Tweede feestdagen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Berichtdoor jamillah » 24 mar 2008 19:45

Ik weet nog wel van 'vroeger' dat we in de oudgergem nooit kerk hadden op tweede feestdagen omdat dat erbij zou zijn 'verzonnen'. :shock:
Nu is er gewoon kerk op die dagen.

Als je bijv met pasen vier keer kerk hebt (GV, paaszondag 2x en maandagmorgen) dan is het handig als je kinderen hebt. Man en ik zijn allebei twee keer geweest. Vier keer vind ik best veel eigenlijk, zeker omdat ik met toch nooit zo goed kan concentreren :?

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Berichtdoor Galateia » 24 mar 2008 19:46

jamillah schreef:Ik weet nog wel van 'vroeger' dat we in de oudgergem nooit kerk hadden op tweede feestdagen omdat dat erbij zou zijn 'verzonnen'. :shock:
Nu is er gewoon kerk op die dagen.

Als je bijv met pasen vier keer kerk hebt (GV, paaszondag 2x en maandagmorgen) dan is het handig als je kinderen hebt. Man en ik zijn allebei twee keer geweest. Vier keer vind ik best veel eigenlijk, zeker omdat ik met toch nooit zo goed kan concentreren :?


Maar je hoeft toch niet verplicht naar alle diensten? Het lijkt mij beter om dan naar 1 dienst te gaan, waar je je goed op kan concentreren, dan naar 2, 3 of 4 diensten gaan en er weinig van meekrijgen!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Berichtdoor jamillah » 24 mar 2008 19:49

Galateia schreef:
jamillah schreef:Ik weet nog wel van 'vroeger' dat we in de oudgergem nooit kerk hadden op tweede feestdagen omdat dat erbij zou zijn 'verzonnen'. :shock:
Nu is er gewoon kerk op die dagen.

Als je bijv met pasen vier keer kerk hebt (GV, paaszondag 2x en maandagmorgen) dan is het handig als je kinderen hebt. Man en ik zijn allebei twee keer geweest. Vier keer vind ik best veel eigenlijk, zeker omdat ik met toch nooit zo goed kan concentreren :?


Maar je hoeft toch niet verplicht naar alle diensten? Het lijkt mij beter om dan naar 1 dienst te gaan, waar je je goed op kan concentreren, dan naar 2, 3 of 4 diensten gaan en er weinig van meekrijgen!


Daar heb je wel gelijk in maar ik heb van huis uit meegekregen dat je geen enkele dienst zou moeten missen omdat je misschien 'gegrepen' zou kunnen worden in die dienst die je anders zou verzaken. Dat zit er nog een beetje in. :)

Zoals jij het stelt, tja, gelijk heb je maar het is toch een gevoel. En het stemmetje binnen in me die zegt: 'waarom zou je níet gaan?'

Gebruikersavatar
Gershwin
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2002 20:25
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 24 mar 2008 19:52

jamillah schreef:
Galateia schreef:
jamillah schreef:Ik weet nog wel van 'vroeger' dat we in de oudgergem nooit kerk hadden op tweede feestdagen omdat dat erbij zou zijn 'verzonnen'. :shock:
Nu is er gewoon kerk op die dagen.

Als je bijv met pasen vier keer kerk hebt (GV, paaszondag 2x en maandagmorgen) dan is het handig als je kinderen hebt. Man en ik zijn allebei twee keer geweest. Vier keer vind ik best veel eigenlijk, zeker omdat ik met toch nooit zo goed kan concentreren :?


Maar je hoeft toch niet verplicht naar alle diensten? Het lijkt mij beter om dan naar 1 dienst te gaan, waar je je goed op kan concentreren, dan naar 2, 3 of 4 diensten gaan en er weinig van meekrijgen!


Daar heb je wel gelijk in maar ik heb van huis uit meegekregen dat je geen enkele dienst zou moeten missen omdat je misschien 'gegrepen' zou kunnen worden in die dienst die je anders zou verzaken. Dat zit er nog een beetje in. :)

Zoals jij het stelt, tja, gelijk heb je maar het is toch een gevoel. En het stemmetje binnen in me die zegt: 'waarom zou je níet gaan?'


En sommige mensen denken niet eens dat zoiets met de mogelijkheid om 'gegrepen' te worden te maken heeft, maar vinden gewoon dat als er iets georganiseerd wordt, je er ook heen moet. Begrijpelijk, maar ik heb het na die drie keer wel weer even gehad, dus waarom organiseren we het dan überhaupt? 8)
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 24 mar 2008 19:59

jamillah schreef:Daar heb je wel gelijk in maar ik heb van huis uit meegekregen dat je geen enkele dienst zou moeten missen omdat je misschien 'gegrepen' zou kunnen worden in die dienst die je anders zou verzaken. Dat zit er nog een beetje in. :)

Zoals jij het stelt, tja, gelijk heb je maar het is toch een gevoel. En het stemmetje binnen in me die zegt: 'waarom zou je níet gaan?'
Daar kan ik mij wel iets bij voorstellen. Je mag ook niet zomaar iets
voorbij laten gaan. De kerk, waar het Woord klinkt, is de plaats waar je
brood voor het hart kunt ontvangen (zoals het soms wordt uitgedrukt).
Maar als er reden voor is, bijv. kinderen, dan is het
toch geoorloofd? En als je dan thuis zit, en denkt, eigenlijk moest ik nu
niet thuis zijn. Dan kun je tijdens de kerkdienst gewoon iets stils doen,
en rustig over allerlei dingen nadenken. Daar kun je ook veel aan hebben.

Gebruikersavatar
Marie Popelin
Mineur
Mineur
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 mar 2008 21:56

Berichtdoor Marie Popelin » 24 mar 2008 20:12

Je kunt de kerkdienst ook luisteren via internet, dat doe ik ook weleens als ik geen zin heb/ziek ben/het regent. :) (moet je kerk wel bij de omroep aangesloten zijn natuurlijk)
De natuur kent het geheim en glimlacht.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 24 mar 2008 20:18

Geen idee waarom er tweede feestdagen zijn. Toen wij hier kwamen wonen 7 jaar geleden waren er nooit diensten op tweede feestdagen.
Nu dus wel. Met kerst dan wel gemeentekerstfeest. En we gaan wel een voorstel doen aan de kerkenraad om op tweede paasdag en tweede pinksterdag een sing-in te houden.
Gister was ik in een kerk in Rotterdam, en door het vele zingen van allemaal prachtige paasliederen heb ik een veel mooier pasen gehad dan met 2 diensten in onze eigen kerk.
Tweede feestdagen vind ik sowieso niet nodig, dus ga ik ook niet naar de kerk. Ik heb er totaal niets aan, 3 x hetzelfde verhaal horen. Gisterochtend was voor mij zo mooi en waardevol, dat ik dat niet wil laten wegnemen door een preek waar ik bijna triest van wordt zeg maar (al komt dat weinig voor, maar er zijn dominees/preken...)

Dus nu maar hopen op sing-ins tijdens tweede feestdagen, daar doe ik gretig aan mee :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

André

Berichtdoor André » 24 mar 2008 20:24

Galateia schreef:
jamillah schreef:Ik weet nog wel van 'vroeger' dat we in de oudgergem nooit kerk hadden op tweede feestdagen omdat dat erbij zou zijn 'verzonnen'. :shock:
Nu is er gewoon kerk op die dagen.

Als je bijv met pasen vier keer kerk hebt (GV, paaszondag 2x en maandagmorgen) dan is het handig als je kinderen hebt. Man en ik zijn allebei twee keer geweest. Vier keer vind ik best veel eigenlijk, zeker omdat ik met toch nooit zo goed kan concentreren :?


Maar je hoeft toch niet verplicht naar alle diensten? Het lijkt mij beter om dan naar 1 dienst te gaan, waar je je goed op kan concentreren, dan naar 2, 3 of 4 diensten gaan en er weinig van meekrijgen!
Mmm, het schijnt zo te zijn dat als je lid bent van een kerk en deze 'schrijft' een Eredienst uit dat je daar dan gehoor aan dient te geven.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 24 mar 2008 20:57

2e feestdagen
Daar er bij de verroomsing van de kerk steeds meer feestdagen waren ontstaan, kwam er in de Reformatie een sterke actie openbaar tegen al de kerkelijke feestdagen. Ook in de Nederlanden hebben de kerkelijke leiders aanvankelijk getracht al de feestdagen af te schaffen. Zo bepaalde de Synode van Dordt 1574: 'Aangaande de feestdagen naast de zondag is besloten dat men met de zondag alleen tevreden zal zijn. Doch men zal de gewone stof van de geboorte van Christus 's zondags voor de Kerstdag in de kerk behandelen en het volk inzake de afdoening van deze feestdag vermanen, en ook over deze stof op de Kerstdag prediken, zo hij valt op een predikdag. Men zal op Paas- en Pinksterdag over de verrijzenis van Christus en de zending van de Heilige Geest mogen leren, wat in de vrijheid van de dienaren zal staan'. Men wilde dus aanvankelijk over het kerstgebeuren preken op de zondag voor 25 december. Wat betreft Pasen en Pinksteren moest het Woord alleen bediend worden op de eerste feestdag, op de zondag, en niet op de tweede feestdagen. Dat men langzamerhand er toch toe overging om de christelijke feestdagen te onderhouden, was een gevolg van de eis van de overheid.

Het tolereren van de feestdagen door de kerk

Het bleek dat het volk de feestdagen in de week zo maar niet wilde laten verdwijnen. Men wilde de tweede feestdagen, Kerst-, Paas- en Pinksterdagen en ook de Nieuwjaars- en Hemelvaartsdag onderhouden. Het gevolg was dat het volk zonder kerkdiensten die dagen in lediggang en losbandigheid doorbracht. Om dat te voorkomen beval de overheid dat er kerkdiensten moesten worden gehouden om dit kwaad te voorkomen. Zo bepaalde reeds de volgende Synode van Dordrecht 1578: 'Het ware wel te wensen, dat de vrijheid van zes dagen te arbeiden, van God toegelaten in de kerk gehouden en de zondag alleen gevierd mocht worden. Nochtans, dewijl sommige andere feestdagen door autoriteit van de overheid onderhouden worden, te weten de Kerstdag met de volgende dag, insgelijks de tweede Paasdag en de tweede Pinksterdag en op sommige plaatsen de Nieuwjaarsdag en de Hemelvaartsdag, zo zullen de dienaars naarstigheid doen, dat ze met predikatiën, in dewelke zij inzonderheid van de geboorte en de verrijzenis van Christus, de zending van den Heiligen Geest en dergelijke artikelen des geloofs de gemeente leren zullen, de onnutte en schadelijke lediggang in een heilige en profijtelijke oefening veranderen. Hetzelfde zullen de kerke­dienaren doen in die steden, waar meer feestdagen door de autoriteit van de overheid onderhouden worden. Intussen zullen alle kerken arbeiden, dat het gewoonlijk gebruik aller feestdagen, behalve Kerstdag - dewijl Pasen en Pinksteren op de zondag vallen - zoveel mogelijk in en op het allervoegelijkst afgedaan worde'.

Overgenomen van kerkrecht.nl. (Aangaande de manier waarop het ontstaan is.)

M.b.t. de betekenis van de 2e feestdagen, als ik mij goed herinner,
houdt het verband met het feit (zoals eerder bericht) dat Kerst, Pasen en
Pinksteren ook voor mensen buiten de kerk iets te zeggen heeft.

Gebruikersavatar
Gershwin
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2002 20:25
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 24 mar 2008 21:28

Ah, dank je, daar kunnen we wat mee :)

Samenvattend: kerkdiensten ingesteld om mensen van de straat te houden, dus?
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 24 mar 2008 21:55

Dat zou ik nog direct niet zo durven stellen. Er is na 1600 mogelijk ook
nog veel nagedacht over de 2e feestdagen. Daarover heb ik nog niet iets
concreets gevonden.
Andere gedachte: misschien dat het verband houdt met de 1e en de 2e komst.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 25 mar 2008 09:29

Nou, nee, daar houdt het geen verband mee. En ik vind de tweede feestdagen prima. Lekker een dagje vrij, lekker uitslapen, wat ontspannends doen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Dirk
Sergeant
Sergeant
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 mei 2005 20:44

Berichtdoor Dirk » 25 mar 2008 10:21

Saskia schreef:Misschien heeft het ook een beetje met traditie en/of cultuur te maken? Wij hebben namelijk wel tweede Kerstdag, maar met Pasen en Pinksteren geen tweede dagen.


De kerkelijke feestdagen zijn enkel cultuur (maar wel een zeer goede instelling) omdat Paulus ons volkomen vrijheid geeft in het houden van bijzondere dagen. Ik zou die feestdagen trouwens niet willen missen.

Juist omdat er meerdere diensten zijn kunnen er tijdens het pasen meerdere aspecten van de opstanding (eigenlijk van al het borgwerk van Christus) worden behandeld. Zo ging gisterenmorgen de preek over Rom 8 vs 34: Wie is het, die verdoemt? Christus is het, Die gestorven is; ja, wat meer is, Die ook opgewekt is, Die ook ter rechter hand Gods is, Die ook voor ons bidt. Hierbij werd de nadruk gelegd op het meerder zijn van de opstanding t.o.v. van het lijden en sterven.

Door meerdere diensten kun je naast de geschiedenis van Pasen ook de betekening van pasen in al zijn diepte uitwerken.

En ja, die vrije middag met vrienden doorbrengen is ook leuk.
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Berichtdoor Jo'tje » 25 mar 2008 11:06

Geen idee waarom dat is.
Wij hebben ook geen dienst op 2e paasdag hoor. Je kunt wel bezig blijven op die manier!
Soms ga ik wel eens naar een zangdienst ofzo, maar dat is puur omdat ik gewoon van zingen hou :) Dat doe ik ook wel eens op andere dagen.
Wij hebben tweede paasdag doorgebracht met vrienden. Ook waardevol toch?
De regel dat je altijd moet gaan omdat de kerk het bedacht heeft / iets geregeld heeft vind ik een beetje raar. Dan kun je op den duur wel 5 diensten per week verplicht gaan stellen :roll:
pobody's nerfect

Gebruikersavatar
Tuinfluiter
Majoor
Majoor
Berichten: 1736
Lid geworden op: 23 feb 2008 15:50
Locatie: Noord-Brabant

Berichtdoor Tuinfluiter » 25 mar 2008 15:52

Wij hebben wel altijd 2 feestdag nog 1 dienst.
Zijn we ook van thuis uit gewent, dat als je niet ziek bent ofzo je gewoon naar de kerk hoort te gaan, blijf je thuis om 1 of andere smoes dan word je dat zeker aangerekend, hoe kun je thuis blijven voor niks, terwijl als je in de kerk aanwezig zou zijn God je nog wel eens zou kunnen bekeren.
Wat ik me afvraag, als je nu mag weten een kind van God te zijn, dan is toch geen kerkdienst te veel?
Je wilt, lijkt mij, dan heel graag naar de kerk als het kan, om daar bij God te zijn en om 'voedsel' te halen voor je ziel.
Hoe kun je dan zeggen dat je niet gaat omdat je geen zin heb ofzo??
Bij mij spreekt er toch wel een stemmetje als ik gewoon zomaar thuis zou blijven.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 94 gasten