Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
darren schreef:om deze onduidelijke uitspraak van een vroege bisschop
elbert schreef:darren schreef:om deze onduidelijke uitspraak van een vroege bisschop
Als ik jou moet geloven een vroege bisschop met een misdadig grote duim, want het komt dan eigenlijk neer op het vervalsen van een erfenis (algemeen wordt aangenomen dat 2 Timotheus de laatste brief van de apostel Paulus is).
Overigens geef je hiermee moslims gelijk met hun claim dat er met de Bijbel gerommeld is en versterkt dat hun argument dat de koran dan wel helemaal smetvrij is.
Cicero schreef:Algemeen wordt aangenomen dat 2 Tim. door een volgeling van Paulus is geschreven ergens tegen het einde van de 1e eeuw.
Cicero schreef:Om uit angst voor moslims niet eerlijk te zijn over je eigen boek lijkt mij niet juist.
Cicero schreef: De Koran wordt trouwens nog nauwelijks wetenschappelijk bestudeert, dus dat kan nog interessante zaken opleveren.
Ik weet geen enkele wetenschappelijke inleiding op het Nieuwe Testament die nog verdedigt dat Paulus de auteur van de Pastorale brieven is. Vergeet trouwens niet dat ook in de vroege kerk deze brieven omstreden waren!! Het is dus onzin om te zeggen dat het auteurschap pas in de 19e eeuw onder vuur is komen te liggen. En al zou dat zo zijn, dan moet je kijken naar de argumenten en dat niet op voorhand afwijzen.elbert schreef:Cicero schreef:Algemeen wordt aangenomen dat 2 Tim. door een volgeling van Paulus is geschreven ergens tegen het einde van de 1e eeuw.
Dat bestrijd ik: zo algemeen wordt dat niet aangenomen, zeker niet door de grote meerderheid van de christenheid. Bovendien is de gedachte die je noemt ontstaan ergens in de 19e/20e eeuw bij een aantal bijbelkritische theologen. Voor een kort overzicht van de verschillende opinies, kun je Wikipedia raadplegen. Dat je een voorkeur hebt voor een bepaalde datering en auteurschap, erken ik, maar dat wil nog niet zeggen dat die aanname algemeen is. "Algemeen binnen een bepaalde stroming theologen", daar kan ik nog inkomen, maar dat noem ik dan weer niet algemeen. De opinies zijn dus verdeeld, waarbij ik de ene opinie aanhang (nl. van het auteurschap van Paulus) en jij de andere.
Cicero schreef:Om uit angst voor moslims niet eerlijk te zijn over je eigen boek lijkt mij niet juist.
Met angst heeft dit niet zoveel te maken, wel met geloof. Als gelovige ben ik van oordeel dat het eerste woord van de tweede brief aan Timotheus uitsluitsel geeft over het auteurschap van de brief.
Correctie: dat zijn geen theologen, maar Bijbelwetenschappers. Bijbelwetenschap is een seculiere discipline.Met een wetenschappelijke bril op ben ik niet overtuigd van het Sherlock Holmes gehalte van theologen om te bepalen of een brief wel of niet door iemand geschreven is, zeker niet bijna 2000 jaar na dato.
Boekenlezer schreef: πασα γραφη θεοπνευστος...
[pasa grafè theopneustos]
Die Engelse vertaling komt overeen met de weergave van de NBG-vertaling 1951 ("Elk van God ingegeven schriftwoord..."). Dat is echter in strijd met de grondtekst, want dan had de uitgang van het derde woord niet -ος moeten zijn, maar -η (als b.nw. in de zelfde geslachtsvorm als het z.nw. γραφη).
Cicero schreef:Ik weet geen enkele wetenschappelijke inleiding op het Nieuwe Testament die nog verdedigt dat Paulus de auteur van de Pastorale brieven is.
Cicero schreef:Vergeet trouwens niet dat ook in de vroege kerk deze brieven omstreden waren!!
Cicero schreef:Het is dus onzin om te zeggen dat het auteurschap pas in de 19e eeuw onder vuur is komen te liggen. En al zou dat zo zijn, dan moet je kijken naar de argumenten en dat niet op voorhand afwijzen.
Cicero schreef:Dat is onkritisch. Alleen al omdat pseudepigrafie wijd verbreid was in die tijd. En vergelijk Hebreeën. Dat is in de canon gekomen omdat men dacht dat het epistel van Paulus was, maar dat is uiteraard onjuist.
Cicero schreef:Correctie: dat zijn geen theologen, maar Bijbelwetenschappers. Bijbelwetenschap is een seculiere discipline.
Bijvoorbeeld bij Plato heeft niemand er moeite mee dat er vast is komen te staan dat de meeste brieven van Plato pseudepigrafen zijn. Dat selectieve scepticisme over de Bijbelwetenschap is volstrekt misplaatst en fungeert slechts als bescherming van gekoesterde opvattingen
elbert schreef: De argumenten die ik tegenkom, vind ik niet dusdanig overtuigend dat ik met de vroege kerkvaders hierover van mening zou moeten verschillen.
Cicero schreef:elbert schreef: De argumenten die ik tegenkom, vind ik niet dusdanig overtuigend dat ik met de vroege kerkvaders hierover van mening zou moeten verschillen.
Het lijkt me hier idd. niet de plaats om daarover te discussieren, maar in hoeverre ben jij gekwalificeerd om de argumenten van vakmensen te beoordelen? Ik als filoloog in opleiding vind dat af en toe nog knap lastig.
Het woord 'insteek' is gevaarlijk. Dan lijkt het namelijk net of slechts het uitgangspunt bepaalt wat je leest. Dat lijkt mij niet het geval. Opvattingen ontstaan juist in de omgang met de concrete teksten. Daarbij is het uiteraard belangrijk wat je overigens weet en voor waar houdt.elbert schreef: Ik ben me ervan bewust dat je ook een heel andere insteek kunt kiezen: nl. dat de nieuwtestamentische boeken een weerslag zijn van gemeentetheologie van (veel) later tijd dan de apostolische. Ook daarbij worden argumenten aangevoerd. Daar ligt het debat wat mij betreft ergens.
elbert schreef:Ik ben me ervan bewust dat je ook een heel andere insteek kunt kiezen: nl. dat de nieuwtestamentische boeken een weerslag zijn van gemeentetheologie van (veel) later tijd dan de apostolische. Ook daarbij worden argumenten aangevoerd. Daar ligt het debat wat mij betreft ergens.
Latere aanpassingen? Wat bedoel je?darren schreef:elbert schreef:Ik ben me ervan bewust dat je ook een heel andere insteek kunt kiezen: nl. dat de nieuwtestamentische boeken een weerslag zijn van gemeentetheologie van (veel) later tijd dan de apostolische. Ook daarbij worden argumenten aangevoerd. Daar ligt het debat wat mij betreft ergens.
Mijn insteek is dat de nieuwtestamentische boeken uit verschillende tijden stammen waarbij de "gemeentetheologien" behorende bij de afzonderlijke oerteksten niet of in ieder geval moeilijk te achterhalen zijn vanwege latere aanpassingen in de teksten en vanwege het ontbreken van voldoende achtergrondinformatie (onvoldoende relevante context).
Dat kan denk ik wel, al moet je in het NT geen systeem van waarheden verwachten. Maar er is zeer veel overeenkomst in het NT.Daardoor is het nieuwe testament een pastiche van teksten die niet als eenheid te lezen of begrijpen zijn.
Een deel van de moderne theologen ontkent dat er ooit sprake is geweest van een "apostolische tijd", maar zegt dat dit een mythe is die nodig was om het gezag van de bisschoppen een schriftelijk anker te geven.
Ik ben het hier niet mee eens. Latere christenen (eind 1e eeuw) hebben voortgebouwd op de vroegste christenen en uiteindelijk op Jezus zelf. Hierin zitten allerlei ontwikkelingen, maar te zeggen dat het christendom een product is van latere christenen is historisch gezien zeer kort door de bocht.Geen enkel evangelie of brief wordt door hen nog toegeschreven aan een tijdgenoot van Jezus, laat staan aan een apostel. Het christendom is derhalve een product van latere christenen en niet van de eerste volgelingen van Jezus (die zich hogelijk zouden verbazen over de vorm en inhoud van het christendom).
Niemand weet precies hoe het NT is ontstaan. En ik denk dat je je nog wel eens beter historisch mag laten informeren.Het protestantisme is een kunstmatig construct dat er heel anders uitgezien zou hebben als de stichters precies geweten hadden wat de ontstaansgeschiedenis is geweest van het nieuwe testament.
Cicero schreef: Latere aanpassingen? Wat bedoel je?
Darren schreef:Een deel van de moderne theologen ontkent dat er ooit sprake is geweest van een "apostolische tijd", maar zegt dat dit een mythe is die nodig was om het gezag van de bisschoppen een schriftelijk anker te geven.Cicero schreef:Dat is geen reguliere opvatting. Natuurlijk is de apostolische tijd later wat opgepoetst, maar om het woord 'mythe' te gebruiken is volstrekt overdreven.
Darren schreef:Geen enkel evangelie of brief wordt door hen nog toegeschreven aan een tijdgenoot van Jezus, laat staan aan een apostel. Het christendom is derhalve een product van latere christenen en niet van de eerste volgelingen van Jezus (die zich hogelijk zouden verbazen over de vorm en inhoud van het christendom).Cicero schreef: Ik ben het hier niet mee eens. Latere christenen (eind 1e eeuw) hebben voortgebouwd op de vroegste christenen en uiteindelijk op Jezus zelf. Hierin zitten allerlei ontwikkelingen, maar te zeggen dat het christendom een product is van latere christenen is historisch gezien zeer kort door de bocht.
Darren schreef: Het protestantisme is een kunstmatig construct dat er heel anders uitgezien zou hebben als de stichters precies geweten hadden wat de ontstaansgeschiedenis is geweest van het nieuwe testament.Cicero schreef: Niemand weet precies hoe het NT is ontstaan. En ik denk dat je je nog wel eens beter historisch mag laten informeren.
Hier zit denk ik de crux. Je hebt een bepaalde opvatting over wat Jezus leerde, en omdat dat nogal afwijkt van wat in het NT te vinden is moet je zoveel mogelijk de discontinuïteit met de vroegste periode benadrukken.Nergens in het nieuwe testament blijkt dat de eerste volgelingen van Jezus werkelijk begrepen wat hij onderwees.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten