In het verloren gaan van mensen wordt God verhoogd

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

goofy1978
Sergeant
Sergeant
Berichten: 410
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:14

Berichtdoor goofy1978 » 18 mar 2008 20:53

De NBV is ook enkel geschikt om als toiletpapier te gebruiken.

Lukas 5
36 En Hij zeide ook tot hen een gelijkenis: Niemand zet een lap van een nieuw kleed op een oud kleed; anders zo scheurt ook dat nieuwe het oude, en de lap van het nieuwe komt met het oude niet overeen.
Laatst gewijzigd door goofy1978 op 18 mar 2008 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3400
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Berichtdoor Cicero » 18 mar 2008 20:57

Ach, gaan we op die toer... :? Kansloos hoor. Het is trouwens NBV. En de NBG-51 heeft: 'er zal geen uitstel meer zijn'.

goofy1978
Sergeant
Sergeant
Berichten: 410
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:14

Berichtdoor goofy1978 » 18 mar 2008 21:07

Tsja dan zit er maar een ding op de NBV meenemen en aan God laten zien en zeggen wat hierin staat heeft U Zich aan te houden.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3400
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Berichtdoor Cicero » 18 mar 2008 21:10

Ik snap die afwijking niet zo om met alles maar naar God toe te rennen. :(

goofy1978
Sergeant
Sergeant
Berichten: 410
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:14

Berichtdoor goofy1978 » 18 mar 2008 22:30

Ik bedoel te zeggen dat als je altijd de NBV gelezen hebt je ook met die bijbel in je hoofd voor Hem komt te staan.
Hopelijk is dan God met de tijd meegegaan al betwijfel ik dat een beetje.

Mal 3,6
Want Ik, de HEERE, word niet veranderd; daarom zijt gij, o kinderen Jakobs! niet verteerd.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 18 mar 2008 22:43

Na de Statenvertaling was Hij het een beetje beu om met de tijd mee te gaan? Haha! :D

goofy1978
Sergeant
Sergeant
Berichten: 410
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:14

Berichtdoor goofy1978 » 18 mar 2008 22:47

Collateral schreef:Na de Statenvertaling was Hij het een beetje beu om met de tijd mee te gaan? Haha! :D


Yep :)

Collateral

Berichtdoor Collateral » 18 mar 2008 22:51

Apart. ;)

Trouwens, even terug naar de topictitel, en dan kijkend naar het woordeken 'verhoogd': kan God überhaupt verhoogd worden? Is Hij niet al ultiem hoog?

Michael
Sergeant
Sergeant
Berichten: 388
Lid geworden op: 26 feb 2008 10:28

Berichtdoor Michael » 18 mar 2008 23:04

Zow, wat een geweld hier. Ik zie dat voor sommige mensen "gratis" vergeving moeilijk te verkroppen is. Snap ik wel hoor. Als je zoveel van je eigen leven moet opgeven dat het pijn doet is het niet leuk te zien dat anderen er voor niets komen.

Cicero heeft gelijk denk ik. Zij die van het linkerhand pad zijn zullen voor eeuwig pijn lijden. Of tenminste tot ze leren en switchen naar het rechterhand pad en voor eeuwig in de hemel zijn. Het punt is, als je je leven niet leidt op de goede manier dan levert dat veel pijn als je het goed leeft dan levert dat veel plezier. Je zult nooit plezier berijken als je het verkeerde doet. Of enkel vergankelijk plezier. Op het moment dat je dat leert ben je letterlijk wedergeboren. Een nieuw wezen wat opgestaan is uit de verslaving aan materie in wat God bedoelt heeft.

Dus om te weten of je het goeie pad volgt moet je goed opletten of wat je meemaakt hemels of hels is. Als het hemels is doe je blijkbaar iets goed, als het hels is blijkbaar iets verkeerd. Je kent de boom aan haar fruit een goede boom produceert geen slechte vruchten. En een slechte boom geen goede vruchten.

Dus beoordeel de vruchten zelf. Simpel. Duidelijk. Pijnlijk soms... Maar het opent altijd ogen. Prachtig overigens hoor, die suggesties een bijbel als plee papier te gebruiken.

Ik zou me geen zorgen maken over de versie van de bijbel die je bij je oordeel bij je hebt. Eerder over je oprechtheid als mens tijdens je leven. De bijbel heeft hij zelf geschreven daar beoordeelt hij je dus niet op. Jouw omgeving heeft hij geschapen, daar beoordeelt hij je dus niet op. Wat je ermee doet. Dat en enkel dat heb je in de hand. En daar zou ik mij persoonlijk dus vooral druk over maken.

goofy1978
Sergeant
Sergeant
Berichten: 410
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:14

Berichtdoor goofy1978 » 18 mar 2008 23:28

Ik denk dat de vertaling die de grondtekst zo goed mogelijk benaderd de woorden van God zijn.
Ga je dat veranderen door het leesbaarder te maken zullen er fouten in komen.
Bij de SV hebben ze dat gedaan vandaar de soms wat taalkundig vreemde zinnen.

André

Berichtdoor André » 18 mar 2008 23:59

goofy1978 schreef:Ik denk dat de vertaling die de grondtekst zo goed mogelijk benaderd de woorden van God zijn.
Ga je dat veranderen door het leesbaarder te maken zullen er fouten in komen.
Bij de SV hebben ze dat gedaan vandaar de soms wat taalkundig vreemde zinnen.
Dat de SV Heilig is in sommige kerkgenootschappen weten we nu wel een keer.
En hier gaat het wél over dezelfde God beste goofy1978.

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 19 mar 2008 00:13

goofy1978 schreef:De NBV is ook enkel geschikt om als toiletpapier te gebruiken.

Lukas 5
36 En Hij zeide ook tot hen een gelijkenis: Niemand zet een lap van een nieuw kleed op een oud kleed; anders zo scheurt ook dat nieuwe het oude, en de lap van het nieuwe komt met het oude niet overeen.
Dit vind ik een vreselijke opmerking. De SV (of welke willekeurige vertaling) is 'slechts' een vertaling. De NBV is net zo'n vertaling, ik doe even geen uitspraak wat ik vind. Ik vind het heel erg om te suggeren dat je met een vertaling van de grondteksten van de Bijbel best je kont mee kunt afvegen.

Ongeacht de correctheid van een Bijbelvertaling dien je wat respect te hebben voor zoiets. Met zo'n opmerking ben je niet meer dan een bevindelijke Wilders die exact dezelfde opmerking maakte over de Koran.

Ik vind het diep triest.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Berichtdoor Napoleon » 19 mar 2008 00:26

Michael schreef:Zow, wat een geweld hier. Ik zie dat voor sommige mensen "gratis" vergeving moeilijk te verkroppen is. Snap ik wel hoor. Als je zoveel van je eigen leven moet opgeven dat het pijn doet is het niet leuk te zien dat anderen er voor niets komen.


Misschien moet je "Navolging" van Dittrich Bonnhoeffer lezen, hij legt het verschil tussen goedkope en kostbare genade daarin uit, en volgens mij bedoelt Cicero hetzelfde. Het kostbare hierin is dat het God alles gekost heeft, goedkope genade is waardeloos. Goedkope genade is genade die niet tot navolging oproept, waarom zou het ook. het is een vat waaruit onbeperkt gedronken kan worden, het heeft immers toch niets gekost. ik citeer Bonhoeffer:

"goedkope genade betekent rechtvaardiging van de zonde, en niet van de zondaar. Omdat de genade alles alleen doet, daarom kan alles bij het oude blijven"

"Goedkope genade is prediking van de vergeving zonder verootmoediging, doop zonder de tucht van de gemeente, avondmaal zonder belijdenis van zonden, absolutie zonder persoonlijke biecht. goedkope genade is genade zonder navolging, genade zonder kruis, genade zonder levende, mensgeworden Christus"

Kostbare genade:
"Kostbare genade is de verborgen schat in de akker, ter wille waarvan de mens heengaat en met vreugde alles verkoopt wat hij had, de kostbare parel, ter wille waarvan de koopman al zijn goederen prijsgeeft, de koningsheerschappij van Christus, ter wille waarvan de mens zich het oog dat hem ergert, uitrukt; de roepstem van Jezus Christus, waarop de discipel zijn netten verlaat en navolgt.
Kostbare gnade is het evangelie, dat altijd weer moet worden gezocht, de gave waarom moet worden gebeden, de deur waarop moet worden aangeklopt. Kostbaar is zij, omdat zij oproept tot de navolging; genade is zij, omdat zij oproept tot de navolging van Christus; kostbaar is ze omdat ze de mens het leven kost; genade is zij, omdat ze hem pas zo het leven schenkt; kostbaar is ze, omdat ze de zonde verdoemt; genade, omdat ze de zondaar rechtvaardigt. kostbaar is de genade bovenal daarom, omdat ze God veel gekost heeft, omdat ze God het leven van zijn Zoon gekost heeft -'Gij zijt duur gekocht'- en omdat voor ons niet goedkoop kan zijn wat voor God duur is.


het gaat hier dus om kostbaar vanuit God's oogpunt, en niet vanuit de mens.

@ Goofy: Ook al vind je de NBV niet de meest getrouwe vertaling, het is en blijft een vertaling van het Woord van God, gelieve daar een klein beetje respect voor te hebben. tenzij jij het Woord van God geschikt vind om als toiletpapier te gebruiken..... :?
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3400
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Berichtdoor Cicero » 19 mar 2008 11:07

Helemaal mee eens.

goofy schreef:Ik bedoel te zeggen dat als je altijd de NBV gelezen hebt je ook met die bijbel in je hoofd voor Hem komt te staan.
Hopelijk is dan God met de tijd meegegaan al betwijfel ik dat een beetje.


Ik lees de grondtekst. Is dat ook verkeerd? Of heeft God bij de totstandkoming van de Bijbel al de SV op het oog gehad?

Ik zal het even uitleggen. Chronos betekent 'tijd(sduur)', en vandaaruit ook 'uitstel'. Deze betekenis vind je ook in Op. 2,21:

"21 En hoewel ik haar de tijd heb gegeven om te breken met het leven dat ze leidt, weigert ze haar ontuchtig gedrag op te geven."

In Op. 10,6 is een vergelijkbaar gebruik vast te stellen, dus dien je te vertalen 'er zal geen tijd meer zijn' ofwel 'er zal geen uitstel meer zijn'.

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Berichtdoor Galateia » 19 mar 2008 11:10

Hm. Cicero, nu interpreteer je het woord chronos dus op die plaats. Heb je in LSJ nog meer plaatsen gevonden (binnen of buiten de Bijbel) waar chronos op deze manier geïnterpreteerd kan worden?
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 116 gasten