In het verloren gaan van mensen wordt God verhoogd

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 27 mar 2008 08:17

goofy1978 schreef:Ik bedoelde het spottend dat er in het oude testament sprake van alverzoening zou zijn.
Maar waar blijven de teksten waarin Jezus alverzoening leerde.
Of zij dat God enkel aan Zn eer komt als Hij iedereen redt.
(wat alverzoening is voor degenen die dit niet doorhebben)
Als niemand met een tekst kan komen waarin Jezus alverzoening leerde ben je als je dat zelf wel leert en met bijbelteksten probeert te bewijzen bezig een ander evangelie te vertellen.
En bewaar je Zijn woorden niet.

Joh 14,24
Die Mij niet liefheeft, die bewaart Mijn woorden niet; en het woord dat gijlieden hoort, is het Mijne niet, maar des Vaders, Die Mij gezonden heeft.

Elk ander evangelie als dat van Jezus is vervloekt, en maak je jezelf vervloekt door het te vertellen.

Galaten 1
6 Ik verwonder mij, dat gij zo haast wijkende van dengene, die u in de genade van Christus geroepen heeft, overgebracht wordt tot een ander Evangelie;
7 Daar er geen ander is; maar er zijn sommigen, die u ontroeren, en het Evangelie van Christus willen verkeren.
8 Doch al ware het ook, dat wij, of een engel uit den hemel u een Evangelie verkondigde, buiten hetgeen wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt.

Mat 25,41
Dan zal Hij zeggen ook tot degenen, die ter linkerhand zijn: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, in het eeuwige vuur, hetwelk den duivel en zijn engelen bereid is.

Mischien dat je God nog kan uitleggen dat in Zijn bijbel eeuwig niet voor altijd betekend maar ik betwijfel het.


In dit topic lees ik niemand zeggen dat iedereen behouden wordt. De Bijbel leert slechts dit:

1. Ieder die in Hem gelooft gaat niet verloren maar heeft eeuwig leven.
2. Jezus offer is toereikend om de zonden van alle mensen te vergeven. Dat is wat anders dan dat iedereen vergeven wordt, zoals bij punt 1 genoemd worden alleen gered (en dus ook vergeven) wie in Hem geloven.
3. Vanuit zichzelf is de mens niet geneigd om te geloven, integendeel. De genade is dus meer dan de redding zelf, ook de wil om gered te worden moet door God worden gewerkt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

goofy1978
Sergeant
Sergeant
Berichten: 410
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:14

Berichtdoor goofy1978 » 27 mar 2008 16:27

Happy One schreef:
Voor allerlei Bijbelteksten geldt hetzelfde:
God is liefde, ja maar... God wil dat alle mensen zalig worden, ja maar... God verstoot niet voor eeuwig, ja maar... Voor God zal iedereen zich buigen en alle tong zal Hem belijden, ja maar.... De Heere zal voor alle volken een feestmaal aanrichten, ja maar…God is de Vader van alle mensen, ja maar… In Adam sterven allen, In Christus leven allen, ja maar….

Je hebt echt een theologische opleiding nodig om al die teksten vakkundig weg te verklaren :? .


Ik reageerde hoofdzakelijk op deze post, die gaat enigzins over alverzoening.

Gebruikersavatar
reform
Moderator
Berichten: 1316
Lid geworden op: 27 jul 2003 17:58
Locatie: Col de Sarenne (alt. 1999 mt)

Berichtdoor reform » 30 mar 2008 11:13

Cicero schreef:Ik heb nooit beweert dat de betekenis van 'tohu wavohu' op die twee plaatsen verschillend is. In beide gevallen betekent het iets van desolatie, onbewoonbaarheid. Het verschil van mening is dit punt dan ook niet, dus ik begrijp niet waar je moeilijkheden zitten.

Lijkt mij van wel. Bij Genesis is de 'tohu' door God geschapen. In Jesaja is de 'tohu' niet door God geschapen. Dan moet 'tohu' of een andere betekenis hebben of beide schrijvers zijn tegenstrijdig. Jij zegt blijkbaar dat ze tegenstrijdig zijn, want je gelooft niet in de vertaling dat de aarde woest (tohu) was geworden. Je gelooft dus niet wat Jesaja zegt: God heeft de aarde niet ALS (bepaling van gesteldheid) tohu geschapen. Er staat geen TOT (finale bepaling).

Ik geloof niet dat ze tegenstrijdig zijn, omdat Jesaja dat duidelijk aangeeft en omdat er 'hayeta' staat in Gen 1:2 (dat woord staat er niet zomaar). Anders volstaat een nominale zin. Zo onwaarschijnlijk is die 'gap-theorie' dus niet.

In jouw optiek is dus of Genesis waar of Jesaja. Op basis van deze 2 boeken is de kans dat de 'gap-theorie' waar is 50%. Of je moet duidelijk uit kunnen leggen, waarom Genesis (die je overigens niet letterlijk neemt) waarschijnlijker is dan Jesaja.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Berichtdoor Cicero » 30 mar 2008 11:52

Beste reform,

Ik had al gezegd dat ik geen zin had in deze off-topic discussie. Daarnaast vind ik het onprettig dat je mij steeds in een hoekje probeert te duwen op basis van je eigen veronderstellingen. Maar ik begin wel een nieuw topic als je toch zo graag wilt weten hoe het zit.

Gebruikersavatar
reform
Moderator
Berichten: 1316
Lid geworden op: 27 jul 2003 17:58
Locatie: Col de Sarenne (alt. 1999 mt)

Berichtdoor reform » 30 mar 2008 12:29

Cicero schreef:Beste reform,

Ik had al gezegd dat ik geen zin had in deze off-topic discussie. Daarnaast vind ik het onprettig dat je mij steeds in een hoekje probeert te duwen op basis van je eigen veronderstellingen. Maar ik begin wel een nieuw topic als je toch zo graag wilt weten hoe het zit.


Tohu heeft in Genesis als in Jesaja in jouw optiek dezelfe betekenissen. Als je gelooft dat God de aarde als een tohu heeft geschapen (zoals volgens jou het boek genesis ons verteld), kan je niet in Jesaja geloven (puur taalkundig is daar niks anders van te maken). Dat is je niet in een hoekje duwen, maar dat heet logica. Jammer dat je daar niet serieus op ik kan gaan.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Berichtdoor Cicero » 30 mar 2008 13:18



Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten