere uitleg vatbaar is.

Toch is dit echt een nieuwe tijd die aanbreekt.
De kerken storten massaal in in Nederland en dat is niet toevallig zo, weinigen willen meer gedwongen worden op een bepaalde manier te denken of geloven.
Ook is er door de stortvloed aan informatie groeiend inzicht in de fundamentele eenheid van de mensheid en de vele mogelijkheden die er zijn om in het leven te staan en zich wel of niet tot God te verhouden. Wie gelooft er nog dat de bisschoppen die het NT maakten werkelijk wisten waar ze het over hadden? Steeds minder mensen doen dat, vooral steeds minder jongeren.

Terug naar het onderwerp, ik draaf teveel door om jullie manier van reageren in een kader te plaatsen.
Mét de Unitariërs zeg ik: een mens moet volledige vrijheid van denken hebben en volledig vrij zijn de eigen levensbeschouwing vorm te geven.
http://en.wikipedia.org/wiki/Unitarianism
Dat is de enige manier waarop het kwaad van het fundamentalisme, dat zeer veel leed teweeg bracht en brengt in de wereld tot een einde kan komen.

In het oudste deel van Q zie je die eenheid met alle levensbeschouwingen nog terug.
Daarom eer ik Jezus op díe manier en niet op de christelijke.
http://jesussaying.wordpress.com/2013/0 ... angelie-q/
mateloze fascinatie voor de historische Jezus en het ontstaan van het christendom

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Q en schiften in de Schrift

Berichtdoor Cicero » 05 mei 2014 15:33

darren schreef:Ik snap niet zo goed wat Napoleon ermee te maken heeft, speelt die ook een rol in hoe jullie tegen het christendom aankijken? Of zien jullie mij als een soort bedreiging en willen jullie liever wat treiteren, pesten of dollen?

Ik weet niet wie je met 'jullie' bedoelt. Ik spreek alleen namens mezelf.

Ik zie je niet als een bedreiging. Integendeel. Alleen, als je daadwerkelijk een gebalanceerde studie had gemaakt van het vroege christendom, zou je weten dat je bewering over Simon Magus nogal extreem is. Vandaar dat ik reageerde met een nog extremere claim.

Ik verwachtte niet dat jullie mee kunnen gaan in de denkwijzen van theologen zoals Determann, Kloppenburg en Mack, jullie zijn zo te merken ook echte gelovige christenen die geloven in de christelijke geloofsbelijdenissen en dergelijke dingen.

Nogmaals, ik spreek voor mezelf. Als jij het fijn vindt niet op je discussiepartners in te gaan door ze in een bepaald hokje te plaatsen, ga je gang. Maar het maakt wel weer duidelijk vanwaar de wind waait.

Ik sta altijd open voor historische argumenten, dus kom maar op.

Toch is dit echt een nieuwe tijd die aanbreekt.
De kerken storten massaal in in Nederland en dat is niet toevallig zo, weinigen willen meer gedwongen worden op een bepaalde manier te denken of geloven.

Al sinds Spinoza worden de bronnen kritisch onderzocht. Daar is niets nieuws aan. De theorieën die je hier naar voren brengt zijn ook niets nieuws, maar opgewarmde kliekjes uit de 19e eeuw als ik het eens onaardig mag zeggen.
Wie gelooft er nog dat de bisschoppen die het NT maakten werkelijk wisten waar ze het over hadden?
Het probleem is dat we geschriften hebben van de bisschoppen (waarvan je het kennelijk lastig vindt namen te noemen) uit de 2e en 3e eeuw. Deze geschriften verschillen erg veel van de geschriften die het NT zijn gaan vormen. Dat is erg vreemd als ze voor dezelfde teksten verantwoordelijk zijn.

darren
Mineur
Mineur
Berichten: 100
Lid geworden op: 29 dec 2007 18:00

Re: Q en schiften in de Schrift

Berichtdoor darren » 05 mei 2014 16:32

Dat lijkt vreemd, maar het is toch het geval.
Het Marcus-evangelie zou bijvoorbeeld geschreven zijn door de eerste bisschop van Alexandrie, die Markus heette. Niet zeker natuurlijk, maar we weten sowieso niets over de auteurs van de geschriften in het NT.

Maar wat voor mensen er in het Q-evangelie hebben zitten knoeien weet ik niet.
Misschien had je toen nog geen bisschoppen in de zin zoals ze in de tweede eeuw bekend werden.

De brieven van Paulus zijn dan deels geschreven door de zoon van een bisschop namelijk door Marcion en de latere aanpassingen zijn zeker gedaan onder invloed van de Roomse orthodoxe clerus.
En zelfs als anderen eraan schreven, dan zullen het toch de bisschoppen zijn geweest die de theologie ervan moesten goedkeuren.

Hoe dan ook, er is geen aansluiting tussen wat Jezus zelf leert en wat vlak daarna komt en daardoor is feitelijk sprake van een nieuwe levensbeschouwing die wezenlijk afwijkt van het origineel.

Je kunt dat heel goed zien bij wat er gebeurde met een centraal gezegde van Jezus bijna onderin de reeks, namelijk met het zeer mystieke QS 65
http://jesussaying.wordpress.com/2013/0 ... angelie-q/

En vergelijk dat met de manier van denken in Lucas 17: 20-37, dat meerdere gezegdes uit Q samenvoegt met materiaal van de redacteur(s) van het Lucas evangelie.
Er is een aanzienlijke uitbreiding in Q zelf met QS 66, waarin men begint terug te grijpen op de Joodse heilige schrift en er worden voorspellingen gedaan over de wederkomst en met QS 56 (tweede helft).
De hele diepgang van het oorspronkelijke gezegde is verloren gegaan omdat het middenstuk in het Lucas evangelie is weggevallen en men de plaats van de Heerschappij (Koninkrijk) van God heeft vervangen door een tijdstip ('waar' is vervangen door 'wanneer') samenhangend met de "wederkomst".
De uitleg over de mystieke manier van zoeken naar de Heerschappij van God is ingeruild voor (ondergesneeuwd door) een mythische voorspelling, de eigenlijke leer van Jezus is vervangen door een kerkelijke belofte (geloof zoals de kerk het wil en alles komt goed na je dood en bij het oordeel).

Dat was ook de kritiek van Marcion, dat men de leer van Jezus inwisselde voor een terugkeer naar de Joodse leer en het Joodse beeld van God.
Maar Marcion kon dit niet meer genoeg terugdraaien omdat hij Q in zijn oorspronkelijke vorm al niet meer kende, alleen de aangepaste versie, die hij vervolgens in zijn versie van het Marcus evangelie verwerkte.

Ik doelde eigenlijk op het Unitaristisch Universalisme, het Unitarisme omvat ook bewegingen zoals de Jehova Getuigen enz.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Unitaristi ... versalisme

Die vrijheid van onderzoek en ongebondenheid aan dogmatiek past beter bij deze tijd (feitelijk begonnen in onze cultuur bij de Renaissance en de Verlichting).
mateloze fascinatie voor de historische Jezus en het ontstaan van het christendom

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Q en schiften in de Schrift

Berichtdoor Cicero » 05 mei 2014 19:12

Dat lijkt vreemd, maar het is toch het geval.

1+1=5. Dat lijkt vreemd, maar het is toch het geval.
Het Marcus-evangelie zou bijvoorbeeld geschreven zijn door de eerste bisschop van Alexandrie, die Markus heette.
Als je enige kennis van zaken had, wist je dat dit een hagiografische traditie is die weinig te maken heeft met de historische realiteit.
De brieven van Paulus zijn dan deels geschreven door de zoon van een bisschop namelijk door Marcion en de latere aanpassingen zijn zeker gedaan onder invloed van de Roomse orthodoxe clerus.
Zeker zelfs. Tsjonge. Ik vraag me dan af wat het motief was voor Marcion om Filemon te schrijven. En wat zijn de Roomse toevoegingen aan deze brief?
En zelfs als anderen eraan schreven, dan zullen het toch de bisschoppen zijn geweest die de theologie ervan moesten goedkeuren.
Hoe weet je dat?
Hoe dan ook, er is geen aansluiting tussen wat Jezus zelf leert en wat vlak daarna komt en daardoor is feitelijk sprake van een nieuwe levensbeschouwing die wezenlijk afwijkt van het origineel.
Dan klopt je hypothese misschien niet. Want wat is waarschijnlijker: een graduele ontwikkeling die als het ware verschillend geschakeerde echo's zijn van het begin, of een begin dat vlak daarna onherkenbaar wordt maar wonderbaarlijk genoeg toch de originele kern heeft bewaard. Het eerste model is eenvoudiger.
En vergelijk dat met de manier van denken in Lucas 17: 20-37, dat meerdere gezegdes uit Q samenvoegt met materiaal van de redacteur(s) van het Lucas evangelie.
Maar eerst heb je zelf Q gereconstrueerd (hoe is niet duidelijk), vervolgens heb je dat op een eigenaardige manier geïnterpreteerd (buiten de Joodse context). Nogal speculatief allemaal.
Zelfs als ik je reconstructie zou accepteren, is je interpretatie buitengewoon dubieus. Je vermeende reconstructie is namelijk goed te begrijpen in Joodse context.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Q en schiften in de Schrift

Berichtdoor Arco » 06 mei 2014 09:04

In het hele verhaal wordt voorbij gegaan aan het feit dat Mattheus zijn beschrijving van het Evangelie oorspronkelijk in het Hebreeuws heeft geschreven.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Q en schiften in de Schrift

Berichtdoor Cicero » 06 mei 2014 10:01

Arco schreef:In het hele verhaal wordt voorbij gegaan aan het feit dat Mattheus zijn beschrijving van het Evangelie oorspronkelijk in het Hebreeuws heeft geschreven.

Nee dat is een mythe.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Q en schiften in de Schrift

Berichtdoor Arco » 06 mei 2014 10:30

Als je dit zo stellig kan zeggen: bewijs?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

mohamed

Re: Q en schiften in de Schrift

Berichtdoor mohamed » 06 mei 2014 11:27

Arco schreef:In het hele verhaal wordt voorbij gegaan aan het feit dat Mattheus zijn beschrijving van het Evangelie oorspronkelijk in het Hebreeuws heeft geschreven.

Dan nog eerder Aramees. Die zogenaamde nieuwe inzichten van Messias belijdende wanna be joden moet je niet al te serieus nemen. Ze spreken gebrekkig Ivriet en zijn in negen van de tien gevallen niet eens joods. Als je zo graag jood wilt zijn laat je dan besnijden en word liberaal.

Gebruikersavatar
André-J30
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 16 mar 2014 18:27

Re: Q en schiften in de Schrift

Berichtdoor André-J30 » 06 mei 2014 11:29

Arco schreef:In het hele verhaal wordt voorbij gegaan aan het feit dat Mattheus zijn beschrijving van het Evangelie oorspronkelijk in het Hebreeuws heeft geschreven.
Bewijs? Voor wat het waard is van een RKK site :D :D :D (overigens wel serieus)
http://www.catholic.com/quickquestions/ ... -or-hebrew
Als iemand het kan lezen, (inloggen) http://www.nd.nl/artikelen/2012/april/0 ... t-q-gezien
Van Houwelingen schreef volgens mij in dat artikel dat er een stukje papyrus was gevonden met een fragment van het evangelie van Mattheus in het Hebreeuws.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Q en schiften in de Schrift

Berichtdoor Cicero » 06 mei 2014 11:40

Arco schreef:Als je dit zo stellig kan zeggen: bewijs?

Ik zeg dit zo stellig omdat de theorie dat het evangelie naar Matteüs oorspronkelijk in het Hebreeuws of Aramees geschreven zou zijn, verworpen wordt door verreweg de meeste Bijbelwetenschappers.

De redenen hiervoor zijn heel eenvoudig:
- Er is geen snippertje bewijs voor een Hebreeuws Matteüsevangelie dat aan de Griekse tekst ten grondslag kan liggen.
- Matteüs is geschreven in goed Grieks.
- Matteüs maakt gebruik van het Griekse Marcusevangelie
- Matteüs maakt samen met Lucas gebruik van andere Griekstalige bronnen, die hij net als Marcus vaak letterlijk overneemt. Dit is onverklaarbaar als Matteüs in het Grieks zou schrijven.
- vroegchristelijke schrijvers die iets over 'Matteüs' zeggen hoeven het niet over het eerste evangelie te hebben, of ze komen te laat om nog echt als betrouwbare bron te fungeren, zoals Irenaeus.

Als je dit bij elkaar optelt, is er geen enkele reden te denken dat Matteüs oorspronkelijk in het Hebreeuws is geschreven. Wel is het goed mogelijk dat Matteüs stukken bevat die vertaald zijn uit een Aramese bron. Maar dan hebben we het over de bronnen van Matteüs, niet het geschrift zelf.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten